Primoz Roglic verkleint achterstand op Evenepoel in Vuelta: “Voel me steeds beter”

zaterdag 3 september 2022 om 18:54
Primoz Roglic verkleint achterstand op Evenepoel in Vuelta: “Voel me steeds beter”

foto: Cor Vos

Primoz Roglic was op de Sierra de La Pandera de beste van de klassementsrenners. De Sloveen van Jumbo-Visma kwam uiteindelijk als derde over de streep in rit veertien van de Vuelta a España, op acht seconden van ritwinnaar Richard Carapaz. In het algemeen klassement volgt hij op een minuut en 49 seconden van leider Remco Evenepoel.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

“Dit was een goede dag”,zei Roglic na afloop tegen de pers. “Ik voel me steeds beter in deze Vuelta a España, hopelijk kunnen we deze trend aanhouden. De ronde is nog steeds lang, maar we willen koers maken.” Dat laatste deden de mannen van Jumbo-Visma op zaterdag ook. Onderweg naar Sierra de La Pandera zetten Robert Gesink en Chris Harper, op de slotklim zelf, zich op.

Roglic gaf dan ook aan dat hij zeer tevreden was met het werk van zijn ploegmaten. “Ze hebben er een harde koers van gemaakt. Ik ben blij dat ik kan deel uitmaken van dit team.” De drievoudige winnaar van de Ronde van Spanje sloot vervolgens het interview af met wijze woorden. “Vandaag is vandaag, morgen is morgen. We zullen wel zien wat er komt.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Wim Kruithof 3 september 2022 om 19:03
Quote:
Ik ben blij dat ik kan deel uitmaken van dit team.

En hopelijk blijft hij nog lang, heel lang deel uitmaken van dit team. Wat zou het grandioos zijn als ‘ie de Vuelta nog naar zich toe trekt.

12
Marik 3 september 2022 om 19:15

Deze man heeft vandaag zoveel moraal gekregen. Morgen gaat hij vliegen!

4
wimvl 3 september 2022 om 19:31

@ Markik. Roglic is al de ganse ronde top. Het zal niet van hem afhangen. De benen van Remco zullen les bepalen. Roglic blijft goed, wat het voor Remco wordt zullen we morgen zien.

0
Lalsacien 3 september 2022 om 19:39

Nou nou, top is niet het juiste woord. Hij is goed maar je merkt aan de sprintjes aan het einde van de ritten dat hij duidelijk nog niet helemaal hersteld is van zijn val tijdens de Tour.

2
adelaarvanantwerpen 3 september 2022 om 20:03

Ik begrijp echt niet hoe jij tot de conclusie kan komen dat Roglic top was in de eerste week. Hij werd op de eerste bergetappe niet alleen door Evenepoel op meer dan een minuut gezet maar ook door Mas, verloor tijd op Ayuso en kon geen tijd pakken op zoveel andere AK mannen waaronder de Bora renners die helemaal niet in topvorm zijn. Hij kon Evenepoel volgen in de achtste etappe maar het was maar op het nippertje.

Maar vooral op Le Praeres. Daar deed Roglic 6.48 w/kg voor 16 minuten. Dat is heel slecht voor Roglic die de voorbije drie jaar op topniveau telkens tussen 6.8 – 7 w/kg op gelijkaardige aankomsten.

bron: https://twitter.com/CyclingGraphs/status/1549063818256556041?s=20&t=JuJO8SFPDmbapo3k2YxWjQ

3
Nul verstand 3 september 2022 om 19:37

Toch vind ik het merkwaardig dat Mas en Lopez later bij hem aansluiten. Super is hij dus ook niet.

4
Rufusvb 3 september 2022 om 20:07

Dat zegt hij toch ook niet? Hij geeft aan dat hij zich steeds beter voelt in deze Vuelta: dan ben je dus (nog) niet super

1
Lance Beenstrong 3 september 2022 om 22:09

Bij Mas ging dat blijkbaar ook niet vanzelf, en die moet t bekopen met 30 sec achterstand op de top. MAL lijkt net als Roglic ook in de ronde te groeien en vond zowel vandaag als morgen eindelijk meer parcours op maat.

2
VDB44 4 september 2022 om 09:58

Lopez is gewoon wereldtop op langere en hoge klimmen hoor. Reed zowel Roglic als Pogacar eraf of Col de la Loze in de Tour.

0
Gunther Leonhardt 3 september 2022 om 19:39

Ik vraag me af of ze morgen al op die eerste col gaan versnellen. Die heeft dezelfde percentages waarop Evenepoel vandaag moest lossen. Misschien zet Roglic z’n ploeg daar weer aan het werk. De eerste 5 km van de Sierra Nevada zijn ook lastig. Als Roglic en Mas Evenepoel hem daar op afstand kunnen rijden, geef ik hen een goede kans om hem in te halen in het klassement. Als hij er op 15 km van de top nog aanhangt, gaan ze het moeilijk krijgen.

1
Wheely 3 september 2022 om 19:54

Zou fantastisch zijn als ze op de Alto del Purche al oorlog maken maar verwacht het niet, tenzij Roglic een bondje smeedt met de Spanjaarden, de Portugees en vooral die Colombiaan. Die steile klim zal alsnog wel in de benen kruipen van Evenepoel lijkt me.

1
Wim Kruithof 4 september 2022 om 06:39

geheel eens met je uiteenzetting Gunther. Ik hoop zo dat ze er vanaf de eerste col in vliegen. Gister had Evenepoel nog twee man om zich heen, met nog 5 km te gaan. Vandaag zal dat echt anders moeten.

1
Gibo 4 september 2022 om 08:14

De ploeg zal de voorlaatste vol aangrijpen om een hoog tempo op te leggen. Roglic zelf zal vermoedelijk de eerste km’s van de slotklim zijn aanval plaatsen. Hij moet niet alleen evenepoel op afstand rijden maar ook nog rekening houden met mas.

0
EricV 3 september 2022 om 19:41

Hij komt er langzaam doorheen. Morgen pakt hij rood

1
Steve De Wolf 4 september 2022 om 07:02

Voor Roglic en Jumbo is het beter dat Evenepoel nog even met het rood pronkt. Maar dan wel met slechts een paar luttele seconden voorsprong, natuurlijk.

0
Glorious 4 september 2022 om 09:34

Wereldrenner! En nu blijven aanvallen en proberen de etappe te winnen. Ook Carapaz geen ruimte geven.

0
Wieler-Joke 4 september 2022 om 13:34

Roglic in bloedvorm is nog steeds bijna even goed als Pogacar en Vingegaard maar deze Roglic is zeker niet helemaal top ofwel is hij al wat op de retour. Als hij deze vuelta toch nog wint dan is het een zeer straffe stoot.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone