Publiek blijft toegelaten in Belgische veldritten

vrijdag 3 december 2021 om 15:21
Publiek blijft toegelaten in Belgische veldritten

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Publiek blijft welkom bij de veldritten in België. Dat is de uitkomst van de persconferentie van het Overlegcomité. Wel moeten de wedstrijden worden georganiseerd met crowd management.

Het Overlegcomité kwam deze morgen voor de derde keer in drie weken bij elkaar. Na noodkreten uit de ziekenhuizen, zaten de regeringen van het land samen om de coronamaatregelen door te nemen en de uitkomsten werden deze middag besproken in een nieuwe persconferentie.

Als het van de experts van de GEMS, de adviesgroep van medische experts, afhing, zouden de Belgische veldritten de komende weken achter gesloten deuren plaatsvinden. De overheid heeft dat advies echter naast zich neergelegd.

Het Overlegcomité liet weten dat buitensporten publiek mogen blijven toelaten, weliswaar verplicht met coronapas en het dragen van mondkapjes. Ook moet er georganiseerd worden met crowd control. Die verantwoordelijkheid ligt bij de burgemeesters: er mogen geen te grote groepen bij elkaar zijn.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Michelangelo 3 december 2021 om 15:50

Benieuwd hoe dat zal gaan. Zeker richting de eindejaarsperiode. Crossen als die van Loenhout bijvoorbeeld staan nou niet bekend om hun nuchtere en gedisciplineerde publiek…

Brabander 3 december 2021 om 16:37

Ik weet niet hoe het beleid is ten aanzien van tot de 'feesttenten'. Maar als die er niet zijn is er geen enkel probleem toch? Het is in de buitenlucht hè

Michelangelo 3 december 2021 om 16:49

Ook de buitenlucht is gewoon een probleem als je dicht genoeg op elkaar staat en in elkaars ‘speekselzone’ zit. Dus als je pakweg 3 rijen dik tegen elkaar aan staat en je favoriete renner aanmoedigt (of uitjouwt) terwijl je 15 pinten in je keel hebt gegoten.

Brabander 3 december 2021 om 16:51

Volgens mij is er in de buitenlucht amper een probleem hoor. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk :)
Verder zag ik de afgelopen crossen vrijwel iedereen met zo'n zot mondkapje op, dus die 'speekselzone' is ook niet relevant

Wheely 3 december 2021 om 17:50

De “speekselzone” komt dat dan in de plaats van de balkjes? Klinkt als een leuke passage voor Iserbyt.

Michelangelo 3 december 2021 om 17:57

Nee, de speekselzone wordt de vervanger van de Toyo tires… enkel in de X2O Badkamer trofee!

Brabander 3 december 2021 om 17:59

Speekselzone in plaats van die malle balkjes. Ik stem voor :)

Koers 3 december 2021 om 18:22

Men moet een mondkapje op, zo druk zal dat niet worden. Ik vermoed dat de meeste mensen geen zin hebben om tijden met zo’n ding op te staan. Helemaal niet bij regen. Alleen de echte liefhebbers zullen present zijn, de mensen die een excuus zoeken om pils te drinken vinden wel wat anders.

Maillot à Pois 3 december 2021 om 18:33

@koers
Dat mondkapje heeft in België de afgelopen tijd niet veel mensen tegengehouden.

Brabander 3 december 2021 om 18:57

@Maillot: vond jij het zo druk dan de afgelopen crossen? Ik niet hoor.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik zelf ook graag een biertje drink tijdens de cross en ik ook totaal geen liefhebber van dat malle mondkapje ben, dus ik twijfel nu ook of ik zaterdag naar mijn thuiscross in Essen ga. En met mij zullen er velen zijn denk

Maillot à Pois 3 december 2021 om 19:12

@Brabander
Ik had het niet specifiek over de crossen van de afgelopen weken (mocht dat trouwens niet meestal zonder mondkapje?)

Ik bedoelde meer dat in de eerste helft van dit jaar, toen het mondkapje algemeen verplicht was, de mensen best wel in grote getale de straat op kwamen. De Belg is er, denk ik, in het algemeen ook iets minder opstandig tegen dan de Nederlander, wellicht omdat het hier een stuk eerder ingevoerd is.

Brabander 3 december 2021 om 19:49

@Maillot: maar dat mocht toch gewoon? Ik zie het probleem niet zo. Iedereen is dat thuiszitten wel beu zo onderhand

Maillot à Pois 3 december 2021 om 23:15

@Brabander
Zeker mocht en mag dat, ik reageerde alleen op koers die denkt dat er veel mensen gaan wegblijven vanwege het moeten dragen van een mondkapje. Ik denk dat het mondkapje in België zodanig ingeburgerd is dat slechts een beperkt percentage om die reden niet komt.

guyremgabdel 4 december 2021 om 00:06

Een mondmasker vinden wij belgen geen probleem. Onze grootouders hebben in 14-18 4 jaar met een gasmasker moeten rondlopen in de loopgraven. Of zijn we nu allemaal “watjes” geworden ?

Michelangelo 4 december 2021 om 00:14

Altijd heel geboeid geweest hoe Nederlanders en andere landen zo verschillend kunnen kijken naar hetzelfde lapje stof. In heel veel landen wordt het beschouwd als een manier om een stukje vrijheid te kunnen behouden, in Nederland is een mondmasker het symbool van de vrijheid die wordt afgepakt.

Mijn standpunt: veel mensen zien er een stuk beter uit met zo’n lapje voor hun kanis…

Maillot à Pois 4 december 2021 om 00:46

@Michelangelo
Je laatste zin wordt zelfs wetenschappelijk ondersteund!

Mensen worden als aantrekkelijker gepercipieerd/ingeschat met mondkapje dan wanneer ze zonder beoordeeld worden.

xistnc 3 december 2021 om 17:03

Bij de veldritten, hoop ik.

Dantiest 3 december 2021 om 17:47

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Beer 3 december 2021 om 18:15

Top! In de kerstperiode nog eens een crossje bezoeken.

Dikke Man 3 december 2021 om 18:49

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair