Quintana haalt uit naar Valverde: “Kostte mij de Tourzege in 2015”

dinsdag 28 april 2020 om 17:14
Quintana haalt uit naar Valverde: “Kostte mij de Tourzege in 2015”

Nairo Quintana is ervan overtuigd dat hij in 2015 de Tour de France had kunnen winnen. Hoewel hij destijds in de voorlaatste rit naar Alpe d’Huez veel tijd aan het terugwinnen was op Chris Froome verloor hij toch de wedstrijd en daar houdt hij Alejandro Valverde voor verantwoordelijk.

In een interview met ESPN Bike blikt hij terug op die pijnlijke dag voor hem. “Tijdens die rit naar Alpe d’Huez gingen we van start met een duidelijke strategie. Enkele ploegmaats werkten heel goed mee, anderen niet. Er was een bepaald moment tijdens die rit waarop het voor mij onmogelijk werd om de Tour nog te winnen en dat was door toedoen van een ploegmaat. De renner in kwestie weet waarover het gaat”, zegt de Colombiaan zonder een naam te noemen. Het verwijt is echter overduidelijk gericht aan ex-ploegmaat Valverde.

Quintana beschikte die bewuste dag over goede benen, maar vond in zijn toenmalige ploeggenoot eerder een tegenstander dan een bron van steun. Doordat Valverde tot twee keer toe zelf ten aanval ging, moest Quintana op hem achtervolgen, wat in het voordeel van Froome was. “Ik herinner het me als een trieste dag, vanwege de gelegenheid die aan mij voorbij is gegaan”, zegt Quintana daar nu over.

De 30-jarige renner eindigde een dag later in Parijs op 1:12 van Froome, Valverde werd derde op 5:25. Quintana kan nu vrijuit over de situatie praten nu hij geen ploegmaat meer is van Valverde. De Colombiaan heeft Movistar verlaten voor een avontuur bij Arkéa-Samsic.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Ab Normaal 28 april 2020 om 17:32

Ik ben natuurlijk niet bij de teambesprekingen geweest dus kan er niet over oordelen. Verder ben ik bepaald geen fan van Quintana, maar het zou me ook weer niet verbazen.
Valverde rijdt in belangrijke wedstrijden enkel voor Valverde.

Fast Freddy 28 april 2020 om 18:00

Quintana heeft nog nooit de ballen uit zijn broek gereden voor een ander. What comes around, goes around.

EricV 28 april 2020 om 18:54

Valverde is een eindbaas. Altijd alleen aan zichzelf gedacht zoals elke echte topper

Mad 28 april 2020 om 19:39

Ik heb de beelden niet meer zo voor de geest, maar waaom zou juist Quintana zijn ploegmaat moeten achtervolgen als deze aanvalt? Lijkt mee een uitgesproken mogelijkheid voor een overtal situatie tactisch uit te spelen…

Mad 28 april 2020 om 19:44

Tenzij je je ploegmaat het licht in de ogen niet gunt natuurlijk… Oh wacht…

guyremgabdel 28 april 2020 om 23:22

Froome was die dag zeker te pakken. Maar Valverde zag zijn (enige) kans schoon om eindelijk eens op het podium van de Tour te staan. Dus mocht Quintana niet van ver genoeg aanvallen, ttz moest hij wachten tot de laatste beklimming.

Domestique 28 april 2020 om 19:54

In El día menos pensado kon je ook al zien dat Quintana niet bepaald goed in de groep ligt (om het zacht uit te drukken), dus goede zaak dat Naïro verkast is naar Arkéa. Jammer dat we het vervolg op zijn goede seizoensstart voorlopig niet te zien krijgen.

Zelf inderdaad geen kopman die snel iets voor een ander doet, dus dan is het ook moeilijk om zo’n team als Movistar (met toch wel een paar klasbakken aan boord) op elk moment volledig in je dienst te laten rijden.

$kedel 28 april 2020 om 20:08

Wat heb ik me zitten ergeren aan de movistars in die tour..
Niet alleen aan Valverde want Quintana zelf toonde ook totaal geen cojones.

Japsie 28 april 2020 om 20:42

Tuurlijk Nairo. Als je 2e en 3e staat is het logisch dat nummer drie aanvalt om nummer 1 onder druk te zetten. Anders moet je zelf maar eerder vertrekken en alles of niets spelen.

Jean Dumas 29 april 2020 om 13:29

+1

Beekman 28 april 2020 om 22:02

1.12, die moet je dan nog maar eens bij elkaar zien te fietsen, allemaal makkelijk gezegd achteraf. En mocht het zo zijn, dan had Froome wellicht nog een tandje bijgestoken.

Cyclinglife 29 april 2020 om 08:22

Waar zegt Quintana dat hij Valverde beschuldigt? Precies, nergens.
Er wordt een hoop erbij gehaald naast de quotes van Quintana.
Allemaal wel logisch dat je dat doet om een artikel te vullen. En de titel te rechtvaardigen.
En in de bewuste tour was movistar verdeeld Valverde was niet de enige die niet voor Quintana leek te rijden. En dat is wat Quintana ook zegt hij spreekt over meerdere niet 1 renner.
De titel en de persoonlijke invulling van de schrijver klopt niet met wat Quintana echt zegt.

vincenzo 29 april 2020 om 12:38

Quintana heeft het wel degelijk over 'een ploegmaat': "'Er was een bepaald moment tijdens die rit waarop het voor mij onmogelijk werd om de Tour nog te winnen en dat was door toedoen van een ploegmaat. De renner in kwestie weet waarover het gaat', zegt de Colombiaan zonder een naam te noemen."

Johnny7 29 april 2020 om 09:10

Had Quintana in 2015 nog een 5 jarig contract? Zo niet waarom ben je daar dan nog 5 jaar gebleven vriend? Dit wist je toch en elke jaar was het hetzelfde liedje met Valverde die overduidelijk alleen zichzelf hielp en niemand anders. Had eerder weg moeten gaan.

Olly 29 april 2020 om 10:31

Ik kan mij die rit nog wel herinneren, en heb tenenkrommend zitten kijken waarom Quintana niet aanviel, Froome had op dat moment duidelijk niets meer over, en had meer dan 1:12 verloren als NR eerder was gegaan.
Ik vindt het meer een eigen schuld….. gevalletje.

Ligthning 29 april 2020 om 13:22

Ik heb me toen ook enorm geërgerd aan de houding van Valverde. In plaats van de laatste kans van Quintana om over Froome te springen, te ondersteunen, ging hij zelf tweemaal aanvallen. Niet voor de eindzege, daarvoor stond hij veel te ver. Wel voor de derde plaats, en zelfs voor de tweede plaats die hij kon afsnoepen van Quintana. Quintana liet zich nog maar eens vangen aan de teamorders. Die waren er enkel om Valverde te beschermen. Toen Quintana dat doorhad, ging hij op het allerlaatste toch in de aanval, achter zijn verzwakkende “ploegmaat” Valverde. Dit heeft hem zeker de eindzege gekost. Tijdens de eindklim bleek Froome namelijk heel slechte benen te hebben. Daarbij had de lijdende Froome dan nog het enorme geluk dat hij tijdens die laatste kilometers op Alpe D’Huez op sleeptouw genomen werd door twee ploegmaats. Die waren toen sterker dan hun kopman, en dat nadat ze al veel werk verricht hadden. Zonder die twee ploegmaats zou hij waarschijnlijk al zwalpend nog wel een à twee minuten extra verloren hebben.

Alto de angliru 29 april 2020 om 14:48

@ japsie

Ben zelf ook niet echt fan van Nairo maar men praat mekaar hier wel heel erg na.

Dus jullie denken dat Valverde zoveel minuten goed zou maken op Froome in die rit?

Nee Valverde is geen teamspeler en denkt alleen aan zich zelf terwijl Nairo de betere is in het hooggebergte en echt nog kans maakte op een tour zege, en dat gaat echt voor alles als je even logisch nadenkt.

Headlines

Materiaalzone

Populair