Primoz Roglic wint weer Vuelta: “Onmogelijk te vergelijken”

zondag 8 november 2020 om 17:36
Primoz Roglic wint weer Vuelta: “Onmogelijk te vergelijken”

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft genoten van zijn tweede zegetocht richting Madrid. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma wist vandaag voor de tweede keer op rij de Vuelta a España op zijn naam te schrijven. “Het is onmogelijk om ze te vergelijken”, blikt hij terug.

“We hebben ervan genoten om hier Madrid in te rijden”, zegt Roglič. “Dit was de laatste rit die we nog moesten doen en we hebben het succesvol afgerond. Het is mooi om het seizoen zo af te sluiten.”

‘Ik heb nog wat uitdagingen’
Volgens de 31-jarige Roglič is dit een zege op zich. “Het is altijd mooi als je wint, en een overwinning is ook altijd heel moeilijk. Het is onmogelijk om de Vuelta-zeges te vergelijken, daarom ben ik super blij dat ik gewonnen heb en dat ik het jaar zo af kan sluiten”, geeft hij aan.

Eerder dit seizoen wist de Sloveen ook al tweede te worden in de Tour de France. Hij noemt zichzelf desondanks niet de beste groteronderenner van het peloton. “Ik weet dat niet. Ik was de beste in deze Vuelta, dat is zeker. Er zijn ook nog steeds wat wedstrijden die ik niet gewonnen heb, dus ik heb nog wat uitdagingen”, zegt hij ambitieus. “Maar vandaag gaan we deze zege vieren.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

29 Reacties

fietsvriend 8 november 2020 om 17:45

Geweldig dit – hele ploeg met goed gevoel de winter in na de kater vd Tour.

Er zijn nog een aantal wedstrijden die ik niet gewonnen heb – haha, en echt gewoon helemaal zonder blikken of blozen. Wat een figuur.

Groetjesaandevoetjes 8 november 2020 om 18:21

Giro van 2019 en Tour van 2020 zullen hem beide nog lang achtervolgen. Roglic zal pas rusten als die beide heeft gewonnen.

bartp25 8 november 2020 om 18:43

In ieder geval de beste in rondjes van om en nabij een week. Haast onklopbaar is hij dan kijkend naar zijn prestaties.

xistnc 8 november 2020 om 20:42

De Giro van 2019 en de Tour van 2020 gaat hij niet meer winnen. Maar dit rondje van ongeveer een week nemen ze hem niet meer af!

Groetjesaandevoetjes 8 november 2020 om 22:04

@xistnc – zou nog kunnen als Pogacar en Carapaz worden geschrapt in de toekomst haha. Maar je snapt wat ik bedoel met de Giro en Tour ;)

SoloSlim 9 november 2020 om 08:43

idd, er zijn niet veel renners die ze alledrie gewonnen hebben.
En misschien dat hij na zijn carrière die edities ziet als de gemiste kans.

kelderfan 8 november 2020 om 17:49

Een dik verdiende zege voor deze kanjer Primoz Roglic.

Murcia 8 november 2020 om 17:58

Verdient alle complimenten, vanaf augustus tot november gekoerst om te winnen en dat 12x gedaan. Knop geweldig omgezet na de Tour en LBL en Vuelta gewonnen. Voor volgend jaar eens kijken wat hij kan doen in de Waalse Pijl en LBL en wie weet voor van Aert in de Strade Bianchi (zou het leuk vinden als hij daar mee zou doen). Daarnaast is de Tour natuurlijk weer het grote doel.

Westfalen 8 november 2020 om 18:24

Roglic kan wat mij betreft terugkijken op een prima seizoen ondanks de domper in de Tour. Heel veel gewonnen en heel het seizoen constant gepresteerd. Jumbo-Visma heeft geluk gehad met hem als ontdekking. Renner die niet zeurt, maar dikke prestaties levert.

FDJ 8 november 2020 om 18:26

Dikverdiende zege van de beste renner deze ronde. Meest compleet met 4 verschillende soorten ritten die hij wint.

Wim Kruithof 8 november 2020 om 18:50

“like good wine, getting better by the years…”

wat een heerlijke goos’. Genieten om naar hem te kijken, een van de meest complete maar ook meest sympathieke ronderenners van zijn generatie.

vanuit de kantlijn 8 november 2020 om 20:05

Met zijn constantheid en klasse gaat hij nog aardig zijn palmares uitbreiden. Het ene jaar de Tour en een ander jaar nogmaals de Vuelta. Aan het eind van zijn carrière zal zijn Bingo kaartje wel wat strepen bevatten.

mooiman 8 november 2020 om 20:10

The winner thakes it all. De beste wint dus.
Met de hulp van een geweldige ploeg. Mooi hoor dat een NL- ploegje dit weet te bereiken.

limburgia 9 november 2020 om 11:56

En met Movistar .

Fikret 8 november 2020 om 22:08

Geweldig seizoen voor hem, bijna perfect. Samen met de andere Sloveen de beste wielrenner van het jaar.

Tinus1984 8 november 2020 om 22:10

Vraag me af wat hij deze ronde nu bij elkaar heeft gefietst. 4 overwinningen rode trui groene trui. Of ligt het prijzengeld laag? Bedoel vind de trofee van de vuelta ook net een vergrote fruitschaal haha

Frank V 8 november 2020 om 22:55

Volgend jaar eens winnen met een lange solo.

Michelangelo 9 november 2020 om 09:00

Jammer dat sommige media de glans van de overwinning afnemen door over de bonificatieseconden te beginnen. Vandaag ook weer op sporza…

1: ze zijn van begin af aan onderdeel van de ronde. Iedereen weet het, en kan zijn tactiek erop aanpassen.
2: als ze er niet waren, zou dit ook een ander koersverloop betekenen. En wie weet zou Roglic dan zelf een keer uitgepakt hebben (bijvoorbeeld op 1 van de klimmen in de eerste week) en niet gewacht op een sprint. Mijn inschatting is dat hij daar zeker in de eerste anderhalve week toe in staat was.

Als je 3 etappes in lijn wint, 1 keer de tijdrit, en uiteindelijk bovenaan staat in het klassement, dan ben je gewoon de sterkste geweest in koers.

fietsvriend 9 november 2020 om 09:44

Als Carapaz gewonnen had, was het neem ik aan: Carapaz wint door een onwelwillend regenjasje.

Panache 9 november 2020 om 10:10

Ik heb het niet meegekregen, maar ze moeten uren vol kletsen en tig artikelen produceren om de nieuwsconsument te voeden. Ja, dan ga je op zoek naar gespreksstof.
Is ook een heel eenvoudig mechanisme: je pakt de werkelijkheid en zet daar tegenover een uitvergroting van hoe het had kunnen zijn. In feite wat hier ook dagelijks gebeurt.

Michelangelo 9 november 2020 om 10:13

Kleding is part of the game. Net als de boni’s. Daar kun je niemand op aankijken, hooguit de kleermaker.

Kijk hoe Kelderman in de Giro aan het sukkelen was met zijn regenjasje. Verliest hij misschien wel de giro mee. Maar uiteindelijk wint daar ook gewoon degene die het snelst in Milaan is gekomen. Hoe graag ik dat ook anders had gezien.

S.t.B 9 november 2020 om 10:16

Hoop dat Sporza het Nederlandse publiek niet al te zeer van zich vervreemdt met hun Roglic en JV kruistocht. Het lijkt alsof ze de boni’s alleen erg storend vinden als Roglic ermee aan de haal gaat. Benieuwd of José en Michel nog steeds zo zurig zijn als een Belgische renner boni profijt heeft.

Daarbij zijn de boni’s echt een geste naar de aanvallers en klimmers. De trend is al tijden gaande dat de tijdrijders steeds beter en langer blijven aanhaken in het hooggebergte. Die extra seconden kunnen dus een absolute meerwaarde voor de klimmers zijn. Waarom teams en renners dan nog steeds blijven geloven in demarrages waarmee de concurrentie op minuten achterstand wordt gezet is me een raadsel.

De tijdrijders hebben zich geadapteerd en zijn completer gaan rijden, met Roglic als beste voorbeeld. De klimmers daarentegen verzanden totaal in achterhaald specialisme denken.

Michelangelo 9 november 2020 om 10:36

Prima analyse van StB in mijn ogen.
Waar bij de vraag is of een renner als Roglic een klimmer is of een tijdrijder. Zelfde vraag voor Pogacar. En zelfs bij Evenepoel.

De tijden van Pantani of Herrera komen niet meer terug denk ik. Daarvoor zijn de ploegen te sterk en de klassementsrenners te compleet. Wel denk ik dat ploegen met een klimmer “slimmer” kunnen rijden. Niet zoals Movistar de hele dag hard op kop, maar bergop met tempowisselingen werken.

Want als je “tijdrijders” wilt knakken, dan moet dat denk ik gebeuren door tempowisselingen. En niet door vaste vermogens duwen voor een bepaalde tijd.

S.t.B 9 november 2020 om 11:19

De koerswijze van Movistar begint inderdaad een beetje Dodo achtige trekjes te krijgen.

Met tempowisselingen kunnen de pure klimmers zeker een verschil maken, maar of je een Roglic, Pogacar (en eventueel Evenepoel) hiermee breekt is nog maar de vraag. Denk dat de klimmers hier toch weer te specifiek hun etappes voor kiezen, en dan kom je uit bij de 2 hooguit 3 zwaarste bergetappes. Roglic en Pogacar hebben tegen die tijd al voldoende boni marge gepakt.

De klimmers moeten nu toch ook de focus verbreden naar het middelgebergte en ‘muren’ en hier meestrijden om de boni’s. Het maakt de overgangsetappes ook alleen maar mooier als de vroege vluchters niet meteen de zegen krijgen en wij drie uur naar hetzelfde groepje van 4 moeten kijken. Als de vluchters toch wegblijven is de winst des te heroïscher. Als ze worden bijgehaald is de finale vanwege de boni’s een stuk spannender.

HoofdIsVrij 9 november 2020 om 11:29

Ik volg als Nederlander Sporza helemaal in hun Roglic kruistocht.

Het defensieve koersen van Roglic en de kracht van JV in de Tour is toch precies hetzelfde als Ineos voorheen? Zoals iemand hier ook al aangaf viel Froome nog aan vanaf een kilometer of 2, 3. Roglic volgt de Thomas manier van een aanval in de laatste kilometer. Knap, effectief, maar wel heel erg saai.

INEOS/SKY haat was een nationale volkssport in Nederland. Nu Jumbo hetzelfde doet is het allemaal geweldig?

In het buitenland (buiten NL en BE) is ook enorm veel aversie jegens JV.

Frank V 9 november 2020 om 11:37

Wat HoofdisVrij zegt.

Michelangelo 9 november 2020 om 11:45

Ik ben het absoluut met HoofdIsVrij eens: de mooiste momenten uit de TdF en de Vuelta waren wat mij betreft de momenten dat Roglic er alleen voorstond (prachtig duel met Pogacar op hoeheetdieklim, en eigenlijk hetzelfde dit keer met Carapaz).

Ik ben geen fan van treintje rijden. Maar het is ook aan andere ploegen om er wat aan te doen. En je ziet te vaak dat ploegen er “een treintje gaan voor zetten” zoals Movistar. Of Ineos in de aanloop naar de TdF.

Je ziet helaas te weinig tactiek om treintjes kapot te rijden. Ineens een keihard tempo op een klimmetje bijvoorbeeld. Niet het “net iets harder ervoor gaan rijden”.

S.t.B 9 november 2020 om 14:16

@HoofdisVrij..
Roglic is met afstand de meest complete renner, en heeft met JV als één van de weinige renners/ploegen begrepen dat de toekomst van het wielrennen twee soorten ‘marginal gains’ kent. Die van materiaal/training/voeding en van boni’s sprokkelen. De tijd dat gedopeerde cowboys elkaar met ontelbaar demarrages bestookten op hellingen waar je een pikhouweel bij nodig hebt is gelukkig voorbij.
Laat de heren van Sporza nu maar lekker zurig foeteren op Roglic, JV en de boni’s, maar als ene Remco E. over een paar jaar op precies dezelfde manier de verschillen maakt zegt heel België dat boni’s de redding van de wielersport zijn.
Ik had geen bezwaar tegen het SKY/Ineos rijden. Het was een evolutionair vervolg op de dominantie van Discovery, US Postal, Banesto, Raleigh etc. Zij hebben het geperfectioneerd met marginal gains. JV borduurt hierop verder met als toevoeging Roglic perfect trainen op boni’s sprokkelen.

Wheely 9 november 2020 om 10:16

Gelukkig is er altijd nog de Vuelta om het seizoen winnend af te sluiten. ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair