Primoz Roglic raakte niet in paniek: “Ik wist dat ik aan mijn eigen tempo genoeg zou hebben”

zaterdag 7 november 2020 om 18:15
Primoz Roglic raakte niet in paniek: “Ik wist dat ik aan mijn eigen tempo genoeg zou hebben”

foto: Cor Vos

Primož Roglič kraakte in de laatste bergrit van de Vuelta, maar de Sloveen raakte nooit in paniek. De renner van Jumbo-Visma hield 24 seconden over op Richard Carapaz en zal morgen in Madrid gehuldigd worden als eindwinnaar.

“Ik had genoeg voorsprong om te weten dat ik aan mijn eigen tempo genoeg zou hebben”, doet Roglič zijn verhaal in het flashinterview na afloop. “Ik ben heel erg blij met de winst in deze Vuelta. Het is een heel mooie manier om dit seizoen te beëindigen.”

“Het is altijd leuk om een spannende finale te hebben”, gaat hij verder. “Vandaag was het zeker spannend. Ik heb niet altijd de controle gehad, maar gelukkig heb ik mijn taak volbracht.”

Roglič kreeg in de cruciale slotkilometer hulp van Lennard Hofstede, die hij dan ook niet vergeet te bedanken. “Elke meter die hij op kop heeft gereden, heeft me geholpen. Maar het hele team heeft iets fantastisch neergezet. Ik ben ze daarvoor heel erg dankbaar.”

Dit artikel delen:

60 Reacties

fietsvriend 7 november 2020 om 18:19

Beste renner van het seizoen, maar zal altijd het seizoen van verlies Tour zijn. Of hoe heet zoiets, een seizoen met twee kanten.

Wel grappig, wat het seizoen van de grote ronde(s) had moet worden werd bijna het seizoen van de klassiekers voor TJV want wat hebben ze ook daar huis gehouden zeg.

Wheely 7 november 2020 om 18:27

Die val in de Dauphiné heeft hem niet alleen de zege daar maar uiteindelijk ook de zege in de Tour gekost vermoed ik. Anders was het helemaal een fantastisch seizoen geweest.

Maar ook nu is Roglič de beste renner van het jaar qua uitslagen.

fietsvriend 7 november 2020 om 18:28

Dat vermoed ik ook, zo zonde want ik heb echt genoten van dat dominante rijden van TJV. Vond het niet saai.

T80JZ 7 november 2020 om 18:53

Roglic gefeliciteerd. Geweldige afsluiting van het seizoen met eerst de winst in L – B – L en nu deze in de Vuelta.

+1 Wheely

+1 fietsvriend

Bazzz 7 november 2020 om 19:26

@fietsvriend waarschijnlijk vond je dat niet van de SKY train, die precies hetzelfde deden.
Chauvinisme ten top!

Spirit 7 november 2020 om 23:30

Niet saai?
sorry hoor,,maar als dit geen Nlse ploeg was geweest…..
Jouw bril is wel heel erg gekleurd
Ik snap best dat Jumbo rijdt zoals ze rijden…als je sterke renners hebt, dan blijf je die trein tot aan het einde in stand houden.
Maar genieten van dit soort rijden, dit wielrennen, wachten tot de laatste kilometers van de laatste berg?
Ik niet, maar ieder zijn voorkeur uiteraard.

Pogacar_GOAT 8 november 2020 om 00:05

@Spirit
Dan geniet je al heel lang niet meer van wielrennen! Banesto, US Postal, Sky, Ineos en nu TJV, ze doen al decennia hetzelfde!

Merlinappa 8 november 2020 om 07:03

Als het op sport aankomt mag je prima wat chauvinistisch zijn. :) Go TJV!

Keessie 7 november 2020 om 18:27

Gefeliciteerd. Na zo’n dreun in de tour er alweer een paar weken later staan is niet velen gegeven. Unieke prestatie.

fietsvriend 7 november 2020 om 18:30

+1

jsprunk 7 november 2020 om 18:43

Met als tussendoortje een monument winnen en in de elitegroep finishen op een loodzwaar WK. Echt een allround toprenner die alleen op grote hoogte enigszins te kraken is.

Spirit 7 november 2020 om 23:33

Ja respect voor Roglic.
Het lijkt hem soms zo makkelijk af te gaan dat je denkt..waarom val je niet aan iets eerder op de berg.
Maar soms toont hij ook duidelijk zijn zwaktes en lijkt het toch ook vooral niet kunnen te zijn.
Wat ik wel heel fijn vind..en ik hoop dat ik deze woorden nooit in twijfel hoef te trekken…is dat zijn manier van rijden er echt op lijkt dat hij schoon rijdt.
Ik hoop dat echt voor het wielrennen

koos1 7 november 2020 om 18:39

De enige renner die vanaf de Corona-break tot aan het einde van de Vuelta op een hoog niveau heeft gereden. De tourwinst lukte net niet, maar met LBL en de Vuelta zet hij de kroon op een top jaar voor hem en de hele ploeg.

Michelangelo 7 november 2020 om 18:53

Net nog even gekeken naar zijn uitslagen van de laatste twee jaar.

Conclusie: als je een grote of kleine ronde wilt winnen, dan moet je Roglic verslaan. Nagenoeg overal waar hij is gestart in een ronde, wint hij het klassement of staat hij op het podium. En daarbij: hij pakt ook nagenoeg in iedere ronde een etappezege mee. Of meer, zoals hier in de Vuelta.

Voor mij zonder twijfel de beste renner dit seizoen!

Aerosolo 7 november 2020 om 19:22

Tot nu toe heeft hij zelfs in elke grote ronde waar hij aan de start stond minstens 1 etappe gewonnen. Dat hebben weinig renners na 7 grote ronden. Zelfs na 1 of 2 grote ronden.

Rufusvb 7 november 2020 om 20:32

Roglic rijd eigenlijk altijd op een hoog niveau: zijn basisniveau is gewoon erg goed en al erg hoog.
Echter wil hij de Tour gaan winnen volgend jaar zullen ze het zo moeten plannen dat hij ook echt gaat pieken, want hij zal beter moeten zijn dan dit jaar.

Michelangelo 7 november 2020 om 20:42

Als hij en de ploeg dezelfde vorm halen als dit jaar, dan is het vooral te hopen dat er niet iemand een miraculeuze tijdrit uit zijn benen schudt na 3 weken TdF. Want er was weinig mis met zijn vorm, ook in de TdF.

En volgend seizoen worden de kaarten gewoon weer opnieuw geschud. Waarschijnlijk ook een andere voorbereiding voor iedereen. Andere tegenstand. Etc.

Raafje 7 november 2020 om 18:40

Zeer sterke prestatie! En wat mag hij toch blij zijn met zo’n geweldige renner als Sepp Kuss.

jooprioolpijp 7 november 2020 om 20:28

Helemaal eens, ondanks dat Kuss vandaag een beetje tegenviel – dan kunnen de gedachten dat Kuss voor een eigen klassement zou moeten gaan ook weer even de koelkast in. Kan erg van hem genieten in z’n rol als stylist-meesterknecht.

Walacra 7 november 2020 om 18:41

Knap ! Als ik heel eerlijk ben dan ben ik nu ook wel zeer wielrenmoe

Wim Kruithof 7 november 2020 om 19:02

moe? Ik zie juist op tegen enkele maanden niets en uitzien naar het openingsweekend, de Omloop en Kuurne. Maar dat is nog zover weg, zeker mu de TDU is gecanceld.

Dion 7 november 2020 om 19:43

Precies Wim. Het veldrijden gaar dit jaar ook tegenvallen helaas.

Groetjesaandevoetjes 8 november 2020 om 01:15

Ik had veel houvast aan wielrennen de laatste maanden juist. Nu 3 maanden niks (ben sowieso al minder veldrijden fan). UAE tour zal ook wel worden geschrapt. 27 feb is er weer koers (als corona dan eens onder controle is)

Murcia 7 november 2020 om 18:44

Geweldig seizoen waar hij de knop kon omzetten na het verlies van de Tour en eigenlijk zijn grootste zeges behaalde met LBL en de Vuelta. Het bedanken van de ploeg is meer dan terecht want ook hier was hij geweldig omringd en waren zijn luitenanten beter dan de concurrentie. Het is altijd lastig kiezen maar ook vanwege die mentale veerkracht na de Tour mag hij van mij de Gouden Fiets krijgen.

Blackcanyon 7 november 2020 om 18:47

Eindelijk snapt een nederlandse ploegleider dat ze in zo’n situatie een mannetje vooruit moeten hebben (althans ik hoop dat ze t snappen en sat t geen toeval was. Was de ploegleider van Kelderman ook maar zo slim geweest … , dan had ie waarschijnlijk de giro wel gepakt)

Verweggistan 7 november 2020 om 18:50

Gaat niet altijd om slim zijn. De ploeg van de concurrent moet het wel toestaan in het begin van de etappe. Ik denk dat als Ineos een man in de kopgroep had proberen te krijgen, Jumbo gewoon dat gat naar die kopgroep had dichtgereden.

En Menchov heeft zijn Giro gewonnen doordat mannetjes zich terug lieten zakken vanuit de kopgroep en op belangrijke momenten kopwerk konden doen.

Westfalen 7 november 2020 om 19:01

Klopt als ploeg met de leider in de wedstrijd is het niet vanzelfsprekend om renners in de kopgroep te hebben.

Blackcanyon 7 november 2020 om 19:17

als je t niet probeert, lukt t zeker niet. Dumoulin verloor enkele jaren terug de vuelta doordat Astana mannen vooruit had en hij niet. Ineos heeft een aterke ploeg, daar moet je bij je tactiek wel even aan denken. Mindere klimmers die niet vooruit zitten kunnen gelost worden zonder dat je er iets aan gehad hebt.

wiebipedia 7 november 2020 om 18:51

Wat een seizoen voor Roglic en TJV.

Carapaz heeft me op uitermate positieve verrast. Ik had na de Giro winst eigenlijk verwacht dat het een eendagsvlieg zou zijn en vooral heeft gewonnen door onderschatting van anderen.
Steengoede renner!

Michelangelo 7 november 2020 om 18:55

+1,
Zowel voor je conclusie over TJV / Roglic, alsook over Carapaz.

Die twee hebben er samen met Carthy, Martin en Movistar een mooie Vuelta van gemaakt.

Spirit 7 november 2020 om 23:36

helemaal mee eens

vanuit de kantlijn 7 november 2020 om 18:52

RogLic de beste renner in 18 daagse koersen…. flauw grapje. …

Santiago Blanco 7 november 2020 om 19:21

Respect voor Rogla om na zon mentale dreun de Vuelta nog even te pakken. Ken er geen die zo kort na elkaar zo goed kunnen blijven presteren…Hij toont aan dat de combo Tour-Vuelta-LBL prima te combineren is. Zeikt zelden en heeft respect voor andere collegas. Grande Champion!

Dion 7 november 2020 om 19:45

Bizar goed seizoen voor Roglic en Jumbo. En dat na zo’n tour.

flores 7 november 2020 om 19:46

Roglic geweldige coureur,Sep Kuss geweldige helper.

Wildebert 7 november 2020 om 20:22

Gees deed ook prima zijn deel trouwens.

assen 7 november 2020 om 19:52

Mooi voor Roglic en TJV.

Al vind ik het jammer dat ie wint door de bonies. Bij andere sporten hebben ze die bonies toch ook niet? Maar goed, als ie niet had geklungeld met zijn jasje had ie denk ik dikker gewonnen.

xistnc 7 november 2020 om 22:49

Zijn er vergelijkbare sporten met klassementen op tijd?

S. Morgenstern 7 november 2020 om 23:18

Gewoon iedere rit punten voor je positie, zoals in andere sporten! Geeft ook een betere vertaling naar de WT-ranking. Stoppen met dat gedoe met tijden.

Koffie 8 november 2020 om 07:26

@Morgenstern: als je zeker wil weten dat er nog meer gedrang komt (en bijbehorende valpartijen) in de slotkilometers, lijkt me dat een prima plan!

assen 8 november 2020 om 08:13

@xistnc
Zwemmen, atletiek, roeien… wat zou je ervan vinden als ze daar een rege invoeren als ‘wie als eerste bij het 8e keerpunt aankomt krijgt een bomusseconde’ (zwemmen, 800 meter vrije slag) of halverwege bij atletiekwedstrijden of roeiwedstrijden? Zou die sporten in ieder geval helemaal anders maken. Nog meer dan wielrennen, waarschijnlijk.

Kelder is de Man 8 november 2020 om 08:25

Assen
Maar dan heb je het over enkele wedstrijden. Wielrennen heeft halverwege een eendagskoers toch ook geen boni's. Beetje een ander verhaal lijkt me.

xistnc 8 november 2020 om 09:02

@assen
Daar heb je geen klassementen op tijd. Kom met betere voorbeelden.

En als je toch naar die sporten wilt kijken: in situaties met heats en semi-finales kun je worden uitgeschakeld terwijl je tijd beter is dan die van iemand die wel door gaat naar de volgende ronde. Dat is ook een soort bonificatiesysteem.

Wheely 8 november 2020 om 09:42

@assen
Andere etappe wedstrijden in tijd als een Parijs Dakar zou misschien een goed voorbeeld zijn. Maar daar zijn de verschillen veel groter. In wielrennen is het naar mijn idee een leuk ingrediënt wat de strijd om de eerste plekken in de rit bevordert. (niet altijd overigens)

mooiman 7 november 2020 om 20:31

Terechte winnaar, geweldige ploeg. Bizar eindelijk dat een NL- team dit kan bereiken

boehoe 8 november 2020 om 11:51

Nu nog eens wat bereiken met Nederlandse renners.

ForzAZ67 7 november 2020 om 21:36

Bonies zijn onderdeel van de wedstrijd. Hij doet er zijn best voor om die binnen te slepen. Kost kracht om die sprint er uit te persen. Dus ik snap dat gewijs naar die bonies niet. Hoorde op de Belg ook dat Carapaz in meters gewonnen heeft. Zo werkt het niet.

Mooi voor Primoz dat ie wint. Maar zeker ook voor het hele Team Jumbo Visma na de kater van de Tour. Bijzonder knap om er nu toch weer te staan en het rood en het groen binnen te slepen. Ik heb genoten van deze Vuelta. Mooie wielersport in een prachtig bergachtig gebied. Hopelijk volgend seizoen in februari weer koers!

Max1 7 november 2020 om 21:52

Toch wel straf van Roglic gedaan heeft dit seizoen. Hij stond er al vanaf begin augustus en we zijn nu al meer dan 3 maanden verder. Je moet het maar doen na het verlies in de Tour, Luik-Bastenaken-Luik en de Vuelta winnen.

Juud van Gemert 7 november 2020 om 22:23

Maar hoe zit het nou met de hulp die hij kreeg van Movistar, hadden ze liever Roglic dan Carapaz?
Na de finish elkaar nog bedanken voor de samenwerking ……………….

Merlinappa 8 november 2020 om 07:07

Carapaz is voor einde contract weggegaan bij Movistar. Gevalletje Spaanse eer vermoed ik ;)

assen 8 november 2020 om 08:14

Mas had zelf ook nog een klein voordeel, nl bijhalen Martin in AK. En het zou mij niet verbazen als Movistar een presentje werd beloofd door TJV.

denistel 7 november 2020 om 22:58

Puike prestaties van hem dat is zeker het is niet mijn favoriete renner
maar dat hoeft ook niet.Jammer dat het seizoen er al op zit.

josemanuelfuente 8 november 2020 om 07:56

Waar blijft de aandacht voor Poels. Mooi 6e, redt zo een beetje de eer van Nederland.

assen 8 november 2020 om 08:15

Vergeet Schelling en Arensman niet. Zelfs Hostede en Gesink mag je wat mij betreft noemen.

Wheely 8 november 2020 om 11:35

Enorm knap van Poels inderdaad na die bizarre Tour.

Qua rondewerk hebben de Nederlandse renners toch best weer mooie resultaten behaald al was het niet echt flitsend. 7e Tour Dumoulin, 3e Giro Kelderman en 6e Vuelta Poels is toch best ok te noemen.

Schollekop 8 november 2020 om 09:39

Arensman was een openbaring. Wat reed dat kereltje sterk. Gaan we nog veel van horen/zien.

YogiBear 8 november 2020 om 10:26

Ik snap dat praten over boni’s niet zo. Vooraf was bekend dat het onderdeel van de wedstrijd was. Zowel Carapaz als Roglic hebben er moeite voor gedaan om ze op meerdere momenten binnen te halen, soms zelfs door de ploeg er langere tijd voor te laten werken of door er op een andere manier tactisch op te anticiperen. Als ze er niet waren geweest, was er een andere wedstrijd ontstaan, waarvan niemand de uitkomst weet. Wellicht had Carapaz wel iets meer ruimte aan Roglic gegeven, omdat Roglic minder voor stond of verder achter stond door dat gemis aan boni’s. Daarnaast, vinden we (als boni’s niet bij de wedstrijd horen) dan ook dat een ploegentijdrit en een lange vlakke tijdrit dat wel doen? Kortom, regels zijn vooraf bekend en daarmee moeten de renners het doen en daar passen ze hun strategie, tactiek en wedstrijd op aan.

Cyclinglife 8 november 2020 om 10:50

Tijdens de slot klim had ik toch niet de gehele tijd het idee dat hij er helemaal gerust op was. Hij trok wat andere gezichten dan normaal.

Tony 8 november 2020 om 10:56

Heel veel respect voor Primoź en de ploeg. Een plezier om naar te kijken en maakt in deze corona tijd een hoop goed. Ben al vanaf het begin een grote fan van Primoź en zijn manier van rijden. Laat zich niet gek maken maar doet gewoon zijn ding. Is ook niet bang om te zeggen als hij een slechte dag heeft. Maar blijft altijd gefocust. Dit succes trek de hele ploeg omhoog om ook tot het uiterste te gaan. Bedankt allemaal voor de prachtige resultaten in deze rare tijd.

forzaolanda 8 november 2020 om 12:34

Jumbo laat even , zien hoe je een ronde wint. Superknecht in de bergen die helpt, laatste dag mannetje vooruit om te helpen. Daar kan Sunweb veel van leren

Headlines

Materiaalzone

Populair