Remco Evenepoel bewijst dat er geen tweede kannibaal bestaat
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 25 mei 2021 om 08:00

Remco Evenepoel bewijst dat er geen tweede kannibaal bestaat

Opinie Als een gladiator werd hij het amfitheater met de naam Giro d’Italia ingestuurd. Hij moest zich in het strijdgewoel mengen met een opdracht ‘sine missione’, zonder genade. Dat Remco Evenepoel negen maanden na zijn zware val in de Ronde van Lombardije zijn rentree direct in zijn eerste grote ronde ooit maakte, zou de legende rond ‘Eddy Twee’ alleen maar groter maken.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Op de ladder van de wielerhiërarchie kun je echter niet keer op keer treden blijven overslaan. Na de heroïsche ritten over de Strade Bianche, Monte Zoncolan en de sneeuwrit over de Passo Giau is Evenepoel helemaal weggevallen uit het klassement. Zijn achterstand op die andere generatiegenoot Egan Bernal is al bijna een half uur. Een ervaring rijker en een illusie armer moet de groeibriljant van Deceuninck-Quick-Step zijn weg naar de Dom in Milaan vervolgen.

Stiekem droomde half België dat hun 21-jarige superman op de fiets het land roze zou kleuren. Toch blijkt de poulain van Patrick Lefevere niet boven alle wielerwetten verheven te zijn. Gelukkig maar, ben ik geneigd te zeggen.

Remco Evenepoel in de witte trui van het jongerenklassement – foto: Cor Vos

Laat ik vooropstellen dat ik een groot liefhebber van de wielrenner Remco Evenepoel ben. Een a-Vlaams lefgozertje, die altijd bereid is om aanvallend te koersen en die gezegend is met wielertalent in het kwadraat. Je kreeg de afgelopen jaren het gevoel dat hij op een driewieler zijn concurrenten nog de baas zou zijn.

Groots was het hoe hij op het WK in 2018 in Innsbruck bij de junioren alles en iedereen declasseerde. Al schrok ik destijds ook van de euforie rondom de toenmalige 18-jarige junior. “Evenepoel wordt misschien nog beter dan ik”, liet Eddy Merckx zelfs optekenen.

Dat buitengewone karakter onderstreepte hij bij de profs ook direct. In zijn eerste jaar direct de zege in de Clásica San Sebastián en een tweede plek op het WK tijdrijden in Yorkshire. Vorig jaar vond ik vooral zijn ritwinst  in de Ronde van Polen héél indrukwekkend.

Rugnummer van Fabio
Vier dagen na de vreselijke valpartij van ploegmaat Fabio Jakobsen zei hij tegen zijn ploegmanager Patrick Lefevere ’s ochtends aan de telefoon dat hij in deze koninginnenrit een nummer zou opvoeren. Hij vroeg het rugnummer van Fabio en stak dat in zijn achterzak.

Vervolgens ging hij op 50 kilometer van de streep in de aanval en reed de beste coureurs van de wereld eraf. Jakob Fuglsang, Rafal Majka en Simon Yates moesten na een felle jacht twee minuten prijsgeven. Op honderd meter van de streep pakte hij het rugnummer van Fabio uit zijn zak om dat aan de finish te laten zien. We hebben het zelden meegemaakt dat een 20-jarige zoiets laat zien.

Remco Evenepoel wint in Polen met het rugnummer van Fabio Jakobsen in zijn handen – foto: Cor Vos

Zes dagen na de Ronde van Polen gaat het in ‘Il Lombardia’ mis. In een afdaling laat hij zich onder druk zetten, mist een bocht en duikelt voor een brug een ravijn in. Een breuk in het bekken (op de plek waar de kop van de heup het dijbeen binnendringt) en een dubbele breuk van het schaambeen zijn voor een wielrenner gevaarlijke blessures. Dat bleek ook wel dat zijn revalidatie veel langer duurde dan de doktoren hadden gehoopt. Dat de Giro d’Italia zijn eerste koers werd na zijn zware valpartij was een groot risico. De waardes op een training kunnen nog zo goed zijn, maar na een blessure moet je gewoon altijd wedstrijdhardheid opbouwen.

Dat Evenepoel ondanks een gebrek aan wedstrijdritme afgelopen maandag na de tiende rit nog altijd tweede in het klassement stond, is ook in deze Giro d’Italia een bewijs van zijn ongekende talent.

