Primoz Roglic over groene ambities Van Aert: “Wout en ik moeten elkaar helpen”

maandag 13 december 2021 om 14:42
Primoz Roglic over groene ambities Van Aert: “Wout en ik moeten elkaar helpen”

Van Aert achter de rug van Roglič - foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft een kanttekening geplaatst bij de ambities van Wout van Aert, die zijn blik heeft geworpen op de groene trui. “We kunnen meerdere truien winnen in de Tour, maar het team moet duidelijk maken wat het hoofddoel is. Dan kunnen we een plan maken voor ons twee”, vertelde de Sloveen aan Het Laatste Nieuws.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

De olympisch kampioen tijdrijden van Tokio had al twee keer Wout van Aert als superknecht naast zich in de Ronde van Frankrijk. Van Aert vertelde echter dat hij volgend jaar de groene trui wel ziet zitten. Roglič gaf aan dat dit haalbaar is, maar dat er duidelijke plannen moeten gemaakt worden. “Het is de bedoeling dat we elkaar helpen. Hij moet voor de etappewinst kunnen strijden en tegelijkertijd moet ik wat tijd proberen te nemen. We moeten daar echt goed over nadenken”, vroeg de Sloveen om duidelijkheid.

“Ik wil zeker nog de Tour winnen en ik geloof ook dat ik dat kan. Al wil ik niet enkel herinnerd worden als een renner die al dan niet de Tour won. Het is zeker geen obsessie voor mij, ik ben dan ook niet gefrustreerd dat het nog niet gelukt is”, aldus de renner van Jumbo-Visma over zijn ambities. “Ik wil liever dat mensen mij zien als een renner die altijd alles geeft, die altijd tot het gaatje gaat. Een echte vechter, dat is ook wie ik ben.”

Over Tadej Pogačar wou Roglič niet het achterste van zijn tong laten zien. “Hoe je Pogačar moet verslaan? Daar moet de media maar over praten. Het gaat erover hoe sterk je zelf bent”, besloot Roglič.

Dit artikel delen:

83 Reacties

Murcia 13 december 2021 om 15:00

Zoveel zegt hij zoals gebruikelijk in zijn interviews niet maar het piketpaaltje wordt wel subtiel door hem geslagen met die opmerking over het hoofddoel. Dat is natuurlijk in zijn ogen de gele trui in Parijs en daarmee wordt al het andere ondergeschikt dus ook het groen. De hoofddoelstelling hoeft overigens de andere niet te bijten maar je moet goede afspraken maken voor wat betreft samenstelling van de ploeg en hoe je er voor zorgt dat je elkaar niet figuurlijk in de wielen gaat rijden.

0
Michelangelo 13 december 2021 om 15:06

Ik denk dat “geel” gewoon topprioriteit moet zijn voor de ploeg, mits Roglic zijn “normale” vorm haalt. Je hebt als ploeg dan 1 van de 2 grootste kanshebbers voor de belangrijkste prijs in het wielrennen in je gelederen.

En vergeleken met geel is groen een troostprijs, ook al denken sommige mensen (m.n. zuiderburen) daar anders over. Dat is eigenlijk een prijs die (net als de bollentrui) net het niveau van een etappezege overstijgt. Het dragen van 3 dagen geel is bijna groter dan het winnen van groen.

In dat perspectief snap ik Roglic volledig. Zolang beide doelen gediend kunnen worden, moet TJV dat zeker nastreven. En met een renner als Van Aert die weinig ondersteuning nodig heeft is het ook gewoon realistisch. Maar als er een moment komt dat er gekozen moet worden, dan moeten de gele kansen van Roglic altijd boven de groene kansen van Van Aert geplaatst worden.

Persoonlijk verwacht ik dat Van Aert dit ook prima gaat begrijpen, maar dat de weerstand hiertegen met name gaat komen vanuit Vlaamse hoek. En vanuit geengeelmaarookeengroen natuurlijk….

0
Alfons Haavers 13 december 2021 om 15:13

‘Het dragen van 3 dagen geel is bijna groter dan het winnen van groen.’

Waar ik weinig heb met groen, heb ik al helemaal niks met een paar dagen geel dragen. Het zorgt voor wat publiciteit maar uiteindelijk heb je helemaal niks gewonnen.

On: gewoon naar een hybridemodel gaan waar Roglic in veiligheid wordt gebracht en de laatste 3km Wout op de etappe mag jagen.

In de bergritten rekenen op de klimknechten i.p.v. op van Aert om van pakweg km 9 tot 5 op kop tempo te maken en hem de vrijheid laten om punten of ritten te kapen/uit te rusten in de bus. Dalen kan Roglic genoeg zelf, dus daar is Wout ook niet voor nodig.

Enige rit waar het écht moeilijk wordt om beider belangen te verenigen, is de kasseirit. Hopen dan maar dat Roglic daar op z’n Nibali’s vooraan mee is.

0
Michelangelo 13 december 2021 om 15:25

@Alfons,
Ik heb met beide niet superveel. Behalve dat het vaak een mooie strijd in de wedstrijd oplevert (denk aan de bollenbattle van Poels dit jaar). De TdF kent in basis 2 belangrijke prijzen, en dat zijn ritzeges en het geel in Parijs. De rest is bijzaak.

Vwb de groene ambitie: grootste valkuil is dat je in 1 van de eerste zenuwachtige ritten Wout ergens uit de dranghekken kunt opvissen omdat hij mee wil sprinten. Natuurlijk, als je wilt winnen moet je risico’s nemen, maar ik kan me voorstellen dat je daar ergens ook terughoudend in bent. Bijvoorbeeld als je weet dat er nog een kasseienrit komt…

Ik hoop overigens dat ze gewoon proberen iedere dag hun kans te gaan, hetzij om in het klassement een slag te slaan, hetzij om een gooi te doen naar de ritzege. Ik heb daar veel meer mee dan ploegen die je enkel in de bergritten tegenkomt. Dan nog liever een poging die eindigt tegen het asfalt dan helemaal niks proberen.

0
Limal 13 december 2021 om 16:05

Michel: wil je nu wel of niet dat ze zoveel mogelijk meedoen voor ritzeges/groen/geel? Want ja, als Wout voor groen gaat dan betekent dat automatisch dat hij op ritzeges jaagt (o.a. maar niet alleen in massasprints) en Primoz is haast verplicht om boniseconden te sprokkelen in punchersaankomsten om Pogacar te verslaan. Zolang er voldoende ondersteuning is vanuit het team zijn groen en geel best te combineren – die steun lijkt me belangrijker dan Wout en Primoz die elkaar gaan liggen helpen. Men moet zich bij TJV ook eens de bedenking maken dat winst of verlies van Roglic niet staat of valt met het wel of niet op kop sleuren van Wout in bergritten. Laat volgend jaar UAE maar vaker op kop rijden en spaar Primoz en Wout zolang mogelijk voor hun echte kwaliteiten: keihard richting de finish knallen.

Dat de groene trui niet meer is dan een troostprijs is een stelling die ik eigenlijk enkel al las op Wielerflits. Vraag bijvoorbeeld eens aan Zabel, Sagan, Bennett en Cavendish wat deze trui voor hen betekende. Of aan Jan Janssen en JP van Poppel, moest je die eens tegenkomen in de Jumbo. Dat beeld met de verschillende truiwinnaars in Parijs is trouwens altijd een van de iconische beelden van de Tour.

0
Michelangelo 13 december 2021 om 16:12

@Limal,
Misschien moet ik explicieter zijn:
Ja ik hoop dat Van Aert zich overal smijt waar hij kan. Net als Roglic overigens.
Ja, ik hoop ook dat TJV hem terug fluit als het nodig is voor de gele droom van Roglic
Nee, groen zegt mij niet veel. Al zullen diegenen die groen dragen allicht anders over denken. Bij mij staat ritwinst hoger in de ranking. Beter 2 ritten in de TdF zonder groene trui, dan 0 ritzeges maar met groen naar huis.
Ja, ik kan wel genieten van de strijd in dit soort nevenklassementen, en dat moeten ze vooral blijven doen.

0
Lalsacien 13 december 2021 om 16:16

@Limal je noemt enkel sprinters. Vraag aan Pogacar, Roglic en andere klassementsrenners dan is de groene trui een troostprijs tov de gele.
Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.

0
wimvl 13 december 2021 om 16:42

@Michelangelo. Ook deze keer heb je volkomen gelijk. Groen is mooi maar elke wielrenner verkiest geel. Ook wij Belgen zijn ons hier van bewust.

0
Limal 13 december 2021 om 16:55

@Michelangelo, ik zie weinig situaties waar van Aert teruggefloten zou moeten/kunnen worden om Roglic te helpen, afgezien misschien van de kasseirit. Het of-of scenario dat je schetst is ook eerder zeldzaam – de groenetruiwinnaar heeft onderweg meestal ook 1 of meerdere ritten gewonnen. Niet altijd, maar in het geval van Wout zie ik zijn winstkansen niet verkleinen door het werken voor Roglic (grotendeels) in te ruilen voor het verzamelen van punten. Vallen kan trouwens altijd en overal, dat hebben zowel Wout als Primoz spijtig genoeg al ondervonden.

@Lalsacien, het lijkt me nogal wiedes dat de groene trui voor klassementsmannen inderdaad niet de hoofdprijs is.

@wimvl, ik zou groen voor Wout even mooi vinden als geel voor Roglic – verschillende rennerstypes hebben nu eenmaal verschillende doelen. En daarbij merk ik nogmaals op dat Wout die voor groen gaat niet automatisch de kansen van Roglic hypothekeert als TJV het wat slimmer aanpakt en UAE laat werken.

0
Wim Kruithof 13 december 2021 om 20:22
Quote:
En vergeleken met geel is groen een troostprijs, ook al denken sommige mensen (m.n. zuiderburen) daar anders over. Dat is eigenlijk een prijs die (net als de bollentrui) net het niveau van een etappezege overstijgt.
Quote:
De TdF kent in basis 2 belangrijke prijzen, en dat zijn ritzeges en het geel in Parijs. De rest is bijzaak.

Tamelijk paradoxaal Michelangelo.

Overigens kom ik niet uit België, maar zou ik heel graag zien dat Roglic had gekozen voor het roze van de Giro en Jumbo-Visma vol de groene kaart van van Aert trekt in de Tour. En eventueel enkele klimmende vrijbuiters voor de bollen.

Roglic heeft een uitstekende kans om een Giro te winnen… ik word soms simpel van de pre-occupatie voor de Tour. En van Aert, gezien zijn enorme waarde voor onze ploeg, zou ik het zeer gunnen. Zeker nu Groenewegen loos is.

0
11 na 11 13 december 2021 om 22:11

Moet je mij eens één Belg aanwijzen die vindt of denkt dat groen een grotere prijs is dan geel.

0
josi 13 december 2021 om 15:54

Ja, vooraf duidelijke afspraken maken lijkt me belangrijk. En als het puntje bij paaltje komt, is geel uiteraard altijd belangrijker dan groen. Zolang Van Aert de vrijheid krijgt om wanneer mogelijk voor de punten gaan, zal hij dat ook wel begrijpen.

0
ssj 14 december 2021 om 17:13

Of het is een zoethouder voor Van Aert die wellicht anders wil vertrekken omdat ie de Tour niet kan rijden zoals hij wil. Misschien een keuze dit voor de langere termijn.

0
miguelon 13 december 2021 om 16:23

Ben er vrij zeker van dat hij liever de Tour wint dan dat ik me hem herinner als een echte vechter. Wat een onzin.
Je kan de druk proberen af te houden, maar Primoz zit natuurlijk maar met één ding in z’n hoofd en het zint hem niet dat WVA aangeeft voor groen te willen gaan. Het feit dat hij zich hierover nú al laat horen geeft aan hoe belangrijk die Tour is om hem binnen enkele decennia bij de grootste ronderenners te kunnen plaatsen. Zonder die Tour zal hij eerder een Quintana, Dumoulin, Basso e tutti quanti zijn dan een Froome, Contador, of (nu al) Pogacar.

0
thorsen 13 december 2021 om 16:41

Je zou als een van de kanshebbers op het geel maar zien dat een van je beste knechten 3e, 6e, 2e wordt in een massasprint, en dan op zijn bek gaat in de 4e sprint voor de ‘puntjes’.

Ik zou dat groen echt lekker laten gaan. Er is nog genoeg wat Van Aert niet gewonnen heeft, en dat groen kan altijd nog wel als de situatie er iets meer geschikt voor is.

0
Groetjesaandevoetjes 14 december 2021 om 06:08

Afgelopen jaar was Cavendish eerste met 337 punten. Van Aert (inclusief ritwinst op Champs Elysees) had maar 171 punten. Groene trui winnaar heeft eigenlijk altijd boven de 300 punten en enkele top 3 sprint plekken + meesprinten in de tussensprints. Zie bijvoorbeeld een Ewan in 2019. Die sprint naar 7 top 3 plekken en verliest het nog van Sagan, aangezien Sagan overal punten sprokkelt. Ik heb van Aert hoog zitten, maar ik denk niet dat je dit risico moet gaan lopen. Het vergt een verdubbeling van zijn punten uit 2021 om de groene trui te winnen en het vergt ook de volledige aandacht, dus ik snap het helemaal dat Roglic hier geen zin in heeft.

0
Al Phila 13 december 2021 om 17:04

Als het maar geen strijd binnen 1 team wordt …..

0
Alfons Haavers 13 december 2021 om 17:42

Ik zie niet in waarom dat zou gebeuren. Roglic is absolute kopman in de Tour en als de situatie erom vraagt zal van Aert zich wel wegcijferen voor zijn kopman.

Jumbo-Visma heeft stevig geïnvesteerd in de ploeg voor het eendagswerk, waar van Aert wel de nummer 1 van het team is. Dat zal dan ook het hoofddoel worden voor hem: het klassieke voorjaar. Reken daar nog een WK-omloop bij die interessant is voor een renner met zijn profiel, en dan begrijpt Wout vast wel dat het in de Tour een keer niet allemaal rond hem draait.

Maar los van Primoz zijn ambities kan Wout ook wel weer scoren in de Tour. Zijn grote meerwaarde ligt erin dat hij een uitstekende loods is in de verraderlijke vlakke ritten. Roglic in zijn wiel meenemen tot op het 3km-punt en dan zelf proberen de rit te winnen.

Geef je hem ook de ruimte om in ritten met meer klimwerk voor eigen kans te gaan, staat hij normaal gezien automatisch tussen de kanshebbers voor het groen. En waarom zou je het niet doen? Zoveel goeie klimmers bij JV die een paar km op kop kunnen sleuren, daar heb je WvA toch niet voor nodig?

Blijft ook de vraag over of Roglic Pogacar kan verslaan. Ik acht hem niet kansloos maar geef Pogi toch meer kans. Alles inzetten op Roglic met een van Aert 100% in dienst om dan aan het eind met lege handen achter te blijven? Dan kan je Wout gerust wat vrijheden geven zonder dat Primoz daar veel last van ondervindt, lijkt me.

0
Wheely 13 december 2021 om 17:44

Wat als Van Aert en Roglic samen in een select groepje naar de meet rijden en aan de streep liggen zowel de noodzakelijke boni’s om het geel veilig te stellen alswel de benodigde punten om het groen naar Parijs te brengen. Wie offert zich op?

0
I Langof 13 december 2021 om 17:47

Ik zie in 2022 wel situatie waar iemand teruggefloten zou moeten om Primoz te helpen.

Wat nooit zal gebeuren is de situatie in de bekende rit van 2020 waarin Wout moest terugkeren om Tom te helpen in plaats van te sprinten voor de overwinning.

0
Beer 13 december 2021 om 17:47

Het is stilaan wel genoeg geweest om een absolute topper als van Aert in de Tour op te offeren aan de onzekere missie van Roglic. Zo'n renner moet je gewoon voor zichzelf laten knallen, wat niet wegneemt dat van Aert teamplayer genoeg is om, waar het nodig is, Roglic te helpen. Gelukkig is dit besef ook bij Jumbo-Visma binnen gedrongen dat dit niet hoeft in de vorm van kilometers op kop sleuren op de voorlaatste berg.

0
Lendilonus 13 december 2021 om 18:02

Ze hebben Wout nog nooit opgeofferd in de Tour, laten knechten ja, maar opofferen nee. Die heeft gewoon beide keren volle bak voor eigen kansen mogen gaan in een aantal ritten. Dat gaat deze keer ook weer gebeuren, de enige aankomsten waar hij misschien zijn eigen kansen moet opofferen zijn de punchaankomsten omdat het beter is als Primoz het daar goed doet en misschien die enkele echt gevaarlijke sprintaankomst waar je voor Roglic je beste stuurman wil hebben.

0
Michelangelo 13 december 2021 om 18:20

Tja, wat is een onzekere missie?
Roglic heeft al meerdere malen aangetoond dat hij samen met Pogacar de beste ronderenner is van dit moment. Kijk zijn uitslagen er maar op na.

En ja, er is altijd onzekerheid. Maar die zit hem meer in of Roglic overheid blijft. niet zozeer in of hij mee doet in de top van het klassement.

In die zin is de missie van Wout misschien wel veel onzekerder, aangezien hij nog nooit heeft laten zien wat hij kan voor de puntentrui, en de kans om er bij een massasprint bij te liggen aanzienlijk is (kijk naar afgelopen jaar, en hoeveel sprinters door valpartijen niet in Parijs zijn aangekomen).

0
Marik 13 december 2021 om 18:26

Alle missies zijn onzeker. De ploeg zal toch wel duidelijkheid moeten geven, zoals Roglic terecht stelt. Het geel naar Parijs brengen is de heilige graal van het wielrennen. Als je een kanshebber hebt dan is het logisch dat alles in het werk wordt gesteld om dat te behalen. Lijkt me ook niet zo ingewikkeld hoor.

0
Murcia 13 december 2021 om 18:36

Ik vind ook niet dat Wout zich heeft moeten opofferen voor Roglic, bergop op kop gereden ja maar zich niet over de kop gereden. Hij kreeg voldoende kansen en ruimte om voor ritzeges te gaan met als uitmuntende voorbeeld de waaieretappe in 2020. Daar reden klimknechten Bennett en Kuss zich de ballen uit de broek om Wout te laten sprinten. Tuurlijk reden ze ook voor Primoz en diens kans om Poga tijd aan te smeren maar de eerste prioriteit was Wout aan een overwinning helpen. Die inspanning werkte overigens dermate door dat vooral Kuss een dag later er finaal doorheen zakte en Roglic snel geïsoleerd kwam te zitten nadat ook Tom een blackout had.

Voor wat betreft groen deel ik de zorg van Michelangelo over de gevaren in de massaspurts en hoe Wout zijn insteek daarin is. Ga je echt all-in bij de super vlakke etappes met de idiote bochten aan het eind en de doodsverachting van mannen als Sagan, Jacobsen, Merlier,Bennett, Groenewegen of kies je voor een aanpak waarbij de regelmaat een hoofdrol speelt en gok je dus op lange avonturen in overgangsetappes.
Dit alles en veel meer neem je mee in de gesprekken en daar komen ze natuurlijk uit.

0
Chippen 13 december 2021 om 19:06

@murcia

dan moet je er gewoon niet aan beginnen. met lange avonturen in overgangsetappes haal je geen groen, dan doe je enkel door te wringen in het sprintersgeweld.

wat geen probleem is, sprinters kunnen wringen, 90% van de valpartijen in de laatste 10 kilometer zijn klassementstreintjes die vooraan niets te zoeken hebben. tenzij om te anticiperen op gevaar dat er enkel is omdat ze ’t zelf creëren.

0
Bart 13 december 2021 om 19:10

@Beer, offeren ze hem echt op in de TdF of moet hij een stukje aan de bak als knecht en heeft hij een deels vrije rol daarbuiten? Hij wist ook in wat voor ploeg hij ging terechtkomen en als hij dat niet doorhad, dan toch wel toen hij bijtekenende hoop ik :-D

In ruil voor dat knechten krijgt hij wel de rest van het jaar vrij spel en is hij wel honderd procent de kopman. Lijkt me wel een mooie deal voor hem niet?

Misschien is die groene trui ook wel iets dat hij wel wil maar niet te perse, en komt het mooi uit als rookgordijntje. Handig als mensen denken dat het plan net iets anders is dan wat het gaat zijn.

0
Lalsacien 13 december 2021 om 19:24

@Chippen maak er maar 50% van.

0
Deel Koeper 13 december 2021 om 18:16

Er is ook helemaal geen conflict. Er gaan nog 6 andere Jumbo's mee, die allemaal Roglic en geel als hoofddoel hebben, dan lijkt het me duidelijk waar de ploeg voor gaat. Als je bergop dan nog steeds afhankelijk bent van Van Aert of dat Van Aert bij "gevaarlijke" aankomsten het handje van Roglic moet komen vasthouden, dan zit er iets serieus mis in de rest van je team. De kans dat er situaties ontstaan waar Roglic geel mist door groene acties van Van Aert, is zeer klein. Al zou je uit sommige uiteenzettingen bijna concluderen dat het zeer waarschijnlijk is, bijna onvermijdelijk.

Interessant onderwerp wel, de dualiteit van de groene trui. Er moet worden benadrukt hoe buitengewoon onbelangrijk die trui is, maar ze blijft wel de inspanning van het misgunnen waard (niet misgunnen aan Woutje, maar aan de zuiderbuurtjes dan).

0
meqadon 13 december 2021 om 19:34

@ deel koeper +1

0
kleomantre 13 december 2021 om 20:24

Wil je als Van Aert voor groen gaan en er is 1 sprinter als Ewan in vorm dan zul je die moeten lossen in van die overgangsritten. De ploeg zal dan met 4 a 5 man vol moeten rijden zoals Bora af en toe ook poogt. Lukt de poging om sprinters op een helling te breken dan ben je verplicht door te zetten de rest van de etappe. Dat soort inspanningen moet je niet teveel hebben of je moet het geluk hebben dat op enige eco stand door Wout zelf de punten bijeen gesprokkeld worden. Ik zou daar vooral afspraken over maken, niet of hij op z’n muil gaat als hij zo ongeveer als enige van z’n team voorin zit. Dat is veel minder erg voor het team.

0
Alfons Haavers 13 december 2021 om 21:26

Dat ze bij JV niet à la Bora met een volledig team voor groen gaan rijden en Roglic het ondertussen zomaar een beetje op z’n eentje moet zien te rooien om de eindwinst mee te graaien, lijkt me wel vrij duidelijk ja.

0
Deel Koeper 13 december 2021 om 22:44

@kleomantre

Dat vind ik allemaal onnodig. De ploeg moet helemaal niet worden ingezet om sprinters achterop te houden, alles in dienst van Roglic. Behalve Van Aert zelf.

Maar schijnbaar stellen die andere 6 niet veel voor en is Van Aert de absolute en enige sleutel tot Tour-succes. Ik lees hier een heel jaar Jumbo-adoratie en hoe sterk dat team wel niet is in de breedte (beter dan Ineos!), maar blijkbaar is ’t een erg fragiel kaartenhuisje dat afhankelijk is van 1 renner.

0
Sjonge Jonge 14 december 2021 om 03:43

Wat een ontzettend minderwaardigheidsgevoel moet jij hebben.
Nergens wordt beweerd dat Roglic enkel afhankelijk is van van Aert voor het geel en iedereen gunt van Aert de groene trui, er wordt enkel gezegd dat het slim is om vantevoren wel afspraken te maken hoe te handelen in bepaalde situaties.

Blijkbaar voel je je als Belg erg achtergesteld, waarvoor ik geen enkele reden zou zien.

0
Chippen 13 december 2021 om 19:02

de intenties van van aert hebben naar mijn mening niet zo’n grote impact op de slaagkansen van roglic. dat pogacar op alle vlakken de betere lijkt, lijkt me toch iets problematischer. gezien de leeftijd gaat dat verschil ook enkel maar groter worden.

uiteraard is ’t logisch dat je er voor gaat met de second best, maar tenzij er iets gebeurt met pogacar, zal 2020 wel het nu-of-nooit jaar blijven.

0
Romāns Vainšteins 13 december 2021 om 19:07

Een gespleten focus zou ik oliedom vinden. Van Aert kan met zijn veelzijdigheid op verschillende momenten de factor tot winst zijn. Tour 2020 hebben ze toch deels zelf verkloot door ook Roglic zelf maar met name niet van Aert knetterhard op kop te laten beuken toen Poga er voor de enige keer af lag, doodzonde en een leermoment.

