Puck Moonen pleit voor minimumloon: “Belangrijk voor jonge rensters”

Door , donderdag 25 april 2019 om 20:00

Puck Moonen springt op de bres voor haar collega’s. De 23-jarige Noord-Brabantse van Lotto Soudal Ladies roept de UCI op om sneller werk te maken van een minimumloon in het vrouwenpeloton. “Ze mogen daarin wel een tandje bijsteken”, stelt ze met een mooie woordspeling voor de camera van WielerFlits na afloop van de Amstel Gold Race voor vrouwen.

“Iedereen heeft het over het prijzengeld (dat omhoog moet, red.), maar dat gaat naar rensters als Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten. Maar zij hebben al een goed salaris”, gaat Moonen verder. “Juist het minimumloon is belangrijk voor – bijvoorbeeld – rensters van onze ploeg, die werk verrichten voor de kopvrouwen. En ook voor de jonge rensters, die vaak hun studie opgeven of naast het fietsen nog moeten werken. Als dat laatste niet hoeft, kun je ten volle je carrière benutten. ”

Moonen – die op dit moment enige tijd buitenspel staat met een rugblessure – stipt wel aan dat de ploegen de kans moeten krijgen om zich erop voor te bereiden. Wel vindt ze dat de UCI het verschil tussen de mannen en vrouwen gelijk moet trekken.

Vanaf 2020 minimaal 15.000 euro
Minimumsalaris is al jaren een hot item in het vrouwenwielrennen. Volgens de hervormingsplannen van de UCI is het vanaf 2020 voor zogenoemde Women’s WorldTeams verplicht om hun rensters een minimumloon te betalen. Coureurs hebben komend jaar recht op een minimumsalaris van 15.000 euro.

Dit zal stapsgewijs worden verhoogd naar 20.000 euro in 2021 en 27.500 euro in 2022. Vanaf 2023 zal het gemiddelde salaris gelijk zijn aan het minimumloon van mannelijke ProContinentale coureurs. Voor Women’s Continental Teams zijn er geen geldelijke verplichtingen.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

91 Reacties

LB108 25 april 2019 om 13:29

Sorry maar Puck is niet het meisje dat moet praten. Vind ook alleen nog een ploeg vanwege haar looks en gedrag…
Ze heeft altijd excuses waardoor ze niks presteerd, dat ze geen grote koersen wint ok maar zelf uitrijden lukt niet. Dan ben je ook niet de persoon die moet eisen want ze gaat volgens mij al met veel geld lopen die naar dames zou kunnen gaan die talent hebben en er alles voor doen!

Wat het minimumloon betreft zou dit er idd zeker moeten komen maar in hoevere is dit mogelijk…

Poeksel 25 april 2019 om 13:40

Ze hoeft toch niet hard te rijden om hierover gelijk te hebben? En ze heeft nou eenmaal een podium.

AnderJ 25 april 2019 om 13:41

Dus je vindt dat ze gelijk heeft, maar haar mond moet houden?

Gilberto 25 april 2019 om 13:45

En wat voor gedrag is dat precies?

Mwielerfan 25 april 2019 om 14:32

Als die ploeg haar een plek waard vind dankzij haar pr waarde en knechtenwerk in het begin van een koers, waarom vind jij dat dan een probleem?
En wat doet dat af aan de boodschap? Goed dat ze haar podium hiervoor gebruikt.

roeleur 25 april 2019 om 20:23

Waarom gaat ze niet halve dagen bij Jumbo achter de kassa? Semi-prof is niks mis mee tot je een beter contract aangeboden krijgt.

JaBo 25 april 2019 om 13:39

Wordt een beetje moe van dat gezeur van die vrouwen. Bij voldoende belangstelling gaan de financiële vergoedingen van zelf wel naar boven. Mee liften op het mannen wielrennen gaat de dames niet vooruit helpen.

Poeksel 25 april 2019 om 14:14

Weet je iets van de geschiedenis van het prijzengeld bij het vrouwentennis?

Mwielerfan 25 april 2019 om 14:32

Ik snap niet waarom je minimumloon gezeur noemt

DeLuiaardVanLimburg 25 april 2019 om 17:36

“Ik word een beetje moe van dat gedrag van vrouwen over minimumloon” — Fikse Y2K error gehad?

kielabokki 25 april 2019 om 13:43

Zo, die kent echt geen schaamte.

Romāns Vainšteins 25 april 2019 om 13:49

mooi toch ?

kielabokki 25 april 2019 om 13:54

Sggitterend.

Prima verhaaltje wel, dat kun je haar dan weer niet ontzeggen. Volgens mij best een slimme meid.

AZH 25 april 2019 om 14:07

@kielabokki:

Waarom kort je de ch af tot g om er vervolgens 2 neer te zetten?

kleomantre 25 april 2019 om 14:12

slimme meid dat ze een beperkt talent maximaal uitvent.

Altijd wat voorzichtig zijn met uitspraken die je doet over mensen die je niet persoonlijk kent, maar mij lijkt het zo’n type die je in de marketing tegenkomt met dat motto ”het maakt niet uit wat je verkoopt, als je het maar verkoopt”. Vaak oppervlakkige, poenerige, blufferige mensen die andere drijfveren hebben dan de passie van het vak zelf.

kielabokki 26 april 2019 om 11:57

Hans Teeuwen?

Attack 25 april 2019 om 13:53

Word steeds leuker met die vrouwen.
Ze moeten eens leren dat de mannen meer verdienen omdat er mensen naar hun komen kijken en omdat er interesse in de wedstrijden van hun zijn.
Bij vrouwen komt nooit iemand kijken en niemand die interesse in hun toont.
Als ze zelfde salaris moeten krijgen dan valt elke vrouwen team binnen 1 week omdat hun ploegen miss net 10% van een budget van mannen team hebben.

LucasR 25 april 2019 om 13:58

ai…

kleomantre 25 april 2019 om 14:04

Attack, dat is het een ‘m nou net… er is niet substantieel minder interesse voor vrouwenwielrennen. Kijkcijfers bij Sporza zouden dat bevestigen.

Een ander voorbeeld in NL is vrouwen schaatsen, dat het echt niet aflegt tegen mannen schaatsen.

Waar het nog wel aan schort is brede concurrentie, wat wel langzaam aan het komen is. Daarvoor is een push de goede richting op (lees een degelijk bestaansrecht als prof) toch een mogelijk prima oplossing.

Wat mensen willen zien is strijd en heroïek in combinatie met een acceptabel niveau. Dat is bij de vrouwen al in voldoende mate aanwezig en alle ingrediënten zijn daar om er iets van te maken. Het zijn net wat zendgemachtigden of pipo’s vanuit het bedrijfsleven die de boot nog wat afhouden omdat ze een te conservatieve kijk op de zaak hebben.

Emergo 25 april 2019 om 16:12

Over eens leren gesproken… Voor de rest: geleuter.

ChefSpijker 25 april 2019 om 21:17

Dat soort kijkcijfers kun je toch amper een eerlijke vergelijking noemen. Schaatsen zit sowieso altijd gemixt in een uitzending en bij dameswielrennen op Sporza (weg en veld) zit het 9 van de 10 keer voor een herenkoers. Waarvoor al veel mensen dan inschakelen. Je zou dan eens moeten vergelijken wat een dameskoers qua kijkcijfers doet op een dag dat er geen herenwielrennen op tv is.

Uiteindelijk is wielrennen een heel lastige sport om een minimum salaris te kunnen eisen lijkt me aangezien de werkgever geen omzet draait met wielrennen. De bedrijven die de ploegen sponsoren pompen gewoon geld weg en hopen daarvoor dan air time terug te krijgen. En voor organisaties van koersen is het vaak ook de touwtjes aan elkaar binden om kostendekkend alles rond te krijgen. Bij tennis ligt dat heel anders waar je gewoon kaartverkoop hebt. In het wielrennen zal je salaris vooral afhankelijk zijn van je 'commerciële waarde'. En die ligt bij het dameswielrennen momenteel gewoon erg laag.

Mwielerfan 25 april 2019 om 23:10

Als er door een vrouwen koers een uur langer een groot marktaandeel wordt gehaald is dat erg waardevol. De werkgevers van sportteams zijn vaak een beetje die de ploeg uitbaadt. Van die werkgever is de sport dus de kerntaak. Of bedoel je de sponsor?

kleomantre 25 april 2019 om 13:53

Het treurige is dat er zoiets als social influencers bestaat, van die volledig vermerkte typetjes die echt alles willen uitventen en daartoe alle gelegenheid wordt geboden.

Neemt niet weg dat je als je verder niet veel presteert dat je dan je mond maar moet houden. Neemt ook niet weg dat een startsysteem met iets van een minimumsalaris best wel eens prettig zou kunnen zijn.

Hoorde bij extra time koers dat er een vrouwenkoers qua kijkcijfers wel minder scoort, maar toch een goed publiek trekt. Dan moet er toch wat mogelijk zijn om er iets van te maken.

Mwielerfan 25 april 2019 om 23:13

Waarom moet je je mond houden als je niet presteerd? Kan je niet nadenken over een betere toekomst? Gaat het op jou werk dan zo dat alleen toppers mogen praten over verandering?

dikkechaap 25 april 2019 om 13:57

Gratis geld bestaat helaas niet. Met dezelfde pot geld betekent hogere lonen dat minder vrouwen een contract krijgen.

Piet Lut 25 april 2019 om 13:57

Auw auw, mijn rug, smoes smoes, kijk em eens mooi zijn maar niet presteren

Loop dan ook niet met zo’n rugzak om een interview te geven Miss DNF

TomDJ 25 april 2019 om 13:59

Ah, je kent haar goed? Ze heeft het toch uitgelegd? Met trainen gaat het prima.

Imbatido 25 april 2019 om 14:07

Succes Puck! Hopelijk snoer je de critici ooit de mond.

Verder vind ik het niet helemaal fair om zo’n groot onderwerp als een minimumloon bij haar neer te leggen. Maar ze redt zich er goed uit.

Voor de rest denk ik dat het niet interessant genoeg is voor sponsoren, en zal het vooral op goodwill aankomen. Zoals vrouwenvoetbal zonder mannenvoetbal ook geen bestaansrecht heeft voor mijn gevoel. Profclubs nemen een team om hun verantwoordelijkheid te nemen, maar lijken me zelfstandig niet levensvatbaar. Zelfs Ajax trekt nauwelijks meer toeschouwers dan een amateurwedstrijd. Hoe kan je dan minimumlonen gaan hanteren?

Kijkcijfers van het vrouwenwielrennen zijn misschien goed maar dat komt denk ik ook grotendeels doordat kijkers in afwachting zijn van de mannenwedstrijd. In tegenstelling tot in het veldrijden waarin de lengte van de wedstrijd zich goed leent voor live TV van zowel mannen als vrouwen, en daarmee zichtbaarheid voor sponsoren, zie ik dat op de weg niet snel gebeuren.

kleomantre 25 april 2019 om 14:17

Het gekke is dat voetbal niet echt in een vrije val terecht is gekomen daar de Champions League een gedrocht van jewelste is, er op de velden tig primadonna’s rondlopen waar het moeilijk mee identificeren is, de sport financieel ziek is en je uitvoerende instanties hebt die je van veel te veel kan betichten maar niet echt van passie voor de sport en de toekomst van de sport.

Poeksel 25 april 2019 om 14:18

Het Nederlands elftal bij de vrouwen trekt tegenwoordig miljoenen kijkers. Een jaar of tien geleden was dat veel lager. Die ontwikkeling zal niet vanzelf gekomen zijn waarschijnlijk?

Imbatido 25 april 2019 om 16:22

@Poeksel: Is natuurlijk wel een groot verschil tussen een sport voor een club/team of voor een land. Als het nationaal volleybal- of handbalteam speelt wordt er ook gekeken. Maar een clubwedstrijd komt niet op tv.

Het voornaamste probleem is dat wielrennen nou eenmaal lang duurt. Vrouwen willen (begrijpelijk) én live op TV, én op dezelfde dag koersen, én op hetzelfde parcours. Maar dat bijt elkaar gewoon enorm. Ik denk dat er hier weinig voorstanders zijn om voortaan alleen nog de laatste 50km van de mannen uit te zenden.

ikbenprocycling 25 april 2019 om 14:49

O wat een thema en te verwachten draad. Ik sla deze lekker over.

ale-jet 25 april 2019 om 14:55

Behoorlijk wat ongenuanceerde comments zeg.

Volgens mij maakt het niet uit wie het zegt. Er is meer dan genoeg interesse voor het dameswielrennen, ook bij sponsoren. Probleem is echter dat ze (sponsoren) er nog niets voor terugzien. Het enige dat ze op dit moment terug willen zien is tv-tijd. Maar ook tv-kijken gaat veranderen en zal online en on demand worden dus wellicht dat dat ook wijzigt.

