Primoz Roglic wint spectaculaire editie van Giro dell’Emilia
foto: Cor Vos
zaterdag 2 oktober 2021 om 16:25

Primoz Roglic wint spectaculaire editie van Giro dell’Emilia

Primož Roglič heeft de Giro dell’Emilia gewonnen. Na een enerverende koers waarin de favorieten elkaar continu met aanvallen bestookten, trok de renner van Jumbo-Visma aan het langste eind. Joao Almeida en Michael Woods mochten mee het podium op.

In de Giro dell’Emilia lieten de favorieten voor de Ronde van Lombardije zich voor het eerst zien. Op het lastige circuit in Bologna konden renners als David Gaudu, Thibaut Pinot, Primož Roglič en Jonas Vingegaard het verschil maken op de magische beklimming van de San Luca, die in totaal vijf keer bedwongen moest worden.

Evenepoel breekt de koers open
In tegenstelling tot voorgaande jaren werd er niet gewacht tot de laatste beklimming. Vlak na de eerste beklimming besloot Remco Evenepoel namelijk al ten aanval te trekken. Reactie kon niet uitblijven en dus sprongen enkele favorieten mee met de jonge Belg van Deceuninck-Quick-Step, waaronder Sepp Kuss en Roglic namens Jumbo-Visma en Adam Yates. Zij haalden direct een vroege vlucht bij waartoe Ide Schelling ook behoorde.

Lang bleef deze groep niet bij elkaar, want vanuit de achtergrond maakten Gaudu, Vingegaard, Clement Champoussin, Pavel Sivakov, Joao Almeida en Michael Woods de oversteek naar de kopgroep, die opnieuw was aangekomen bij de voet van de San Luca. Almeida was daar de volgende aanvaller, maar hij geraakte niet weg.

Zes renners blijven over in slotronde, Roglič wint
In de rondes die volgden ontaardde de Giro dell’Emilia in een afvalkoers, waarin Almeida, Evenepoel, Woods, Roglic, Yates en Vingegaard bij elkaar bleven. Vanuit een achtervolgende groep probeerden Ben Hermans, Steven Kruijswijk en Dan Martin nog erbij te komen, maar zij slaagden er niet in om het gat te dichten. Daardoor bleven er zes kanshebbers over bij het ingaan van de laatste ronde. 

Vingegaard gaf van hen als eerste af. De Deen moest nog voor de slotklim lossen, waardoor hij kansloos was voor de zege. De overige renners waren aan elkaar gewaagd: op de San Luca hielden ze elkaar lang in de gaten en werd er lang gewacht met het plaatsen van een aanval.

Die aanval kwam uiteindelijk van Evenepoel. Met nog 500 meter te gaan profiteerde hij van een onoplettend moment en ging de renner van Deceuninck-Quick-Step er als een speer vandoor. Roglič herkende het gevaar echter en zette vervroegd zijn sprint in. Almeida kon nog even volgen, maar ook hij zou uiteindelijk breken. De overwinning ging zo opnieuw naar de Sloveense Vueltawinnaar.

foto: Cor Vos © 2021

RIDE Magazine
96 Reacties
Sorteer op:
2 oktober 2021 16:30
Leuke wedstrijd! Evenepoel is echt een leuke renner, mooi die aanval op 400 meter van het einde! Tactisch toch best sterk. Had niet verwacht dat Evenepoel ooit Almeida er af zou rijden in een afdaling ;)
    2 oktober 2021 17:36
    Op momenten is Evenepoel de snelste daler van het peloton.
    2 oktober 2021 18:58
    Kansloos die evp.. Inderdaad leuke renner, meer niet.
    2 oktober 2021 20:01
    Eens, is gewoon een schitterende renner. Extra peper.
2 oktober 2021 16:30
Stond weinig maat op in de sprint. Evenepoel sterk gereden, toch wel de spektakelman weer hier. Almeida geen partij voor Primoz in de sprint. Waar zat Pogi trouwens? Die lijkt na de OS (en een weergaloos seizoen) wat uit te bollen?
    2 oktober 2021 16:42
    Pogi is inderdaad wat minder, zal hem natuurlijk geen ene jota uitmaken maar laat wel zien dat ook hij niet zomaar het hele jaar door domineert. Iets waar de andere Sloveen mits hij op zijn fiets blijft zitten wel dicht bij in de buurt komt.
    2 oktober 2021 17:08
    Al wordt die andere Sloveen 32 en is Pogacar net 23 geworden. Denk niet dat je van iemand van net 23 kan verwachten dat die een heel jaar domineert
    2 oktober 2021 17:45
    Pogacar gevonden ;-)
    Achter de bezemwagen.... DNF.
    https://twitter.com/buonincontris/status/1444301129458896901
    2 oktober 2021 17:46
    Van de UAE Tour tot de TdF is ook een flinke periode.
    2 oktober 2021 22:35
    @I Karner
    2x TDF gewonnen!
2 oktober 2021 16:30
Spectaculaire poef van Roglic. Maar om echt trots te zijn op de zege? laatste 40km op het wiel van Deceuninck gereden. Yates of Woods mochten gaan maar die konden niet.

Evenepoel alles ingezet om Vingegaard te lossen en Almeida uit de wind te zetten. Die kon helaas het wiel van Roglic niet houden.

De Italiaanse commentatoren bedanken met Evenepoel en DQS. Die hebben er natuurlijk iets meer kijk op dan de wieltjeszuigers.
    2 oktober 2021 16:33
    Heerlijk die Belgische tranen.
    Toch knap dat werkelijk alles aan DQS onsympathiek is. De ploegbaas(Lefevere), de belangrijkste renner(Evenepoel) en zelfs de fans.
    2 oktober 2021 16:34
    Het is toch inmiddels wel duidelijk dat Evenepoel solo naar de streep moet. Dan is het toch logisch dat Roglic reageert op zijn demarages.
    2 oktober 2021 16:37
    Harrogate, je reacties beginnen zielig te worden.
    Evenepoel en Almeida sterk, maar Roglic had totaal geen moeite om te volgen en wist dat hij op het einde met zijn explosieve versnelling zou winnen. Hij had dan ook geen enkele reden om zelf te demarreren.

    Beetje hetzelfde als je Evenepoel verwijt dat hij altijd solo wint en het nooit op een massasprint laat aankomen....
    2 oktober 2021 16:38
    Evenepoel hoeft niet altijd solo daar de streep. Gewoon niet met een dikke sprinter of een van de 3 beste muurpoefers ter wereld.

    Nee, als je echt een groot renner bent, als je echt de beste bent, dan ga je ook wel eens vroeger, gewoon omdat het kan. Dat deden alle échte grote renners maar dit mis ik bij de Sfinx.
    2 oktober 2021 16:40
    Een professionele en vooral volwassen zege voor Roglic. Hier zal hij trots op zijn. En wat fijn dat er gewoon een kerel wint.
    2 oktober 2021 16:40
    Die is zeker trots op die zege, net zoals ik
    2 oktober 2021 16:45
    @Harrogate19 Wat laat jij je hier kennen zeg. Eerst nog even volhouden dat je geen DQS fan bent, maar dat is nu wel overduidelijk. Kom op zeg, voor hetzelfde geld wint jouw favoriete ploegje morgen weer. Vandaag zijn ze gewoon op waarde geklopt.
    2 oktober 2021 16:53
    @Harrogate19
    Roglic zal wel even een traantje wegpinken vanavond omdat jij hem geen echte grote renner vindt.
    2 oktober 2021 17:03
    Pogacar is wel zo een renner die gaat ookal heeft hij die poef.

    Als iedereen zo defensief rijdt als Roglic dan wordt het niet meer zo leuk om te kijken. Helaas is dat voor sommige moeilijk om in te zien en ben je automatisch een DQS "fan" als je dat durft benoemen.

    Van mij mag morgen net zo goed Küng, iemand van TREK of een outsider winnen. Als er maar gekoerst wordt tot der dood.
    2 oktober 2021 17:08
    Elke renner rijdt op de manier dat zijn sterkste wapen het beste tot zijn recht komt. Topkopgroep, aantrekkelijke koers (WorldTour please!) en een mooie en verdiende winnaar.

    Jammer dat supporters dan vinden dat ze of de winnaar moeten downplayen, of weer wat denigrerend moeten doen over een van de grote smaakmakers van deze koers.
    2 oktober 2021 17:09
    Haha "als je dat durft te benoemen". Alsof je daar durf voor moet hebben?

    Natuurlijk gaat niet iedereen defensief rijden, want daar schiet je niets mee op als je met Roglic naar de meet rijdt.

    Overigens heeft Roglic toch ook al mooie overwinningen behaald door alleen op pad te gaan in de bergen.
    2 oktober 2021 17:28
    Ik vind het altijd amusant als mensen claimen objectief te zijn maar ondertussen in hun nieuwste verschijningsvorm weer snel laten merken wat hun antipathieën zijn. Roglic is een groot renner die juist in de Vuelta won met aanvallen van ver maar die bovenal in staat is om een waanzinnig rendement uit zijn koersdagen te halen en dat in de zwaarst bezette wedstrijden. Je hoeft geen fan van hem te zijn maar hem naar beneden halen als een wieltjeszuiger is onterecht en vrij kleinzielig.
    2 oktober 2021 18:11
    Je zal mij heus niet horen zeggen dat Roglic niet de sterkste was of niet 'slim' gereden heeft.

    Maar ik mag toch zeggen dat ik geen fan van dit soort rijden ben?
    2 oktober 2021 18:22
    Harrogate,
    Je hebt duidelijk 3 weken onder de steen geleefd tijdens de Vuelta.
    Evenepoel kan beter zijn eigen individuele ploegje beginnen. Pas als hij is opgerookt en ziet dat hij niet wint, begint hij pas voor een ander te werken.
    De beste wint vandaag. Punt uit
    2 oktober 2021 18:47
    @Harrogate
    In je eerste post wordt de term wieltjeszuiger door jezelf gebruikt en daarna noem je hem geen echte grote renner omdat hij nooit van ver zou aanvallen. Nog geen maand geleden deed Roglic juist dat laatste en zelfs tot twee keer toe in de Vuelta. Dan lijkt het mij niet vreemd dat daarop wordt gewezen als een bewijs van het tegendeel. De één is fan en de ander niet dat maakt mij niks uit, als Remco een goede wedstrijd rijdt zoals vandaag benoem ik dat terwijl ik meer een fan van Wout ben maar Roglic als een klever wegzetten stoort mij geweldig. Evenepoel kan heel veel leren van hem, ook hij was in het begin lang niet zo explosief als hij nu is.
    2 oktober 2021 19:08
    @bolletjestrui. Stel, je bent een enorme koersfanaat zoals ikzelf bijvoorbeeld, en zoals er ongetwijfeld nog heel veel hier zijn. Deze morgen krijg je om wat voor reden dan ook een enorme klap op je kop, en je geheugen is volledig gewist, behalve uw liefde voor de koers. Volg je nog? Ok. Deze namiddag zet iemand u voor de livestream van deze wedstrijd. Wie wil jij dan zien winnen als koersfanaat? Dat kleine blauwe mannetje dat als een gek tekeer gaat, en op zijn eentje heel de koers doet ontploffen, of dat saaie gele mannetje dat niks anders doet dan volgen, de hele dag niks doet waar een koersfanaat het koud of warm van krijgt, en dan op 350 van de aankomst net wat sneller blijkt te rijden dan de rest. Eerlijk antwoorden hé, en denk eraan, in mijn vraag weet je niet meer of je Belg of Nederlander of godbetert Chinees bent, en je hebt nog nooit van geen enkele renner gehoord die op je schermpje voorbijkomt.
    2 oktober 2021 19:17
    @bolletjestrui. Stel nu eens even dat je een enorme koersfanaat bent die deze morgen om wat voor reden dan ook een enorme klap op zijn hoofd gekregen heeft waardoor je uw geheugen volledig kwijt bent. Enkel uw liefde voor de koers is nog intact. Vervolgens zet er u iemand voor de livestream van deze wedstrijd. Wie zou jij dan willen zien winnen? Het kleine blauwe mannetje dat de koers op zijn eentje doet ontploffen van op 80km van de aankomst, en vervolgens als een gek blijft te keer gaan zonder schijnbaar moe te worden? Of dat saaie gele mannetje dat tot op 350 meter van de streep steeds in het wiel heeft blijven plakken, en enkel de laatste 25 sec van de wedstrijd wat sneller dan de rest gaat rijden? Denk eraan, je weet niet eens meer of je Nederlander, Belg of godbetert Chinees bent, en van Jumbo-Visma of Quick-step heb je nog nooit gehoord. Zeg eens, wel eerlijk zijn hé..
    2 oktober 2021 19:20
    Harrogate, niet eens jouw antipathie tegen Jumbo-Visma of Roglic valt me op (daar zijn er meer van), maar wel je aanvallende en veroordelende manier van comments wegschrijven steeds. Zonde, maakt de site er niet mooier op.
    2 oktober 2021 19:26
    @legrandbornand
    Dit is een heel slecht hypothese. Eerst en vooral iemand die nooit na de koers kijkt begrijpt de kwaliteiten van renners niet. Evenepoel moet zo koersen want dat is de enige manier om de koers te winnen. Hij kan niet wachten tot de laatste passages van Emilia want dan wordt hij altijd geklopt. Plus hij was vandaag niet eens kopman en kon daardoor ook iets vrijer koersen met de zekerheid dat Almeida wel zou meedoen voor de zege. Roglic daarentegen is de beste muurklimmer ter wereld met een weergaloze sprint en dat is zijn meest efficiënte manier om een koers te winnen. Net zoals Evenepoel zijn meest efficiënte manier is om van ver aan te vallen. BTW ik denk dat wij in de derde rit van PN en vooral de RVHTB en RVS hebben gezien dat Roglic niet vies is van een demarrage.

    Stel jou hypothese is in verband met de tweede etappe van de Tour dit jaar richting de mur de bretagne. Als jij aan een niet koerskenner vraagt ofdat die liever de vluchters ziet rijden of een MVDP die zijn laatste aanvallen pas plaatst in de laatste 15 KM dan zal er ook een merendeel de vluchters kiezen omdat die de hele tijd koers maken. Terwijl dat het eigenlijk gewoon hun enige manier is om de koers te winnen en zij geen kans maken als zij langer wachten.
    2 oktober 2021 19:26
    @legrandbornand ik zou voor de underdog zijn.
    2 oktober 2021 19:37
    @LeGrandBornand Ik denk dat ik net nog een klap op mijn kop heb gehad want het is net alsof ik 2 dezelfde reacties lees van jou.
    2 oktober 2021 19:59
    Ik begrijp deze site wel beter nu ik weet dat de deelnemers regelmatig een enorme klap op hun hoofd krijgen. Doe voorzichtig jongens.
    2 oktober 2021 20:47
    @legrandbornand
    Je vroeg het aan mij geloof ik ;-)
    Geen moeilijke vraag om eerlijk te beantwoorden: ik zou liefst hebben dat de aanvaller die de koers kleurde, in dit geval Evenepoel, wint.
    (Vanmiddag was dat trouwens ook zo hoor, ik bén namelijk koersfanaat en heb geen heel erg sterke voorkeuren qua nationaliteiten of ploegen, soort permanente klop voor mijn kop wellicht )

    Maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen om Roglic daarom een onverdiende winnaar of geen echte grote renner te noemen, dat was mijn punt.

    @adelaar:
    vreemde vergelijking met de rit naar de Mur van Bretagne. De vraag was, wat als je je voorkeuren/voorkennis mbt bepaalde renners kwijt was, niet je koersliefde en koerskennis. In die rit heeft Van der Poel toch geweldig gekleurd met de aanval op de 1ste keer Mur. Je supportert als neutrale toeschouwer voor de aanvaller die tot diep in de finale meegaat, toch niet voor de kansloze vroege vlucht.
    3 oktober 2021 07:32
    @bolletjestrui. Downplayen is sterk overdreven toch? Kijk, stel je neemt 100 wielerfanaten die deze morgen om wat voor reden dan ook een gigantische klap tegen hun kop gekregen hebben, en daardoor hun geheugen volledig kwijt zijn. Ze weten dus niet meer of ze Belg of Nederlander of godbetert Chinees zijn. Ze weten ook niet wie al die renners zijn die ze te zien gaan krijgen, en ze hebben nog nooit van Jumbo-Visma of Quick-step of welke andere ploegen dan ook gehoord. Het enige dat nog intact is, is hun liefde voor de koers. Vervolgens zet je ze voor de livestream en vraag je na afloop hoeveel van de honderd er dat kleine blauwe mannetje wilden zien winnen, en hoeveel er dat saaie gele mannetje wilden zien winnen? Wat denk je dat de uitslag zal zijn? Ik ga het je verklappen. De uitslag gaat 100 tegen 0 zijn in het voordeel van het blauwe mannetje.
    3 oktober 2021 07:55
    @legrandbornand je plaat blijft hangen. Dit is wel downplayen, "of dat saaie gele mannetje dat niks anders doet dan volgen, de hele dag niks doet waar een koersfanaat het koud of warm van krijgt, en dan op 350 van de aankomst net wat sneller blijkt te rijden dan de rest." Enkel jouw negatieve insteek benoemen.
    Jij kan alleen maar negatief reageren (dat is dus ook downplayen).
    3 oktober 2021 08:05
    @legrandbornand
    Ik zou concluderen dat de kat met de muizen gespeeld heeft. De muizen hebben dapper gesparteld, (vooral dat kleine blauwe muisje) tot de kat besloot dat het genoeg was.
    3 oktober 2021 08:25
    @LeGrandBornand ik lees nu al 3 keer bijna exact dezelfde reactie van jou over hoofdklappen krijgen, wakker worden en over wie we het gunnen. Je gaat er zomaar even vanuit dat iedereen het Remco gunde om gisteren te winnen. Het maakte mij niet uit. Degene die de gehele koers het beste aanpakt en zijn eigen mogelijkheden het beste benut moet een koers winnen. Degene die onderweg het hardst werkt of uitblinkt krijgt de prijs van de strijdlust. Zo werkt koers en zo zal het altijd blijven werken. Evenepoel is niet explosief genoeg en zal vrijwel altijd alleen aan moeten komen om te winnen en valt dus aan. Roglic heeft een punch en kan dus wachten op de laatste kilometer. Uiteindelijk is degene die wint gewoon de sterkste. Hoe iemand anders ook tegenspartelt op weg naar de streep. En daar kunnen allerlei eigen realiteiten bijgehaald worden maar die gaan er niets aan veranderen. Roglic was de sterkste, de slimste, de snelste en dus de verdiende winnaar.
2 oktober 2021 16:31
Mooie koers gezien. Zou Levefre nu vinden dat Rev op kop reed voor Rog?
2 oktober 2021 16:33
Wat een top 10!
2 oktober 2021 16:34
San Luca is eigendom van Roglic ondertussen
2 oktober 2021 16:38
Roglic is echt de maestro van de San Luca! De manier waarop hij Remco terug haalt en voorbij zoeft laat zien wat explosiviteit na een slopende koers betekend. Hele mooie editie met een sterrenfinale die via een perfecte stream heerlijk was om te volgen. Smaakt naar meer.
    2 oktober 2021 16:39
    Dit smaakt naar worldtour. Maar niet iedere koers wil dat, denk ik.
    2 oktober 2021 16:51
    Ongelofelijke sprint van Roglic. Almeida is wéér beter dan Evenepoel.
2 oktober 2021 16:46
Evenpoel vandaag goed geknecht voor Roglic ;)
    2 oktober 2021 16:50
    Zou best kunnen dat Primoz als vriend van Wout nog eventjes wat extra wilde duidelijk maken aan DQS LOL
    Alle gekheid daargelaten een mooie koers gezien mede dankzij Remco maar een grootheid als Primoz heeft nog altijd wat streepjes voor op hem.
    2 oktober 2021 19:03
    Klopt. Roglic lacht zijn l.... uit zijn broek over dat belgje.
    3 oktober 2021 07:22
    @notriple. Toen Roglic dezelfde leeftijd had als "dat Belgje" ging hij in de zomer nog gaan helpen op de markt bij zijn oom om een stuivertje bij te verdienen. Just say'in...
    3 oktober 2021 07:57
    @legrandbornand no triple kan alléén maar downplayen. Niet in zijn opzichtige val trappen!!!
    3 oktober 2021 08:20
    Notriple verrast me hier wel. Ik dacht niet dat hij ook andere woorden kende dan "ik had liever {naam van eerste Nederlander/TJV-renner in de uitslag} zien winnen".
2 oktober 2021 16:50
Dat blijft zichzelf naar de slachtbank rijden.. wapens te weinig( de naam die hier niet meer genoemd mag worden) . Op Roglic staat gewoon geen maat met zulke aankomsten
    2 oktober 2021 21:01
    Dat reed voor zijn ploegmaat.
2 oktober 2021 16:50
waar waar was dit tezien
2 oktober 2021 16:52
REVKET is gewoon een 100% smaakmaker, ook goed om te zien dat hij pro-actief zijn daalangst aanpakt, fijne koers weer van hem. Roglic rijdt zijn eendaagsen zoals zijn bergritten in rondes, daar is hij gewoon fantastisch en stoïcijns in, het is aan dan toch echt aan de anderen om dat geijkt scenario te voorkomen en QS heeft het aardig geprobeerd vandaag.

Gelukkig finisht Lombardije op zo’n manier dat die poef niet per se volstaat, hetzelfde met de nieuwste LBL aankomst. Dat is goed.
    2 oktober 2021 17:01
    Goed omdat dan een ander kan winnen bedoel je?

    Als je het parcours aan moet passen omdat de favoriet nu telkens wint wat ben je dan voor nietszeggend rondje.
    2 oktober 2021 17:11
    Een aankomst waarbij meerdere type renners kunnen winnen heeft wel mijn voorkeur ja. Mag de snelste renner bergop het met een solo proberen.
    2 oktober 2021 17:12
    Of goed omdat niet elke koers op dezelfde manier moet eindigen?
    Of goed omdat die parcoursen aan verschillende types renners mogelijkheden bieden?
    2 oktober 2021 17:19
    Goed plan laten we dan de kasseien ook uit Parijs-Roubaix halen en de Vlaamse heuvels uit De Ronde van Vlaanderen. Zijn er ook veel meer renners die een kans maken in die wedstrijden.
    2 oktober 2021 17:37
    @Pogacar_GOAT
    Da's toch net wat ik niet zeg. Dan zou je er idd eenheidsworst van maken.
    Net zoals alle wedstrijden op een steil klimmetje laten eindigen ook eenheidsworst is.
    2 oktober 2021 17:45
    Fijn voor Roglic is dan wel weer dat hij LBL al een keer heeft gewonnen (ook al was dat sportief gezien geen mooie overwinning). Ronde van Lombardije gaat hij het wel moeilijker krijgen inderdaad.
    2 oktober 2021 18:25
    Hij wil veel te zeer in te picture rijden. Publieks en mediageil is die man. Op deze manier zul je niet veel WT wedstrijden winnen.
2 oktober 2021 17:01
Evenepoel blijft voorlopig een tactisch onbenul op de fiets. Als zijn enige plan van aanpak is om ver voor de finish in de aanval te trekken, gaat hij geen enkele grote ronde winnen. Dat doe je twee of drie keer in een ronde om vervolgens in week drie op een uur gereden te worden.
    2 oktober 2021 17:04
    Een eendags race is natuurlijk heel iets anders dan een grote ronde.
    In een eendagsrace zal hij solo moeten aankomen om te winnen, daar telt een 2e plaats eigenlijk al niet. In een grote ronde is het vooral geen tijdsverlies oplopen en met zijn uitstekende tijdrit heeft hij het in zich om voor het klassement te gaan in grote ronde zonder regelmatig solo te gaan.
    2 oktober 2021 17:12
    Probleem daarbij is zijn temperament. hij heeft volgens mij een enorme innerlijke drang om niet alleen te winnen maar tegelijkertijd de rest te 'vernietigen'. Dat gaat op een gegeven moment alleen maar tegen hem werken. Hij zal een stuk slimmer moeten worden ook in eendaagse wedstrijden.
    2 oktober 2021 17:26
    Daar heb je een goed punt.
    Dat zal hij inderdaad moeten leren doseren, maar hij is nog jong, dus hopelijk komt dat verstand met de jaren.
    2 oktober 2021 17:38
    Hoe kan hij anders dit soort koers winnen tegen Roglic?

    En - hoewel sommigen het betwijfelen - hij maakt deel uit van een ploeg. Als je een snelle man hebt zoals Almeida en een sloper zoals Evenepoel zou ik als ploeg ook geen andere tactiek gebruiken. Evenepoel de finale laten openen, proberen alleen weg te rijden en anders de andere kopmannen isoleren, Almeida laten sprinten.
    3 oktober 2021 08:31
    Ik vond dat het al bij al nog vrij goed ging, die wisselwerking tussen Evenepoel en Almeida. Evenepoel probeerde op zijn manier de rest dood te knijpen telkens ze de klim aansneden en Almeida gebruikte hogerop zijn punch om proberen weg te komen. Enkel in die laatste afdaling zag het er even lullig uit met REV op kop (had toen denk ik opgegeven voor de winst en beslist om de kop te nemen zodat er niemand anders zou wegpoefen) en Almeida die vreemd genoeg Woods niet kon volgen toen die een klein gaatje dichtte op de rest.
2 oktober 2021 17:02
Remco was smaakmaker omdat hij volgens de klassieke wielerwetten reed. Ik heb hem 3 of 4 keer omhoog gelost zien worden, vervolgens door het gejojo van de anderen weer terugkomend, zo ook op 500m voor de finish en vervolgens gelijk demareren. Roglic kent de wetten ook en aarzelde geen moment, ging erop en erover. Almeida kwam nog bijna terug op z'n wiel, maar 'brak'. Almeida werd wel met afstand 2e, voor de andere kleppers. Mooie koers!
    2 oktober 2021 17:12
    Dit lijkt mij een realistische weergave en vooral objectief. Ik heb niets gezien AdZ, wie was de sterkste in koers?
    2 oktober 2021 17:22
    Primoz verloor geen moment de controle en was de beste man in koers. Remco reed vandaag 'in dienst van hem' aangezien niemand explosiever is dan Roglic zelf. Die aanval van Remco op 500 meter was juist koren op de molen voor hem want daarmee wordt de explosieve inspanning na een zware koers nog iets langer en daarmee brak hij Almeida die belang heeft bij een korter sprintje.
    2 oktober 2021 18:14
    Niet zo'n realistische weergave als je weglaat dat Evenepoel driekwart van het kopwerk heeft gedaan, 5 keer heeft aangevallen en in extremis nog een versnelling van achteruit plaatste om Almeida op 300m in Roglic' wiel te af te zetten.
    2 oktober 2021 18:34
    Die laatste demarrage van Evenepoel was helemaal niet om Almeida in het wiel van Roglic af te zetten, maar een poging om te profiteren van het naar elkaar kijken van de andere 4.
    Zijn goed recht en een slim moment, maar doe nu niet alsof hij daar Almeida wilde helpen, want dat is klinkklare onzin.
    Tenminste, als je het objectief / realistisch bekijkt....
    2 oktober 2021 18:37
    @Harrogate Kijk, je zou nu gelijk kunnen hebben, maar omdat ik ook jouw andere reacties lees geloof ik je voor geen meter. Dat komt omdat de vooringenomenheid er vanaf druipt tgv Evenepoel. Dus dan hou ik het ook bij Roglic als sterkste man van de wedstrijd..
    2 oktober 2021 18:38
    De beste in koers houdt ook in dat je het beste omgaat met je energie, de koers goed leest en op de juiste momenten de juiste dingen doet. Dat heeft niet alleen te maken met alleen maar hard op kop rijden. Volgens mij was Roglic vandaag gewoon de beste renner in koers...
    2 oktober 2021 19:11
    Evenepoel was dapper vandaag maar niet bij machte om sterkste man Roglic te kloppen. Met hem als aanvaller en Almeida als poeffer hebben ze het wel juist geprobeerd. De man is vreselijk sterk op moeilijke parcours en met finish heuvelop heb je eigenlijk Flip als opponent nodig.
2 oktober 2021 17:14
Even weer een steady Bauke gezien…. Ik ga deze renner steeds meer waarderen
2 oktober 2021 17:21
T. Pogacar: DNF ?
    2 oktober 2021 18:11
    Ja.
    https://twitter.com/buonincontris/status/1444301129458896901
    2 oktober 2021 19:17
    Die doet het rustig an einde seizoen
2 oktober 2021 17:45
Remco is er bijna: hij moet zuiniger rijden. DQS hoeft in dit soort koersen de slag niet te maken.
    2 oktober 2021 18:05
    @Jean Dumas Ook al rijdt Remco vandaag niet op kop dan nog kan hij Roglic op zo'n aankomst niet verslaan. Er zijn maar weinig renners die Roglic op zo'n aankomst kunnen verslaan. Evenepoel hoort daar nog niet bij. Dat is toch wel duidelijk
    2 oktober 2021 19:14
    Hij moet zuigiger rijden.

    Leren van Roglic.

    Geintje eh
2 oktober 2021 18:03
Jammer dat Gaudu lek reed. Dat had nog een demarrage extra opgeleverd.
2 oktober 2021 19:00
Zozo, meneer was nog niet verzadigd. Heerlijke top 10
2 oktober 2021 19:12
Op het risico dat ik langzaamaan voor Evenepoel basher uitgemaakt ga worden, maar ooh Primoz had zich geen betere lead out kunnen bedenken als ik de beelden nu terug zie. Echt perfect! Jong en druistig zullen we maar zeggen. Ik hoop voor Remco dat hij al zijn wedstrijden goed kan analyseren met een tactisch ervaren en communicatief sterk iemand, zodat hij snel stappen kan maken op dat vlak. Als ie dat onder de knie gaat krijgen gaat hij ook veel meer wedstrijden winnen en ik denk dat als het andersom was geweest en Almeida op kop had gereden en Remco in het wiel van Primoz had gezeten hij nog 4 van de 5 keer verliest, maar dat is in ieder geval nog een echte kans. Remco gaat er wel komen zeker.
2 oktober 2021 19:16
De beste man in koers was Roglic. Maar de beste ploeg was DQS en ook het enige duo dat heeft gekoerst in de finale. Alles geprobeerd, maar Roglic was te sterk.
    2 oktober 2021 20:14
    Of DQS de beste ploeg was, weet ik niet. Ze hadden 2 sterke renners volgens mij. Als ploeg was JV niet slechter. JV heeft de wedstrijd continu volledig onder controle gehad en kon de overwinning vandaag niet ontgaan
    2 oktober 2021 22:49
    DQS gewoon dom gereden. Waar was het goed voor om Evenepoel eindeloos op kop te laten rijden? Dachten ze daadwerkelijk dat Almeida Roglic ging kloppen? Al dat tempo maken van Evenepoel kwam Roglic prima uit. Evenepoel en Almeida om en om demarreren in de laatste ronde lijkt me een betere tactiek.
2 oktober 2021 19:42
Zo jong nog en dan al zo dominant en attractief koersen, voor de neutrale wielerliefhebber is deze jongen een absolute zegen.
2 oktober 2021 19:49
Het grootste compliment voor Evenepoel is eigenlijk dat er na elke koers die hij niét wint (en dat zijn er gelukkig nog veel, en dat zullen er ook altijd veel blijven) heel veel analyses gemaakt worden waarom hij niét gewonnen heeft, ook en zelfs vooral door diegenen die hem eigenlijk niet zo graag hebben.
Als neutrale volger leek me dit een fijne koers. Met een renner die van ver koers heeft gemaakt en waarschijnlijk wel wist dat hij er de koers niet mee zou winnen, net zoals Vdp wel wist dat hij Kuurne niet zou winnen met z'n verre aanval. Het maakt de uiteindelijke winnaar natuurlijk ook niet minder verdiend.
    2 oktober 2021 21:40
    +1 altijd als er een koers is met remco zijn er enkel reacties over remco zelfs al wint er een andere renner op een schitterende manier. En deze reacties zijn dan meestal van haters of van superfans.
    Fijn om eens een nuchtere neutrale reactie te lezen!
2 oktober 2021 20:23
Net gekeken, wat een mooie koers is dit toch en wat een deelnemersveld deze keer. Mooie strijd. Roglic onklopbaar op deze aankomst.
    2 oktober 2021 21:44
    Waar heb je het teruggekeken?
    2 oktober 2021 21:55
    Laatste 10 km staat op youtube
    2 oktober 2021 22:04
    Grazie mille.

    Vage finale. Arme Almeida. Die waande zich opnieuw in de Giro.
    3 oktober 2021 05:06
    Ook even rustig teruggekeken, toch wel indrukwekkend weer van Roglic. Evenepoel is feitelijk toch een pur sang tijdrijder en doordat het zo een mini mannetje is kan hij ook mee bergop. Hij doet van alles, sleuren, trekken en als hij, nadat hij gelost is, weer terugkomt, vanachter uit demarreren. Maar het lukt niet, Roglic controleert de groep en wint met hele grote overmacht.

Reacties zijn gesloten.