Primoz Roglic verliest rode trui: “Ik had problemen met mijn regenjack”

zondag 25 oktober 2020 om 18:00
Primoz Roglic verliest rode trui: “Ik had problemen met mijn regenjack”

foto: Cor Vos

De zesde etappe van de Vuelta a España ging niet over de iconische beklimmingen van de Col d’Aubisque en de Col du Tourmalet, maar het werd alsnog een slagveld op weg naar Aramón Formigal. Zo verloor Primož Roglič de rode trui aan Richard Carapaz, mede door problemen met zijn regenjasje.

De renners kregen vandaag een verregende bergetappe door de regio Aragón voorgeschoteld. De ritzege ging naar vluchter Ion Izagirre, maar achter de Spanjaard zagen we ook een strijd tussen de klassementsrenners. Rodetruidrager Roglič kende een mindere dag en verloor op de slotklim meer dan veertig seconden op Carapaz.

De Sloveense klassementsrenner van Jumbo-Visma, die nu vierde staat in het klassement, deed na afloop zijn verhaal voor de camera van de NOS. “Ik had tijdens de etappe problemen met mijn regenjack. Ik kreeg het niet dicht en zat te ver op het moment dat het peloton brak. Ik wist wel weer terug te keren dankzij mijn ploeggenoten.”

De Nederlandse ploeg moest echter wel wat renners opofferen om kopman Roglič weer terug te brengen. “En op de slotklim moest ik de tol betalen”, aldus de Sloveen. “Het is wat het is. Soms win je en soms verlies je. We krijgen nu een rustdag en dan is het weer koers. We komen terug.”

Sepp Kuss, die na vijf etappes ook nog hoog stond in het klassement, verloor vandaag meer dan tien minuten.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Fast Freddy 25 oktober 2020 om 18:05

De Sunwebbers liepen ok al zo te klooien met hun jackie op de Stelvio. Er viel op de top van de voorlaatste klim ook een Jumbo regenjack op de grond, midden in het peloton. Ze kregen overvolle tasjes aangereikt. Niet heel handig allemaal.

M@thijs 25 oktober 2020 om 18:12

ROGLIC HUP HUP HUP
ROGLIC GO GO GO
ROGLIC IS DE BESTE
DE REST IS ZIJN NO-NO

koos1 25 oktober 2020 om 18:13

Veel geklungel met jasjes de laatste tijd. Als het regenjasje en verloren kracht in de achtervolging de enige reden van zijn verlies dan zit het met zijn vorm waarschijnlijk nog wel goed. Met nog veel aankomsten bergop en de tijdrit kan er nog veel gebeuren en staat Roglic er voorlopig nog niet heel slecht voor. Voordeel dat hij de rode trui kwijt is, is dat Ineos nu op kop mag gaan rijden de komende dagen en Jumbo meer in de spaarstand kan gaan rijden. Volgend weekend en de tijdrit zullen meer dan waarschijnlijk beslissend gaan worden.

YogiBear 25 oktober 2020 om 18:15

Hup Roglic

fietsvriend 25 oktober 2020 om 18:16

Ik vind het toch veel tijd die lastig terug te winnen zal zijn op Carapaz. De tijdrit is ook een klimtijdrit.

josi 25 oktober 2020 om 18:32

32 km vlak en een kleine 2 km klimmen, dat kun je toch niet echt een klimtijdrit noemen.

fietsvriend 25 oktober 2020 om 18:42

Haha, ok – zag het kaartje even snel. Maar idd – fair enough

S.t.B 25 oktober 2020 om 18:58

En dat is nu net de denkwijze die JV nekt.. Altijd maar de tijdrit als ‘de maat der dingen‘ hanteren. Daarom had ik gehoopt op minstens een minuut verlies zodat JV de tactiek naar ‘va banque’ moet omzetten.

Roglic kan geweldig goed aanvallend koersen, maar raakt het aanvallen totaal verleerd door alle JV treintjes bergop, boni sprintjes en tijdrit fixatie.

dazzler2120 26 oktober 2020 om 10:26

@S.t.B waar maak jij uit op dat JV compleet op de tijdrit inzit kwa stategie? Tenzij jij meer weet en Fietsvriend een JV staflid is heeft Roglic tot nog toe iedere etappe waar die kon tijd gepakt – daarmee zet hij dus absoluut niet volledig in op de tijdrit.

doorak 26 oktober 2020 om 13:49

Dazzler +1

CechRepublic 25 oktober 2020 om 18:17

Is het gewoon niet allemaal iets te veel van het goede wat Roglic nu doet?

Turtlehead 25 oktober 2020 om 18:21

Knullig. Het aanpakken van tasjes liep al lomp, Kuss greep mis, een jasje viel op de grond.
Gratis tip: Dumoulin en Kuss lekker 20 plekkies laten afzakken en de man op kop drie lengtes ‘los’ voorop laten rijden. Dan heb je meer rust en loopt t met wat geluk soepeler.

Murcia 25 oktober 2020 om 18:50

Hier is de ploeg en Roglic gewoon te lief. Je kunt al een heleboel problemen vermijden door ergens op die voorlaatste klim "mechanische pech" te krijgen en dan rustig erna je regenjackje aan te trekken. Dat is slimmer dan met verkleumde ledematen door de regen nog op de top te klooien. Die extra inspanning om terug te keren kost je bijna je hele ploeg en jezelf die pakweg 5 a 10% extra die je nodig hebt op de slotklim. De vorm lijkt mij bij hem nog steeds goed, anders verlies je echt wel meer bij dit beestenweer.

Romāns Vainšteins 25 oktober 2020 om 19:08

Maar als je zo’n jackje te vroeg aandoet bergop, dan krijg je het toch veel te warm?

SnellePelle 25 oktober 2020 om 18:58

Het spierballen vertoon van Jumbo gaat uit als een nachtkaars.
Wat hebben ze gewonnen? Dankzij een crosser: heel veel. Dankzij tactisch rijden: 1 touretappe en een rit in L’Ain.

Toch wat tegenvallend gezien hun performance post coronapauze.

LeDouche 25 oktober 2020 om 19:10

Zo, wat een zure terugblik. Prachtig seizoen voor de ploeg. Jammer van de kers. Voor nu hebben ze de pech dat Rohan Dennis na een mislukt optreden tijdens de bonte avond van het verregende RABO CT kamp 2011 wraak wil op alles dat Nederlands is. Hij schijnt eigenhandig alle regenjacks in de knup hebben geknoopt (Bron: appgroepje 'wielerwaarheid' ).

PS: Kan me voorstellen dat Roglic er na een hectisch jaar (won 'ie ook niet wat koersen?) straks nog verder doorheen zakt waar Carapaz sinds einde Tour upcoming is.

Nils96 25 oktober 2020 om 19:22

En Luik vanzelfsprekend

Ed De B 25 oktober 2020 om 19:25

Ehm.. lbl misschien, de eerste etappe in de Vuelta. Als je het geheugen van een goudvis hebt of het koersen niet volgt kun je beter niet reageren.

Turtlehead 25 oktober 2020 om 19:28

@Snelle: voor rekenen nooit de hoogste cijfers gehaald denk ik?

S.t.B 25 oktober 2020 om 19:33

Behoorlijk kort door de bocht, maar ben het er wel mee eens dat JV Roglic wel heel erg in een keurslijf perst.
Je zou haast denken dat ze Primoz pas vanaf de laatste kilometer voor de streep de zegen geven iets op eigen initiatief te doen. Daarvoor mag 0,0 aan het toeval worden overgelaten. Moet zo’n jongen dan ineens volledig op eigen inzicht gaan koersen, dan moet je ook niet gek staan kijken dat hij even het spoor bijster is. Deze tik valt nog mee, maar ik hoop dat JV Primoz iets minder gaat pamperen want hier doe je hemzelf en zijn teamgenoten tekort mee.

jv88 25 oktober 2020 om 20:02

Haha. Wat een domme reactie! Geweldig seizoen van de ploeg!

Romāns Vainšteins 25 oktober 2020 om 20:10

Ik denk juist dat Roglic als klassementsman juist heel veel baat heeft bij dat keurslijf en hijzelf het ook graag zo ziet gebeuren. Hij heeft 2 mooie tourritten gewonnen op een alternatieve manier maar toen deed hij niet voor de winst mee, dat is toch anders.

tdola 25 oktober 2020 om 19:07

Etappes in dauphine vergeten snellepelle? Luik Bastenaken Luik? Piemonte? 1e etappe Vuelta? Meerdere ritten l ain en eindklassement.

Maar er bestaan altijd azijnpissers natuurlijk.

Teleurstellende dag vandaag, maar Roglic nog zeker niet kansloos. Goed herstellen en dan maar eens kijken wat er nog mogelijk is.

Murcia 25 oktober 2020 om 19:33

snelle pelle zit natuurlijk gewoon wat te provoceren, wat ik begrijp omdat tactisch gesproken Sunweb mijlenver voor ligt op TJV zoals we deze Giro gezien hebben. LOL
Maar een fout is het en dat kost je nu de rode trui en goede klasseringen voor Kuss en George. Daar moet je niet omheen draaien maar deze benoemen en weer over tot de orde van de dag, er komen nog genoeg kansen aan. Tenminste als deze koers het slot haalt qua Corona.

Wim Kruithof 26 oktober 2020 om 11:44

Murcia, +1 volledig met jouw post eens…

pirazzi 25 oktober 2020 om 19:16

Had dan het regenjack vanaf de start aangedaan. Maar nee hij moest zonodig met blote armen beginnen.

Wheely 25 oktober 2020 om 19:51

Hij moest zonodig weer z’n tattoo showen he!

doorak 26 oktober 2020 om 13:56

Nooit gekoerst zekers.
Een regenjack vanaf de start aandoen terwijl het op de berg veel kouder is, meer wind etc betekent jezelf opblazen zodra je goed opgewarmd vol in koers op het vlakke zit.
Vandaar het starten met een body. Body uit en onderaan de klim regenjasje aan maar niet dicht doen is een optie vermits er niet erg veel opspattend water is of regen want koel je teveel af in deze tijd vh jaar. Maar dan moet je wel verderop het vlot dicht kunnen ritsen zodra dit nodig is. Een hulp kan zijn om het gewonen shirt open te ritsen wanneer een dicht regenjack te veel hittesruwing geeft en bovenkant rits open laten.

FritsvanHoefelen 25 oktober 2020 om 19:46

Heeft wel een jasje uitgedaan vandaag

JVD 25 oktober 2020 om 19:47

Een bodywarmer en armstukken, zo moeilijk is het toch allemaal niet.

Westfalen 25 oktober 2020 om 19:58

Dat gaat in de regen toch niet helpen.

JVD 25 oktober 2020 om 20:08

Mijn ervaring is dat het juist prima helpt in de regen.

doorak 26 oktober 2020 om 13:57

Kan maar puur afhankelijk van de buitentemperaruur.

mark peeters 25 oktober 2020 om 19:47

Ik heb in de Giro ook al renners zien worstelen met hun regenjack. Een gratis tip : koop een regenjas die je kan afsluiten met Velcro in plaats van met een rits. Ik heb er zo eentje, nooit problemen om het dicht te krijgen, ook niet in afdalingen.
Geen dank, graag gedaan!

Pogiboy 25 oktober 2020 om 20:00

Hindley kreeg z’n arm niet door de mouwen van z’n regenjas, das al het eerste obstakel

Jacco van Stierop 25 oktober 2020 om 20:48

En een krant aanreiken op de top, dat kan niet meer in 2020?

Verweggistan 25 oktober 2020 om 19:55

Dit soort knulligheden blijft de zwakte van Roglic.

assen 25 oktober 2020 om 20:22

+1

Emergo 26 oktober 2020 om 08:48

-1

flores 25 oktober 2020 om 20:39

Roglic komt terug 100%

Tuubke 25 oktober 2020 om 20:39

Een paar seconden stoppen om zo’n jack goed dicht te doen lijkt mij toch handiger dan eindeloos worstelen en kilometers lang moeten achtervolgen. Zoiets kun je toch afspreken met je ploegmaats, net als een plaspauze?

Blackcanyon 25 oktober 2020 om 20:45

Agu(t)

Aerosolo 25 oktober 2020 om 21:55

Merijn Zeeman gaat hier vast deze winter naar kijken. En Sunweb gaat ook gewoon een regenjasprotocol ontwikkelen.

Jungle Man 26 oktober 2020 om 00:21

Ach. De manier van koersen van tjv voor een roglic kan me niet bekoren. Dus ben ik e r absoluut niet rauwig om als het tjv wat minde vergaat. Ondanks het feit dat de sponsor Nederland is.

Emergo 26 oktober 2020 om 08:49

Van zo’n reactie word ik wel rOuwig.

Chris Van Uden 26 oktober 2020 om 09:22

De sponsors zijn Jumbo, Visma, Hema en nog wat subsponsors. Niet Nederland.

Pelsluis 26 oktober 2020 om 01:01

Hebben SW en TLJ dezelfde kledingsponsor? Jasjes hebben vast v die ritsen met zo’n klein priegel insteekdingetje. Lijkt me dat vandaag een dag was om al met armstukken te starten. Daar kun je dan bij de afdalingen een bodywarmer bij zetten. Niks gefrutsel met mouwen.
Bij TLJ kwam er ook nog een slechte org bij. Amateuristisch. Zo jammer voor Kuss.
Raar, die reageerders die vinden dat je niet kritisch mag zijn.

AnderJ 26 oktober 2020 om 09:07

Volgens mij is er niemand die zegt dat je niet kritisch mag zijn. Er is kritiek op SnellePelle die roept die roept dat de resultaten van TJV teleurstellend zijn. Maar verder…

Paul Bus 26 oktober 2020 om 02:07

Er is toch iets met al die jasjes het zal niet slechts knulligheid van coureurs zijn,leuk was het geklooi met jasjes in de Gent Wevelgem van 2015 ook subliem geklooi

YurdiGaga 26 oktober 2020 om 09:22

Amateurisme !

AnderJ 26 oktober 2020 om 10:01

“Ploegleider Grischa Niermann was kritisch over het geklungel van Roglic. “Dit had ons niet mogen gebeuren. We wisten van tevoren dat INEOS heel sterk is en elke mogelijkheid zou aangrijpen om Primoz aan te vallen, of dat nou bergop is of in de afdaling. Dit was een grote fout van ons, het is onze eigen fout.” (Bron: nu.nl)

FritsvanHoefelen 26 oktober 2020 om 11:09

Hebben ze Kuss nu opgeofferd of was die sowieso al stuk?

Pelsluis 27 oktober 2020 om 15:00

Opgeofferd! Het amateurisme was ook in de verslaggeving aanwezig. Niets van gezien!! Ik had idee dat ze al een tijd vd kop af waren. Dan zouden ze hebben gespaard. Maar toch kon het ‘voetvolk’ de aansluiting niet tot stand brengen en moest Kuss ook worden ingezet. Weg mooie situatie…….
Omdat jasjesmaker spullen maakt voor de massa. Maar sowieso… Een groffere rits of andere sluiting helpt bij dichtmaken maar ander probleem is aantrekken. Iedereen met ervaring weet dat je een strak model heel slecht over een natte hand glijdt bijv.

Headlines

Materiaalzone

Populair