Rapportcijfers 2021: Israel Start-Up Nation
Chris Froome - foto: Cor Vos
Youri IJnsen maandag 22 november 2021 om 19:00

Rapportcijfers 2021: Israel Start-Up Nation

Nu het wielerseizoen 2021 er definitief op zit, kunnen we de balans opmaken. In een nieuwe rubriek legt WielerFlitscde WorldTour-teams langs de meetlat, van het laagste geklasseerde team op de UCI Ranking naar het hoogste. De volgende in de rij is Israel Start-Up Nation.

Doelen 2021
Aan het begin van het jaar sprak het management van het team concrete doelen uit. De grote focus lag op de Tour de France, waar de ploegleiding goede hoop had om mee te doen voor de eindzege. Daarnaast wilden ze ook graag klassementen rijden en voor ritzeges gaan in de rondes van Catalonië, Romandië en het Baskenland. Dat was ook de insteek voor de Giro d’Italia en de Vuelta a España. Ook de klassiekers waren een belangrijk speerpunt, waarbij de ploeg het zwaartepunt op de Ardennenklassiekers wilde leggen.

Klassiekers: 7
Sep Vanmarcke begon het klassiekerseizoen van Israel Start-Up Nation meteen goed. De ervaren Belg werd namelijk derde in Omloop Het Nieuwsblad, maar dat was ook de enige top 10-uitslag van het team tot aan de Ronde van Vlaanderen. Daarin werd Vanmarcke vijfde. Het zwaartepunt lag dus in de Ardennenklassiekers en daar maakte Michael Woods de ambities waar. De ervaren Canadees sprintte twee keer voor winst, maar zowel in de Waalse Pijl (vierde) en Luik-Bastaneken-Luik (vijfde) viel Woods net buiten het podium.

Vanmarcke kreeg in Roubaix af te rekenen my

De puncheur was in het najaar ook nog goed voor een negende plek in de Ronde van Lombardije. Een week eerder maakten Canadees kampioen Guillaume Boivin en Tom Van Asbroeck lange tijd het mooie weer in een vroege kopgroep tijdens Parijs-Roubaix. Zij zouden uiteindelijk als achtste en negende eindigen. Al bij al geen gekke resultaten voor Israel Start-Up Nation. Met een beetje geluk had er iets meer in gezeten. Een klein zeventje, dus.

Grote rondes: 4
In de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España was de ploeg een stuk minder succesvol. In Italië was Dan Martin goed voor een overwinning in een bergetappe en de Ier zou na drie weken koersen als tiende eindigen in het eindklassement. De ranke klimmer was met een veertigste plek in de Tour de France ook de beste coureur van Israel Start-Up Nation in die wedstrijd. Maar net daar wilde het team juist oogsten, alleen dat mislukte volledig. In het klassement speelde geen enkele renner van de ploeg dus iets klaar en een etappezege was nooit dichtbij.

Die lijn werd door de ploeg helaas doorgezet in de Vuelta. Een vijfde plek voor Itamar Einhorn was het grootste wapenfeit en ook in Spanje kon de witblauwe ploeg geen spierballen tonen in het algemeen klassement.

Martin wint in de Giro op Sega di Ala – foto: Cor Vos

Overige wedstrijden: 7
Voor Israel Start-Up Nation waren er in de overige koersen dit jaar genoeg aanknooppunten om mee door te gaan met het oog op 2022. Zo werd er zeventien keer gewonnen, al waren daar ook vier nationale titels bij en waren slechts drie overwinningen op WorldTour-niveau (Mads Würtz Schmidt won een etappe in Tirreno-Adriatico, Woods deed dat in Romandië en Dan Martin dus in de Giro). Wel won de ploeg een aantal mooie wedstrijden zoals de Giro dell’Appennino, de Arctic Race of Normay (beiden Ben Hermans) en Tre Valli Varesine (Alessandro De Marchi).

Ook waren ze in een groot aantal andere wedstrijden goed in orde. Qua WorldTour-rittenkoersen eindigde Woods als vijfde in zowel de Ronde van Romandië als de Ronde van Zwitserland. In tal van andere rittenkoersen kwam Israel Start-Up Nation eveneens dichtbij de zege. Zowel in het voor- als in het najaar toonde de ploeg zich met verschillende top 10-noteringen. Zonder echte topsprinter – André Greipel was dat voorheen wel, hij won in zijn afscheidsjaar nog twee massaspurts – of afmaker, was dat alles behalve een slechte prestatie.

Eindcijfer: 6
Aan het eind van de rit rolt er voor Israel Start-Up Nation een voldoende uit, ondanks dat er in de grote rondes – met enigszins een uitzonderingspositie voor de Giro – ver beneden eigen kunnen gepresteerd werd. Het cijfer komt vooral door de goede optredens in de klassiekers en de minder grote wedstrijden. Voor een overgroot deel was Michael Woods daarvoor op de afspraak, maar ploegbaas Sylvan Adams zal met een geruster hart rondlopen als er volgend jaar iemand opstaat naast Woods. En wat met Chris Froome, die toch zwaar op het budget drukt? De Brit heeft nog een lange weg te gaan…

Woods stuurde Thomas tijdens Romandië het bos in – foto: Cor Vos


In de rubriek Rapportcijfers 2021 geven we alle WorldTour-ploegen, de Belgische ProTeams en de Nederlandse Continental-teams rapportcijfers op basis van hun seizoen. We werken de UCI Team Ranking van beneden naar boven af, gevolgd door de ProTeams en op onze Continental-feed sluiten we af met de Nederlandse ploegen. Ieder team beoordelen we op interpretatie. Dat wil zeggen: een zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France is voor de ene ploeg een daverend succes en voor de ander een fikse teleurstelling.

We beoordelen teams op basis van de klassiekers, de grote rondes en de overige koersen. Onder de klassiekers verstaan we de volgende voorjaarskoersen: Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo, E3 Saxo Bank Classic, Dwars Door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarbij aangevuld met in het najaar Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije. De grote rondes spreken voor zich, waardoor alle andere koersen vallen onder overige wedstrijden. Een team krijgt drie cijfers.

RIDE Magazine
35 Reacties
Sorteer op:
22 november 2021 07:50
Een ploeg met renners die voorheen echt tot de wereldtop behoorden en vele snelle mannen hebben ondermaats gepresteerd. Neem Bevin, Cimolai, Hofstetter, Barbier die allemaal een goede finish hebben maar het dit jaar amper lieten zien. De doelstelling ‘Tour winnen’ moet met een schep zout genomen worden en neem je de doelstelling wél serieus dan hoort daar het Bilharzia natuurlijk bij als omstandigheid. De heuvelrenners hebben gelukkig wel wat laten zien, adel verplicht. Ik geef ze een 5,2 omdat de kwaliteit onvoldoende tot uiting kwam in 2021.
    22 november 2021 20:37
    Giro gemist? Cimolai deed het uitstekend. Bevin had ook eindelijk weer een goed jaar. Hof en Kapper hebben bijna geen worldtour koersen gereden.

    Maar verder eens dat een ploeg met zoveel kwaliteit zwaar ondergepresteerd heeft.

    Als Qhubeka een redelijk cijfer krijgt omdat de verwachting laag was, mag ISR wat mij betreft een magere 4 krijgen voor het uitblijven van resultaten van hun dure tobbers.
22 november 2021 08:11
Een bejaardentehuis met een belachelijk groot budget voor wat ze uiteindelijk klaarspelen. Ik vind er niks aan. Ze ontwikkelen geen renners, ze rijden initiatiefloos en zowel de naam van de ploeg als de shirtjes zijn stom. Dan Martin en Woods reden leuk, maar dit komt alleen omdat dit twee kanjers zijn. Hier heeft de ploeg geen aandeel in. Een 4.
22 november 2021 08:37
Immoreel om voor een apartheid regime te koersen
    22 november 2021 09:17
    Zo rijden er nog wel een paar ploegen rond..
    22 november 2021 22:32
    Dat hebben we in de afgelopen twee jaar in Europa net zo hard gecreëerd, dus wat is je punt?
22 november 2021 08:51
Ik heb de uitleg over de cijfers gelezen en de podcast geluisterd.. maar hoe de punten aan bijvoorbeeld de klassiekers worden toegekend mist kant noch wal.
Israel Startup scoort een 3e plaats in een semiklassieker + in de monumenten een paar keer een 5e tot 10e plek: cijfer 7.
Team DSM haalt drie top-10 plaatsen in monumenten: cijfer 2.

De klassiekercampagne van Israel was weliswaar iets minder slecht dan die van DSM, en DSM had aangekondigd te willen scoren in de klassiekers (wat tegenviel).. maar een 2 en een 7..?! Een 4 (DSM) en een 5 (Israel) had mij meer op z'n plaats geleken voor de klassiekers.

In de podcast werd uitgelegd dat van verschillende ploegen andere dingen verwacht mogen worden... maar dat is toch veel te subjectief? Dan houd ik het liever bij scorebordjournalistiek.
    22 november 2021 10:53
    +1! Had het niet beter kunnen verwoorden.
    22 november 2021 11:21
    Ik ben het hier ook mee eens. Subjectiviteit in het oordeel vind ik niet zo'n probleem, maar DSM lijkt wel erg de kop van jut. Bovendien: het budget van ISN is niet lager dan dat van DSM, lijkt me. Dus ik begrijp niet zo goed waar de verwachting op gebaseerd is. Als (uitgesproken) verwachting van de ploeg tourwinst is, dan vind ik een 4 ook nog best hoog - zeker als jullie DSM wel een 2 durven geven op een onderdeel.

    (Maar goed, ik denk niet dat iemand hier op WF 'tourwinst' een realistische verwachting vond).

    Anyway,
    22 november 2021 20:14
    Mogelijk zou het eerlijker worden wanneer je de cijfers ook nog weegt tegen het budget. Dus rapportcijfer x (totaal budget alle ploegen / budgetvploeg) alle ploegen (misschien nog aanbde formule werken Dan weegt budget in ieder geval mee waardoor kleinere ploegen er nog iets beter vanaf komen.
    22 november 2021 20:34
    Bedankt voor het verwoorden van mijn gedachten.
    22 november 2021 20:53
    Die hele onderverdeling is gewoon wat knaken. Een oplepeling van wat ze gedaan hebben om daarna DSM met een 4 en ISN 5 af te serveren had ook wel volstaan.
22 november 2021 08:55
Dan te bedenk dat Dan Martin nu ook gestopt is. Wordt dus nog minder voor Israel. Ik geef ze een 5.

Wel de prijs voor meest lelijke tenue. Tenue van de giro vond ik wel mooi!
22 november 2021 09:06
Bizar hoe 'hoog' deze ploeg nog in de uci ranking is gekomen. Ik vond het niet meevallen (op Woods na dan) en kan ook nergens een positieve uitschieter bedenken. Ik ken de cijfers niet maar gevoelsmatig zitten ze qua budget bij de top 5
22 november 2021 09:16
Ik geef ze een 6,5.
22 november 2021 09:32
"Het zwaartepunt lag dus in de Ardennenklassiekers en daar maakte Michael Woods de ambities waar. De ervaren Canadees sprintte twee keer voor winst, maar zowel in de Waalse Pijl (vierde) en Luik-Bastaneken-Luik (vijfde) viel Woods net buiten het podium."

Is Bastenaken, maar vreemd dat met top 5 de ambities waar maken is, terwijl dit bij DSM keihard wordt afgestraft terwijl ISN 2 echte kleppers heeft.

Maar goed, idee volgend van deze reportage en kijkend naar de zelf uitgesproken ambities van ISN (https://www.youtube.com/watch?v=yR0p7jaLn-A), dan zijn ze dit:
- Winnen Tour de France (zie filmpje, wordt genoemd als realistisch)
- Ontwikkelen Israëlische renners
- Scoren in Ardennenklassiekers
- Scoren in Romandië, Catalonië en Baskenland

Winnen van de TdF is faliekant mislukt: 1
Ontwikkelen Israëlische renners: alle 4 Israëlische renners ( Goldstein, Einhorn, Niv en Sagiv) hebben een lagere klassering in 2021 dan in 2020: 1
Score in Ardennenklassiekers: Met Woods en Martin slechts een 4de en 5de plek: 5
Scoren in week koersen: aardig gedaan met top 5 klasseringen: 6

Gemiddeld een 3,2.
    22 november 2021 09:37
    Indien je punten per subdoel geeft, dan blijft het vreemd om ze te middelen richting het eindcijfer. Stel je wint de Tour (10) en ontwikkelt de Israëlische renners totaal niet (2) dan is een 6 wel het gemiddelde, maar behoort je rapportcijfer toch beduidend hoger te liggen neem ik aan.
    22 november 2021 10:53
    Dat is een goed punt. Laten we zeggen dat de Tour een wegingsfactor heeft van 5, lokale renners van 1 en de overige 2 categorieën 2,5, dan komen ze uit op een 3,4
    22 november 2021 10:54
    Waarom al die uitleg over een subjectief cijfer? By far the worst rubriek ever op WF
    22 november 2021 14:08
    @Panache: Dat is per definitie al zo met de huidige puntentelling. Stel dat DSM de Giro, Tour én Vuelta had gewonnen en ze pakken daar 30 etappes, dan scoren ze voor hun rondes een 10. Maar door hun 2 in de klassiekers en hun 4 in de overige wedstrijden zouden ze gemiddeld nog altijd maar een 5,3 scoren, terwijl alle ploegen met hen zouden willen ruilen...
22 november 2021 09:45
Dat ze hoger scoren dan DSM is volstrekt logisch omdat Woods, DeMarchi, Hermans, Würtz Schmidt en Dan Martin al een veel bredere kern winnaars vormen dan bij Iwan en zijn team. Toch is ISN voor mij niet meer waard dan een 6+. Adams is veel te gevoelig voor mensen met meer verleden dan toekomst en dan krijg je Froome en in mindere mate Impey die overbetaald zijn en de ploeg bovendien een bejaarden imago geven. De eigen renners blijven hangen behalve Einhorn en dus is het eindcijfer een voldoende maar ook niet meer dan dat.
22 november 2021 09:54
Ik vind dat er wel een weging mag worden toegevoegd, dus dat het specifieke doel van de ploeg zwaarder meetelt. Want een 6 voor ISN terwijl ze zeggen grote rondes te willen winnen, tja dan moeten overige wedstrijden niet even zwaar meetellen als de grote rondes
22 november 2021 10:02
Qua resultaten gaat het richting de 6, budget meegenomen kom ik op een 5.
    22 november 2021 10:51
    Ik sluit me aan bij Wheely. Ik had bijna op de "6" gedrukt, maar toen dacht ik aan de loonstrookjes....
22 november 2021 11:10
Weinig startup aan met al die ouwe beren die gezapig rondrijden.
    22 november 2021 12:22
    Je hebt het continentale Israel Cycling Academy (om jong Israëlisch talent een platform en kans op een toekomst als renner te geven). De non-profit organisatie Start-Up Nation Central is sponsor van het WT-team en dat zit verweven in de huidige naam.
    22 november 2021 15:11
    Ik probeerde hier een inside joke te maken, maar hij kwam duidelijk niet aan... :-)
22 november 2021 11:25
De tijd zal het leren. Mocht Froome inderdaad een Bilharzia hebben gehad, en hij haalt volgend jaar ineens zijn niveau en strijdt mee om het tourpodium, dan levert dat zoveel sensatie en spektakel op dat het gestuntel in de rondes van het afgelopen jaar achteraf de moeite waard is geweest...
22 november 2021 12:23
DSM neemt naar mijn inzichten, meer initiatief. Dit ploegje koerst afwachtend en gokken op de kwaliteiten van Woods en Martin. Dus van mij krijgen ze een 3. Maar ik doe ook niet aan scorebordjournalistiek. Ik zie gewoon geen beleid en visie. Met deze instelling kom je dus niet vooruit en blijf je een ploegje dat wat aanmoddert. En dat is juist zonde als je een mooi budget hebt zoals ISN.
22 november 2021 12:37
Edit redactie: Je blijft in herhaling vallen. Graag ontopic reageren .
22 november 2021 13:14
Gevoelsmatig wat te hoog, maar ze staan toch echt negende op uci ranking, dus ze zullen wel ergens punten gescoord hebben. Ik snap overigens wel de nuance van Youri tussen meesprinten om de zege in een monument en vijfde worden tegenover op vijf minuten negende worden.
22 november 2021 15:45
Een ploeg met een fors budget en een duidelijke hoofddoelstelling die bij lange na niet wordt gehaald. Dat er dan met het schamele aantal van 3 WT-zeges toch een voldoende uitrolt, vind ik gevoelsmatig toch wel knellen. Zoals hierboven ook al aangehaald, komt dit doordat er geen weging wordt toegepast. Wat aardige resultaten in kleinere wedstrijden doen zo het volledig mislukken van de doelstellingen teniet. Ik vind trouwens een score van 4 in de grote rondes ook wel aan de hoge kant voor een ploeg met klassementsambities, op basis van een ritzege en een tiende plek in de Giro en verder helemaal niks.
22 november 2021 19:43
Hahaha, een 7 voor de klassiekers dankzij Woods. Vergelijk dat eens met het cijfer van Movistar en Valverde en met het cijfer van DSM… Toch wel lachwekkend.

Eindcijfer ISN, na budgetcorrectie: 5 (omdat een 4,5 niet kan in de poll).

Is het een idee op DSM achteraf nog eens te beoordelen met alle andere beoordelingen in het achterhoofd? Het is helemaal geen schande om een fout te herstellen.
22 november 2021 21:01
Voor mij een onvoldoende. Weinig momenten die me bij zijn gebleven van deze ploeg. Kleurloos seizoen, zeker gezien hun selectie. Een 4.
23 november 2021 09:07
Ik heb een 7 gegeven, het doel de tour te winnen met Froompy is natuurlijk belachelijk, maar ik vind het gewoon een toffe ploeg :)

Reacties zijn gesloten.