Ook kwa sociale media volgende meeste flitser ook ongetwijfeld wielerdames. Ik vind het persoonlijk leuker te zien hoe Puck Moonen of Annemiek van Vleuten in Spanje traint dan Fuglsang die de hond uit laat. Ook voor sponsoren is dat interessant, maar zoals gezegd draait het vooral om tv-tijd.

En wat Puck betreft, zij traint er wel echt hard voor en voor de ploeg ook zeker belangrijke exposure. En zij is de eerste die bij een aanbieding voor een reclame-uiting haar teamgenootjes er bij probeert te betrekken.

r525 25 april 2019 om 15:05

Tja met al die DNF’jes ga je geen prijzengeld scoren haha

Maar denk dat we met Puck zelf niet zoveel medelijden hoeven te hebben, die harkt haar centjes wel binnen via haar eigen sponsoren.

Mwielerfan 25 april 2019 om 23:14

Ik ging er dan ook vanuit dat ze dit niet voor zichzelf zegt

Fort 25 april 2019 om 15:23

Ik vind dat ze het prima verwoord allemaal. Wat ik hier nog nergens terug lees is ook een belangrijk stuk wat ze zegt, namelijk dat niet iedereen financiële steun van ouders/omgeving heeft. Dit maakt door een minimum loon het wat laagdrempeliger en geeft meer vrouwen een kans tot het beter benutten van hun talenten. Wielrennen is toch in verhouding een dure en tijdrovende sport.

Wisely spoken Puck!

ale-jet 25 april 2019 om 15:42

Dat is inderdaad helemaal waar. Dat zie je in feite ook al bij de heren beloften. Bij veel renners en dus ook profrensters zie je dat de ouders meegaan naar de koers.

JaBo 25 april 2019 om 16:00

Ik denk dat juist minder vrouwen een kans krijgen, het geld kan maar één maal worden uitgegeven. Dus ploegen worden kleiner en sommige zullen zelfs verdwijnen. Dat ouders meegaan naar de koers is natuurlijk niks mis mee, je ziet dit ook bij andere sporten.

Viktrodriguez 25 april 2019 om 16:13

Ik pleit voor een minimumtalent voor jonge rensters.

Vlinder 25 april 2019 om 16:16

Hahaha…

* Jobo: “Wordt een beetje moe van dat gezeur van die vrouwen….”
* Attack: “Word steeds leuker met die vrouwen. Ze moeten eens leren dat….”

Het feminisme is overduidelijk nog broodnodig! Hup Puck, zet m op!
Dat mensen over haar woorden vallen omdat ze opkomt voor vrouwen en ze er tegelijkertijd mooi uitziet is toch ook wel weer verbazingwekkend. Ze legt het prima uit allemaal. Mijn inziens geen speld tussen te krijgen. En als de ploeg haar wil betalen ondanks tegenvallende resultaten en haar wellicht als een goede promotor zien van de ploeg, wat kun je daar dan op tegen hebben? Jullie hoeven haar niet te betalen toch?

reusjen 26 april 2019 om 10:10

Wat een bullcrap zeg, jij gelooft ook in het minder betalen van vrouwen puur omdat ze vrouw zijn zeker? Of dat #metoo zo’n goed idee is, en in het idee van male privilege terwijl het eigenlijk voor de wet andersom is. Een paar comments op internet die niet positief zijn over iets wat een vrouw zegt over een vrouwenonderwerp (oei seksistisch) betekent nog niet dat ze vrouwen achter willen stellen en ze niets waard zijn.

kielabokki 26 april 2019 om 11:57

Want vrouwen praten nooit generaliserend over mannen. Kweek some eelt.

Vlinder 26 april 2019 om 13:45

@reusjen: waar heb je het toch allemaal over??? Het woord seksisme heb ik in deze reactie niet eens genoemd. Wel heb ik aangestipt dat een aantal reacties vooral over haar uiterlijk gaan en ze vanwege dat en uitblijvende resultaten weinig recht van spreken zou hebben. Dat je dan met #metoo aan komt zetten, male privilege etc. Ik volg je niet helemaal meer…

@kielabokki; Don’t worry, ik heb wel wat eelt hoor wat dit betreft. Anders zou ik mij hierover niet uitlaten op deze (grotendeels door mannen bezochte) nieuwssite…
En in mijn reactie generaliseer ik mannen niet…

reusjen 27 april 2019 om 12:16

Ik heb het over zaken waar het hedendaagse feminisme altijd mee schermt terwijl het grootste gedeelte ervan onzin is. Zoals het verschil in betalen van man en vrouw. Het feminisme was ooit belangrijk, maar is nu een afvoerput geworden van misandrists.

Vlinder 27 april 2019 om 15:16

@Reusjen, jij komt met allerlei bijzaken aanzetten die ik dan waarschijnlijk ook allemaal wel zou vinden. Dat is met vooringenomenheid discussiëren en dat werkt voor mij niet. Verder is jou uitleg van het feminisme is duidelijk anders dan mijn ‘invulling’ van het begrip feminisme en ik ben ook geen misandrist. Ik hou van leuke mannen. Einde discussie wat mij betreft!

reusjen 27 april 2019 om 15:34

@Vlinder
Je hebt het vraagteken niet gezien? Ik peil juist waar je staat in de discussie. Aangezien je inhoudelijk nergens op in gaat en geen discussie wil ga ik er maar vanuit dat je geen valide punten hebt.

Vlinder 27 april 2019 om 16:41

@ Reusjen Als jij oprecht geïnteresseerd bent ik hoe ik tegenover dat soort zaken sta, zou ik als ik jou was de ‘vraag’ anders formuleren, achter elk onderwerp een vraagteken zetten en zinnen niet beëindigen met ‘zeker’? Dat kwam op mij vooringenomen over. Maar oké, laat ik mezelf verduidelijken. Met de zin ‘hup puck zet ‘m op’ bedoel ik dat ik achter haar mening en argumenten sta. De zin ‘feminisme is nog broodnodig’ gebruikte ik op de reactie’s van Jobo en Attack. Dat vond ik neerbuigende opmerkingen. Dat de wielrensters vragen om minimumloon vind ik geen gezeur maar een meer dan terechte vraag. ‘Dat vrouwen maar eens moeten leren dat…’ vind ik ook neerbuigend en wat Attack daarna verder schrijft klopt feitelijk ook niet, er is namelijk wel degelijk belangstelling. Op al je andere onderwerpen (me too, male privilege, vrouwen achterstellen etc. reageer ik niet want dat heeft niets met het topic te maken en daar heb ik nu geen tijd voor. Als dat voor jou nu nog steeds betekent dat ik geen valide argumenten zou hebben… ook goed! Fijne dag.

reusjen 27 april 2019 om 16:57

Duidelijk, het lijkt me alleen nogal onzinnig om op basis van 2 posts op een forum te concluderen dat feminisme nog broodnodig is. Zeker met in het achterhoofd waar feminisme tegenwoordig voor staat. Feminisme is eerder te ver doorgeschoten dan dat het nog nodig is.

Brummel 28 april 2019 om 19:58

Zolang er mensen zijn die bij het woord feminisme al helemaal overstuur raken is het feminisme broodnodig.

Voorgeborchte 25 april 2019 om 16:33

Toch wel erg veel toxische mannetjes hier… Als een mannelijke renner onzin komt verkopen zul je niet zo veel negativiteit horen. Denk daar allemaal maar eens over na.

Dit is trouwens helemaal geen onzin. €15000 is €1250 per maand en dan hoop ik dat er niet te veel belastingsgeld af gaat. Zo'n loon wens je niemand toe en is nefast voor het doorbreken van de sport.

Viktrodriguez 25 april 2019 om 17:09

Je bent zelf anders geen haar beter dan die ”toxische mannetjes”. Overigens worden mannelijke profs net zo hard neergesabeld wegens debiele meningen als hun vrouwelijke collega’s. Het is namelijk best grappig dat Van Vleuten van de week niet werd omlaag gepraat door dezelfde bezoekers en er toch flink wat kritiek was op Wiggins m.b.t. VdP. selectief geheugen soms?

Ik heb trouwens iets voor jezelf om over na te denken. Hoeveel renners in de mannelijke WT en PCT denk je dat er mogen blijven rondrijden met alleen maar DNF’jes in hun profcarrière louter wegens een zogenaamde oppervlakkige commerciële waarde vanuit het credo van oppervlakkige uiterlijke schoonheid? Geen zichzelf respecterend sportteam, man of vrouw, die een atleet in dienst heeft als atleet voor louter dat.

Ik ben verder volledig voor een fatsoenlijk minimumsalaris, zoals ook de heren hebben. Juist zodat ze zich netjes en fulltime op hun sport kunnen richten. Maar zolang er plaats is voor ”rensters” als Puck Moonen wiens doel alleen reclame maken is buiten de koers en zelfs als knecht niet voldoen, wees dan niet verbaasd dat mensen bepaalde opmerkingen maken en de sport niet geheel serieus nemen.

Maillot à Pois 25 april 2019 om 23:09

Ik hoor hier een intelligente, goed onderbouwde en behoorlijk genuanceerde mening. En jij blijkbaar ook, want je zegt dat je het ermee eens bent. Maar omdat de persoon die ze uitspreekt volgens jou niet genoeg talent heeft om wielrenster te zijn, wordt het blijkbaar plots een debiele mening die lekker neergesabeld mag worden.
En verder:
Was Puck Moonen nog wielrenner als ze een man was geweest? Wellicht niet.
Maakt ze gretig gebruik van haar troeven buiten het wielrennen? Uiteraard.
Is die reclame buiten de koers haar doel, zoals jij beweert? Ik ken haar niet, dus ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat ze het alleen maar als een middel ziet om verder te kunnen blijven koersen. Anders was ze er zelf al lang mee gestopt, ze heeft intussen meer dan genoeg volgers om op een makkelijker manier haar centjes te verdienen.

Mwielerfan 25 april 2019 om 23:20

Ze had al veel volgers voor ze een profcontract had. Veel jonge meiden willen influencer zijn. Je kunt daar van alles over vinden maar haar allerlei intenties in de schoenen schuiven is vrij oppervlakkig.
Veel mannen worden ook bekritiseerd, maar daarin wordt niet benoemd dat ze man zijn en eens van vrouwen iets moeten leren. En juist dat geslacht betrekken bij kritiek maakt het zo sneu

Brummel 28 april 2019 om 20:02

Om consequent te zijn moeten mensen die Puck willen censureren ook mediagenieke kerels als Ten Dam de mond snoeren.

Verweggistan 25 april 2019 om 16:49

Door een minimum loon kunnen meer vrouwen zich volledig op het wielrennen richten en zal het niveau omhoog gaan. En het minimum loon geldt alleen voor de WT ploegen. Dus als je als sponsor niet wil/kan betalen wordt je maar CT.

reusjen 25 april 2019 om 18:50

Slecht idee, topsport is geen werk. Het is een hobby waar je als je goed bent in de juiste sport erg veel geld mee kunt verdienen. Ben je toevallig de beste in tobbedansen met een lampenkap op je kop, dan heb je gewoon pech want er is niemand in geïnteresseerd.

toke 26 april 2019 om 02:12

Met jou denkwijze staan er bij het mannen wielrennen nog hooguit 20 man an de start.

reusjen 26 april 2019 om 10:19

Eh nee, hoe kom je daarbij?
Het niveau is dermate hoog bij de mannen dat zelfs voor knechten al een prima salaris wordt betaald.

thorsen 25 april 2019 om 19:01

Wat een reacties weer…wow. Het vrouwen wielrennen bestaat grotendeels uit semi profs en amateurs, juist omdat er geen minimumloon is en de meeste er dus iets naast moeten doen om rond te komen. Met een minimumloon kunnen zij zich volledig op het wielrennen richten en zal het niveau dus stijgen.

Het is dan aan de dames zelf om te tonen dat ze marktwaarde hebben en dus sponsoren aantrekken die deze lonen willen betalen.

reusjen 26 april 2019 om 10:21

Het is precies andersom, eerst laat je zien dat je marktwaarde hebt en hark je sponsoren binnen. Daarna komt pas een hoger salaris. Het is geen liefdadigheidsinstelling.

Wim van Brink 25 april 2019 om 19:58

Moonen zegt geen woord verkeerd. Je moet, als je op topniveau wilt presteren voldoende inkomsten hebben om je alleen bezig te kunnen houden met wielrennen. Tot op dit moment is dit alleen voorbehouden aan de toppers in het vrouwenpeloton. Alle andere rensters zijn voor een deel afhankelijk van de vergoeding van hun ploeg, ondersteuning van het thuisfront en soms een klein baantje. Het minimumloon invoeren volgens de normen van 2019 betekent voor een 22 jarige en ouder € 1615,80 pm bruto. Voor een 18-jarige € 767,50. Voor een deel van de World Tour ploegen is dat niet op te hoesten. Het zal dus betekenen dat er een handvol kapitaalkrachtige World Tour ploegen overblijven en de rest een stapje terug moet doen. Of het vrouwenwielrennen daarmee een goede dienst wordt bewezen is de vraag. De wens om een betere betaling is gerechtvaardigd maar over de uitvoering daarvan stel ik mijn vraagtekens bij. Overigens krijgen continental renners bij de heren in de regel een contract op basis van 12 uur per week voor het minimumloon geldend voor hun leeftijd. Niet direct een vetpot.

LyndaLid 25 april 2019 om 20:46

Edit redactie: Niet doen

roeleur 25 april 2019 om 21:52

Als je bij de postbezorging werkt heb je alvast wat training en inkomsten binnen. Piet Kleine is er Olympisch kampioen mee geworden. Zowel op de schaats als op de fiets! Maar ja, dat was vroeger. Puckie verdiend beter!

simplex 25 april 2019 om 22:24

Goed samengevat de teneur in dit topic door Lyndalid.
Dat dit vooral ligt aan de leeftijd hier op WF van wielerfans 50+ lijkt me dan weer wat meer onzin. Juist de jongere generatie lijkt hier m.n. bot en onkundig en soms sexistisch op te reageren. Beetje teveel opgegroeid in prestatie en statusmaatschappij en andere meer anonieme kwaliteiten wegpoetsend. Schoonmakers e.a. andere "lagere betaalde " beroepsgroepen presteren ook prima en verdienen evenals dames- en herenwielrenners een acceptabel bestaansminimum.

@ O.a. mevr. vlinder en Wim van Brink geven ook een onderbouwde positieve inbreng.

kielabokki 26 april 2019 om 11:59

edit wf: niet doen

Wim van Brink 26 april 2019 om 14:06

Vraag mij af hoe je aan de reacties kunt zien of het hier 50+ zijn die op een bepaalde manier reageren. Wel eens vrouwenwedstrijden bezocht? Dan moet je toch weten dat minstens de helft van de staf/begeleiding uit 50+ bestaat. Zonder deze “ouwe lullen” komt er zelfs niets van de grond. Of ga jij het roer overnemen. Van harte welkom.

EddyB1958 25 april 2019 om 20:56

Jullie Nederlanders hebben de beste rensters en ook een supertalent als Puck Pieterse, aan alle Nederlandse wielrensters doe zoals Britt Knaven wordt Belg.

Fast Freddy 25 april 2019 om 22:32

Er zullen vanaf 2020 wel flink wat minder worldtour ploegen zijn om zodoende het minimum salaris te ontwijken…
Verder een vrij onzinnige opmerking om te stellen dat het sneller moet dan 2020. Zulke regels kunnen niet opgelegd worden in een lopend wielerjaar.

Mwielerfan 25 april 2019 om 23:23

Dat is dan toch mooi,laat we een keurmerk zijn dat er geen uitbuiting plaatsvindt

Mwielerfan 25 april 2019 om 23:26

Veel ploegen doen alsof ze profs zijn, maar zelfs dit voorgestelde minimum loon ligt onder het wettelijk minimum loon in nl. Als je daaronder betaald run je dus een amateur ploeg, maar ploegleiders verwachten wel fulltime inzet van rensters en vaak hun familie. Dat is niet correct en het is goed dat de wetgever en uci en puck rensters tegen zichzelf beschermd die voor een kans later zich in een uitbuitende situatie laten brengen

chasse patat 25 april 2019 om 23:45

Als je jezelf profploeg wilt noemen dan mag er best door de UCI geëist worden dat er tenminste een minimumloon wordt betaald. Is dat financieel niet haalbaar dan fietst jouw ploeg gewoon een categorie lager. Dan ben je semi-prof en heb je er dus een deeltijd baan naast. In die zin gaat de vergelijking met de mannen wel op. Dat voorkomt ook verkeerde verwachtingen.

toke 26 april 2019 om 02:07

Ik begrijp werklijk niet hoe iemand het oneens kan zijn met wat ze hier zegt…..De bedragen waar zij over praat worden door veel voetballers per minuut verdient.

  • 1
  • 2