Puccio door het stof na veroorzaken val: “Het was mijn fout”

woensdag 15 mei 2019 om 15:51

foto: Cor Vos

“Ik kan alleen maar mijn excuses aanbieden. Het was mijn fout.” Salvatore Puccio ging diep door het stof na afloop van de vierde etappe van de Giro d’Italia. De Italiaan was namelijk de veroorzaker van de massale valpartij, waardoor meerdere renners tegen de vlakte gingen.


Het peloton reed op dat moment in volle vaart naar Frascati, de finishplaats van de vierde etappe. “Ik keek naar rechts om te zien waar mijn kopmannen zaten”, zo schetst Puccio aan het AD. De Italiaan maakte vervolgens een flinke zwieper. Hierdoor gingen meerdere renners tegen de grond.

“Ik kan alleen maar mijn excuses aanbieden aan de renners die vielen. Ook aan Tom Dumoulin. Ik hoop nu echt dat hij de Giro wint. En dat meen ik.” Dat laatste zal de Nederlander niet meer doen, aangezien hij moest opgeven tijdens de vijfde rit naar Terracina. “Ik ben heel teleurgesteld dat een leider als hij wellicht de race moet verlaten”, aldus de Italiaan.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Kelder is de Man 15 mei 2019 om 15:58

Netjes. Edit: Niet doen

KnightBiker 15 mei 2019 om 15:58

50 punten aftrek en als laatste in de uitslag zetten voor het afwijken van je lijn (idem als Viviani)

Met alle gekheid, ja, stommigheidje kan iedereen overkomen. desondanks netjes dat hij zich ver excuseert bij de slachtoffers

Romāns Vainšteins 15 mei 2019 om 16:11

Al het niet net nu Puccio is dan was het wel een aantal km verder of ergens verderop deze week een ander geweest. Het peloton leeft ook in de wetenschap dat eenieder het in zich heeft om eens iets stoms te doen.

debarreman 15 mei 2019 om 16:37

Bejaarden op een e-bike vertonen ook dit soort slingers als ze achterom kijken. Belangrijkste reden waarm het aantal doden/gewonden bij fietsen weer toeneemt.

Jacco van Stierop 15 mei 2019 om 17:21

Als je ruim van te voren belt, dan horen ze je niet. Als je kort van te voren belt kijken ze achterom en beginnen te slingeren zodat je alsnog moet afremmen. Niet bellen dan maar, diep ademhalen en er zo rap mogelijk langs glippen. Maar het blijft een gok, ja.

hanjovdberg 15 mei 2019 om 19:01

Dat is uiteraard dan de enige oplossing. Wat er verder aan schrikreacties achter je gebeurd is niet belangrijk meer. Voor jou is je gemiddelde gered .. :-(

tylerhamilton 15 mei 2019 om 19:10

Nou, ik kan het mis hebben maar om niet al te asociaal over te komen lijkt het me sowieso wel beter om je snelheid aan te passen als je iemand inhaalt op bijv. een fietspad.

Zjoske 15 mei 2019 om 16:41

Dit soort valpartijen komen altijd voor. Dan weer veroorzaakt door de een, dan weer door de ander. Soms zijn de gevolgen klein, soms zijn ze groot.
Salvatore moet dit zichzelf niet zo aanrekenen. Komt meer door de nervositeit en de hectiek in zo’n peloton.

Dumoulin had niet te klagen toen Kelderman op motoman in de berm knalde 2 jaar geleden en Yates, Thomas en Landa meenam in zijn val en zodoende 3 concurrenten uitschakelde.
Ditmaal was Dumoulin degene met de grootste pech. Volgende keer is het weer iemand anders.

r525 15 mei 2019 om 16:51

Ondanks dat voor velen de excuses niet nodig zullen zijn, toch netjes dat hij het doet!

roaster 15 mei 2019 om 18:27

Hoe vaak zie je nog dat een renner zich zo eerlijk uitspreekt en zijn fout toegeeft?

Ik vind het grote klasse dat hij op deze manier zijn excuses aanbiedt.

Silenzio31 15 mei 2019 om 23:14

Was toch een andere valpartij die Dumoulin de kop kostte? Volgens mij die waar Landa ook bij lag waar geen beelden van zijn. Of was Puccio inderdaad de aanleiding?

Sunrider 16 mei 2019 om 00:56

Hij kon er toch niet omheen? De beelden spraken voor zich. Desalniettemin het kan iedereen overkomen en gebeurt niet met opzet. Maar het is opmerkelijk dat de valpartijen schering en inslag zijn en steeds meer slachtoffers eisen.

Emergo 15 mei 2019 om 19:03

Als ik voor ieder renner die in volle finale naar rechts of links kijkt waar zijn kopman zit ,een euro krijg kan ik een mooie vakantie boeken.