Tot aan de eerste rustdag heeft hij zichzelf opnieuw overtroffen. De langste rittenkoers die Evenepoel tot dusver had gereden, was immers slechts zeven dagen lang. Hoe hij zich in een wedstrijd van ruim drie weken staande kan houden, was (en is) voor iedereen nog gissen. Zoals na de elfde rit ook de vraag naar voren kwam welke impact de rustdag in een grote ronde op hem heeft. Hij verloor op die bewuste woensdag op de Strade Bianche zo’n twee minuten. Was hij uit zijn ritme geraakt op deze ‘jour de repos’? Inmiddels lijken de vermoeidheid van een grote ronde en zijn beperkte stuurmanskunst belangrijkere redenen voor dat tijdverlies richting Montalcino.

Laten we niet vergeten dat Evenepoel eigenlijk pas vier jaar echt koerst. Bij de jeugd overklaste hij iedereen, waardoor hij nooit heeft hoeven vechten voor zijn positie in het peloton. En ook bij de profs heeft hij nog niet de echte stressvolle koersen vol dringen en wringen gereden, waar je voor iedere centimeter in het peloton moet strijden.

Remco Evenepoel was vorige week nog de grote uitdager van rozetruidrager Egan Bernal – foto: Cor Vos

Wonderkind
Het zijn allemaal leerprocessen waar het ‘wonderkind van Schepdaal’ in deze Giro d’Italia kennis mee maakt. Op de Monte Zoncolan verloor hij nog eens 1.30 minuut, maar in de ingekorte koninginnenrit naar Cortina d’Ampezzo brak hij echt en gaf ruim 24 minuten prijs op Egan Bernal. De Colombiaan met wie hij vijf dagen eerder nog een duel dacht aan te gaan.

Na de val in Il Lombardia loopt de geboren winnaar Remco Evenepoel in deze Giro dus ook mentaal een deukje op. Op de eerste rustdag vroeg een Nederlandse journalist hem nog recht voor de raap: “Remco, geloof je nu echt dat je deze Giro kan winnen?” Een vraag die een glimlach op zijn gelaat bracht. “Als ik niet in mezelf geloofde, zou ik hier niet zijn”, was zijn gevatte antwoord.

Hollandse branie met een Vlaamse tongval zou je het kunnen noemen. Maar juist die instelling heeft Evenepoel al zover gebracht. Op zijn zelfvertrouwen mogen we hem nu niet afrekenen. Die natuurlijke bluf moeten we juist blijven omarmen.

Al wil ik wel een oproep aan alle Zuiderburen doen: Noem hem geen Eddy 2 meer. Er bestaat geen tweede kannibaal in de wielersport. In de afgelopen halve eeuw zijn al zoveel Belgische wielertalenten gesneuveld omdat van hen verwacht werd dat ze in de voetsporen van Eddy Merckx moesten treden. Laat het verleden achter ons en laat met Evenepoel een nieuwe toekomst aanbreken. Uiteindelijk zullen de lessen van deze Giro hem alleen maar sterker maken.

RIDE Magazine
186 Reacties
Sorteer op:
24 mei 2021 18:01
En daar gaan we weer
    24 mei 2021 18:13
    Precies!
    24 mei 2021 21:51
    Als je de reacties van de rev 'fans' hieronder en de reacties in de Belgische media leest dan kan hij beter nog een paar keer door het ijs zakken om een einde te maken aan de bijna kinderlijke verafgoding. Weet niet wat het best voor hem is.
    24 mei 2021 21:55
    Ik zie vooral veel reacties van de Nederlanders. Wellicht omdat met het wegvallen van Dumoulin, vanwege ten onder gegaan aan de verwachtingen van media en publiek, hier geen eigen renners van start gingen waar ze warm voor lopen.
    24 mei 2021 22:03
    @Alfons dat zou kunnen. Het zou ook kunnen omdat we hier op een Nederlandse site zitten.
    24 mei 2021 22:10
    Waarom dan niet wat meer aandacht voor de eigen renners? Er lijkt hier maar 1 renner te bestaan, en hij vertolkt dan nog geen eens een hoofdrol in deze koers.
    24 mei 2021 22:17
    Alfons je weet dat dit grote onzin is. Er was vooraf maar 1 renner het allerbelangrijkst en dat was de prins. In NL en BE vele stukken over geschreven. Het doet wellicht pijn dat er geen victorie is, maar ook jij ziet dat het ventje tot de verbeelding spreekt. En dus wordt er gereageerd. Jouw reacties verraden teleurstelling, die je op anderen projecteert.
    24 mei 2021 22:20
    Nee hoor, ik verwachtte namelijk niks van Evenepoel deze Giro.

    Het is toch vreemd dat een Nederlandse site deze Giro helemaal in het teken lijkt te staan van Evenepoel afzeiken, dat mag ik toch vreemd vinden en dat opmerken?

    Dat jij er een eigen verhaaltje over teleurstelling van maakt, ligt vooral aan je eigen gekleurde brilletje vermoed ik.
    25 mei 2021 06:14
    Ik snap je stokpaardje niet zo goed, zie bij dat andere bericht over Remco ook dat je je druk maakt over de vele aandacht van de Nederlanders over REV. Waar je je druk over kan maken zeg.
    25 mei 2021 10:17
    Dat Evenepool maar oppast. Patje laat hem ooit net zo goed keihard vallen als hem dat uitkomt.
24 mei 2021 18:05
Prima opinie in mijn ogen. Redelijk mild verwoord.

Waarbij in mijn ogen deze Giro niet echt een giro was van wringen en vechten voor je plekje in het peloton. Met name sommige sprintersritten zijn echt heel rustig verlopen.

Als hij hier al moeite heeft om zich te handhaven in het peloton, dan vraag ik me af hoe hij een eerste week in de TdF door gaat komen.
Ik denk dan ook niet dat zijn stuurvaardigheid doorslaggevend is, maar vooral het (nog) niet goed genoeg zijn om een drieweekse ronde te rijden. Hij is zelf niet rijp genoeg, en zijn ploeg ook niet. Uiteindelijk verliest hij het niet in de afdalingen, maar gewoon bergop als de benen moeten spreken.
    24 mei 2021 18:09
    Werd 2x keer in een afdaling gelost, hoezo hij verliest het niet in de afdalingen en verliest hier ook nog eens 3 minuten in 1 enkele afdaling.

    Evenepoel durft gewoon niet te dalen en als hij dat er niet uit gaat krijgen, zal hij nooit een grote ronde winnen.
    24 mei 2021 18:16
    Kijk waar Evenepoel gelost wordt. Kijk waar hij tijd verliest. Dat was gewoon bergop. Toen was het nog het "explosiviteits-verhaal". Maar je zag het al goed aankomen op de eerste gravelaankomst, daar was hij al niet goed. En dat was toch echt bergop. Net als toen hij er echt af moest in de gravelrit, daar waren het de benen en niet de stuurmanskunst die hem twee minuten deden verliezen.

    Maar als anderen dat anders willen zien is dat van mij ook best. Het is in ieder geval ook zeker geen topper bergaf.
    24 mei 2021 18:20
    Hij verliest zowel bergop als bergaf.
    25 mei 2021 14:08
    Als je door een val in een afdaling angst oploopt voor afdalen, ga je elke afdaling weer krampachtig (als een natte krant) naar beneden. Die angst kost zoveel extra energie. Energie die je nodig hebt bergop. Of dit het geval is bij Evenepoel weet ik natuurlijk niet, het is zeer aannemelijk.
24 mei 2021 18:08
Kan nog altijd een kannibaal worden, heel voorbarige kop.
    24 mei 2021 18:19
    Misschien hem eens wat mensenvlees voorschotelen. Frietje mayo en appelmoes dr bij, moeten jullie eens opletten.
    24 mei 2021 19:32
    Inderdaad, hij is 21 en net terug van een blessure van heb ik jou daar. Voorbarig op zijn minst
    24 mei 2021 23:17
    Toen ik de kop las dacht ik dat ook. Het stuk zelf is genuanceerder
    24 mei 2021 23:25
    En laat jouw instelling nu precies de strekking van dit stuk zijn.
    Deze jongen is al hypergevoelig voor (over)exposure. Blijf je doorgaan met de ‘kannibaal’ vergelijking, dan neemt ook het risico op een ‘the harder they come, the harder they fall’ scenario almaar toe.
    Hij zal steeds geforceerder proberen het gelijk van wielerminnend België te bevestigen en het afleggen tegen de renners die hun focus op de koers, en niet de buitenwereld hebben. Vreemd dat de Belgen maar niet schijnen te beseffen dat ze ‘hun’ Remco aan het doodknuffelen zijn.
24 mei 2021 18:14
Ja joh, die jongen is er een lange tijd uit geweest. Evenepoel is 5 maanden 21 jaar oud en met een mooi palmares. Oke, Merckx won ook op zijn 20ste Milaan-San Remo en op zijn bijna 22ste twee etappes in de giro van 1967 en een 9de plaats overall. Evenepoel heeft al behoorlijke wat kleine rondes op zijn naam staan. Ik dacht overigens dat men in Belgie vooral aan het einde van de jaren 70 de ene na het andere talent als een Mercx bombardeerden.
    24 mei 2021 18:24
    Dat klopt. De vergelijkingen waren de jongste decennia vooral met eerst Museeuw en dan Boonen.
    24 mei 2021 18:51
    Met alle respect, dat is met Museeuw en Boonen nooit gebeurd. Enkel met VDB aanvankelijk mss.
    24 mei 2021 19:12
    @Gelei
    Ik bedoel het 'vergelijken' an sich. Museeuw werd de nieuwe De Vlaeminck genoemd, Boonen werd de nieuwe Museeuw genoemd en Jasper Philipsen werd de nieuwe Boonen genoemd. De enige die voor Evenepoel vergeleken werd met Merckx was Frank Vdb.
    24 mei 2021 20:02
    @Stablinksy: dat was ook omdat Merckx zelf Vdb als zijn troonopvolger zag en ook zei dat zonder ongelukken Vdb de tour zou winnen 'in de komende jaren'. Ik zie de kop nog altijd staan in de krant.
24 mei 2021 18:23
Deze Giro staat niet symbool voor hoe Remco een grote ronde rijdt of hoe hij die verteert. Na 9 maanden meteen een grote ronde rijden is gekkenwerk. Pas in augustus als hij de Vuelta gaat rijden, dan krijgen we een beetje inzicht in zijn vermogen om een grote ronde te betwisten. Alle analyses kunnen n.a.v. deze Giro in de prullenbak.
    24 mei 2021 18:55
    Precies. Had hem eerst kleine rondes à la Romandie, Ruta en Zwitserland laten rijden, dan de OS en dan de Vuelta als eerste grote ronde. Temeer omdat de Giro van alle 3 grote rondes de lastigste en grilligste cols heeft. Alhoewel vooral Spanje aan een inhaalbeweging bezig is.
    24 mei 2021 18:58
    Klopt. Deze Remco staat nog mijlenver van die van vorig jaar. Maar het is nog 2 maanden tot de spelen, 3 tot de vuelta en 4 tot het wk. Tijd zat.
    24 mei 2021 19:23
    @Gelei,
    Dat is uiteindelijk nog maar de vraag. Ze zullen op training en in de data toch echt wel dingen gezien hebben die het verantwoord maakten om hem de giro te laten rijden EN hem tot kopman te bombarderen.
    24 mei 2021 19:46
    Tij brengt raad. Remco zal sterker terugkomen . Ook ik had dromen maar realisme wint deze keer. Gelukkig is Remco hier van bewust.
    24 mei 2021 19:53
    Hij gaat dit jaar echt geen Vuelta rijden, ze zijn knettergek als ze dat doen.
    24 mei 2021 19:57
    Lijkt me niet verstandig om ook meteen de Vuelta te rijden. 2 grote rondes per jaar is teveel van het goede.
24 mei 2021 18:23
Raymond weet wat de clicks en reacties hier naar toe brengt, in dat opzicht is Remco een derde goudmijn na TJV en Matthieu. De opinie zelf kan ik het alleen maar mee eens zijn, wie niet zou ik zeggen omdat er niets opzienbarends in staat. Evenepoel is zoals Zonneveld het omschreef gisteren een Belg die iets Nederlands heeft qua zelfverzekerdheid en bluf, voor sommigen is dat laatste niets anders dan arrogantie. Die karaktertrekken roepen ook altijd weerstand op, ook in Nederland moet de kop er gauw af als deze boven het maaiveld uitkomt.

Wat hier speelt is het klassieke geval van een jonge sporter die als een komeet zijn intrede doet en vervolgens de verwachtingen die bij een gedeelte van het publiek en de media worden gewekt in het wielerland bij uitstek. Ondanks alle klassieker toppers die België heeft voortgebracht is men ook daar op zoek naar de ronderenner die de Tour wint. Na de valpartij vorig jaar was de basis te dun om hier de Giro te kunnen winnen, alleen trainingen volstaan niet maar als je start als de nummer één van de ploeg en al in de eerste etappes bezig bent om dat ook duidelijk te maken aan je mede-kopman worden de verwachtingen opeens gekoppeld aan de dus wel degelijk aanwezige ambitie bij de ploeg en de renner. Het praten over jezelf amuseren is een rookgordijn als je zo overdreven voor luttele boni's gaat.

Nu het kalf in deze Giro verdronken is rest er niets anders dan te zorgen dat je een beslissing neemt die de rest van je doelen dit jaar niet in gevaar brengt. En natuurlijk de belangrijke conclusie dat net zo als het veel te vroeg was om hem als Eddy twee te betitelen het redelijk stupide is om nu al zijn verdere carrière af te schrijven.
    24 mei 2021 18:26
    Dit is wat mij betreft een perfecte analyse.
    24 mei 2021 19:05
    Volledig mee eens. Achteraf makkelijk praten natuurlijk, maar straks zal misschien blijken dat de "Dumouline- route" naar Tokyo en daarna de Vuelta een betere keuze waren geweest voor Evenepoel.
    25 mei 2021 08:13
    Grotendeels eens, maar niet met het deel over je kop boven het maaiveld uitsteken. Je kunt dat argument niet gebruiken om elk gedrag te bestempelen als eigenzinnig of uniek of wat dan ook en eventuele kritiek ermee de nek omdraaien. Er zijn genoeg, laat ik zeggen, bijzondere mensen die gewaardeerd worden. En er zijn ook mensen die bepaald gedrag laten zien wat simpelweg niet gewaardeerd wordt. Zoals je etaleren als een arrogant broekie met een veel te grote bek.
24 mei 2021 18:27
Ik snap niet dat hij überhaupt ‘Eddy 2’ zou willen worden, want dat zal betekenen dat hij ook drie keer voor doping gepakt zou moeten worden... in die tijd kwam je daar nog enigszins mee weg, nu niet meer.
    24 mei 2021 19:07
    Volgens de Vlaamse media is er met Eddy M. nooit iets aan de hand geweest qua dopinggebruik. Zijn huilverhaal over de Giro 1969 gaat er nog altijd in als zoete koek.
    “Ik ben geflikt”. Wat een onzin! Gewoon gepakt met doping. Niets meer en niets minder.
    Mijn punt is dat Michael Boogerd niet mag aanschuiven bij extra time koers en dat Merckx daar wél gewoon mag aanschuiven en aan Eddy nooit vragen worden gesteld over zijn dopinggebruik en bij Boogerd vaak. Dat is meten met 2 maten.
    24 mei 2021 19:56
    @Reiger, ben het volledig met je eens! Het is absoluut meten met niet twee, maar zelfs met meerdere maten: het is net hoe het uitkomt, wat men wel en niet wil horen etc. Ik heb persoonlijk meer respect voor mensen die, al dan niet onder druk, eerlijk hebben toegeven hoe dom ze waren en hebben verteld hoe verziekt het wielerwereldje was, dan dat zo’n zogenaamde legende keihard blijft ontkennen en ‘huilen’ als er iets over gezegd wordt...
    24 mei 2021 20:08
    Joop Zoetemelk - 1977 en 1979
    Johan van de Velde - 1981
    Adrie van der Poel - 1983 en 1984
    Gert-Jan Theunisse - 1988 en 1990
    Erik Dekker - 1999 (hematocriet > 50)
    Thomas Dekker - 2009
    Peter Winnen, Maarten Ducrot, Steven Rooks, Steven De Jong, Michel Boogerd - zelf toegegeven.
    En vele anderen ....die allen samen nog geen 10% van het palmares van Eddy haalden
    24 mei 2021 20:15
    059, waarmee u zegt?
    24 mei 2021 20:22
    In Nederland worden ex-dopinggebruikers toch wel vaker weer met open armen ontvangen als analist (Thomas Dekker, Nelissen, Boogerd, Kroon, Ducrot), waar VRT doorgaans toch voor meer onbevlekte figuren kiest om de wedstrijden te analiseren. Opvallend.
    24 mei 2021 20:51
    Lijstje van 059 klopt natuurlijk, maar je kunt zo’n zelfde lijstje maken van Belgische renners.
    24 mei 2021 20:53
    @059 Dit lijstje van u klopt helemaal maar is als antwoord op mijn opmerking volkomen nutteloos. Het gaat er niet om hoeveel Eddy heeft gewonnen of hoe vaak hij op doping is gepakt maar over het feit dat hij wél mag aanschuiven bij extra time koers,terwijl Michael Boogerd, die in mijn ogen een veel betere analist is én verbaal 100x beter dan Eddy, dat niet mag omdát hij doping heeft gebruikt. Eddy heeft, net als de namen die u noemt, ook gebruikt maar ontkent het al sinds 1969. Het zijn dan wel oude koeien maar worden nieuwe koeien als een programma deze handelswijze heeft. Eddy Merckx vereren mag en dat is nog zeer terecht ook ,maar men hoeft niet te doen alsof hij een brandschoon verleden heeft en alles wat hij zegt maar voor waarheid aannemen.
24 mei 2021 18:28
Ik denk dat je dit verhaal vooral moet zien in de trend van Wilco kelderman bestaat niet. Stop met de, nog grotere, druk op hem te leggen en laat hem zich ontwikkelen. Na zijn carrière kun je kijken hoe ver hij is gekomen.
    24 mei 2021 19:03
    Die zogenaamde druk legt ie vooral ook zichzelf op door z'n enigszins weinig tactvolle uitspraken.
    24 mei 2021 19:15
    precies ook mijn gedachte, een soort ‘Evenepoel bestaat niet’.

    Alleen, da’s wel lastig met je eigen kledinglijn en iedere natte scheet die op social media zijn eigen topic verdient. Evenepoel is niet alleen slachtoffer van de aandacht, hij werpt voortdurend ook een platform op. Wat dat betreft is deze Giro goud voor hem. Een grove les in perceptie.

    Kelderman heeft niet half het talent wat Evenepoel heeft, maar ook nog geen kwart van zijn zelfbevlekking.
    24 mei 2021 19:15
    Uiteraard hij werkt er zelf aan mee, heb al vaker aangegeven dat ik hoop dat er in de nabije toekomst iets van een coach op dat gebied komt. Maar er is van uit België enorm veel druk.
    24 mei 2021 19:56
    Ik zal dan maar eens gaan solliciteren bij Ome Patrick ;-)))

    Het is inderdaad zo dat hij zelf hard mee werkt aan het opbouwen van zijn imago. Dat lijkt soms belangrijker dan het fietsen zelf. En als het dan ineens minder gaat, dan is het de schuld van de media die te hoge verwachtingen zouden hebben.
    Hijzelf? Neeeuuuuuhhhh, die kwam zonder verwachtingen naar de Giro, net als zijn ploeg. En dat nummer 91...

    Ik heb het idee dat de persvoorlichter van Evenepoel net zo mediageil is als Evenepoel zelf. En dat er binnen Quickstep niemand is die een keer keihard op tafel slaat en zegt dat ie eindelijk eens een keer normaal moet doen. Want het is de poulain van de grote baas, en de wielerhoop van de natie....

    The wolfpack huilt gewoon mee met dit wolvenjong...
    24 mei 2021 23:59
    Ondertussen lacht de concurrentie zich scheel achter de schermen. Die hopen dat de Belgen er qua blinde adoratie nog een schepje bovenop gooien. Laat Remco maar lekker met de media bezig zijn, en de media lekker met Remco.
    Elke minuut die hij hieraan besteedt is een minuut die wij tien keer zinvoller zullen besteden.
24 mei 2021 18:28
Morgen de vlag halfstok in belgie voor de koning van belgie.
Hadden beter voor Almeide gereden inplaats van Eve........!
Kunnen nu allerlei uitvluchten gaan verzinnen.
    24 mei 2021 19:00
    In geen duizend jaar dat ik voor de koning de vlag halfstok hang. Voor Remco wel.
    24 mei 2021 19:49
    Rita. Wat hoopten jullie dat Remco Nederlander zou zijn. Mollema was telkens favoriet in de bergetappes maar kon geen enkele volgen. Groenewegen in geen enkele spurt gezien.
    24 mei 2021 22:27
    Laat me niet lachen Wim. Zelfs Taco van der Hoorn heeft achteraf een betere Giro gereden dan REV.
24 mei 2021 18:29
Ik denk dat Raymond het op veel fronten bij het juiste eind heeft. Wellicht soms wat nuance verschillen, maar in hoofdlijnen ben ik het met hem eens. Het enige waar ik wel echt een probleem mee heb is zijn branie...ik vind dat Remco zich helaas vaak niet prettig uit in de media en iets teveel maniertjes heeft. De branie als in aanvallend koersen kan ik zeker waarderen.
24 mei 2021 18:32
Een wonderkind of een total loss? Ik houd het op het eerste. Hij gaat zeker nog meerdere grote rondes winnen.
    24 mei 2021 19:13
    Dat denk ik helaas niet, daarvoor schelen Pogacar en Bernal te weinig in leeftijd met hem.
    24 mei 2021 20:17
    Dat zal toch lastig worden denk ik ,al hoop ik van wel
24 mei 2021 18:32
Het is inderdaad te hopen dat hij geen tweede Eddy wordt.
Tegenwoordig loop je dan namelijk wel tegen de lamp.

Het is echt onzinnig om het huidige wielrennen met hun hyperspecialisatie te vergelijken met vroeger toen iedereen gewoon alles reed.
    24 mei 2021 18:37
    Inderdaad en er nog prat op gaan ook, "vroeger reden we alles".. en tot nu toe bitter weinig journalisten die e.e.a. durven te nuanceren.
    24 mei 2021 18:42
    Plus bestond het peloton toen voornamelijk uit renners uit een handjevol West-Europese wielerlanden en was er van een strijd met renners uit het Oostblok of Noord/Zuid-Amerika en Australië niet eens sprake. Zelfs Engeland en Duitsland waren op een handvol renners na nauwelijks een factor.
24 mei 2021 18:42
Zoals zoveel rondom deze jongen helaas.
24 mei 2021 18:44
Ik heb zo het idee dat deze opinie al een weekje klaarstond om op de dag dat hij er finaal doorheen zakte gelost te worden :-) Inhoudelijk overigens niets op aan te merken, buiten dan wat Creeping death hierboven al aanhaalt.
    24 mei 2021 18:54
    Joh dan zou ik Raymond maar gauw ploegleider maken ipv Patje en die andere idioten, die t niet wilden zien en zelfs dat andere talent er voor opofferden... #freeAlmeida
    24 mei 2021 19:08
    Limal
    U kunt totaal niet tegen kritiek als het over een Vlaming gaat. En van wielrennen heeft U ook heel weinig verstand.Maar wel overal op reageren als het U niet uitkomt.
    24 mei 2021 19:27
    Pol, ik zou liefst inhoudelijk reageren op je reactie maar je ontneemt me elke mogelijkheid met die gratuite beschuldigingen en de laatste zin. Ik zal het dan maar kinderachtig houden op een "lol, zie hier hoe weinig ik van koers ken!" https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/fan-flandrien-luik-bastenaken-luik-2/
24 mei 2021 18:49
Begrijp niet dat z'n ploegleiding en directeur hem beschermen. Ze melken dat ventje helemaal uit ten gunste van publiciteit van de sponsors. Je zal d'r maar sponsor van zijn zeg, man, man, man.
24 mei 2021 18:50
Media zeikt over media, hoe incrowd en navelstaarderig wil je het hebben? Voila.

Evenepoel is er doorheen gezakt vanwege gebrek aan conditie en ik vermoed een beetje dat het geen girorenner (nat, koud, uitdagende wegen) is maar meer een tour-vuelta man.
    24 mei 2021 20:04
    Waarom een Tour man. Dat wringen en nerveuze gedoe lijkt me niets voor hem.
    24 mei 2021 20:15
    We zien het allemaal wel. Zal wel als kopman naar de Tour worden gestuurd volgend jaar.
    24 mei 2021 20:20
    Gewoon goed omringen. Morkov bijv meenemen zonder spurter maar puur om hem veilig te houden.
24 mei 2021 18:51
Deze Giro is hij al mentaal geknakt voor de eindoverwinning en verliest logischerwijs veel tijd, want de veer is gebroken. Maar hij rijdt wel gewoon door en blijft rustig. Even weer met de voetjes in de klei kan hem wel eens goed doen.
    24 mei 2021 19:04
    En mss de kans grijpen om in de resterende ritten eens mee de koers te maken. Dat kan hem mss een mentale boost geven, want volgen zoals hij de laatste 2 weken deed is echt niet des Remco's.
24 mei 2021 18:55
Ik voorspel dat zijn ploeggenoten en ploegleiders in de nabije toekomst nog heel wat te stellen krijgen met RE. Het is zeker gene gewone
24 mei 2021 18:55
Ik voorspel dat zijn ploeggenoten en ploegleiders in de nabije toekomst nog heel wat te stellen krijgen met RE.
24 mei 2021 18:56
Ik denk dat zo'n breuken tot een enorm niveau verlies hebben geleid. Nu en in de toekomst! Zoals de kannibaal zelf al zei, na mijn zware val was ik nooit zo sterk meer .
    24 mei 2021 19:33
    Dit klopt. Evenepoel gaat nooit meer zijn oude niveau aantikken.
24 mei 2021 18:57
Raymond is Limbo, dus als hij het over zuiderburen heeft dan kan hij beter in het Frans schrijven.
24 mei 2021 18:58
En .... de zwaarste fout van the wolfpack sedert hun debacle met Stannard in de omloop
24 mei 2021 18:58
Inderdaad, hij wordt niet (meer ) met Merckx vergeleken. Enkel een riooljournalist zoals Thijs Zonneveld blijft hem steevast Eddy Evenepoel noemen. Een beetje zoals de mopjes over Roglic die moest knechten voor van Aert op het WK. In België leefde dat de volgende dag al niet meer, terwijl het in Nederland nog steeds aangehaald en enorm grappig beschouwd wordt.
24 mei 2021 19:01
Hoe lang lag dit artikel klaar?
24 mei 2021 19:02
En Pogacar dan? Die zie ik zo een kannibaal worden in dit deccenium.

Evenepoel zal qua grote rondes geen veelwinnaar worden dat durf ik ook wel te stellen. Kwetsbaar in het positioneren en afdalingen waar andere ploegen nog gretig gebruik van zullen maken de komende jaren. Vraag me ook af of Evenepoel genoeg klimmer is om de echt steile klimmen te kunnen domineren zoals hij dat in het overige werk kan.
    24 mei 2021 19:11
    Gewoon alleen de tour rijden elk jaar en misschien eens een lome vuelta. Giro is wat lastiger en voor de meer behendiger coureurs, daar zijn er veel tegenaan gelopen.
    24 mei 2021 19:12
    Op cols is watt/kg is watt/kg ongeacht de steiltegraad. Aankomst bergop op een muurtje valt hiermee niet te vergelijken omdat dat gaat om anaeroob piekvermogen, maar daar is het tijdverlies altijd beperkt.
    Momenteel kan hij gewoon de power output niet leveren, simpel.
    24 mei 2021 19:33
    @Gelei zo simpel is het absoluut niet


    Bijvoorbeeld; Evenepoel schijnt een van de beste Cda waardes van het peloton te hebben, daar heb je niet zoveel aan op klimmen boven de 7%.
    24 mei 2021 19:38
    Inderdaad. Pogacar is 22 en Bernal 24, die gaan nog voor veel concurrentie zorgen voor Remco. Ben heel erg benieuwd hoe hij zich tot hun verhoudt als hij fit is. Maak mij bij hem nog wel zorgen om zijn daalcapaciteiten.
    24 mei 2021 20:03
    Gelei, da's wel een hele simpele voorstelling van zaken.
    Want kun je hetzelfde vermogen leveren na een dag harde koers? Na een regenbui op je dak? Na een week? Kun je mee met een demarrage? Wat doe je na 2 weken? Etc.

    Er zijn zoveel meer variabelen dan enkel hoeveel watt/kg je trapt. Ja, het is de basis (als je onvoldoende W/kg kunt trappen ga je niet winnen), maar er is zoveel meer dan dat.

    en dat is exact de reden waarom het voor mij nog geen uitgemaakte zaak is dat Evenepoel grote rondes gaat winnen. Hij heeft laten zien dat hij "droog" prima vermogens kan trappen. Maar nog niet dat andere deel wat nodig is om grote rondes te winnen.
    24 mei 2021 23:57
    Tuurlijk is het complexer dan dat, Mich. Ik maak het even heel simpel, net zoals de te makkelijke concensus hier dat Remco niet gemaakt is voor steile cols.
    25 mei 2021 10:32
    @Gelei
    Helaas is het geen simpele voorstelling van de werkelijkheid, maar een onjuiste.

    Cols van 3%, 5%, 7% of 10% zijn niet te vergelijken. De snelheid waarmee omhoog wordt gefietst is wat telt. Hoe harder er gefietst kan worden, hoe minder belangrijk watt/Kg is, en hoe belangrijker absolute watts en CdA zijn.

    Daarom doen de extreme lichtgewichten het meestal ook goed op de extreem steile cols. Relatief weinig absolute Watts, maar wel vergelijkbare watt/Kg.
    25 mei 2021 10:39
    En dan ook nog even het verhaal op de hele steile cols (type zoncolan, angliru). Andere positie op de fiets, andere trapfrequentie, andere power output. En dat kan ineens heel veel verschil in W/kg opleveren.

Reacties zijn gesloten.