Qhubeka NextHash krijgt geen WorldTour-licentie van UCI
foto: Cor Vos
donderdag 9 december 2021 om 10:33

Qhubeka NextHash krijgt geen WorldTour-licentie van UCI

Het doek valt voor Qhubeka NextHash als WorldTeam. De UCI heeft de licentie-aanvraag van de Zuid-Afrikaanse formatie, die al lange tijd in de financiële problemen verkeert, afgewezen. Of Qhubeka NextHash een doorstart maakt als ProTeam, is nog niet bekend.

De eerdere licentie-aanvraag van Bahrain Victorious was nog niet goedgekeurd, maar is dat inmiddels wel door de licentiecommissie van de UCI. Het team van onder meer Wout Poels en Sonny Colbrelli is daardoor in 2022 gewoon te zien in de WorldTour, net als zeventien andere ploegen.

WorldTeams 2022
flag-fr AG2R Citroën
flag-kz Astana Qazaqstan
flag-bh Bahrain Victorious
flag-au BikeExchange-Jayco
flag-de BORA-hansgrohe
flag-fr Cofidis
flag-us EF Education-Nippo
flag-fr Groupama-FDJ
flag-gb INEOS Grenadiers
flag-be Intermarché-Wanty-Gobert
flag-il Israel Start-Up Nation
flag-nl Jumbo-Visma
flag-be Lotto Soudal
flag-es Movistar
flag-be Quick-Step-Alpha Vinyl
flag-nl Team DSM
flag-us Trek-Segafredo
flag-ae UAE Emirates

Aanvraag geweigerd
flag-za Qhubeka NextHash


UCI Women’s WorldTour 2022
Het vrouwenpeloton is zes ploegen met een Women’s WorldTour-licentie rijker. Jumbo-Visma, EF Education-TIBCO-SVB, Human Powered Health (was in 2021 nog Rally, red.), Roland Cogeas Edelweiss Squad, Uno-X en UAE Team (was in 2021 nog BTC City Ljubljana, red.) hebben voor 2022 en 2023 een licentie op het hoogste niveau gekregen.

Die ploegen voegen zich bij Canyon-SRAM, FDJ Nouvelle-Aquitaine Futuroscope, Liv Racing Xstra, Movistar, BikeExchange-Jayco, SD Worx, Team DSM en Trek-Segafredo, die al een Women’s WorldTour-licentie hadden.

Welke vrouwenploegen een continentale licentie krijgen, maakt de UCI in januari bekend.

RIDE Magazine
15 Reacties
09-12-2021 10:37
Wie zal de plek van qhubeka dan innemen?
    09-12-2021 10:42
    Arkea heeft er misschien wel oren naar.
    09-12-2021 10:59
    @wheely: zou kunnen, anders wellicht total direct energie?
    09-12-2021 11:00
    Er is in principe geen vrije plek over.
    09-12-2021 11:01
    Of gewoonweg niet invullen.
    Vond het zowiezo al belachelijk dat ze voor 2020-2022 'plots' een extra WT-licentie uitgaven.
    Vanaf 2023 ging het normaal toch weer van 19 naar 18 ploegen, mogen ze van mij jaartje vroeger mee beginnen (en zelfs naar 14 of 16 ploegen gaan)
09-12-2021 10:39
Jammer! (en nog wat tekens)
09-12-2021 10:41
Zonde, maar een volwaardig WT-team viel van de beschikbare renners eigenlijk niet meer te maken. Hopelijk kunnen ze inderdaad verdergaan als ProTeam met een aantal getalenteerde renners zoals Mulubrhan en aangevuld met de anciens Clarke, Pozzovivo en Henao.
    09-12-2021 14:06
    Ging Pozzovivo niet naar Wanty?
09-12-2021 11:15
Het doek is ook gevallen voor de mannen uit Italië met Etienne volgens mij.
09-12-2021 11:26
Een extra wildcard dan voor de WT-koersen? Zeker voor de Giro is dat echt nodig.
09-12-2021 12:36
Spijtig, PT licentie zal misschien nog lukken en dan ook op dat niveau gaan presteren…
    09-12-2021 13:03
    En terug gaan naar het oorspronkelijke idee om met overwegend Afrikaanse renners te gaan rijden zou top zijn
09-12-2021 13:20
https://www.youtube.com/watch?v=UcZzlPGnKdU

Jammer dat er zo een einde komt aan het MTN-Qhubeka project, al was dat DNA al een aantal jaren weg aan het vagen
09-12-2021 18:13
Zonde. Het initiatief met aandacht voor Afrika. Fietsen voor de Afrikanen in afgelegen gebieden en opstapje voor Afrikaanse coureurs was prachtig.
Helaas niet voldoende middelen om dat te handhaven wat laatste jaren al moeilijker ging.
09-12-2021 21:46
Jammer voor pozzovivo en de ploeg erom heen, staf, mechaniekers etc.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine