Remco Evenepoel en Lotte Kopecky winnaars Kristallen Fiets

donderdag 13 oktober 2022 om 08:00
Remco Evenepoel en Lotte Kopecky winnaars Kristallen Fiets

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel en Lotte Kopecky hebben de Kristallen Fiets gewonnen. De Kristallen Fiets is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste Belgische wielrenner en wielrenster. Vorig jaar kreeg Kopecky de trofee al in handen, Wout van Aert was toen de gelukkige bij de mannen.

Castelli

Dit jaar was het niet Van Aert, maar Evenepoel die de Kristallen Fiets op zijn naam schreef. De jonge Belg won in 2018 al eens de prijs van Beste Belofte, maar nam dit jaar de hoofdprijs mee naar huis. Evenepoel won dit jaar onder meer Luik-Bastenaken-Luik, het eindklassement van de Vuelta a España en het WK wielrennen.

Bij de vrouwen was Kopecky de laureaat. De renster van SD Worx won in het voorjaar zowel de Strade Bianche als de Ronde van Vlaanderen door de latere wereldkampioene Annemiek van Vleuten te kloppen. Op het wereldkampioenschap werd Kopecky zelf tweede.

Naast de Kristallen Fiets werd er ook trofeeën uitgedeeld voor Beste Belofte, Beste Manager/Coach en de Beste Helper (Kristallen Zweetdruppel).

Sven Vanthourenhout is verkozen tot Coach van het Jaar. De bondscoach leverde met Remco Evenepoel de wereldkampioen af op het WK in Wollongong. En uiteraard verdiende dat de grootste onderscheiding. Alec Segaert werd dan weer uitgeroepen tot beste belofte.

Tiesj Benoot heeft de Kristallen Zweetdruppel gewonnen. De renner van Jumbo-Visma speelde een belangrijke rol in het succesvolle voorjaar van Wout van Aert. Ook in de Tour was hij van cruciaal belang voor de gele brigade. In de stemming haalde hij het voor ploegmaat Nathan Van Hooydonck en Pieter Serry.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Silent Hill 13 oktober 2022 om 00:42

Raar dat Wout van Aert niet genomineerd werd voor de Kristallen Zweetdruppel. Krijgt toch altijd veel lof als knecht.

8
Dave Dubbeldammer 13 oktober 2022 om 07:13

Behoorlijk Pak-De-Poenshow-gehalte (voor degenen die weten wat ik bedoel, en degenen die het niet weten moeten maar eens Googelen). Wat een zootje bij VTM.

1
Mooie Sjors 12 oktober 2022 om 22:55

Behoorlijk ongemakkelijk gebeuren daar. :D

0
Steven_E 12 oktober 2022 om 22:59

Verklaar u nader?

0
Mooie Sjors 12 oktober 2022 om 23:04

Duidelijk deze ‘show’ gemist. ;)

0
Steven_E 12 oktober 2022 om 23:08

Ja. Dus ik herhaal mijn vraag: verklaar u nader? :-)

0
Wheely 12 oktober 2022 om 23:10

Vanwege die kristallen zweetdruppel?

0
Mooie Sjors 12 oktober 2022 om 23:18

Sja waar te beginnen… 1 van de mooiste momenten was toen Philippe Gilbert de enveloppe kreeg overhandigd met de winnaar erin, waarna ze zeggen Wacht even, Philippe… en we doodleuk Evenepoel als winnaar het gebouw zien binnenkomen. Volgens mij heeft Phil die enveloppe nog altijd vast.

Zelden iets ongemakkelijker meegemaakt. De reportage vanop Remco zijn trouw vond ik ook ietwat bevreemdend in dergelijk programma. Of toen ze hem vroegen, met ma en pa Evenepoel erbij aan tafel in de studio, welke taken hij allemaal doet in het huishouden… :D

Toch maar aan de VRT overlaten, dit soort televisie. Of nee, gewoon nergens uitzenden bij nader inzien.

1
Mad 12 oktober 2022 om 23:27

Hahaha dat klinkt echt tenenkrommend! Waar kan ik dit terugkijken? ;-)

2
Grote Plateau 12 oktober 2022 om 23:35

Dit moet je inderdaad gewoon niet uitzenden.

0
Romāns Vainšteins 13 oktober 2022 om 06:20

Dat van Gilbert en die envelop is wel heerlijk sneu ja. En werd Wout nog nog wel een beetje vertroeteld of hing ie er wat depressief en voor lul bij?

Ongeacht welk gala: het is altijd om te kotsen. Dwepen, slijmen, schurken. God wat haat ik het. Hoe kun je zoiets doorstaan? Wat gebeurt er eigenlijk met je in Belgie als je zegt ‘succes er mee, ik kom niet’?

-1
Mooie Sjors 13 oktober 2022 om 06:52
Quote:
Wat gebeurt er eigenlijk met je in Belgie als je zegt ‘succes er mee, ik kom niet’?

Dan vragen ze je om een filmpje op te nemen voor de winnaar, want dat is precies wat Van Aert heeft gedaan. :)

Die zei dat hij de weinige vrije tijd met zijn gezin wilde doorbrengen, niet op wielergala’s. :D Zorgde ongetwijfeld voor een existentiële crisis bij de mindere goden in de zaal.

Wel nog maar eens een mooi voorbeeld dat al het gezever errond niet aan Woutje besteed is. Die heeft helemaal geen boodschap aan de grote wielerheld spelen.

1
Romāns Vainšteins 13 oktober 2022 om 07:23

Spreekt mooi in zijn voordeel dan: + 1 voor Wout.

Iedereen is anders maar als ‘lustobject’ tijdens zo’n gebeuren kun je best blijvende psychische schade oplopen. beetje zoals een boybandlid dat jaren nadien met een bijthoutje en angstremmers zijn oude clips bekijkt.

0
adelaarvanantwerpen 13 oktober 2022 om 00:03

Duidelijk de verdiende winnaars. Het mooiste moment van de avond was Benoot die zei NVH (die hij ook moest krijgen) eigenlijk de prijs voor beste knecht moest krijgen en daar zelfs emotioneel van werd.

Voor de rest was de avond geen succes met als laagtepunt Gilbert in de kou te laten staan terwijl hij net de winnaar ging bekend maken.

0
zotteke 13 oktober 2022 om 06:19

Grote Remco Evenepoel show terwijl Wout en vele andere renners heel weinig aandacht kregen. Wie waren eigenlijk de genomineerden voor de kristallen fiets ?

0
Cochise 13 oktober 2022 om 09:41

Van Aert
Philipsen
De Lie
Lampaert

0
Wheely 12 oktober 2022 om 23:09

Ik had liever Lars van der Haar… oh wacht.

-1
Grote Plateau 12 oktober 2022 om 23:35

haha Wheely, nu al een classic!

-1
Lars Maden 12 oktober 2022 om 23:53

Een Kristallen Zweetdruppel moet je niet eens willen winnen. Zoiets kan alleen in België.

-3
zietemgaan 13 oktober 2022 om 05:37

Zoals de grote filosoof Geert Hoste ooit zei: surrealisme is in België geen kunstvorm maar een levenswijze

-3
Massimo Bataille 13 oktober 2022 om 11:39

Het is denk ik wel mooi dat de ‘pure’ knecht ook wel eens publieke waardering krijgt voor zijn werk. Want dit gebeurt meestal niet helemaal in beeld.

Dat terzijde is Benoot eigenlijk geen verdiende winnaar. Heeft natuurlijk veel werk verricht in de klassiekers en vooral de tour, maar is in de eerste plaats een mede-kopman die zelf ook resultaten rijdt. Hij is 2de in Dwars d.Vl en 3de in Amstel en San sebastian. Dan ben je geen pure knecht.

Een Van hooydonck, T.Declercq en vroeger vermote, keisse etc zijn renners die zo goed als nooit voor eigen rekening rijden.

1

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone