Quick-Step-ploegleider Holm: “Cavendish verknalde vorig jaar kans op Tourrecord”

zondag 29 mei 2022 om 13:03
Quick-Step-ploegleider Holm: “Cavendish verknalde vorig jaar kans op Tourrecord”

foto: Cor Vos

Brian Holm denkt dat het “moeilijk” wordt voor Mark Cavendish om toe te treden tot de Tourselectie van Quick-Step-Alpha Vinyl. Cavendish zou alleen-recordhouder kunnen worden wat het aantal ritzeges in de Ronde van Frankrijk betreft, maar volgens de ploegleider van de Belgische ploeg heeft het team met Jakobsen meer kans op succes. “Hij (Cavendish, red.) had zijn eigen leven wat gemakkelijker gemaakt als hij vorig jaar gewonnen had op de Champs Elysées”, aldus de Deen tegen FloBikes.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

“Hij kreeg een goede kans op de Champs Elysées en hij verknalde het. Dat is het leven”, zegt Holm over Cavendish, die derde werd in de door Wout van Aert gewonnen slotrit van de Tour. Eerder in de ronde won hij al wel vier keer,  waardoor hij op gelijke hoogte staat met Eddy Merckx. Beiden hebben 34 etappezeges in de Tour. Volgens Holm zou Cavendish in staat zijn om daar dit jaar nog een rit aan toe te voegen, maar is de kans dat Fabio Jakobsen dat doet groter.

“Natuurlijk kan hij winnen”, doelt Holm op Cavendish. “Hij kan waarschijnlijk het record verbreken, maar in een professioneel team… Als ze drie keer tegen elkaar sprinten, zou Jakobsen misschien twee keer winnen. Ik denk dat de meesten Fabio zouden nemen.” Het lijkt Holm dan ook onwaarschijnlijk dat Cav geselecteerd wordt voor de Tour. “Dat lijkt me nogal moeilijk, omdat hij getekend heeft bij Quick-Step. Wij hebben Fabio Jakobsen en dat maakt het minder gemakkelijk voor hem. Fabio is de toekomst van Quick-Step.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

vevie 29 mei 2022 om 13:06

Lekker om dit zo publiekelijk uit te spreken…

Jean Dumas 29 mei 2022 om 18:35

Het is een argument om Cav thuis te laten.

Ronellenfitsch 29 mei 2022 om 13:12

Want die Wout van Aert is maar een matige sprinter, zeker als het wat helt? Wat probeert Holm nu te zeggen?

Murcia 29 mei 2022 om 13:12

Iedereen binnen QSA weet dat Cavendish vertrekt en dan is het opeens: De koning is dood, Lang leve de Koning. Dat Holm daarbij alle open deuren weer intrapt doet niets af aan de boodschap dat Cav voor de ploeg nu al passé is.

Ronellenfitsch 29 mei 2022 om 13:23

Inderdaad, maar dat Holm zich hiervoor laat misbruiken pleit niet voor hem …

Deel Koeper 29 mei 2022 om 13:18

Ik vind het een domme uitspraak. Ik ben het ermee eens dat Jakobsen naar de Tour moet, maar Cavendish heeft het vorig jaar niet verknald.

Als hij er nog eentje nodig had voor het record en 5 sprints niet kon winnen, dan heb je de kans gemist. Als je er nog 5 nodig hebt en je wint 4 van de 5 sprints waaraan je meedoet, dan heb je het niet verknald. Je verknalt iets wanneer je kansen op succes heel waarschijnlijk zijn, niet wanneer je iets niet haalt wat iedereen op voorhand sowieso als volstrekt onmogelijk beschouwde.

Sjonge Jonge 29 mei 2022 om 13:38

Helemaal mee eens.

Lijkt me nu wel duidelijk dat Cav volgend jaar niet meer voor Pat rijdt.

KnightBiker 29 mei 2022 om 14:33

Ik dacht ook dat Holm en Cav wel dik waren…
2 dingen:
1 – Levefre heeft wel heel veel vertrouwen in Jakobsen, terwijl die het tot op nog niet in de Tour liet zien. Qua resultaten terecht maar hij is nog niet gearriveerd op het Tour niveau. Cav heeft het vorig jaar toch wel waargemaakt terwijl ze bijna met Bennet naar de Tour gingen en Cav lijkt volledig te worden bespeelt mbt tot het salaris dat hij krijgt.
2 – Cav moet wel zeker weten waar hij aan begint: de omkadering van Quickstep was onontbeerlijk voor succes, waar gaat hij een dergelijke lead out krijgen? Als die er niet is kan Cav net zo goed stoppen.

SprintMaster 29 mei 2022 om 13:24

Cav won er wel 4, eentje verliezen kan altijd gebeuren. Rare uitspraak.

Koers 29 mei 2022 om 13:26

Toch vreemd dat cav het niet afgedwongen heeft in het contract. Iets met vormbehoud dan mag ie heen ofzo. Met een zege in de Giro sta je er toch niet heel slecht voor.

Limal 29 mei 2022 om 13:28

"He got a good chance last year at the Champs-Elysées, and he blew it, that's life"

Iedereen die Denen kent weet dat dat de typisch droge manier is waarop zij zich uitdrukken. Neergeschreven komt het natuurlijk veel te bot over, maar ik ga ervan uit dat Cav ook wel weet hoe Holm dit bedoelt. (En zoals steeds, net zoals bij dat interview met Arensman gisteren, is het beter om de video te bekijken – volg de link… )

Maar dit zijn natuurlijk wel de uitspraken waar de media van smult (zie ook de schrik die Cav zelf uitsprak enkele maanden geleden dat er een vete met Jakobsen gecreëerd zou worden die tussen hen niet bestaat) en als DS zou je je woorden beter kunnen wegen.

Murcia 29 mei 2022 om 13:35

Klopt aardig, maar daarnaast is Holm nooit de grootste fan van Cav zijn terugkeer geweest. In een interview van begin vorig jaar liet hij al weten dat die eerst maar bidonnetje’s moest gaan halen en weer helemaal onderop moest beginnen. Vond ik raar om over een gearriveerde sprinter dat toen te zeggen. Volgens mij leeft breder binnen de ploeg dat na de successen Cavendish weer brutaler begon te worden en niet bepaald dankbaar voor de reddingsboei die hem werd toegeworpen.

KnightBiker 29 mei 2022 om 14:38

@Murcia – naar buiten toe is Cavendish anders altijd vol lof over het team werk, ik heb echt geen idee waar je dat vandaan haalt. MBT tot de relatie Holm & Cav, daar kan ik niet over oordelen.

Mystery Rider 29 mei 2022 om 13:44

Nou Holm – en sorry WF – maar wat een lul ben jij zeg – 1 jaar later even op iets terugkomen wat helemaal niet meer relevant is.

Zet ze GVD alletwee in de TDF en zie wat er van komt, Cavendish die het record van Merckx breekt is 1000 maal meer PR en marketing waarde dan Jakobsen die zijn eerste tourzege boekt!

Get real idiot! Alsof jouw palmares zo indrukwekkend is!

Anton van Valouwe 29 mei 2022 om 14:21

denk om je bloeddruk…

Turtlehead 29 mei 2022 om 14:00

Die toekomst van Fabio bij QSA is zo zonnig nog niet, met de komst van Merlier. Als ie pech heeft, wordt dat de reclamemagneet waar Ome Pat de voorkeur aan geeft.
Ik denk overigens dat één zege van Cav de komende Tour meer waard is dan twee van Jakobsen, publicitair. Mocht Jakobsen hobbels tegenkomen de komende maand (zit volgens mij prima op schema), dan kan dat nog een dingetje worden.

KnightBiker 29 mei 2022 om 14:41

Niet als Merlier niet leert om het hooggebergte te overleven en een Tour uit te rijden: Merlier lijkt me vooral voor de lokale markt. Gezien zijn leeftijd zie ik dat ook niet meer zomaar veranderen.

Deel Koeper 29 mei 2022 om 17:37

Denk niet dat het bij Merlier noodzakelijk een probleem is om een grote ronde uit te rijden. Lijkt me eerder aan motivatie te liggen, 2 keer opgegeven nadat de verhoopte ritoverwinning al heel snel binnen was.

Kopinkas 30 mei 2022 om 09:16

Merlier stapte wel af halverwege die bikkelharde rit naar Tignes. Maar hij heeft inderdaad nog niet bewezen een grote ronde te kunnen uitrijden.
Problematischer vind ik zijn gebrek aan persoonlijkheid. Cavendish is larger than life, Merlier is een Vlaamse misdienaar.
On topic: heb ook het gevoel dat Cavendish weinig kan gaan uitrichten in de Tour, want op die ene ritwinst in de Giro na reed hij ook maar rond als een natte dweil. Maar succes voor Jakobsen lijkt me ook allerminst evident.

Henk Boer 29 mei 2022 om 14:40

Wat een gebrek aan respect door deze prutser.

roeleur 29 mei 2022 om 16:37

Je ziet het ook op die foto: hij juicht voor Wout en probeert het zelf niet serieus.

A.M.M. Jonkers 29 mei 2022 om 16:51

Holm is gehersenspoeld door Zijne Grijze Eminentie Patrick L.

OpdeTop 29 mei 2022 om 17:59

Nu maar hopen voor Patrick dat Fabio overeind blijft en hij geen beroep hoeft te doen op Cav. Een beetje meer respect mag best.

Vierkante Wielen 29 mei 2022 om 18:18

Cav sprintte sterk in zijn Giro zege maar daarna was het niet van topniveau. Jakobsen sprintte 3x naar winst in Hongarije maar had daar ook de topsnelheid niet, de dag dat ie tegenstand kreeg werd ie hard uit het wiel gesprint. Ik zou ze beide meenemen, Cav 1/2 kansen bieden en de rest voor Fabio.

hjjanssen1973 30 mei 2022 om 08:00

Holm heeft helemaal gelijk, en dat is geen schande voor Cavendish. Hij is de beste sprinter aller tijden. Wat maakt die ene etappe nou toch uit, terwijl de vergelijking met Merckx toch al nergens op slaat??

Patrick1987 31 mei 2022 om 12:14

Verknald?wat een mafklappers daar bij Quick-Step als die 4 etappe,s in een tour wint dan hoor je ze niet?