0
Beer 13 december 2021 om 20:33

Ik lees hierboven anders net dat van Aert maar wat geknecht heeft voor Roglic en niet echt opgeofferd werd. Als in: laten we het knechtenwerk van van Aert effe minimaliseren.

0
Chippen 13 december 2021 om 23:05

ik heb net een knettergek idee. weet je wie voor roglic op kop zou kunnen rijden als pogacar eraf ligt? roglic!

tinkin outsaait de boks.

0
meqadon 13 december 2021 om 19:32

Als ze alletwee 100% hun kans gaan is de kans veel groter dat van aert groen pakt dan dat roglic geel pakt. Groen mag dan wel een troostprijs zijn, maar dan heeft jumbo tenminste nog een trui op het eindpodium

0
Beer 13 december 2021 om 20:41

Ik vind groen gewoon een dikke vette prijs. Herinneringen aan Vanderaerden, Planckaert en Van Poppel schieten me meteen te binnen. Het is een iconisch beeld, de snelste/beste/constantste finisher in het groen. Van Aert wil een zo breed mogelijke erelijst, liever dan 5x dezelfde wedstrijd. Wat dat betreft is dat groen gewoon een must have. Vraag is ook; is dat groen een Belgisch dingetje of gewoon een ‘internationaal behalve Nederland´ iets? Ik gok het 2e.

0
Kelder is de Man 13 december 2021 om 21:21

Heel mooi voor de renner. Voor de diehard volger nog een leuk, en voor de rest van de kijkers totaal niet boeiend.

0
Alfons Haavers 13 december 2021 om 21:40

Voor mij gaat het vraagstuk verder dan groen. Meedoen voor groen is eerder een logisch gevolg dan het ultieme doel voor WvA lijkt me.

De vraag lijkt me eerder in welke mate je WvA naast Roglic door de chaos loodsen volledige vrijheid geeft om ritten te jagen. Dus niet enkel in sprints, maar ook in overgangsritten en misschien zelfs vanuit de vlucht in bergritten. Dan volgt die goeie klassering in het puntenklassement vanzelf.

Van Aert zijn geweldige tweede helft in de Tour dit jaar was bij aanwezigheid van Roglic veel minder mogelijk geweest. Dan was het veel meer volle bak rijden in dienst en minder sparen en zelf je momenten kiezen om voor ritwinst te gaan. De zwaardere ritten waar de klassementsmannen niet voor winst gaan, bieden voor Wout als sterke klimmer/solist net heel wat kansen.

Overigens zie ik voor MvdP ondanks dat bij Alpecin geen klassementsman is precies hetzelfde probleem. De plannen met Merlier en/of Philipsen zijn misschien zelfs nog moeilijker verenigbaar met Matje die voor groen gaat. Want in de vlakke sprinten moet je ook kort eindigen en hoe doe je dat als je al 1 of 2 andere sprinters hebt?

0
Murcia 13 december 2021 om 21:47

@Beer
Die vraag is vrij simpel te beantwoorden met optie 3: Het belang van Groen is evenredig aan de kans die een renner uit een bepaald land heeft om hem te winnen. Toen Sagan een abonnement had op groen werd er in Vlaanderen lang niet zo de nadruk op het belang van deze trui gezet net als in Nederland trouwens. Nu is het opeens heel groot omdat Wout een topkandidaat is maar stel nu eens dat Matthieu hem wint, blijft dan de importantie zo groot of verdwijnt hij opeens over de landsgrenzen? Ook hier speelt opportunisme de hoofdrol, sinds gisteren lijkt het bv wel of heel Nederland de F1 als sport heeft omarmd terwijl de werkelijkheid een stukje anders is.

0
Beer 13 december 2021 om 21:48

Dat klopt dus niet, Kelder is de Man. Met de groene trui sta je, zeker als Belg in België, elke dag in de mainstream media. En ook internationaal wordt dat overgenomen door alle wielersites.

Edit @Murcia; die groene truien van Sagan waren in België even goed nieuws. Enkel hier lees je dat het niets is. En als de veldritzeges van VDP bij ons al nieuws zijn, dan zou een groen trui dat ook wel zijn.

0
kleomantre 13 december 2021 om 22:02

Zal misschien iets met interesse en focus te maken hebben dat grotendeels individueel bepaald is, maar misschien ook per natie door traditie kan verschillen.

Persoonlijk heb ik er iig niet veel mee. Ik weet dat Sagan m vaak ging ophalen en dat het daardoor wel eens wat vermakelijker was onderweg. Matthews stal m keer en ooit nam ene Zabel veel van die truien mee naar huis. Van Zabel kan ik me al nauwelijks meer wat heugen. Nu ik er over nadenk schiet Boonen nog een keer binnen. Denk wel dat de rest is weggezakt en dat ook zal gebeuren met Cavs groene dit jaar en die van Bennett. Was ook niet fel betwist. Ik kan niet voor anderen uitmaken wat belangrijk is enzo, maar voor mij toch een beetje een poedelprijs. Groen is leuk als je ploeg toch niet veel beters te doen heeft en wat extra exposure wil. Iets waar iemand als PatLef bv wel waarde aan hecht. En een Bora ook wel omdat die en de Tour toch wat naam wilde maken en niet echt andere speerpunten hadden.

0
Alfons Haavers 13 december 2021 om 22:34

Publicitair is het natuurlijk wel van grote waarde. Sagan heeft aan zijn optredens in de Tour een groot deel van zijn internationale populariteit (en bijhorend salaris) te danken. En met groen bedoel ik dan niet enkel de trui maar ook de manier om hem te winnen door in verschillende etappes mee te strijden voor winst en voor spektakel te zorgen.

Puur sportief stelt het wat mij betreft een stuk minder voor dan pakweg een wereldtitel of een monument, maar stel dat je er een paar ritten bij wint wordt het wel weer bijzonder natuurlijk.

0
Maillot à Pois 14 december 2021 om 09:39

@Murcia/Beer
Mijn inschatting is dat het belang dat aan groen gehecht wordt wel degelijk een Belgisch/Vlaams dingetje is, net omwille van de historiek met Vanderaerden, Maertens, Planckaert (x2), etc… Als wielernatie komen we ook al 45 jaar niet meer in aanmerking voor de Tourzege, dan wordt groen bij gebrek aan beter opgewaardeerd.
Maar dat belang is niet verbonden aan een Belg die meedingt voor groen, ook in de jaren Zabel en Sagan bleef de aandacht voor groen groot.
Vooral het voorbeeld van der Poel is slecht gekozen – die is in Vlaanderen eigenlijk net zo groot als Van Aert, dus als hij in het groen zou rijden zou de aandacht zéker niet afnemen.

0
Mystieke_Monnik 13 december 2021 om 21:10

Primoz mag eerst wel eens op zijn fiets blijven zitten.

0
Sjonge Jonge 14 december 2021 om 03:49

Sterk argument

0
Covadonga 13 december 2021 om 21:17

Met Roglic in de ploeg is geel de enige hoofdprijs. Al het andere is dan mooi meegenomen, maar zal geen hoofddoel (moeten) zijn. Focus heet dat.

0
Panache 13 december 2021 om 21:34

Stel dat hier morgen een artikel staat dat UAE renner Pascal Ackermann vol voor groen wilt gaan en dat er hier Duitse wielerflitser zijn die glashard beweren dat dit prima verenigbaar is met de ambities van Pogacar, dat een extra man eigenlijk overbodige luxe is… De TJV fans zouden in juichen uitbarsten omdat de kans op winst voor Roglic gewoon groeit en dat is ook absoluut geen hogere wiskunde. We hebben Kwiatkowski bij Sky nooit zien punchen of sprinten, hooguit een tijdrit voor eigen kans. Hoe zou dat toch komen?

0
Beer 13 december 2021 om 21:49

Ackermann vergelijken met van Aert. Daar gaat het al mis.

0
Panache 13 december 2021 om 22:00

Ik vergelijk Kwiatkowski met Van Aert (mocht je het gemist hebben). Ackermann is binnen UAE de enige renner met kans op groen vandaar zijn vermelding. Schijnbaar is het punt dat ik maak je ontgaan Beer. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar ik lees liever jouw inhoudelijke bijdrage dan deze schijnbeweging.

0
Beer 13 december 2021 om 22:07

Kwiatkowski kan je in deze ook niet vergelijken met van Aert; of heeft die ooit al ergens top 10 gemassasprint? Ik denk dat dat qua reactie meer dan inhoudelijk genoeg is om jouw bij de haren getrokken stelling te counteren.

0
Panache 13 december 2021 om 22:14

Mijn post was geschreven met een gele pen, jouw reactie met een groene pen, vandaar de verwarring Beer.

0
Beer 13 december 2021 om 22:15

Btw, om het niet enkel over van Aert te hebben; Pogacar won de Tour al 2x, Kwiatek zijn kopmannen nog vaker. Roglic staat op 0. Dit toont verder aan dat je vergelijking scheef is. En vinden we het ook niet met z’n allen jammer dat Kwiatkowski van een echte topper evolueerde naar een superknecht?

0
Panache 13 december 2021 om 22:30

Dat is op een bepaalde manier jammer (maar ik respecteer zijn keus). In 2018 wint Kwiat Algarve, Tirreno, Polen, o.a. twee etappes in Dauphine, vrije rol in Vuelta. In de Tour 100% toegewijd knecht en winst Thomas. Dat was voor zowel Kwiat als Sky een topjaar, het kan dus wel. Echter zou Kwiat met een eigen agenda in de Tour andere koek zijn. Je moet ergens keuzes maken. Wout ‘krijgt’ al een voorjaar met topknechten, vast ergens een weekse ronde, plus een wk. Een hoofdrol verlangen in de Tour is misschien niet passend binnen dit team. Hoe groot Wout ook is, Primoz is bij TJV de allergrootste.

0
Murcia 13 december 2021 om 22:39

Primoz verdient inderdaad meer dan een simpele hij heeft nog nooit de Tour gewonnen opmerking. Daar kan ik dus helemaal niets mee want Wout won nog nooit de Wereldtitel of RVV. Hij won zelfs net zoveel Monumenten als van Aert. In de vergelijking met van Aert heeft Roglic nog steeds een streepje voor als het om de grote rondes gaat, dat heeft hij helemaal zelf afgedwongen en betekend ook dat zijn invloed op de tactiek en samenstelling van de ploeg groot is.

0
Beer 13 december 2021 om 22:49

Het gaat hem dan ook niet om de vergelijking Roglic-van Aert, wel om de parallel met Ackermann-Pogacar en Kwiat-Ineos die Panache trekt. Wat dat betreft mag/moet je meenemen dat Roglic het in de Tour nog niet kon afwerken. Ik ben akkoord dat geel belangrijker is dan groen en dat Roglic in de pikorde van Jumbo nog net boven van Aert staat. Daar staat tegenover dat van Aert veel te goed is om hem nog langer te beknotten in de Tour en het lijkt er meer en meer op dat de ploegleiding van Jumbo-Visma dat ook eindelijk zo begrepen heeft. Of je dat nu leuk vindt of niet.

0
Marik 14 december 2021 om 08:52

Murcia en Panache weten het, zoals zo vaak, prima te verwoorden. Eens met jullie beiden.

0
Beer 14 december 2021 om 09:13

Nou dan Marik, aangezien je blijkbaar graag wil meebabbelen, wat klopt er niet van hetgeen ik schrijf? Vind jij de vergelijking Ackermann-Pogacar-UAE & Kwiatkowski-INEOS/Sky met van Aert-Roglic-Jumbo dan correct? En zo ja waarom? Of weet je het allemaal niet zo goed en wil je eigenlijk gewoon komen zeggen: ‘Beer heeft geen gelijk’, wat hij ook zegt?

0
Marik 14 december 2021 om 10:18

Ik kan me niet herinneren dat ik jou aanviel beer, hoe komt het dan dat je toch reageert als door een wesp gestoken?

