Dit is de tussenstand van de UCI Team Ranking 2020-2022
Overzicht Aan het einde van dit jaar vindt er promotie en degradatie plaats in de WorldTour. Dat gebeurt op het totaalaantal punten die WorldTour-ploegen en ProTeams de laatste drie seizoenen – te weten 2020, 2021 en het huidige jaar 2022 – hebben verzameld. Aan het einde van dit jaar vergeeft de UCI de achttien eerste ploegen op deze ranking een WorldTour-licentie voor de seizoenen 2023, 2024 en 2025, mits ze dat willen. WielerFlits zal op deze plek wekelijks de tussenstand bijhouden en op iedere dinsdag bijwerken.
Update 5 april 2022
Er hebben deze week geen verschuivingen plaatsgevonden. Wel naderde Lotto Soudal (twintigste) tot op drie punten Israel-Premier Tech (negentiende). Beide teams kenden punttechnisch een redelijk goede week, maar de resultaten van de GP Miguel Indurain zijn door de UCI nog niet verwerkt. Simon Clarke werd daar namens de Israeliërs derde, goed voor 125 UCI-punten.
Israel-Premier Tech kreeg geen puntenaftrek of geldboete voor het niet starten in de Ronde van Vlaanderen. Normaal is dat wel het geval, omdat een WorldTour-team startplicht heeft in WorldTour-koersen. Omdat de ploeg van Sylvan Adams met dermate veel zieke renners te maken heeft, is er volgens de UCI sprake van overmacht. In Dwars Door Vlaanderen kon de ploeg maar met drie man starten. Ook in de Ronde van het Baskenland startte het team maar met vijf in plaats van de verplichte zeven renners.
Daarnaast zien we dat BikeExchange-Jayco (zeventiende) de achterstand op Movistar (zestiende) flink verkleind heeft. Dat verschil is nu nog dertien punten, vooral met dank aan de zevende plek van vroege vluchter Kelland O’Brien in Dwars Door Vlaanderen. Diezelfde O’Brien kreeg overigens in het communiqué na diezelfde koers een aftrek van 25 UCI-punten wegens het verkeerd weggooien van afval. Die zijn door de UCI echter (nog) niet meegenomen in de huidige ranking van 5 april.
Onder meer Anthony Turgis (TotalEnergies) en Mathieu van der Poel kregen deze week ook een aftrek van 25 punten. Waar die sanctie vandaan komt, hebben we uit de communiqués van de Ronde van Vlaanderen en Dwars Door Vlaanderen niet kunnen herleiden. In de UCI-reglementen staat die straf echter alleen op het verkeerd weggooien van afval (artikel 8.3) of het rijden over stoepen en (fiets-)paden die niet tot het parcours behoren (artikel 7.6).
TotalEnergies heeft door de sanctie voor Turgis één punt minder dan op de ranking van vorige week, voor wat het waard is. Een laatste opvallend feit: Astana Qazaqstan scoorde deze week 117,5 pluspunten. Die werden uitsluitend behaald na de wegwedstrijd op het Aziatisch kampioenschap, waar Andrey Zeits (zesde), Yevgeniy Gidich (tiende) en Yuriy Natarov (elfde) de nodige punten sprokkelden. Hoewel dat in het shirt van de nationale ploeg was, telt de UCI dat puntentotaal wel bij hun team op.
De 200 punten van winnaar Barguil zijn er meer dan Wout Van Aert in zijn volledige Paris-Nice met felbevochten ritwinst en nog eens 5 (!!!) podiumplekken (en een groene puntentrui die volstrekt niet meetelt voor de UCI) bijeensprokkelde: 160.
Het systeem is al langer scheefgetrokken...
Geweldig overigens dat de redactie voor een foto gegaan is met Lotto en Israel samen op het podium, zie er de humor wel van in!
Nog opmerkelijker is dat er de week voordien ook al 125 punten kwamen van op dat Aziatische kampioenschap, nl 125 punten voor de winst van Brussenskiy bij de U23.
Iets wat verderop in het seizoen ook steeds meer gaat beginnen meespelen is welke renners punten pakken. Enkel de punten van de beste 10 renners tellen mee, dus dan zal het ook nog eens belangrijk worden de punten die je pakt over niet al te veel renners te verspreiden en te zorgen dat de 'juiste' renners punten bij pakken.
Een team als DSM dat jaren terug een sterke subtopper was, dan helemaal is leeggelopen en nu al 2 jaar wat loopt aan te modderen, maar compleet veilig is op basis van prestaties en kwaliteiten van een compleet ander team. Nu is dit geen pro-Lotto of pro-Israel betoog, want die mogen er van mij best uit, maar DSM (zoals het nu bestaat) is ook geen WT-waardige ploeg meer.
Dat gezegd zijnde lijkt Lotto sowieso kansloos. Zelfs als Ewan begint te winnen, zijn dat "maar" ritjes en daar haal je 't niet mee als een Martin ereplaatsen grijpt in de klassementen van die zelfde rondjes. Dan heeft Israel nog iets meer kans, die naast Nizzolo nog Woods/Fuglsang hebben en met Hermans/Clarke ook wat van die stiekeme puntjespakkers hebben.
Ik zie ze wel nog wat puntjes pakken in de vlakke 1-daagsen met ewan en de lie (Frankfurt, Hamburg, scheldeprijs, elfstedenronde)
Een campenaerts zie ik terug hoog eindigen in AK in een benelux-tour en baloise belgium tour.
En hopen dat een wellens of Vanhoucke nog eens een goed AK kan doen in pakweg Dauphine of Polen.
Ik vind Lotto gerust wel een WT-ploeg. Hun probleem ligt enkel in het feit dat de enige echte wereldtopper een sprinter is die vooral etappes wint en niet echt klassiekers.
Voor het klassieke werk hebben ze best goeie renners, zich veel getoond, maar uiteindelijk beperkte resultaten.
Voor het klimwerk hebben ze ook wat leuke renners, maar vooral uit de ontsnapping ( wat terug weinig punten oplevert).
En mogelijk doen Vermeersch of Van Moer nog wel eens opnieuw iets geks, maar dat zal bij sporadische piekjes blijven, terwijl de ploeg nood heeft aan iemand die constant presteert, iemand waarop je kan rekenen en zelfs Ewan heeft daar momenteel problemen mee.
Dat is om sponsors toch enige vorm van zekerheid te geven.
Dan is het ook logisch om ook voor de sportieve criteria naar alle drie de jaren te kijken, anders kan je twee jaar aanmodderen als er toch geen degratie aan vasthangt.
Trouwens ook niet onbelangrijk om te vermelden dat niet alleen sportieve criteria meespelen, ook financieel moet alles op orde zijn. Stel dat dat bij bvb Astana niet lukt, dan zou Lotto aan een 19de plek op de sportieve ranking ook genoeg kunnen hebben.