Primoz Roglic heeft na de vierde en vijfde etappe ook de zesde rit van Tirreno-Adriatico op zijn naam geschreven. In de zogenoemde Tappa dei Muri, een heuvelrit met een hele rits aan kuitenbijters, was hij de snelste in de sprint van een elitegroepje.
Wie na de bergrit van vrijdag op zijn lauweren wilde rusten, kwam bedrogen uit in Tirreno-Adriatico. De zesde etappe van en naar Osimo was namelijk loodzwaar. In deze ‘murenrit’ volgden de steile klimmetjes elkaar in rap tempo op.
Ook in het eerste wedstrijduur wachtten al de nodige puisten, maar elf renners lieten zich daar niet door afschrikken. Bergtruidrager Davide Bais (EOLO-Kometa), Gianni Vermeersch (Alpecin-Deceuninck), Mike Teunissen, Georg Zimmerman (Intermarché-Circus-Wanty), Nikias Arndt (Bahrain Victorious), Krists Neiland (Israel-Premier Tech), Casper Pedersen (Soudal Quick-Step), Clément Russo (Arkéa-Samsic), Alessandro De Marchi (Jayco AlUla), Valentin Ferron (TotalEnergies) en Quinn Simmons (Trek-Segafredo) kozen vroeg in de etappe het hazenpad.

Een lekke band voor Van der Poel in de openingsfase – foto: Cor Vos
De aanvallers vergaarden een voorsprong van drieënhalve minuut. Op een kleine zestig kilometer voor het einde, toen het gat al flink verkleind was, probeerde Santiago Buitrago de sprong naar voren te maken. Hij kreeg daarbij hulp van zijn ploeggenoot Arndt, die zich terug liet zakken. De Colombiaan sloot zo aan bij de vluchters, maar op goed veertig kilometer van de streep kwam het peloton alweer terug.
Van Aert geeft gas
Dat kwam vooral door Jumbo-Visma, dat doortrok op de klimmetjes richting aankomstplaats Osimo, waar de renners voor de daadwerkelijke finish al enkele keren passeerden. Wout van Aert, die de troepen aanvoerde met Primoz Roglic in zijn wiel, zorgde voor een flinke schifting. Onder meer Mathieu van der Poel passen. Ook Julian Alaphilippe leek de handdoek te gooien, maar de Fransman kon kort voor de passage aan de streep terugkeren. Een groepje van zo’n twintig renners begon aan de laatste ronde.

Van Aert leidt de dans – foto: Cor Vos
Wilco Kelderman zat ook in die groep, maar viel letterlijk weg. Hij tikte met zijn voorwiel tegen zijn voorganger aan en schoof onderuit. De Nederlander van Jumbo-Visma kon zijn weg wel vervolgen. Ondertussen kwamen van achteren weer de nodige renners terug bij het peloton, maar vooraan reden juist vier coureurs weg. Guillaume Martin trok als eerste in het offensief en kreeg het gezelschap van Alex Aranburu, Carlos Verona en Aleksandr Vlasov. Die laatste stond zevende in het klassement, op 21 seconden van Primoz Roglic.
In de achtervolging op Vlasov
Omdat de vier op een gegeven moment zo’n halve minuut te pakken hadden, moest Jumbo-Visma in de achtervolging. Tiesj Benoot en Wout van Aert kregen later hulp van UAE Emirates, dat Davide Formolo afvaardigde. Samen zorgden ze ervoor dat het verschil tussen de twintig en dertig seconden bleef schommelen. Door een versnelling van INEOS Grenadiers was het verschil voor het begin van de twee slothellingen tot bijna niets gereduceerd.
Toen de vier daadwerkelijk bij de lurven waren gegrepen, kwam er een aanval van Mikel Landa. Hugh Carthy probeerde te volgen, maar moest afhaken. Roglic wist de sprong wel te maken, net als Enric Mas, João Almeida, Tao Geoghegan Hart, Michael Woods, Giulio Ciccone en Vlasov. Onder meer Lennard Kamna, Brandon McNulty en Wilkco Kelderman – de nummer twee en vier en vijf van het klassement – gingen al overboord.
Hattrick voor Roglic
Net voordat de laatste, steile helling naar Osimo begon, muisde Woods er vanonder. Hij begon met een voorsprong aan de klim. De Canadees wist echt niet stand te houden, want de rest van het groepje rekende hem bij het ingaan van de laatste kilometer weer in. Vervolgens zagen we een versnelling van Enric Mas, maar hij een klein plukje renners wist zijn wiel te houden. Onder hen Primoz Roglic, die in de laatste meters over het sterkste eindschot beschikte.
58 Reacties
Roglic lijkt wel zuiniger te rijden dan ooit. Hij doet het echt handig moet ik zeggen, terloops even de Tirreno winnen .
Computertje was net als gisteren belangrijker dan de dagwinst.
Ik zat te genieten, mooie koers. En toen viel Kelderman weer eens. Ik wil er geen analyses op los laten, maar ik kon er niet meer in komen. Ik denk dat ik verlaat en met een andere connotatie de uitspraak van Zonneveld ter harte moet gaan nemen. ‘Kelderman bestaat niet’.
Inderdaad zeer jammer!! Leek helaas even niet goed op te letten. In plaats dat hij de gang er een beetje in hield ( waarom trek je als TJV anders de hendel open) liet hij zich wat naar achter zakken. Hoop op niet te erg.
Leg je toe op het Landismo. Een aanrader.
Zou Roglic maar naar de Tour sturen. Heeft hij ergens ook wel verdiend om nog een kans voor de zege te krijgen. Is niets mis mee om Vingegaard tegen Evenepoel te zien.
Ik denk dat Primoz Jonas gaat helpen in de bergen en wie weet kan er weer een coup gepleegd worden. Want Primoz kan de Tour ook winnen. Al ben ik bang dat wanneer Roglic vol voor de Giro gaat dan niet genoeg energie meer heeft om de Tour te kunnen winnen. Al hoop ik natuurlijk wel dat een van de TJV kleppers de Tour gaat winnen :-)
Deze man is zo koelbloedig, wat een killer is het toch. The Blue Assasin werd hij ook genoemd op ES.
Fenomeen inderdaad!
Ik vind dat ie gediskwalificeerd moet worden. Hij zou pas beginnen in Catalonie.
Van Aert heeft woord gehouden, Pidcock uit decompressie en Thieu en zijn roedel hebben nog heel, heel veul arbeid te verzetten. MSR is heel kort dag iig.
Zelfs de Ronde is kort dag (3 weken). Lijkt me sterk dat hij de in hoogvorm verkerende Pogacar nog kan evenaren.
Niet vergeten dat hij eerder deze week de beste lead-out aller tijden deed.
Geweldig dit voor jumbo!
Uitslag wel. Uitvoering op zijn minst discutabel, overbodig machtsvertoon. Maar ook andere ploegen mogen zich achter de oren krabben voor de hulp aan Jumbo.
Je kan je inderdaad afvragen of Wout daar de boel al uit elkaar had moeten trekken, maar hij had aangegeven zichzelf te willen testen. Was een mooie test denk ik. Als Kelderman vervolgens een keer gewoon op z’n fiets blijft zitten is er niets aan het handje.
Met dank aan UAE, Inneos en Bahrein. Onbegrijpelijk.
Dat ze voor de Nr1 rijden is voor mij onbegrijpelijk. Eerst bord van de ander leegeten.
@Retrolex
Zo’n opmerking is altijd heel makkelijk, maar die vlieger gaat eigenlijk alleen op als er maar één belang zou zijn binnen de koers waar iedereen voor rijdt. Zo werkt het echter niet. Die ploegen hebben hun eigen belangen (ritwinst, top 10, etc) en rijden daar gewoon voor. Die gaan dat echt niet passief in handen van een andere ploeg leggen. Dat ze daarbij en passant iemand anders aan zíjn belang helpen zal ze (terecht) worst wezen.
@ Nasibal
Oneens. Uae had moeten wachten met Formolo in stelling brengen. Vlasov reed virtueel geel. Dat is een taak van JV om dat op te lossen.
Det Inneos opeens met 3 man op kop gaat rijden voor Pidcock was wat overdreven, ook zij hadden kunnen wachten tot klassementsploegen het gat dicht reden om dan zelf een poging te wagen met Pidcock voor de dagzege, maar die wordt uiteindelijk 9e !!!
Ik hoop echt dat de ploegen hiervan geleerd hebben en niet moor voor de leiderstrui gaan werken…..
@Retro Lex Ineos reed voor Hart, niet voor Pidcock. De nummer 2 in daguitslag en nummer 3 in AK. Prima actie vanuit Ineos oogpunt
Mooi voor hem. Wel armoedig dat de concurrentie Jumbo gaat helpen om Vlasov terug te halen ipv Roglic het echt moeilijk te maken. Zo wint de favoriet natuurlijk wel.
Vooral Almeida leek echt te denken dat hij voor Jumbo reed. Die reed het gat dicht voor Roglic en ging dan opzij zodat de kopman het kon afmaken.
@Gebruikersnaam Het kwam JV niet verkeerd uit. Formolo zeker een bosje bloemen maar uiteindelijk reed Almeida toch ook voor zichzelf. Mooi opgeschoven naar plek 2.
@fietsvriend
Had het vooral over de (voor het klassement van Almeida) geheel ongevaarlijke Woods
@gebruikersnaam: Almeida wou Kamna op achterstand rijden, wat is gelukt.
@Steven_E
Waarom ging hij dan van kop nadat Woods was bijgehaald? Dan zou hij toch gewoon tot aan de finish tempo blijven rijden in plaats van het te laten stilvallen en zijn werk van de voorbij kilometer terug ongedaan te maken.
Roglic is gelijk in goede doen. Hij degradeert de rest en ademt amper, terwijl de rest op apegapen ligt. Echt blij lijkt hij er ook niet mee.
En Kelderman doet zijn ding. Dat is inmiddels echt een zekerheid.
Die heeft idd een Dikke Kater.
Hart echt wel serieus in vorm.
Als die zich niet vast had gereden, had ik het nog moeten zien tussen hem en Roglic. Maar misschien reed Roglic ook wel precies zo hard als nodig was.
Wielrennen doe je met 200 renners in een peloton en op het eind wint een sloveen.
Drie op een rij had ik voor dit parcours van de Tirreno niet verwacht. Prachtige overwinning. Hopelijk wint hij ook het AK. De Slovenen zijn in ieder geval in bloedvorm.
Nou, die is wel prima in orde.
Wat was nou eigenlijk de gedachte van UAE en Ineos om zo hard op kop te gaan rijden op het moment dat het er penibel uit zag voor Jumbo nadat Kelderman en Valter weg waren? Lijkt me toch niet dat ze zo dom en naïef worden om te denken dat ze Roglic konden kloppen.
Ben er blij mee voor TJV, maar helemaal snappen doe ik het niet. Misschien toch het idee dat ze hier een etappe konden winnen.
Almeida en Hart voelden zich goed genoeg om een poging te wagen. Ik ben reuze blij dat ze niet vooraf denken ‘Roglic kan ik toch niet kloppen, dus ik ga passief in zijn wiel over de streep bollen terwijl aanvallers die niet teruggehaald worden de etappe winnen’.
Als ze niks deden viel er helemaal niks te halen, Roglic ging het zelf echt niet dichtrijden. Misschien dachten ze dat als Roglic geïsoleerd zat ze hem makkelijk konden aanvallen.
Ik heb Roglic zelden (als leider) op kop zien rijden.. Hij heeft zo ook de Giro van 2019 verloren, door te pokeren. Ondertussen weten de concurrenten ook dat het van Roglic zelf niet zal komen en nemen ze blijkbaar zelf het initiatief en doen steeds een lead-out. Grappig.
Leuke rit, Roglic blijft het overzicht houden, en weet het toch weer vakkundig af te ronden. Van Aert leek wat gevangen in het ploegenspel, Formolo mag straks een middagje gratis shoppen bij de Jumbo.
Ik zie liever een getergde Roglic als kopman in de Tour als een droog saaie Vingegaard.
Als ik het koersgedrag van Vingegaard en Roglic van de voorbije week moet vergelijken, dan zou het toch niet Vingegaard zijn die daar als de droge en saaie zou uit komen.
@Tripodboom Vingegaard heeft weer aangevallen en de ploeg is all in gegaan om de etappe te winnen.Om daarna te zeggen dat Vingegaard saai rijdt, komt vreemd over
Roglic kijkt vooruit als hij aangaat, Vingegaard kijkt achteruit als hij aangaat. Ieder zijn stijl, maar die van Roglic is veel aantrekkelijker.
Uiteraard kijkt Roglic vooruit als hij aangaat, hij wacht tot hij de finishlijn ziet. Meestal rijdt hij erg Valverdiaans.
Benoot weer zwak. Ander team is het beste. Van Aert was weer n rots in de branding.
Benoot is geweldig voor Jumbo, alleen nu wat rugpijn en een tijd niet gekoerst plus laatste Kuurne gewonnen…
Roglic vandaag ondanks Jumbo gewonnen zeg. Dat was me een poging het goed te verkloten.
Tot Kelderman viel, was er niet zoveel aan de hand.
Kelderman is toch echt wel het grootste ongeleide projectiel in het peloton.
Die titel is nog altijd stevig in handen van Ilnur Zakarin.
Laat stoorzendertje Van Aert maar eens thuis voor de Tour, Kelderman en Van Baarle’ve got this!
Werd hier ook duidelijk iets aangetikt terwijl hij net omkeek.
@Yogi Hij kijkt naar links en stuurt daardoor zelf naar rechts. Dit is geen pech meer.
Meh, Kelderman niet echt handig, maar de coureur die hem inhaalde sneed hem ook wel een beetje af. Als je op die manier iemand inhaalt bij een training krijg je de wind van voren.
@Kinghtbiker
In een peloton(netje) wordt je binnen een koers aan de lopende band afgesneden. Het is bijna net zo als in reguliere drukke verkeerssituaties: Wat anderen doen is niet ‘relevant’ omdat je dat niet onder controle hebt, het gaat er om hoe goed je zelf oplet achter het stuur waardoor je kan anticiperen/reageren.
Kelderman laat al z’n hele carrière zien dat hij dát aspect niet zo best beheerst. Vandaag weer.
Misschien moet hij serieus overwegen om zijspiegeltjes te monteren, hoeft hij niet meer om te kijken. Ook handig als hij een keer demarreert.
inderdaad, dit soort incidenten gebeurt constant, alleen zijn de meeste renners handig genoeg om dan toch vaak recht te blijven
Nasibal, ik ben het met je eens dat dat in wedstrijd gebruikelijk is. (Desondanks zie ik het niet graag, buiten een sprintje om waar je elkaar schaakmat probeert te zetten)
@ the student Zakarin rijdt er sinds vorig jaar niet meer tussen