Prudhomme: “Tour de France voor vrouwen in juli onmogelijk”

maandag 4 februari 2019 om 19:15
Prudhomme: “Tour de France voor vrouwen in juli onmogelijk”

foto: Cor Vos

Er komt voorlopig geen meerdaagse Tour de France voor vrouwen tegelijk met de mannenronde. ASO-directeur Christian Prudhomme noemt die optie onmogelijk in verband met de veiligheid. Dat zei hij in het programma Bistrot Vélo.


“Ik zou niet weten hoe we een tweede evenement moeten organiseren tijdens de Tour de France”, spreekt Prudhomme zich uit. “We weten het niet en we zouden daar nooit toestemming voor krijgen. Het is onmogelijk om te doen.”

Vooral op het gebied van veiligheid voor renners en publiek lijkt het een mission impossible. Afgelopen seizoen werden bijna 30 duizend gendermes, politieagenten en brandweermannen ingezet om La Grande Boucle in goede banen te leiden. “We organiseren veel andere wedstrijden en willen het vrouwenwielrennen ontwikkelen, maar dit is een nee. Eenvoudigweg omdat we niet weten hoe we dat moeten doen tijdens de Tour de France”, aldus Prudhomme.

Sinds 2014 organiseert de ASO de eendaagse La Course voor vrouwen, op het parcours van één van de mannenetappes. Van een rittenkoers tegelijk met de mannen-Tour komt het dus voorlopig niet. Dit jaar wordt La Course wedstrijd verreden op 19 juli in Pau. Afgelopen seizoen won Annemiek van Vleuten de Franse koers.


Dit artikel delen:

28 Reacties

Verweggistan 4 februari 2019 om 19:19

Dan een week voor of na de Tour.

doorak 5 februari 2019 om 02:50

Dat wil de ASO niet omdat men vooraf en achteraf als organisatie nog erg druk is met de tour. Capaciteit probleem.
Bovendien denkt de ASO met een “los” evenement niet de winst te kunnen maken zoals met hun andere koersen.

Echter een dameskoers 5 of 7 dagen lang en telkens op parcours voor de mannen waarbij etappes korter zijn kan heel goed. Omdat de hele infrastructuur en mankracht er die dagen al is. Prudhomme zegt dat hij niet zou weten hoe hij dit moet organiseren hetgeen een goedkope smoes is. Er zijn wel meer mega evenementen die dit ook doen en dan met meer sporten tegelijk, de OS. Maar ook zelfs koersen, het blijft Aumery Sport en die willen het zichzelf niet te moeilijk maken en vooral deel winst inleveren om ook nog eens een dameskoers erbij te doen .

doorak 5 februari 2019 om 02:57

Overigens, het meerkeuzeantwoord:
Schrap die hele wedstrijd van de kalender
Als men daarmee de Tour zelf bedoelt (men zal dameskoers wel bedoelen, maar die staat niet op de kalender) dan is dat prima voor een jaar.

De ASO is veel te machtig en de Fransen denken nog altijd dat de koers, het wielrennen van hun is. De Giro is minstens zo mooi en zou de Giro in july zijn en de Tour in mei dan waren de rollen omgekeerd. Simpelweg=g want vakantie want meer supporters enTV exposure in die periode. Om de macht van de ASO te breken wat overigens ook goed voor de profs zou zijn was het niet verkeerd om een jaar links te laten liggen.

Romāns Vainšteins 4 februari 2019 om 19:31

Schrappen.

Er ligt een gapend gat voor het land dat even de grootste vrouwenkoers er op knalt, gewoon een totaal nieuwe koers zonder manafhankelijkheid.

peervaneynthoven 4 februari 2019 om 20:13

Waarop knalt?? Of bedoel je organiseert? Dat moet dan een vrouwvriendelijk land zijn met een koers voor vrouwen, door vrouwen. Zonder manafhankelijkheid dus. Ook geen mannelijke sleutelaars, fietsschrobbers, cardrivers of medische knijpdokters. Nederland bijvoorbeeld? Geweldig land om weer eens als gidsland in de wereld de toon te zetten. De Femi Tour van Nederland? Regel jij de publiciteit @VR? Oh nee….je bedoelt waarschijnlijk de Tour de France in een ander land? Maar dan heet het geen Tour de France meer, of toch? Overigens is er al een “grootste” vrouwenkoers, in Italie.
@Mwielerfan.De organisatie van de TdF amateurs? Je hebt geen flauw benul van de realiteit, denk ik.

Romāns Vainšteins 4 februari 2019 om 20:28

Zonder afhankelijkheid of aanhankelijkheid mbt het mannencircuit. Een koers van 2 weken in de USA bijvoorbeeld met Idaho/Oregon/Utah als decor bijvoorbeeld. Veel landschap, weinig inwoners.

Giro Rosa lijkt wel prima maar haalt dat uberhaupt de TV ? Misschien eens tijd voor iets totaal nieuws om airplay te krijgen denk ik dan.

Mwielerfan 4 februari 2019 om 20:08

Schrappen die koers. De mannen koers dan he. Als je geen vrouwen editie kunt organiseren ben je een amateur die niet met de organisatie van koersen toevertrouwd zou moeten worden.

hanske 4 februari 2019 om 21:41

Ik denk dat je eerst maar eens moet googlen op A.S.O. en kijken wat die allemaal organiseren en zoek dat dan ook gelijk even op wat er bij komt kijken om dat alles te organiseren voordat je die organisatie als “amateurs” bestempeld.

Mwielerfan 5 februari 2019 om 00:24

Veel andere organisaties lukt het wel, het is duidelijk vooral onwil. Aso doet ook niet wat wel mogelijk is bij andere organisaties

doorak 5 februari 2019 om 03:18

Wanneer hier in Brabant met een steedss drukker bezocht wielerweekend er 40 ploegen meedoen aan de tijdrit over 24 km (gem snelheid winnaars elite 51-52 en “trimmers” 48-49, 4 criteriums en een klassieker uci 1.2 allemaal tegelijk georganiseerd door 5 man en flinke club vrijwillgers waar ook veiligheid en van alles bij kom t kijken dan kan de ASO tegelijk met de tour gemakkelijk 5-7 dagen een dames koers erbij doen op zelfde parcours dus infrastructuur en manpower die er al is. Zoals i hierboven eerder aangaf.
ASO kan er niet aan verdienen, dat is het punt voor ze maar dat willen ze niet zeggen.

Jacco van Stierop 4 februari 2019 om 20:10

Weet niet of het nou zo’n probleem is. De Tour de belangrijkste rittenkoers voor mannen en de Giro Rosa voor vrouwen is toch prima. Eventueel kan voor de vrouwen begin juni La Route de France weer nieuw leven ingeblazen worden. Bovendien is qua aandacht een vrouwenkoers gelijktijdig met de Tour verre van ideaal, zie de Giro Rosa. Zet die gewoon begin augustus op de kalender, dat is ook nog vakantietijd.

KnightBiker 4 februari 2019 om 20:50

Ik snap dat het praktisch niet kan, maar Ik vind Het wel jammer… (Maar met De klassiekers gaat het perfect!)

Sommige landen zouden In Het gat kunnen springen dat de tour, de Vuelta en in mindere mate de Giro laten vallen: wat gedacht van een grote ronde voor vrouwen In De USA, China, engeland, duitsland of iets dergelijks. Voor een land als Grootbritanie zou Het echt perfect zijn om De bevolking Ook op de fiets te krijgen….

Charlie33 4 februari 2019 om 22:17

edit wf: niet doen

Explorer 4 februari 2019 om 23:42

Wat een belachelijk antwoord. Niet eens onderbouwd.
Menig profwielrenster fietst, traint en leeft knetterhardvoor de sport.

Laat de omstandigheden dan ook toe dat ze goed in beeld gebracht worden en sponsors hun kans op kijktijd krijgen, laat de sport groeien. Dan gaan nog meer meiden een voorbeeld zien en beginnen met fietsen. Financieel onafhankelijk worden is een pre.

Waarom straten ze niet met een mooie ronde van de Benelux voor vrouwen?

reusjen 5 februari 2019 om 00:02

Hoe hard ze ervoor werken is natuurlijk geen issue. Ik lees vaak dat mensen de vrouwenkoers helemaal geweldig vinden. Ik zelf vind het toch een stuk minder dan de mannen omdat je gewoon ziet dat het minder hard gaat, zeker bergop. In het veldrijden zie je dit nog veel sterker. Dat er op elk terrein zoveel vrouwen zijn die meedoen komt mijns inziens vooral doordat de sport niet ver ontwikkeld is, het niveau is relatief laag. Al met al vind ik het dus ook niet super veel voorstellen.

Explorer 5 februari 2019 om 06:53

Minder hard? De vrouwen rijden 40 gemiddeld?! Man waar praat je over, doe het maar eens. Hard werken passie hebben en daar niet voor beloond worden is erg raar. Geef de vrouwen wat meer exposure. Dan komt sponsor werk ook wel, en dus ook (nog) meer professionele teams.
Maak de ettapes korter heftiger en uitdagender bij vrouwen, voorbeeld voor de mannen. Die lange saaie tour ettapes van 45 gemiddeld 230km zijn bagger saai.

Jungle Man 4 februari 2019 om 23:54

Vrouwenkoersen zijn vaak leuker dan de mannenkoersen. Een soort tour feminin ergens voor de tdf zou leuk zijn. Van de afgelopen tdf was eigenlijk de ‘la course’ de meest attractieve rit

Bonifazio 5 februari 2019 om 00:08

Heel goed dat Prudhomme niet bezwijkt onder de publieke druk van het metoo-tijdperk. Zit er ook totaal niet op te wachten tijdens de mannentour. Gaat toch veel aandacht naar de vrouwen. Je gaat dan een deel vd mannenrtappe missen en het krijgt oneveredig veel aandacht in de praatprogramma’s.
Als er genoeg interesse is in deze sport worden dit soort evementen vanzelf georganiseerd vanuit commerciele overwegingen. Blijkbaar is die interesse van het grote publiek er dus niet. Mooi dat de aso zich niet als politiek correcte liefdadigheidsinstelling opstelt, maar gewoon luistert naar de meerderheid ipv die feministische minderheid. Ik heb overigens helemaal niks tegen een tour de feminine op een ander moment dan de tdf. Dan krijgen ze exact de aandacht die ze verdienen.

Mwielerfan 5 februari 2019 om 00:31

Vrouwen kunnen prima zelfde etappes en parcours rijden maar dan globaal een halve week eerder of later dan die etappe bij de mannen. Als ze dan ergens eind van week 1 van de mannen beginnen is hun hele koers tegelijkertijd met mannen tour.
De mannen zijn tijdens de etappes dan nog niet op dezelfde plek in Frankrijk, of al weer verder waardoor er geen enorm capaciteit probleem bij lokale overheid is.
Sowieso betaald die dik voor mannen tour, daar kan best wat budget van naar vrouwen wedstrijd. Al met al lijkt me duidelijk dat aso niet wil betalen, dat dat het probleem is

havana 5 februari 2019 om 07:42

Het zou prima kunnen als je bijvoorbeeld de dames 's ochtends laat starten en de mannen een uurtje later dan normaal. Dat uurtje vang je op door de toch oersaaie vlakke etappes met 40 km in te korten. Zou misschien niet eens nodig zijn; je hoeft immers het begin van de mannenkoers toch niet uit te zenden (gebeurt nu ook vaak ook niet).

De grootste uitdaging lijkt mij de accommodatie, maar dat is wel op te lossen door campers te gebruiken waar nodig. Nu is dat reglementair niet toegestaan voor de teams. Bijvoorbeeld in wintersportdorpen is bepaald geen gebrek aan acco, maar in het desolate midden van Frankrijk wel.

Het kan wel, alleen de ASO wil niet. Waar een wil is, is een weg en kan niet bestaat niet.

krypton 5 februari 2019 om 07:45

Ik vind het maar vreemd. Een La Course van twee dagen kon wel twee jaar geleden ofzo, maar er nu een dag of vijf van maken niet? Daar lijkt me toch niet veel extra werk in te zitten dat het onmogelijk maakt.

Mathieu Moller 5 februari 2019 om 08:33

Laat anders gewoon de 4 of 5 sterkste vrouwenteams meedoen met de mannentour en houd een nevenklassement voor de beste vrouw bij, vergelijkbaar met de beste jongere.
Desnoods laat je daarvoor een aantal PCT teams thuis.

Koers 5 februari 2019 om 11:11

Ik zie een schakelprogramma in de eerste week van de “mannentour” wel zitten, die vlakke etappes hoeven toch niet volledig gevolgd te worden. Of wellicht een koers van rustdag t/m rustdag zodat er dan ook koers kan worden uitgezonden en de dames dan volledige aandacht hebben. Wellicht op de slotdag de finish laat plannen en een fatsoenlijke (berg)etappe voorschotelen zodat de iedereen de wedstrijd kan en moet volgen.

Kosmonaut 5 februari 2019 om 11:33

Schrappen zou ik zeggen. Argumenten van de ASO lijken mij gewoon redelijk. Bovendien hebben de vrouwen al hun Giro in dezelfde maand, of moet die dan maar verschoven worden omdat het nou eenmaal de Tour is en ondanks dat die organisatie al jaren hun best doet om een mooie wedstijd te organiseren?

Overigens zal de veiligheid ook niet het enige argument zijn. ASO is geen liefdadigheidsinstelling en het vrouwenwielrennen levert natuurlijk geen rooie rotcent op. Zelfs nu, met een koers op het zelfde parcours en dezelfde dag als de mannen staan er maar 4 supporters langs de weg….. Die dan ook nog gewoon een paar uur te vroeg zijn voor de mannen. Hoe je het ook went of keert voorlopig is de afzetmarkt voor het vrouwenwielrennen gewoon veel te klein. En natuurlijk zal een versie van de Tour het vrouwenwielrennen kunnen helpen (hoewel de Tour Féminin ook niet voor niks ter ziele is gegaan) maar als je realistisch bent kun je Prudhomme toch geen ongelijk geven dat hij geen miljoenen wil gaan betalen aan een door een paar Nederlandse vrouwen gedomineerde wedstrijd?

kleomantre 5 februari 2019 om 11:41

Vrouwen op een deel van het parkoers de Tour laten fietsen lijkt me wel leuk. Je kan allerlei varianten verzinnen.

Je kan spetterende vrouwenetappes houden in de bergen, terwijl de mannen zo’n lange vlakke prutetappe hebben die alleen het laatste kwartier de moeite is. Zorg je dat de finish van de vrouwen ergens om 15.00 /15.30 is en dan heb je nog 1.30 voor de mannen om aansluitend te kijken.

Je kan ook vanuit praktisch oogpunt de vrouwen een dag of 2 laten aansluiten in dezelfde bergomgeving door ze op de dag zelf eerder te laten fietsen daar, of een dag eerder (moet de boel toch al afgezet zijn) die etappe (of deel etappe) te laten doen. En dan brei je er een etappe of 2/3 voor, een tt erna en nog 1 of 2 etappes. Waarvan ze de etappe ervoor of na de bergen misschien ook nog deels kunnen delen met de mannen. Finish in Lyon, Bordeaux of Marseille.

Als dit een bestaansrecht heeft kun je evt nog wel uitbouwen naar 2 weken koers en dan heel Frankrijk door ipv het oosten (met Alpen) en zuiden (Pyreneeën)

ikbenprocycling 5 februari 2019 om 12:24

Kostenefficient en veilig alternatief: Tour de Sufferlandria voor de dames.

Ik heb na miniem beraad de la Course optie gestemd. Tuurlijk gun ik de dames graag hun serieuze Tour de France, waarbij mij het mooiste zou lijken als ze rijden voor de Tourkaravaan volgens het mannen Tourschema (of dat stoer 21 dagen en de volle afstand tot Paris moet zijn, vechten de damesteams maar eerst uit).
Maar bergop is het dan overal al een zootje met kamperende en fietsende lieden en op-de-dag voorbereidingen van de organisatie. Dat en bijkomende zaken maken het logistiek te lastig/ondoenlijk, schat ik in. Om over media coverage zaken niet te spreken.

Tussenoplossing zou kunnen zijn dat de dames de Tour de Sufferlandria (of Zwift voor mijn part) afwerken op Tacx/Elite trainers OP de Tourcaravaan. Succes bij de Karavaan-toeschouwers verzekerd.

jacco4 5 februari 2019 om 14:28

In tijden van Jeannie Longo was dit niet gebeurd. Toen werd de Tour feminin samen gehouden met de mannen Tour. Ook nu weer Frans chauvinisme, bijna geen tijdrit in mannen Tour om Franse renners te bevoordelen en nu dit. Het wordt steeds meer een nationale ronde met de blik naar binnen gericht. Hoezo wordt de tour tweederangs??
Overigens lees ik vaker dat de Tour meer historie heeft dan de Giro, dat is zeker niet waar. De giro heeft vlak voor en ver na de oorlog zeker genoeg prestige gehad. Het is waar, dat in een bepaalde periode de Giro alleen top Italiaanse renners had. Deze werden toen sterk bevoordeeld, toen had de ronde minder uitstraling. Nu maakt de Tour organisatie dezelfde fout, door Franse renners sterk te bevoordelen.

Hoebele 5 februari 2019 om 18:51

Schrap La Course. En laat de Giro Rosa, Women’s Tour (of evt. Bira, Thüringen of Boels Ladies Tour) uitgroeien tot ‘Grand Tours’ en zend deze live uit. Bij deze rondes zijn de vrouwen geen bijprogramma en hopelijk gaat de ASO inzien dat ze bij Tour/Roubaix/LBL/WP enorme kansen missen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair