Q36.5, Tudor of…? Gedoe over wildcards Giro en Tour
foto's: Georg Lindacher, Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 10 maart 2025 om 09:00

Q36.5, Tudor of…? Gedoe over wildcards Giro en Tour

Special Zondag start Parijs-Nice en maandag volgt Tirreno-Adriatico, de belangrijkste rittenkoersen van respectievelijk de ASO en RCS Sport na de Tour de France en de Giro d’Italia. Wildcards voor die twee zeer belangrijke wedstrijden zijn doorgaans in januari al bekend. Inmiddels is het maart en nog altijd is het niet duidelijk welke ProTeams er naar de grote rondes mogen. En dat zit hen in de weg. Uit navraag van WielerFlits blijkt hoe politiek gevoelig dit vraagstuk ligt.

De tijden dat organisatoren van de Tour, de Giro en de Vuelta a España zich alleen maar druk hoefden te maken welke ProTeams vanuit het eigen land naar de desbetreffende grote ronde mochten gaan, ligt achter ons. Steeds meer internationale spelers willen meedoen aan de grootste wielerwedstrijden op de kalender. En dat terwijl er vaak slechts twee wildcards te vergeven zijn door de organisaties. De UCI-regels schrijven namelijk voor dat de eerste twee ProTeams op de UCI Ranking van het jaar ervoor, automatisch startrecht hebben in de grote rondes voor het seizoen erna. In de huidige jaargang zijn dat Lotto en Israel-Premier Tech.

Giro durft niet te kiezen
Nu is het zo dat deze twee ploegen – in tegenstelling tot de achttien WorldTeams – geen startplicht hebben. Zij mogen afzien van een deelname. In dat geval krijgt de desbetreffende organisatie een wildcard terug die ze zelf opnieuw mogen uitdelen. Dat is het geval bij de Giro, waarvoor Lotto bedankt heeft. Net daar zit volgens onze informatie het probleem. Naast Israel-Premier Tech azen de Italiaanse teams Polti-Visit Malta en VF Group-Bardiani CSF-Faizanè én de Zwitserse ploegen Tudor Pro Cycling en Q36.5 Pro Cycling op een deelname. Dat zijn vier formaties voor slechts drie tickets. Het bedrijf Tudor is de officiële tijdswaarneming van de Italiaanse rittenkoers en ook Kometa is aan de Giro verbonden. Maar dat bedrijf sponsort óók van Polti-Visit Malta.

Tudor kreeg afgelopen jaar ook al een wildcard van de Giro – foto: Cor Vos

Die twee teams lijken daarom zeker van een deelname aan de Giro. Blijven over: Bardiani CSF en Q36.5 Pro Cycling. Het Italiaanse team kan al járen rekenen op een wildcard en is doorgans ook het beste Italiaanse team ter wereld. Bovendien hebben eigenaren Bruno en Roberto Reverberi een uniek opleidingskarakter toegevoegd aan hun team om talentvolle Italianen op te leiden. Daar is RCS Sport gevoelig voor. Aan de andere kant is er de Zwitserse ploeg, met veel grote Italiaanse sponsors én wereldtopper Tom Pidcock aan boord. Die laatste liet al weten zich nu niet goed te kunnen voorbereiden op Vlaamse klassiekers. Bij een Giro-deelname rijdt hij die niet. “Wij hebben grote ambities, terwijl we het enige team in de top-25 van de UCI Ranking zijn die de laatste twee jaar in geen enkele grote ronde reed”, stelt teambaas Doug Ryder, die óók naar de Vuelta wil.

Organisaties zoeken de makkelijkste weg
RCS-baas Mauro Vegni heeft er een zwak voor om grote namen aan de start te krijgen. Voorlopig zijn Primož Roglič en Wout van Aert de enige twee renners uit de top-10 van de UCI Ranking die op de startlijst staan. We voegen daar Mads Pedersen en Juan Ayuso als huidige wereldtoppers aan toe. Vegni kan met andere woorden dus wel een extra klepper gebruiken en Pidcock heeft al toegezegd te starten áls zijn team een wildcard krijgt. De Italiaanse baas eist daarom ook van Tudor dat ze met Julian Alaphilippe óf Marc Hirschi aan de start verschijnen. Zij hebben echter van de Waalse klassiekers – net als Pidcock, overigens – een doel gemaakt. Toch plaatste de Zwitserse ploeg hen op de voorlopige startlijst van de Tour of the Alps, niet toevallig in die week.

De reden waarom de verdeling van de wildcards dit jaar zo lang op zich laat wachten, is omdat RCS Sport en de ASO (alleen voor de Vuelta, die zij ook organiseren) aan de UCI hebben verzocht of ze een extra wildcard mogen vergeven dit jaar. ‘Veel problemen zijn dan opgelost’, zou het credo van de organisatoren zijn. De status op dit moment is dat de grote rondes die beslissing eerst afwachten, voordat ze hun wildcards uitdelen. Intussen staat de professionaliteit van verschillende ProTeams onder druk. De start van de Giro is al over twee maanden. Als gezegd rekent Pidcock met het scenario dat hij de Italiaanse ronde gaat rijden. Wedstrijden als de E3 Saxo Classic en de Ronde van Vlaanderen passen niet in die voorbereiding. Maar als zijn team niet naar de Giro mag, hoe goed kan hij zich als kanshebber dan nog prepareren in drie weken?

Wat zeggen de teams?
WielerFlits besloot de belangrijkste ploegen in dit verhaal te contacteren. Maar dat blijkt nogal gevoelig te liggen. Zo geeft Tudor Pro Cycling aan liever niet op dit onderwerp te reageren, ‘We wachten op nieuws’ is het standpunt van Q36.5 Pro Cycling en TotalEnergies laat de kerk ook in het midden van het dorp staan: “Wij respecteren alle beslissingen die de organisatoren maken. Zodra wij een uitnodiging via een wildcard krijgen, stellen wij onszelf ten doel om die invitatie te eren door de best mogelijke prestaties in die wedstrijden te leveren.” De Franse ploeg van Jean-René Bernardeau won vorig jaar de gravelrit in de Tour via klassiekerspecialist Anthony Turgis.

Toch is ook de Franse ploeg niet zeker, want naast Lotto en Israel-Premier Tech willen ook Tudor en Uno-X Mobility naar de Tour. De Noren waren er de laatste twee jaren bij en zouden liefst een tweede grote ronde erbij doen, maar houden ook rekening met geen enkele invitatie. “Laat er geen twijfel zijn dat dit voor ons lang aansleept”, is teammanager Thor Hushovd duidelijk op onze vragen. Zijn team won Omloop Het Nieuwsblad. “Dit weerhoudt ons van de voorbereiding die we idealiter willen doen. Veel mensen verlangen naar antwoorden – niet in de laatste plaats onze partners – of er wildcards komen voor de Giro, de Tour, de Vuelta. Of misschien zelfs alle drie.”

Eenvoudige oplossing voor de UCI
De Noorse oud-wereldkampioen maakt van de gelegenheid gebruik om zich richting de UCI te wenden. “Ondertussen gaan de geruchten rond dat men werkt aan een extra wildcard voor de grote rondes, iets dat wij volledig ondersteunen. Het is cruciaal dat de wat kleinere teams ook hun kans krijgen om zich te laten zien in de grootste koersen. Daarom geloof ik ook dat dit het waard is om te wachten op deze belangrijke wildcard-beslissing, omdat het een significante impact op de ProTeams heeft.” WielerFlits zocht ook contact met de UCI in deze kwestie. De wielerbond laat ons weten dat zij nog niet in de gelegenheid geweest zijn om een inhoudelijke reactie te sturen.

Thor Hushovd – foto: Uno-X Mobility

Insiders vragen zich bij WielerFlits af of de bond wellicht vanuit juridisch perspectief bang is om de regels tijdens een lopend seizoen aan te passen. Het kan een precedent scheppen om in de toekomst ook andere lopende regels te veranderen. Ook is de laatste twee decennia omwille van veiligheid het peloton in een grote ronde steeds kleiner geworden. Teams gingen terug van negen naar acht renners en er werden ook minder ploegen toegelaten. Extra wildcards uitdelen druist daar dwars tegenin, zoals tevens aangeduid in de WielerFlits Podcast. Ook op dat vlak zou de UCI juridische consequenties voelen als er door het toevoegen van een extra team iets misgaat. 

De enige en eenvoudigste oplossing voor de UCI is om conform de regels vier wildcards uit te delen en daaraan vast te houden. Achter de schermen zouden de teams weten waar ze aan toe zijn, maar is het vooral spannend voor Q36.5 Pro Cycling. Zij zijn volgens onze bronnen voor de Giro afhankelijk van de regelwijziging door de UCI. Mocht de internationale wielerunie besluiten om de huidige regels te handhaven, dan gaat volgens onze informatie Tudor naar de Giro én de Vuelta. Dat verklaart ook waarom de ASO het verzoek van RCS Sport deelt, want dan kunnen ze toch twee Spaanse teams óf Q36.5 uitnodigen. Lotto en Israel-Premier Tech gaan namelijk ook in de Vuelta gebruikmaken van hun startrecht. TotalEnergies en Uno-X lijken zeker van de Tour.

Na 17.04 minuten behandelen we dit onderwerp in de WF Podcast


Wanneer werden de laatste jaren de wildcard gecommuniceerd?

flag-fr Tour de France
2024: 18 januari
2023: 4 januari
2022: 11 februari
2021: 4 februari
2020: 7 januari

flag-it Giro d’Italia
2024: 23 januari
2023: 19 januari
2022: 28 februari
2021: 10 februari
2020: 16 januari

flag-es Vuelta a España
2024: 16 februari
2023: 8 maart
2022: 14 maart
2021: 16 februari
2020: 8 mei (later vanwege de uitbrak van de coronapandemie)

De parallel die hier zichtbaar is: eerst maakt de Tour haar wildcards bekend, kort daarna volgen de Giro en de Vuelta.

RIDE Magazine
20 Reacties
07-03-2025 17:53
Iedereen kent de regels en die zijn de laatste jaren niet gewijzigd. Dus als je geen WT ploeg bent, ben je afhankelijk van wildcards. En dat moeten ze bij de UCI niet veranderen omwille van renner X of Y. Anders hebben regels geen zin meer.
07-03-2025 18:18
Geef (vanaf 2026, regels aanpassen nu nog is belachelijk) WT ploegen gewoon eens het recht om max. 1 grote ronde te skippen. Niemand heeft er baat bij dat zwakkere WT ploegen een zwakke selectie sturen en eigenlijk tonen dat ze daar niets eens willen zijn.
07-03-2025 17:21
Dus zoals het er nu uitziet gaat Tudor wel naar de Giro en niet naar de Tour. Q36.5 grijpt naast de Giro. Uno-x terecht naar de Tour. Ik vind alles wel te billijken. Behalve Pidcock stelt Q36.5 nog niet heel veel voor. Laat ze bouwen aan de toekomst.
07-03-2025 18:22
Tudor herft zich via sponsoring bij RCS ingekocht en daar is niks mis mee maar verpak het dan niet als louter sportieve verdiensten… niet iedereen is dom…
07-03-2025 20:11
Deze hele situatie wordt natuurlijk door de UCI veroorzaakt. Door hun dictatoriale gedrag heb je als organisator bijna geen zeggenschap meer over je eigen wedstrijd. Het is natuurlijk volstrekt belachelijk dat 18 teams verplicht deel moeten nemen en dat je als organisator dan nog 2 andere teams ook moet uitnodigen. Schrap die verplichte uitnodigingen en laat in ieder geval de kleinere WT teams de keuze om een grote ronde over te slaan.

Maar dat is uiteraard voor later, al is de huidige puinhoop OOK aan de UCI te denken: dat verzoek voor die extra wildcard ligt er al even. Waarom moet dat zo lang duren? Als de regels gevolgd moeten worden zeg dat dan gewoon: nee, geen extra wildcard. Of laat gewoon dat extra team toe maar neem een beslissing! We hebben het hier over professionele sport, de atleten horen te weten waar ze aan toe zijn om zich behoorlijk op wedstrijden te kunnen voorbereiden. Het amateurisme van de UCI is echt schandalig.
07-03-2025 17:10
Misschien is er nog een andere optie voor in ieder geval de Giro, en dat is de world tour ploegen vragen of één van de ploegen de Giro wil overslaan. Ik kan mij zomaar voorstellen dat bijvoorbeeld Arkea met alle problemen waar zij inzitten liever geen Giro rijdt. In die periode is er ook genoeg in Frankrijk te koersen. Maar op dit moment zijn ze verplicht. Dan los je het probleem bij de Tour nog niet op. Aangezien elke ploeg die wil rijden.
    07-03-2025 17:43
    Inderdaad, die startplicht voor de mindere WT ploegen is bezopen, dat afschaffen lost veel op. Maar de tunnelvisiekijkers van de UCI willen juist nog meer verplichting
07-03-2025 17:45
Bardiani ‘doorgaans de beste Italiaanse ploeg’ is licentietechnisch misschien niet onjuist maar toch wat belachelijk, met altijd 0 of 1 van de beste 20 Italiaanse renners daar in dienst. Astana is nu een betere Italiaanse ploeg …
    10-03-2025 09:42
    " het beste Italiaanse team ter wereld" zelfs...
07-03-2025 16:44
Laat ploegen met een wildcard starten met 6 renners in plaats van 8, dan kan je er een extra uitnodigen.
    07-03-2025 18:16
    Dus je gaat tegen Israel en Lotto even zeggen in het midden van het seizoen van "oh ja jullie mogen maar 6 renners opstellen". Dat kan juridisch natuurlijk totaal niet. Of je moet de teams die hun WC nog moeten krijgen bedoelen, maar ook dat is gewoon zorgen voor problemen.

    Daarbij meer teams = meer teams die willen voorin zitten bij elk belangrijk punt en dus gewoon nog meer stress en nog meer gevaar.
07-03-2025 17:10
Dat soort oplossingen inderdaad. Of elke ploeg 7 renners en maar 1 ploegleiderswagen. Ook beter voor het milieu
    07-03-2025 18:18
    Het milieu… er is geen GT meer waarin meer km afgelegd worden in auto’s, bussen én vliegtuigen dan op fietsen…
    Terwijl het logischerwijze altijd andersom zou moeten zijn voor een sport die zich bij uitstek als ‘groen’ profileert, of zou moeten profileren..,
07-03-2025 17:14
Het is natuurlijk veel te laat, zeker voor de voorbereiding op de Giro.
07-03-2025 18:18
Als ploegen het te laat vinden voor de Giro dan willen de Rockets vast wel gaan, alvast oefenen voor de TDF van 2026!
08-03-2025 10:09
Als Giro zou ik nooit voor Q36.5 kiezen. Als Pidcock geblesseerd raakt blijven er alleen tweede rangs Italiaanse sprinters over. Bardiani levert in ieder geval talentvolle renners die wel een ontsnappinkje aandurven.
08-03-2025 12:54
Gewoon een regel maken waarbij de pro-teams maximaal 1 grote ronde mogen rijden, behalve de eerste. Dan heb je een pro-winnaar met een titel en dan kunnen de drie grote rondes om de tafel om de overige te verdelen. Laat het pro-team met het hoogste aantal UCI-punten kiezen voor startrecht voor rondes of eendagswedstrijden. De nummer twee krijgt dan de andere. Zo krijg je meer verschillende teams aan de start, zonder dat geld de belangrijkste graadmeter is.
    10-03-2025 13:59
    Daarmee verandert er in de huidige situatie amper iets. Namelijk dat de Italiaanse en Spaanse ploegen de Wildcards gaan verdelen onder de eigen ploegen en de Tour naast de Franse ploeg Total energies ook geen andere keuze gaat maken doordat de Italianen en Spanjaarden de boel verdelen.

    Ik gok dat Tudor overigens dit jaar Tour én Giro zal rijden. Mevrouw Alaphilippe zit in de ASO. Q36.5 hengelt leuk nog even Pidcock binnen, maar heeft als ploeg de afgelopen jaren amper iets leuks gepresteerd. Dat staat Uno-x voor mij nog hoger op de ladder.
10-03-2025 10:43
Lekker belangrijk. Ik zie het wel als de grote rondes starten.
12-03-2025 00:23
Parijs-Nice belangrijker dan de Vuelta voor ASO?

Reacties zijn gesloten.