0
Michiel 14 december 2021 om 10:36

Hij vraagt je gewoon om uitleg, die je niet geeft

0
Panache 14 december 2021 om 11:12

"Vind jij de vergelijking Ackermann-Pogacar-UAE & Kwiatkowski-INEOS/Sky met van Aert-Roglic-Jumbo dan correct"

Dit draadje heeft niet als insteek om de klasse van Van Aert te vergelijken met Ackermann of Kwiatkowski, Beer. Dit draadje gaat om de 100% toewijding en 100% ondersteuning die je weghaalt bij de kopman die voor geel fietst in de Tour. Het gaat niet om de ambities, de kansen op groen, of het aantal etappezeges van Van Aert.

0
Beer 14 december 2021 om 11:30

Mooi dat jij wel inhoudelijk reageert Panache. Ik denk dat een van Aert die voor groen gaat nog altijd heel gericht, op beslissende momenten, ondersteuning kan bieden aan Roglic. Steun waaraan Roglic mogelijk meer zou hebben dan Pogacar aan de 8e man die ipv Ackermann in het team komt. Kwiatkowski is een ander verhaal. Dat is echte een topfiguur voor een kopman en wat dat betreft idd meer in de lijn van van Aert. Maar zoals hierboven door sommigen al werd aangehaald; er gaan nog 6 zes Jumbo’s mee. Als het dan toch allemaal van van Aert afhangt, zit er mogelijk toch een probleem in de samenstelling van de rest van je team of je kopman komt gewoon iets te kort, wat ook geen schande is. Ik denk tenslotte ook dat, mocht Roglic in de laatste tour-week daadwerkelijk in het geel staan met een reële kans op winst, zowel Jumbo als van Aert die groene trui uit handen zouden willen geven om op dat ogenblik vol voor geel te gaan.

0
Alfons Haavers 14 december 2021 om 11:58

Ik vind overigens wel dat de vraag mag gesteld worden. Roglic heeft uiteraard 3x de Vuelta gewonnen, maar in de hoofddoelen Tour en Giro is het ook 3x op rij niet gelukt. In welke mate zet je dan nog een volledig team in steun zonder enige andere ambities zoals destijds bij Sky?

Daar maakte de kopman het steevast af en dus is de rol van een Kwiatkowski ook beter te billijken. (Al vind ik persoonlijk dat hij zijn carrière deels vergooid heeft door zoveel te knechten. Die had anders een erelijst à la Gilbert kunnen hebben, denk ik. Maar dat moet hij uiteraard zelf weten.)

Of leg je daarnaast nog een tweede ijzer in het vuur, die het in het geval van WvA zelfs grotendeels kan zonder ploegmaten?

Stel, stél…, dat Evenepoel ooit een goeie ronderenner wordt. Neem je dan Flip ook enkel mee naar de Tour als babysit of laat je die nog altijd op zijn eentje zijn ding doen en voor spektakel (en dus ook publiciteit) zorgen? Ik vind dat je een renner als Alaphilippe wel wat kan laten knechten, maar dat wij als wielerliefhebbers ook recht hebben op een Flip die nog nu en dan voor eigen rekening mag gaan.

Ikzelf vind overigens dat Roglic nog steeds het vertrouwen verdient met een team volledig in steun, en dat je niet een paar man moet gebruiken voor de jacht op groen of ritzeges. Maar dat je WvA daarnaast op bepaalde momenten ook de vrijheid moet geven om op zijn eentje voor eigen kans te gaan. En enkel als er niemand anders in het team zijn rol kan overnemen, hem als oppasser inhuren voor Primoz. Je zit daar met renners als Vingegaard, Dumoulin, Kruijswijk, Kuss, Gesink, Dennis, Benoot, Teunissen, enz. in de ploeg maar van Aert mag 3 weken lang niet wijken van Roglic z’n zijde?

Ik vind het zeker niet onlogisch dat daar over nagedacht wordt en Wout niet zomaar automatisch in de Kwiat-rol aan 100% moet knechten. En uiteraard: als Roglic in het geel Wout nodig heeft, moeten zijn groene ambities maar even wijken.

0
Marik 14 december 2021 om 12:20

Zoals zo vaak in topics worden er opmerkingen geplaatst als: +1 @ , of volledig mee eens. Iets dergelijks poste ik naar 2 personen en dan komen daar allerlei felle reacties op. Vind ik oprecht heel apart. Maar goed, het zal er wel bij horen.

0
Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 12:36

Wat bedoel je eigenlijk Marik, dat jouw +1’s onder een andere loep liggen dan het gemiddelde of zo?

0
Murcia 14 december 2021 om 12:38

@Alfons
Natuurlijk mag je die vraag stellen over Primoz maar dat geldt voor Wout natuurlijk net zo goed. Waarom die focus op het groen terwijl zijn hoofddoelen ook nog niet op zijn palmares prijken namelijk RVV, Roubaix en WK. Overigens zie ik geen enkel probleem om met de selectie voor volgend jaar beide kopmannen die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. De ploeg heeft naast een daadwerkelijke versterking van het voorjaarsteam ook de AK mannen met Dennis en Benoot en Laporte prima adjudanten gegeven. Juist de veelzijdigheid van de aanwinsten is een wapen. Voor mij betekend het trouwens ook dat er minder excuses zijn als de resultaten tegenvallen in bv het voorjaar. Het argument dat de jongens rondom Wout niet goed genoeg zijn kun je met de beste wil van de wereld niet meer gebruiken.

0
Marik 14 december 2021 om 12:38

Wie het weet mag het zeggen RV.
Edit: ik vind het dan wel weer hilarisch dat jij nu een keer aan een ander vraagt wat hij bedoelt :P

0
Alfons Haavers 14 december 2021 om 12:47

@Murcia: Tijdens de Tour kan je ook geen monumenten winnen of wereldkampioen worden. Dat zullen wel de grote doelen worden volgend jaar, maar daarnaast heeft hij er in de zomer ook.

En als WvA volgend seizoen niet goed genoeg blijkt in de klassiekers, zullen andere mannen als Laporte en Benoot ook wel meer kansen krijgen vermoed ik.

JV is een topteam en dan moet er gescoord worden. Roglic is dé man bij de ploeg en de Tour hét doel, maar als het niet lukt kan zo’n ploeg zich moeilijk permitteren om met lege handen te staan in Parijs.

En net als jou zie ik het ook wel allemaal goed komen. Zowel Wout als Primoz zijn teamplayers met voor mannen van hun statuur nog een redelijk beperkt ego.

0
meqadon 14 december 2021 om 15:09

Alfons en beer +1. Ik ben het volledig eens met jullie standpunten!

0
Dantiest 13 december 2021 om 21:41

goed dat Roglic eindelijk inziet dat hij ook voor Van Aert moet werken.

0
kleomantre 13 december 2021 om 22:07

En in de winter en delen voorjaar de tuin onderhouden van Wout als die op campagne is. Paar jaartjes zo doen en Ome Primoz hoort bij de familie.

0
Lalsacien 14 december 2021 om 13:11

@Dantiest maar dan wel binnen de ploeg…

0
Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 15:33

Waar de Belgen hier wat mij betreft altijd vrij genuanceerd uit de hoek komen ligt dat wel wat anders bij het topic WvA in de tour. Dat moet toch echt een beetje gekleurd zijn. Mochten figuren als Mollema of MvdP bij een topfavoriet voor de tour in de ploeg zitten zou ik ook die meteen in de rol van superknecht duwen, zonder te knipperen. Zeker na de afgelopen twee jaargangen zou ik als het hete topic zelf zijnde meer honger hebben naar met de ploeg de tour winnen en daarbij een goede rol vervullen. Dit tov groen najagen (wat in de huidige puntetelling eerder vd dikbilstieren en duveldoosjes is) of ritten winnen (wat hij al met verve gedaan heeft).

Na de klassiekers volledig aan de ketonen, uithongeren, bergen op, chip in het brein en #I<3Roglic inprogrammeren. No doubt.

0
Alfons Haavers 14 december 2021 om 15:51

Maar Romans, jij die het altijd opneemt voor ‘de liefhebber’… Die ziet toch liever WvA maar ook MvdP en Flippie in de vlakke en tussenetappes voor wat spektakel zorgen en onderling duelleren dan Wout 3 weken met Roglic in zijn wiel ‘opgepast rotonde, Colbrelli incomiiiing!, het breekt vooraan, opschuiven!’ voor brommer spelen?

In de hoop dat er dan in 3 weken tijd 1 wind-putsch komt waarbij Wout eigenhandig Pogiboy op minuten trekt met Primoz in zijn wiel?

Heeft niet echt iets te zien met de nationaliteit van Wout, denk ik. Ik zie Mathieu ook liever 3 weken spelen en zich uitleven dan dat hij etappe na etappe in de sprinttrein zit voor Merlier of Philipsen. Of Alaphilippe die op 1 of andere helling alle andere punchers uit het wiel kletst i.p.v. a rato van 10 keer omkijken per 15 sec. angstig checkt of REV op de klim nog het tempo kan volgen. Laat die mannen toch voor zichzelf rijden.

De Tour draait in de eerste plaats om de GT-mannen, maar daarnaast mag er toch nog wat meer te genieten zijn? En zoals hier al aangegeven door velen: is WvA nu werkelijk de enige die 3 weken lang als lijfwacht kan fungeren van zijn kopman?

Het liefhebber-zijn stopt als er een eindzege in de Tour op het spel staat?

En ploegmaat zijn van de eindwinnaar… Wat koop je daarvoor? Worden Froome zijn eindzeges door velen ook deels aan Kwiatkowski toegeëigend?

0
Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 16:05

Ik trek hier even wat ik zelf liever zie en wat je als Jumbo zijnde zou moeten ambiëren los van elkaar. Als ploegleider zou ik 888 x liever bij Astana of Bahrein in de wagen postvatten dan bij UAE, JUMBO of Ineos maar ALS ik bij een van die 3 het moest zeggen en ik treed met Pog, Rog of Jody aan is het mijn taak om alles nietsontziend op geel te zetten tot het punt dat dit niet meer binnen eigen handbereik is.

Daarnaast meen ik oprecht dat van Aert in deze rol het verschil kan maken voor de weliswaar keiharde en mentaal oersterke doch als coureur relatief fragiele Roglic. Er gaan kansen komen om hem te helpen winnen/redden van een vroegtijdige ondergang en dan MOET hij 100% gefocust bij hem zitten. En ik heb het hier niet per se over eindklimmen of a la Kwiat halve dag op kop maar juist het terrein van plat, waaieren, valleien, kutweer en chaos. Ik zie geen andere renner binnen het team die dat zo goed kan doen.

0
Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 16:08

En ploegmaat zijn van de eindwinnaar… Wat koop je daarvoor?

Dit is persoonlijk natuurlijk, ik denk dat het vergelijkbaar is met een klassieker winnen, als onderscheidende superknecht.

0
Alfons Haavers 14 december 2021 om 16:14

Ik vind dat sterke eendagsrenners daar niet 1 van hun seizoensdoelen van moeten maken. Als je als klimmer niet bij machte bent om een rol te spelen in het klassement, genre Kuss, kan ik het nog enigszins begrijpen.

Dat winnaars als Kwiatkowski of van Aert daar al hun energie in stoppen en eventueel zelfs uitgepierd het najaar ingaan, gaat er bij mij evenwel niet in. Je helpt eens uit de nood waar je kan, maar voor de rest voluit voor eigen kansen gaan wat mij betreft. Kan het niet in de Tour, dan maar volle focus op het najaar.

0
Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 16:26

Maar wat heeft WvA in een normaal najaar precies te zoeken? Eigenlijk alleen WK en dan is er vanaf de tour genoeg tijd. En let wel, voor een pak hem beet Kelderman, Haig of Uran zou ik hem niet in het gelid zetten hé.

0
Alfons Haavers 14 december 2021 om 16:35

EK en WK op weg en tijdrijden en Ronde van Lombardije fris aanvangen dan maar. Of eens een andere grote ronde waar meer kan dan een ander uit de wind zetten. Genoeg leuks op een seizoen dan dat dergelijke renners voluit aan het knechten moeten.

Maar ik vermoed dat er in Wout zijn geval in de Tour wel genoeg ruimte komt om naast hulpje spelen af en toe voor eigen rekening te rijden.

0
SpeedyLegs 14 december 2021 om 17:31

Wordt het geel en groen (trui) of toch groen en geel ( ergeren)? Neig naar het laatste.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone