Q&A Cyclingflash Ranking: Antwoorden op jouw vragen
vrijdag 5 september 2025 om 21:00

Q&A Cyclingflash Ranking: Antwoorden op jouw vragen

Hoe bepaal je de sterkte van tegenstanders? Waarom staan sommige renners hoger dan verwacht? En hoe verhoudt het systeem zich tot de UCI World Ranking? In deze uitgebreide Q&A beantwoorden we vragen over de werking van ons nieuwe rankingsysteem. Van de technische achtergrond tot praktische voorbeelden: hier vind je antwoorden om de Cyclingflash Ranking volledig te begrijpen.

1. Basisprincipes van de Ranking

❓ Hoe werkt de Cyclingflash Ranking precies? In plaats van punten te geven voor waar je rijdt, kijken wij naar tégen wie je het doet. Als je een sterke renner verslaat, krijg je meer “krediet” dan wanneer je een zwakkere renner verslaat. Het systeem berekent constant de relatieve sterkte van alle renners en past rankings daarop aan.

❓ Hoe bepalen jullie wie “sterker” is dan wie? Dat gebeurt dynamisch. Als renner A renner B verslaat, en renner B is sterk (omdat hij veel anderen verslaat), dan stijgt A’s rating meer dan wanneer B zwak zou zijn.

❓ Waarom is dit beter dan de UCI-ranking? De UCI-ranking beloont vooral het verzamelen van punten, ongeacht de kwaliteit van tegenstanders. Wij belonen prestaties tegen sterke concurrentie. Een 6e plaats tegen wereldtoppers telt bij ons zwaarder dan winst in een zwak bezette koers.

❓ Waarom niet gewoon naar overwinningen kijken? Omdat niet alle overwinningen gelijk zijn. Winnen van Pogačar en Vingegaard in een bergetappe is veel indrukwekkender dan winnen in een koers waar zij niet starten. Daarnaast zijn er heel veel renners die niet winnen, maar zeker ook hun kwaliteiten hebben.

❓ Kunnen teams jullie systeem “gamen” zoals bij UCI-punten? Veel moeilijker. Je kunt niet strategisch zwakke koersen uitkiezen voor punten. Je moet het opnemen tegen wie er ook start. Daardoor beloont ons systeem pure sportieve prestatie.

2. Specialismen en categorisering

❓ Welke rankings zijn er? Dat zijn (voorlopig) de volgende zes rankings:

1. Sprint Ranking – Wie is vandaag de beste sprinter? Klik hier!
2. Mountain Ranking – Wie is op dit moment de beste klimmer? Klik hier!
3. Hill Ranking – Wie is nú de meest explosieve in de klassieke heuvels? Klik hier!
4. Time Trial Ranking – Wie is vandaag de beste tijdrijder? Klik hier!
5. GC Ranking – Wie is op dit moment de beste klassementsrenner? Klik hier!
6. Overall Ranking – Wie is momenteel de beste wielrenner? Klik hier!

❓ Waarom zes aparte rankings? Waarom niet één algemene? Wielrennen is te divers voor één ranking. Wout van Aert en Tadej Pogačar zijn beiden wereldtop, maar in compleet andere disciplines. Door specialismen apart te houden, kunnen we elke renner eerlijk beoordelen waar hij het beste is.

❓ Hoe bepalen jullie in welk specialisme een koers thuishoort? We analyseren het parcours, de historie van winnaars, en het type finish. Een bergetappe in de Tour is duidelijk “BERG”, een massasprint is “SPRINT”.

❓ Kan een renner in meerdere specialismen hoog staan? Absoluut! Mathieu van der Poel staat bijvoorbeeld hoog bij zowel SPRINT als HEUVEL. Dat toont juist zijn veelzijdigheid.

❓ Hoe ga je om met verschillende parcours binnen hetzelfde specialisme? Is elke bergetappe hetzelfde? Goede vraag! Een korte punchy klim verschilt van een lange col. Op termijn willen we misschien sub-categorieën maken, maar vooralsnog groeperen we gelijksoortige finales samen.

❓ Komen er nog meer specialismen bij? Dat is zeer aannemelijk. CYCLOCROSS is zeker eentje op het verlanglijstje. Maar eerst perfectioneren we de huidige zes.


3. Data en updates

❓ Worden koersen uit het verleden ook meegenomen? Ja, De rating wordt na iedere wedstrijd aangepast op basis van het resultaat. Dit zorgt ervoor dat alle wedstrijden samen invloed hebben, maar recente wedstrijden wel meer invloed hebben.

❓ Hoe vaak wordt de rating bijgewerkt? Iedere dag wordt de rating bijgewerkt. Is er een koers die relevant is voor het specialisme dan krijg je afhankelijk van het resultaat een grotere of kleinere aanpassing, is er geen koers dan nog veranderd je rating mogelijk door de onzekerheid die er is door inactiviteit.

❓ Worden alle koersen meegenomen? Alle professionele weg wedstrijden worden meegenomen. Een lokale kermiskoers telt niet mee, een UCI 1.2-koers wel.

❓ Wat als er fouten in uitslagen staan? We volgen officiële uitslagen van UCI. Als die later aangepast worden, doen wij dat ook.

4. Tactieken en dilemma’s

❓ Wat als een toprenner bewust kleinere koersen mijdt? Wordt hij dan “gestraft”? Nee, integendeel. Als een renner alleen de zwaarste koersen rijdt tegen de sterkste tegenstanders, kan hij met minder koersen hoger staan dan iemand die veel zwakkere wedstrijden wint. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

❓ Hoe ga je om met renners die “opgeven” of niet voluit gaan voor een uitslag? We kijken alleen naar officiële uitslagen. Of iemand opgaf voor tactische redenen of door echte problemen, dat onderscheid kunnen we niet maken. We nemen aan dat elke deelname serieus is.

❓ Een renner wordt tweede achter zijn ploeggenoot die de zege “krijgt”. Hoe weeg je dat mee? Het systeem ziet alleen de officiële uitslag. Ploegentactiek is onderdeel van de sport. Als beide renners sterk zijn, krijgen ze allebei krediet voor hun positie tegen sterke tegenstanders.

❓ Wat als een “zwakke” renner plots een sterke renner verslaat? Explodeert zijn rating dan? Het heeft wel impact, maar het systeem is gebouwd om extremen te voorkomen. Eén goede dag maakt je nog geen toprenner, maar het wordt wel beloond naar waarde.


5. Seizoenen en vormpieken

❓ Hoe gaan jullie om met verschillende seizoenen/periodes? Het systeem houdt rekening met natuurlijke vormpieken. Een renner die in juli sterk is (Tour-periode) wordt niet “gestraft” als hij in februari minder presteert.

❓ Tellen verschillende seizoenen even zwaar? Of is een Tour-overwinning “meer waard” dan een winst in februari? Een wedstrijd telt zwaarder mee als het deelnemers veld sterker is. Op deze manier wordt een wedstrijd dus naar waarde geschat.

❓ Wat met renners die door blessures of ziekte een tijd wegvallen? Hoe blijf je hun “échte” niveau meten? Hun rating daalt langzaam door inactiviteit, wat logisch is, want vorm moet je bewijzen. Bij terugkeer kunnen ze snel weer stijgen als ze presteren. Dit weerspiegelt de realiteit: je bent zo goed als je laatste koersen.

6. Vergelijkingen en interpretatie

❓ Kunnen we nu eindelijk zeggen wie de “beste renner ter wereld” is? We kunnen per specialisme zeggen wie momenteel het sterkst is tegen de beste tegenstanders in die discipline. Daarnaast proberen we met onze Overall ranking alle specialisme samen te nemen en dus te laten zien wie de beste renners ter wereld zijn. Dit kan een klimmer zijn maar ook een Sprinter.

❓ Hoe verhouden jullie rankings zich tot de UCI World Ranking? Onze ranking is compleet onafhankelijk van het UCI-systeem. Een renner kan bij ons hoog staan terwijl zijn team weinig UCI-punten heeft, simpelweg omdat hij sterke tegenstanders verslaat.

❓ Hoe verhouden jullie rankings zich tot “gevoel” van wielerfans? Klopt het met wat we zien? Dat hopen we! Als onze ranking totaal niet klopt met wat experts en fans zien, dan deugt ons systeem niet. We verwachten wel soms verrassingen die mensen aan het denken zetten.


7. Toegevoegde waarde

❓ Wat hebben fans hieraan? Je krijgt een veel beter beeld van wie echt in vorm is. Geen verwarring meer over waarom renner X hoger staat dan renner Y terwijl iedereen ziet dat Y sterker rijdt.

❓ Waarom zouden teams naar jullie ranking kijken? Voor scouting en transfers. Onze ranking toont welke renners consistent sterk presteren tegen goede tegenstanders, ook al rijden ze niet in puntenrijke koersen.

❓ Wat betekent dit voor de media? Betere verhaallijnen. In plaats van droge UCI-puntenlijsten kun je praten over wie écht de beste klimmer, sprinter of tijdrijder van het moment is.

❓ Hoe voorkom je dat jullie ranking zélf invloed krijgt op koersselectie van renners/teams? Dat risico bestaat, maar is kleiner dan bij UCI-punten. Je kunt immers niet “makkelijke” koersen kiezen; je moet het opnemen tegen wie er ook start. Bovendien: als ons systeem teams helpt betere keuzes maken, is dat niet erg! Het systeem beloont presteren tegen sterke tegenstanders, dus als we daardoor de beste renners van de wereld meer tegen elkaar zien strijden juichen we dat alleen maar toe!

8. Transparantie en feedback

❓ Is de data openbaar/transparant? We delen onze methodiek en leggen uit hoe rankings tot stand komen. De precieze algoritmes houden we intern, maar de basis principes zijn helder.

❓ Kunnen renners bezwaar maken tegen hun ranking? De ranking is gebaseerd op officiële uitslagen, dus daar valt weinig aan te discussiëren. Wel kunnen ze vragen stellen over de methodiek.

❓ Komen er meer features op de website? Zeker! We denken aan historische vergelijkingen, voorspellingsmodellen, en diepere analyses per renner. Beschikbaar op zowel Wielerflits als Cyclingflash.com


Mis je nog een vraag? Stuur hem door (via e-mail of in de reacties) en we voegen hem toe aan deze lijst!

RIDE Magazine
6 Reacties
03-09-2025 18:19
Leuk hoor! Mooie uitleg ook. Wel wat vragen: zijn jullie geïnspireerd door Wielerorakel? Lijkt me hetzelfde idee.
    03-09-2025 20:11
    Qua concept heeft het wat overlap, echter zijn er ook grote verschillen. Alle renners, van alle niveaus hebben op Cyclingflash.com (binnenkort ook zichtbaar op het Wielerflits-profiel) een rating en dus ook een ranking. Een andere unieke toepassing is een rating en ranking voor het veldrijden. Er zitten nog tal van toepassingen in de pijplijn die nog niet bestaan in het wielrennen.
03-09-2025 18:22
En: jullie laten in sommige vragen doorschemeren dat renners of ploegen er belang bij hebben om hoog in jullie ranking te staan. Maar, dat lijkt me wat te veel eer voor jullie idee. Ze kunnen er niks mee winnen, het kan hoogstens 'leuk' zijn. Of levert het iets op?
    03-09-2025 20:12
    Voor nu is dat te veel eer inderdaad.
04-09-2025 09:42
Beetje veel open deur Q&A in de FAQ. Al mijn vragen blijven onbeantwoord, maar blijkbaar houden jullie het graag een black box ranking, door algoritme niet vrij te geven. Zo weet niemand precies hoe het opgebouwd is, niet na te rekenen, niet transparant. Dat is de zwakte mijn inziens.
-Wat opvalt: hoe dicht de renners bij elkaar zitten qua ranking. Pogacar heeft maar 10% meer punten dan Skjelmose, terwijl dat in andere rankings 300-500% meer punten is... Puntenverschil reflecteert zo eerder het krachtsverschil (Pogacar trapt 10% meer Watt dan Skjelmose) dan hoe zich dat vertaalt naar overwinningen en resultaten (Pogacar haalt >500% meer overwinningen/podiumplaatsen). Hoe zijn die minimale verschillen te verklaren? Staat niet in Q&A.
-Hoe ver kijken jullie terug en hoe wordt vorm bepaald? Ik neem aan iets als resultaten van de laatste maand tellen 100%, van de maand daarvoor 90%, daarvoor 80% enzovoort via een logische verdeling, maar helaas niet duidelijk.
-Het loslaten van de UCI inschaling vindt ik een mooi principe. ELO-schaakrating principe, ieder onderling duel is even waardevol, of wordt een etappe wel minder ingeschaald dan een eendagskoers?
-Naar de top hoeveel kijken jullie per race? Verschil tussen GC en eendagswedstrijd/etappe neem ik aan.
-Willen jullie hiermee een internationale strijd met PCS aangaan? Jullie waren natuurlijk al met startlijsten en uitslagen hard op weg. Gevoelsmatig is er maar ruimte in deze wielerniche voor 1 dominante bron van dit soort data, hoewel openbare data verwerkt tot bruikbare info goed geautomatiseerd niet veel hoeft te kosten, maar in de praktijk toch veel ontwikkel- en controlewerk, daarnaast serverkosten etc.
    04-09-2025 11:22
    Doordat de werking heel anders is is een rating ook heel anders dan punten in een UCI World Ranking. Bij de UCI hebben overwinningen en ereplaatsen veel meer gewicht. Wij focussen echter echt op de sterkte van een renner. En hoewel Pogacar erg sterk is kun je niet zeggen dat hij meer dan dubbel zo sterk is dan Vingegaard bijvoorbeeld.
    Elke eendagswedstrijd en etappe worden door het systeem als even belangrijk gezien. Maar door de sterkte van je tegenstanders en of je naar verwachting of juist beter of slechter presteert bepaald vooral hoe je rating veranderd.
    Ons doel is niet om in concurrentie te treden met PCS, maar om onze bezoekers de best mogelijke informatievoorziening te bieden. Om dit te realiseren is het soms noodzakelijk dat wij bepaalde activiteiten zelf ter hand nemen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine