Primoz Roglic voor de ploegentijdrit: “Er zal niet worden geremd”

donderdag 22 augustus 2019 om 19:03
Primoz Roglic voor de ploegentijdrit: “Er zal niet worden geremd”

foto: Cor Vos

Primož Roglič reed op 30 juni zijn laatste wedstrijd met het Sloveens kampioenschap op de weg, maar de ronderenner van Jumbo-Visma zal zaterdag beginnen aan de 74e editie van de Vuelta a España. De ronde begint met een korte ploegentijdrit in en rond Torrevieja. “Er zal niet worden geremd”, zo voorspelt Roglič aan WielerFlits tijdens de Vuelta Topriders Press Conference.


Wereldkampioen Alejandro Valverde, Nairo Quintana, Miguel Ángel López, Esteban Chaves… Vrijwel alle topfavorieten waren aanwezig in het Espai la Senieta in het plaatsje Teulada. Alleen Richard Carapaz was niet bereikbaar voor commentaar. Vandaag werd bekend dat de Giro-winnaar niet fit genoeg is om te starten in de derde grote ronde van het jaar. De Ecuadoraan heeft nog altijd last van de gevolgen van een valpartij in het criterium van Etten-Leur.

Sterke ploeg
Carapaz schitterde dus door afwezigheid, maar Roglič was wel van de partij. De 29-jarige Sloveen wordt door velen beschouwd als de topfavoriet voor de eindzege, zeker nu Carapaz niet zal starten. “Ik won dit jaar al veel koersen, maar het is nieuw om het seizoen te eindigen met de Vuelta”, houdt de renner van Jumbo-Visma zich op de vlakte. “We gaan zien hoe het loopt en hoe goed ik aan het einde nog ben.”

Primož Roglič was dit seizoen al zeer succesvol in het rondewerk – foto: Cor Vos

Een ding is zeker: Roglič kan rekenen op een ijzersterke ploeg met onder meer Steven Kruijswijk, George Bennett, Robert Gesink en Tony Martin. “Het klopt dat we een sterke ploeg hebben, maar ik weet niet of we het sterkste team zijn”, aldus Roglič, die zijn werkgever zag schitteren in de Ronde van Frankrijk. “Het was natuurlijk een teleurstelling dat ik de Tour niet kon rijden, maar ik was er gewoon niet klaar voor.”

Nieuwe uitdaging 
“Het was daarom makkelijker om de andere jongens zo te zien rijden. Het was niet moeilijk om de knop om te zetten, aangezien het een nieuwe uitdaging is. Ik heb na de Giro lang rust genomen. Ik moest me eerst weer gezond en normaal voelen. Ik heb genoten van het familieleven (Roglič werd in juni voor de eerste keer vader, red.). Na een rustperiode ben ik weer gaan opbouwen richting de Vuelta.”

Zaterdag volgt meteen de eerste test voor Roglič en zijn ploeggenoten: een 13,4 kilometer lange ploegentijdrit langs de Oost-Spaanse kust. “De ploegentijdrit zal echt volle bak zijn. De renners zullen vol gas rijden. Een ding is zeker: niemand zal onderweg remmen. Zaterdag zullen de eerste verschillen ontstaan”, zo besluit Roglič.

Dit artikel delen:

30 Reacties

wheeliewillie 22 augustus 2019 om 19:08

Opvallende uitspraken

Chasse_patate 22 augustus 2019 om 19:15

Niemand zal remmen. Heerlijk. Neem de touwtjes maar in handen Primoz. Pak die Vuelta zege!!!

pirazzi 22 augustus 2019 om 19:17

Dan vliegen ze de bocht uit.

vanSpringel 22 augustus 2019 om 23:06

No way Gozé ! Remmen in een tijdrit ? Bij Sunweb op die Cervelo’s TT-fietsen met schijfremmen ja. 1 van de redenen waarom TD daar weg is gegaan.

Siep De Vries 22 augustus 2019 om 20:07

Hoop dat kruiswijk voor hem eindigt

the student 22 augustus 2019 om 20:10

Nogal wiedes dat hij niet klaar was voor de Tour de France. Vader worden kost een hoop energie. Beetje koffiedik kijken of hij nu ook in vorm is. Geen koers gereden de laatste tijd.

Jungle Man 22 augustus 2019 om 20:31

Ik vrees dat roglic de vuelta wint, ik hoop echter op een type angell lopez

Emergo 22 augustus 2019 om 20:37

Leg eens uit.

Chasse_patate 23 augustus 2019 om 07:38

Ik hoop dat roglic de vuelta wint. Want een geweldige held is die gast. Straalt rust en leiderschap uit.

Jumbo mag in de handjes knijpen dat ze hem hebben en kunnen behouden.

josi 22 augustus 2019 om 20:44

Maar op een baanfiets starten dan.

west 22 augustus 2019 om 21:41

Zie niet direct wie in de buurt zou moeten komen in de TTT?
DQS heeft de tijdrijders niet meegenomen, EF heeft veel klimmertjes mee, Ineos heeft de tweede garnituur opgesteld, Net als Trek. Bora en Mitchellton hebben de zware hardrijders niet mee… Geen Campenaerts, Wellens, Dumoulin, Kamna, Kragh, Dennis, Nibali… UAE of Movistar hebben voor hun doen redelijk sterke opstellingen maar zo sterk als Jumbo in de TTT? Alleen Astana heeft echt een groepje sterke hardrijders mee…

Pierlo 22 augustus 2019 om 22:18

Roglic is bijkans nog saaier dan Denis Menchov

west 22 augustus 2019 om 22:36

Omdat je em niet verstaat.

vanSpringel 22 augustus 2019 om 23:07

Roglić heeft een pokerface. Niks saais aan.

koos verrek 22 augustus 2019 om 23:42

Bijkans? Menchov was dopinghoer. Rogla van springer tot renner niks saais aan

Jungle Man 23 augustus 2019 om 00:05

Roglic is een zeer sterke renner. Heeft zich knap omgeschoold van schansspringer tot wielrenner. Zijn eerste jaren in het profcircuit zijn echter gelinkt aan ene Milan erzen.

FDJ 22 augustus 2019 om 23:22

Chaves uitnodigen voor de toprijders press conference en Kruijswijk niet… Rare jongens die Spanjolen.

Kanis 23 augustus 2019 om 00:00

Laten we eerlijk zijn: Kruijswijk is geen topfavoriet:

1. Roglic lijkt de absolute kopman van TJV te zijn.
2. Er zijn veel aankomsten voor puncheurs, waar de diesel Kruijswijk mogelijk keer op keer wat seconden verliest.
3. Kruijswijk heeft beperkt gerust na de Tour en nog best wat criteriums gereden.
4. De tweede week is echt zwaar, de derde week (waar Kruijswijk het verschil moet maken) minder.

Maar desalniettemin laat ik me graag verrassen door Steven!

Nico Dick 23 augustus 2019 om 00:51

Kruijswijk was er wel degelijk, maar was ook best snel weg. Aanwezig waren Kruijswijk, Roglic, Valverde, Quintana, Fuglsang, M.A. Lopez en Chavez

FDJ 23 augustus 2019 om 09:16

@Nico dank! Hij stond eerst niet in het rijtje in het artikel. Blijft alsnog de keuze voor Chaves opmerkelijk. Als klassementsrenners is hij toch wel enigszins afgeschreven.

debarreman 23 augustus 2019 om 12:50

@Kanis,
Wat betreft
3. Kruijswijk heeft beperkt gerust na de Tour en nog best wat criteriums gereden.

Kruijswijk heeft precies dezelfde voorbereiding gehad als vorig jaar:
https://www.indeleiderstrui.nl/idl-producties/245516/gespot-op-strava-neurotische-vuelta-voorbereiding-kruijswijk-biedt-perspectief

Wat betreft:
2. Er zijn veel aankomsten voor puncheurs, waar de diesel Kruijswijk mogelijk keer op keer wat seconden verliest.
Niet anders dan andere jaren, en vorig jaar werd Kruijswijk 4e. Dus?

Wat betreft:
4. De tweede week is echt zwaar, de derde week (waar Kruijswijk het verschil moet maken) minder.
En? In elke wedstrijd dit jaar heeft Kruijswijk zich verbeterd qua eindresultaat. Hij is tegenwoordig scherp en goed tijdens de hele wedstrijd. En we zitten aan het eind van het seizoen, iedereen heeft dat al in de benen.

jp.vanoosterhout 22 augustus 2019 om 23:34

roglic een saaie renner,dat meen je toch zeker niet !!!! die koerst altijd als hij kan.

ghostwriter 23 augustus 2019 om 12:33

Ach joh, dat zijn waarschijnlijk mensen die alleen grote rondes bekijken en Roglic als wielrenner dus eigenlijk nog helemaal niet kennen.

Evan Evans 23 augustus 2019 om 01:12

Niemand zal remmen..?
Wat een verschrikkelijk dom geklets. Waarom zou je remmen..?
Wordt niks met hem in de Vuelta. Veel te dom.

rahimns 23 augustus 2019 om 06:37

Je kan veel zeggen over Roglic, maar dom is hij zeker niet

EddyB1958 23 augustus 2019 om 08:43

Bij pech van Roglic in de TTT wordt er dus niet gewacht, want er wordt niet geremd.

vanSpringel 23 augustus 2019 om 19:37

Die steekt een nieuw wiel, en zonder dat de rest inhoudt, komt ie er weer bij.

kielabokki 23 augustus 2019 om 10:24

Flink stuk om uit te bollen dan.

Jean Dumas 23 augustus 2019 om 17:57

En Bennett: geen bidonnen halen.

vanSpringel 23 augustus 2019 om 19:38

Dat doet alleen John.