Roglic pakt tijd terug in Vuelta: “Pas op einde van klim was ik goed”
foto: Cor Vos
zondag 4 september 2022 om 18:08

Roglic pakt tijd terug in Vuelta: “Pas op einde van klim was ik goed”

Primoz Roglic heeft vijftien seconden van zijn achterstand op Remco Evenepoel goedgemaakt. De Sloveen van Jumbo-Visma kwam als vijfde over de streep in de koninginnenrit naar Sierra Nevada. “Uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat. Het is altijd beter om seconden te winnen, dan ze te verliezen.”

“Ik voelde me niet zo goed vandaag”, begon Roglic tegen de pers na afloop van de vijftiende rit. “Pas naar het einde toe ben ik er wat doorgekomen. Zeker aan het begin van de klim voelde ik me niet top, aan de top was dat al een stuk beter.”

Roglic reed in de voorlaatste kilometer weg van rodetruidrager Evenepoel. De renner van Jumbo-Visma had het in de openingsfase van de Sierra Nevada ook al geprobeerd, maar toen reageerde Evenepoel snel. “Ik wilde de rit winnen, dat was het doel. Ik had echter niet de benen daarvoor.”

“Het was een zeer zware beklimming”, ging Roglic verder. “Uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat. Het is altijd beter om seconden te winnen, dan ze te verliezen. Ik kijk uit naar de derde week, maar ook mooi dat het morgen rustdag is.”

RIDE Magazine
63 Reacties
Sorteer op:
4 september 2022 19:43
Leuk dat iedereen naar hetzelfde scherm kijkt, maar een andere koers ziet. Jumbo gooit alle QS knechten overboord onderaan de klim, Primoz neemt over en rijdt van 22 - 18,5 voor de meet op kop. Voelt dan dat Remco niet buigt en hij niet top is. Evenepoel rijdt vervolgens tot km 16,2 (1,7km) op kop, voordat zn knecht 15,7 kilometer op kop sleurt. Daarna heeft Remco zelf nog 8,8 km gekoerst, en Primoz de laatste 1,7.

Volgens mij weinig mee aan de hand toch? Zoveel profijt heb je bergop ook niet van in het wiel zitten.

Wordt een leuke week nog komende week! (2 honden vechten om een been, maar er is nog uno mas in the game)
    4 september 2022 20:44
    Hehe eindelijk n reactie met een neutrale analyse. Mooi gedaan en ben het helemaal met je eens. Het is toch altijd zo dat er gekeken wordt naar de leider in t klassement zodra iemand wegspringt die tijd kan terug pakken. Teveel mensen met een gekleurd brilletje hier
    4 september 2022 21:20
    Quote:
    Zoveel profijt heb je bergop ook niet van in het wiel zitten.


    Maar wel aanzienlijk meer in de tweede helft, die gewoon een loper was (Arensman zelfs op de grote versnelling), dan in het veel steilere begin.
    4 september 2022 21:41
    @Gebruikersnaam met de rest van het bericht ben je het natuurlijk eens. Dat had je wel even erbij kunnen vermelden.
    4 september 2022 23:28
    Daar dienen de duimpjes toch voor?
    5 september 2022 09:34
    Correcte analyse
    5 september 2022 14:16
    Ik heb inderdaad een andere wedstrijd gezien op het scherm. Een aantal Jumborenners (een paar uit de Roglicgroep, en een paar die zich strategisch net dan lieten afzakken) laveerden bij het begin van de klim plots over de weg. Ik dacht toen. Die gaan een treintje vormen, en Roglic, met een enorme versnelling, Jumborenner na Jumborenner, lanceren. Maar niets daarvan. Terwijl een drietal Jumborenners rondzwalpten, links en rechts van de weg, zonder ook maar van enig nut geweest te zijn, reed enkel Dennis een honderdtal meter op kop. Genoeg om alles op een lint te trekken. Maar dat was het dan, want toen hij snel aan de kant ging, moest de gebruikelijke aantrekker, Harper, al overnemen. Die zorgde ervoor dat, met uitzondering van Evenepoel en nog een renner, de concurrenten moesten lossen. Heel eventjes maar. Want Harper kon het tempo niet hoog houden, zodat Roglic zelf aan de bak moest, toen steeds meer renners terug aansloten.
    Dus, het plan van Jumbo-Visma was wel goed, maar de uitvoering leek nergens op.
4 september 2022 18:18
Als je jezelf niet al te best voelt aan het begin van de klim, waarom begint de rest van de ploeg er dan aan door een US-Postal achtige bom te gooien? Die spreken niet tegen elkaar?
    4 september 2022 19:04
    Juist. Een volkomen stompzinnige actie. Als je zelf niet top bent je ploegmaten elkaar af laten matten. Oomen en Dennis voor niets in de kopgroep gezeten en voor niets afgezakt. Ploegleider naar huis sturen.
4 september 2022 20:03
Als Roglic niet die Pandierabenen heeft vandaag maar nog wel zijn befaamde eindknal is het volkomen logisch dat hij het zo aanpakt. Geloof nou maar dat hij veel liever 2:43 had teruggepakt en tijd over voor een ingestudeerd zegegebaar.

Evenepoel was gewoon heel koel en sterk vandaag.
    4 september 2022 20:49
    Evenepoel was sterk, maar minder sterk.
    Een week geleden reed hij iedereen buiten Mas op een hoopje. Nu moet hij in de daguitslag Lopez, Mas, Roglic, Ayuso, O'Connor voor laten. Een week geleden maakte hij gehakt van ze. Op naar week 3. Het zal heel spannend worden.
    4 september 2022 22:13
    Ander type klimmen in ander type weer ook hé. Een zee van verschil ertussen.

    Volgende week wordt het weer anders, leuke vuelta qua parcours. Valt mee erg mee.
    4 september 2022 22:59
    @Romans

    Ja, maar dat soort nietige details wordt genegeerd om de hoop levend te houden dat hij echt wel aanzienlijk aan het verzwakken is.
4 september 2022 18:33
Allemaal Poppenkast,Roglic gaat nog helemaal los deze week
4 september 2022 20:22
Zoals Evenepoel in zijn interview zei: Roglic heeft het recht om in het wiel te zitten en weg te springen als hij dat kan. Hij kon grote delen van de klim niet beter. Dat was geen komedie, anders was hij wel met Mas meegesprongen.

Ik vermoed dat Roglic zijn kans nu wel verkeken heeft. Evenepoel heeft nu twee dagen relatieve rust. Die dijblessure zal verder genezen en de beklimmingen in de derde week zijn op zijn maat gesneden. Het zou me niet verbazen als hij de kloof verder uitdiept.

Desalniettemin: respect voor Roglic en Mas dit weekend. Ze hebben er alles aan gedaan.
5 september 2022 07:31
De actie van JV in het begin begrijp op zich nog maarwat zat die Oomen daar nog 30 meter voor te rijden… Het zal moeilijk worden voor Roglic met zijn huidig vormpeil.
5 september 2022 01:07
Remco is de beste
Hup Remco
4 september 2022 19:59
Vuelta winnen, al is het met een seconde voorsprong. Tour werd ook gewonnen met paar seconden jaren geleden.
5 september 2022 16:57
Was inderdaad aan het begin bang voor Roglic, maar uiteindelijk erg sterk terug gekomen
4 september 2022 18:33
Natuurlijk makkelijker om je goed te voelen als je 10-15 kilometer in het wiel kan zitten
    4 september 2022 19:01
    Dit vind ik zo'n lariekoek, sorry. Roglic reed op kop aan het begin van de klim. Hij hoopt daar logischerwijs op de steiler stroken Evenepoel na gisteren een nieuwe tik te geven. Evenepoel zat op dat moment tevens alleen.

    Dat lukt niet, maar hij moet van de inspanning (logischerwijs) recupereren waardoor hij zich af laat zakken. Evenepoel grijpt vervolgens ZELF de koppositie en gaat een stevig tempo rijden zonder om te kijken en zonder om hulp te vragen. Dit doet hij dus zelf!

    Als Roglic er dan aan het einde toch door komt trekt hij alsnog ten aanval. Logisch ook want hij staat op achterstand.

    We moeten niet vergeten dat Roglic hier start na een val in de Tour die toch redelijk ernstig bleek te zijn en zonder heel gedegen voorbereiding. Dit is niet de beste Roglic die wij kennen, maar staat toch tweede in het klassement met alle kansen de Vuelta nog te winnen.

    Hij is twee aankomsten bergop achter elkaar eerder boven dan Evenepoel. Vorige week verloor hij bij elkaar 1.45 in twee bergritten. Het lijkt bij weinigen binnen te komen hoe knap hier de prestatie van Roglic is.
    4 september 2022 19:10
    Ik wil Roglic zijn prestatie ook helemaal niet devalueren. Ben fan van de renner en misschien nog meer van de persoon die hij is. Het was gewoon een nuchtere opmerking dat hij inderdaad wel een hele tijd kon recupereren in het wiel.

    Waar Roglic op kop reed in het begin, dat waren de steile percentages, waar je minder voordeel haalt uit in het wiel zitten, dus die vergelijking loopt wat krom vind ik. Evenepoel zijnde zou ik waarschijnlijk ook niet zo veel op kop gereden hebben voor hij Vervaeke tegenkwam, maar de opties als leider zijn op dergelijke momenten nu eenmaal beperkt: ofwel tempo rijden en aanvallen voorkomen ofwel wat zitten omkijken
    4 september 2022 19:26
    Je kan het roglic niet aanwrijven want het is de logische tactiek. Maar het is wel een feit dat hij profiteerde van het werk van Evenepoel (wat zijn goed recht is)
    4 september 2022 19:31
    Ik snap niet goed wat het probleem is.
    Roglic mág uiteraard aanvallen.

    Maar, daar staat toch tegenover dat sommigen onder ons dit mógen afkeuren? Smaken en kleuren weet je wel?

    Zelf houd ik wel van chevalereske kampioenen. Mág dat nog?
    4 september 2022 21:21
    Wielrennen is nog steeds, eerst het bordje van een ander op eten. Je tegenstanders afmatten dus. Vooral als hij de rode trui draagd en zo stom is om tempo op kop te rijden
    4 september 2022 21:59
    Wat verwachten de fanboys dan? Dat Roglic op kop gaat rijden voor hun held? Echt een totaal gebrek aan wielerkennis en nuchterheid hier sinds de toestroom van deze successupporters.
    4 september 2022 22:59
    Ik denk dat het vooral opluchting is, omdat REV nog niet gekraakt is. En dat uiten ze dan op deze manier.

    Bizarre kronkels. REV gaat in zijn eigen tempo op kop rijden omdat hij daar vooral zelf baat bij heeft. Niemand die hem daar met een zweep toe verplicht. Dan neemt hij het voor lief dat een ander daarvan profiteert. Roglic maakt de afweging om in het wiel te blijven en niet vroegtijdig aan te vallen. Niet echt de 'alles of niets' die ons min of meer beloofd is, maar wel begrijpelijk.
    4 september 2022 23:23
    Dit heeft niet zoveel met REV te maken. Roglic verliest gewoon tijd op Mas vandaag.

    Ik ga er van uit dat Evenepoel er volgende week door zakt. En wat dan?
    Hoewel REV behoorlijk gehypet is heeft hij nog niks bewezen en is PR een meervoudig winnaar.
    5 september 2022 00:14
    @Gibo

    Dat feit is het enige dat ik wou duidelijk maken, niks meer en niks minder. Het is uiteraard Roglic zijn recht om het zo te doen. Had niet verwacht zulke reacties te krijgen, want ik leek me gewoon een droge vaststelling mee te delen, zonder extra bedoelingen.
5 september 2022 14:28
Ik heb me toch lichtjes vergist. Roglic was minder sterk dan ik gedacht had, Evenepoel dan weer iets sterker. Maar Evenepoel beging opnieuw een tactische blunder. Hij had Roglic zelf langer op kop moeten laten rijden hebben. Roglic zou dat allicht niet heel lang meer gedaan hebben, zodat er een grote hergroepering zou plaats gevonden hebben. Daaruit zouden verschillende top 10-renners weggesprongen zijn. Dan had Evenepoel moeten pokeren. De tweede plaats en de mogelijke eindwinst van Roglic zouden dan meer dan in het gedrang gekomen zijn, als Roglic niet zelf in het verweer ging. Een extra voordeel zou geweest zijn dat Vervaecke, door het lagere tempo van de Roglicgroep, pas later op de klim zou bijgehaald geweest zijn. Vervaeke had dan de laatste kilometers, in geval de tijdswinst van Mas, Ayuso en Lopez te groot geworden was, nog een stevige kopbeurt kunnen gedaan hebben. Om tenslotte een relatief frisse Evenepoel te lanceren voor de laatste paar kilometers. Evenepoel zou dan wel niet de vrij grote achterstand op Mas en co kunnen goedmaken hebben, maar hij zou minstens in dezelfde tijd van Roglic geëindigd zijn, of hij zou zelfs tijd teruggenomen hebben op Roglic.
4 september 2022 20:23
Begrijp eigenlijk niet waarom Roglic in deze etappe zo hoog stond genoteerd.
In opperbeste vorm zou hij hooguit een kilometer eerder zijn aangegaan en hooguit 15 seconden extra hebben gepakt.
Roglic was alleen goed in de monsterklimmen toen hij nog geen bedreiging voor het AK was.
De coup gaat volgende week vlak voor de top plaatsvinden. Daar gaat Roglic zijn 10 seconden pakken en dalen met een death wish. Remco kan morgen maar beter de afdalingen goed bestuderen.
    4 september 2022 21:11
    Lagos de Covadonga met Bernal vorig jaar gemist? Die ultrasteile klim in de Tour 2020 waar hij alleen Lopez voor moet laten?
    5 september 2022 09:59
    Col de la Loze.
    5 september 2022 10:24
    @lalsacien exact die!
4 september 2022 18:21
Aan de finish vroeg een journalist of Roglic blij was met de 16 seconden winst.
Nu blijken dat 15 seconden te zijn, heeft de organisatie de tijd afgerondt in het voordeel van Evenepoel?
    4 september 2022 18:36
    Goed dat je oplet! Ze waren er bijna mee weggekomen!
    4 september 2022 18:48
    "heeft afgerond", het is een voltooid deelwoord, en die hebben geen dt ...
    5 september 2022 13:59
    Een voltooid deelwoord met dt achteraan. Gekker moet het echt niet worden op WF. Dit naast de systematische fouten met de vervoegingen, het door elkaar en verkeerd gebruiken van korte en lange ij, het plegen van "coupes" en andere enormiteiten. Dat niet iedereen aanleg heeft voor taal (de eigen taal dan nog), dat kan ik nog enigszins begrijpen. Maar een en ander is gewoon lagere schoolmaterie. Maar ook de jaren nadien bestaat er toch zoiets als school- en/of leerplicht. Wat loopt er dan fout ?
4 september 2022 19:54
Kleine meneer.

Wanneer Mas in het wiel kruipt wordt hij verguisd. Maar wanneer Roglic het doet, geen probleem.
    4 september 2022 20:46
    of Quintana, terwijl die gewoon vaak in de aanval rijdt
    4 september 2022 21:02
    @11 na 11 blinde meneer zul je bedoelen en lees anders even het bericht van mcnuggets vlak hierboven. Geef daarna je ongelijk toe, dat zou je sieren.
4 september 2022 19:32
Proficiat Primoz, gans de klim in REV zijn wiel gezeten en je ganse ploeg opgesoupeerd nog voor de klim goed en wel begon voor 15 sec…
    4 september 2022 19:57
    Gans discutabel Williams want gans het echt steile deel van de slotklim reed Roglic gans alleen op kop.
    Waarom hij geen potten kon breken, of hooguit een heel klein scheurtje kon toebrengen, is waar dit artikel om gaat.
    4 september 2022 20:59
    @Williams klopt niet. Roglic rijd sinds de start in Utrecht alleen maar in het wiel van Evenepoel. Zo ben je nu tevreden?
    4 september 2022 21:29
    En wat doen ze zeer he die 15 sec. Anders liepen de fanboys van Remco niet zo te janken om een geheel logische tactiek. Wat ze natuurlijk ook zo uitgelegd hadden mocht het andersom zijn.

    Ja wie is er dan zielig?
4 september 2022 18:13
Roglic zijn ziel verkocht voor 15 seconden. Nu maar hopen dat hij daarmee toch nog de Vuelta wint.
    4 september 2022 18:18
    edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten
    4 september 2022 18:38
    Mja, is ook een wielertactiek.

    Maar mocht ik in de plaats van Roglic zijn en de Vuelta uiteindelijk nog winnen met 10 sec, dan weet ik niet of 'k 100% trots zou zijn.
    4 september 2022 18:46
    Vage reactie
    4 september 2022 18:50
    Zeer vreemde reactie die toch wel om enige uitleg vraagt.
    4 september 2022 19:42
    Gaat wellicht over het feit dat hij voor zijn aanval 10 kilometer in het wiel van Evenepoel ging, ondanks het feit dat een rechtstreekse concurrent van hem wegreed.
    4 september 2022 19:59
    Roglic zijn rechtstreekse concurrent is Evenepoel. Dat rijden om je tweede plaats te verdedigen, zit toch niemand op te wachten?
    Alleen maar goed dat Roglic probeerde om Evenepoel uit de tent te lokken en chapeau voor Remco dat hij het hoofd koel hield.
    4 september 2022 20:53
    @Boasson +1.
    4 september 2022 21:34
    Boehoe! Wat een zielige reacties van de Remco fanboys.

    Ik heb respect voor Remco zijn veerkracht na gisteren en hoe hij hier rondrijd. Ik heb echter ook respect voor Roglic om na zo'n val in de Tour hier toch te staan en te strijden.

    Jammer dat er dan van die jankerige reacties zijn op een tactiek die haast altijd gehanteerd wordt. De leider het op laten lossen.
    4 september 2022 21:56
    Dit soort zielige fanboys gecombineerd met de arrogantie van Remco is precies de reden waarom ik enorm ga genieten als hij toch de Vuelta verliest. Toegegeven hij doet het uitstekend maar ik kan er niet naar kijken.
    4 september 2022 22:04
    @Reflex kun jij voorbeelden geven van de arrogantie van Remco tijdens deze Vuelta?
    4 september 2022 22:53
    De laatste meters van de ploegentijdrit plus het interview achteraf waren daar prima voorbeelden van.
    4 september 2022 23:15
    @xistnc dat is al wel heel lang geleden. 14 etappes om precies te zijn. Één tegenover veertien.
    4 september 2022 23:26
    Je vroeg toch niet om één voorbeeld per etappe? Je vroeg om voorbeelden en dit zijn voorbeelden. Niet verder gezocht omdat het je vraag beantwoordt.

    Dat het je spagaat niet oplost omdat iemand je een REV-hater noemt, is verder jouw probleem.
    5 september 2022 06:53
    Hoop je dat als supporter van Roglic of omdat je het Evenepoel niet gunt? Ik hoop dat we nog een mooie week strijd krijgen......wie er aan het einde ook op het hoogste podiumtrapje staat.
    5 september 2022 07:07
    Mij heeft het ook enige tijd gekost om dat ‘zo kijken’ van Ventoso geen overheersende invloed op mijn koersbeleving te laten hebben. Moet wel zeggen dat er destijds een zandkorreltje dwars in de matras zat en ik dus sowieso door een moeilijke tijd ging.
    5 september 2022 07:27
    @xistnc in een spagaat zit ik niet, hoor. Maar ik zie in de reactie van Reflex een schijn van halsstarrigheid.

Reacties zijn gesloten.