Primoz Roglic niet in paniek na tijdverlies: “Ik ben nog aan het herstellen”

dinsdag 23 mei 2023 om 19:19
Primoz Roglic niet in paniek na tijdverlies: “Ik ben nog aan het herstellen”

foto: Cor Vos

Primož Roglič is niet in paniek dat hij in de bergetappe naar de Monte Bondone tijd verloor op concurrenten Geraint Thomas en João Almeida. De kopman van Jumbo-Visma gaf 25 seconden toe en is nu derde in het klassement, achter de Brit en de Portugees. Roglič wijst echter op de gevolgen van zijn valpartij van eerder deze Giro d’Italia.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Ik ben niet de enige die hier aan het koersen is”, lacht Roglič als hem door het AD gevraagd wordt of hij verrast was dat hij Thomas en Almeida niet kon volgen in de finale. “Zoals ik al zei ben ik nog aan het herstellen, maar het gaat okay, huh. Ik ben blij.”

Eerder deze Giro kwam Roglič ten val op zijn linkerheup en zijn knie. De Sloveen heeft nog altijd wat pleisters en bleek in de laatste zes kilometer niet in staat om zijn twee grootste concurrenten om de eindzege te volgen. Die valpartij zit hem dus nog steeds dwars. “Natuurlijk had ik graag op honderd procent willen zijn. Maar ik ben er nog steeds, dus ben ik blij”, is zijn conclusie.

In het algemeen klassement staat Roglič nu derde, op 29 seconden van de nieuwe roze trui Thomas en op elf seconden van Almeida.

Lees ook:
Zien: Primoz Roglic moet lossen bij versnelling van Thomas en Almeida op Monte Bondone
Dit artikel delen:

45 Reacties

Veloburto 23 mei 2023 om 20:00

Wat ik wel vreemd vind, waarom zet je je ploeg op kop als je nog niet hersteld bent

8
DonQuijote 23 mei 2023 om 20:32

Om niet de indruk te wekken dat je niet in orde bent waardoor de anderen vroeg gaan aanvallen.

9
horsm 23 mei 2023 om 20:47

En omdat groepsgewijs omhoog rijden in een strak tempo dan een veiliger is dan wanneer het aanvallen regent.

6
JelleNijdam88 24 mei 2023 om 07:30

Achteraf bezien heeft Jumbo de hele week blufpoker gespeeld om de kwetsbaarheid van Roglic te maskeren. Gisteren op kop om uit te stralen ‘val maar niet aan want Roglic gaat in de laatste paar km vol aan’, 5 jumbo’s in het wiel bij 2-3 Ineos op zondag ‘doe maar niks, hier zijn we’, en ik vermoed zelfs dat de etappe waar Roglic met Hart en Thomas tijd pakte meer op karakter was van Roglic dan een van zijn flitsen. Hopelijk komt hij er doorheen, ik gun het hem!

4
elrio 24 mei 2023 om 08:54

De aanval met Hart en Thomas was nog voor zijn val.

1
jappe666 24 mei 2023 om 12:38

Blufpoker spelen zou inderdaad een logische verklaring zijn, maar daar geloof ik zelf niet zo in om meerdere redenen:

1) Je wil dat strakke tempo zo lang mogelijk laten aanhouden met zoveel mogelijk ploegmaten in dienst. Dan laat je bv Dennis niet zo hard tekeer gaan dat Bouwman er gewoon vantussen moet zonder een meter op kop gereden te hebben.
2) Ook bij enkele anderen was het gewoon een stroomstoot van enkele honderden meters, ipv kilometerslang op kop een strak tempo, dat doe je volgens mij toch om te schiften, en niet om te verdoezelen. Dan zou het echt niet uitmaken of er nog 15 of 50 man in het wiel zat, zolang het tempo maar strak genoeg is zodat de concurrerende kopmannen maar niet zouden aanvallen.
3) Op het moment dat Dennis van kop af ging had Kuss dan in het wiel moeten zitten om over te nemen, nu lieten ze het over aan UAE. Als ze echt zand in de ogen hadden willen strooien hadden ze de finish van Dennis niet al 13km voor de top gelegd lijkt me.

Ik denk dat Roglic gewoon dacht de sterkste te zijn, en er bleken er 2 sterker.

1
Djaga Djaga 24 mei 2023 om 15:03

Jappe666, de koers lezen kun je niet dat is te merken, duidelijk heeft donquijote gelijk

-2
jappe666 24 mei 2023 om 19:56

Kan aan mij liggen hoor, maar gezien hoe de favorieten de afgelopen 2 weken hebben gekoerst met altijd maar wachten, wachten, wachten, denk ik zelfs dat TJV uiteindelijk een vroegere machtsontplooiing van UAE heeft uitgelokt, dan wanneer ze in blok waren blijven koersen rond Roglic. Geloof je zelf dat een Almeida of Thomas al een klim eerder was aangegaan, als TJV niet op kop zou hebben gereden?

Dennis trok zo hard door dat Bouwman zelfs uit de rij moest en hij moest zelf aan de kant op 13km van het eind. Mochten ze de concurrentie echt hebben willen afschrikken hadden ze vervolgens Kuss tempo moeten laten maken, zodat de concurrenten zouden denken dat Roglic’ aanval eraan zat te komen. Doordat zowel Kuss als Roglic ostentatief diep in de groep bleven zitten en de boel echt lieten stilvallen, nam UAE stevig over met 5 man en al op 13km van het einde.

Als Jumbo het initiatief van in het begin volledig aan Groupama had gelaten en gewoon met 4-5 man rond Roglic was blijven hangen, had Almeida ook zo lang mogelijk extra volk rond zich gewild en zeker niet zelf aangevallen, omdat hij anders een ploegentijdrit achter zich had gehad van 4-5 Jumbo’s. Het was net omdat Roglic al op 13km alleen kwam te zitten met Kuss, dat Almeida het aandurfde om Ulissi, Formolo, Vine en Mcnulty op te offeren om de rode loper uit te rollen voor een aanval.

1
bartp25 23 mei 2023 om 19:27

Die gaat donderdag of vrijdag alles of niks spelen. Hij is hier enkel voor de winst podium interesseert hem waarschijnlijk niks. Maar als je nu nog niet hersteld bent dan ben je dat donderdag ook nog niet.

3
Mad 23 mei 2023 om 19:41

Precies! Als je nu niet hersteld bent dan ben je dat over 462 dagen ook niet!

-10
Mad 23 mei 2023 om 19:42

Nu je het zegt… Misschien kan hij maar beter meteen met pensioen gaan

-5
Panamaman29 23 mei 2023 om 19:42

Is de afdaling donderdag geschikt voor een aanval? Bouwman en Kuss in de kopgroep. Worst case wordt je teruggepakt maar hebben je tegenstanders nog altijd harder bergop moeten trappen dan jij.

Wat vrijdag betreft, eerst maar eens zien wat er met de Giau gebeurt voordat je plannen gaat maken. Daarnaast kan je op Tre cime denk ik nog behoorlijk wat tijd winnen als je beter bent.

-1
Gebruikersnaam 23 mei 2023 om 20:00
Quote:
Precies! Als je nu niet hersteld bent dan ben je dat over 462 dagen ook niet!

Lijkt me nochtans geen onlogische conclusie. Lichtere/onschuldigere valpartijen zijn na een dag of 3 meestal wel verwerkt. Bij Roglic is ’t bijna een week geleden en het speelt nog. Zou denken dat het dus iets is wat pas volledig opgelost raakt door een paar dagen niet te koersen, wat moeilijk wordt midden in een Giro.

1
koolestijn 23 mei 2023 om 20:41

@panamaman29 volgens in het wiel is de Giau begaanbaar

0
Mooie Sjors 23 mei 2023 om 19:59

29 seconden, alles is nog speelbaar. Alleen heb ik deze hele Giro dé flitsende Roglic nog niet gezien. En was het in het verleden ook niet echt vaak de man die in week 3 nog veel extra marge pakte t.o.v. de concurrentie.

Sowieso gewoon weer een sterke Giro wel. Na een vrij korte voorbereiding toch weer meespelen voor de eindzege, je moet het maar doen.

Vermoed toch ook dat hij vrijdag all-in zal proberen gaan.

2
Handige Harry 23 mei 2023 om 21:20

Die demarrage op de zaterdag van de eerste week was best indrukwekkend maar voor de rest is het inderdaad vrij pover.

2
Titaantje 24 mei 2023 om 02:07

korte voorbereiding? hij won de Tirreno….

-2
Tony 24 mei 2023 om 09:46

Vergeet niet,Primoz is Primoz. Er is geen tweede zoals hij. Ondanks de val zal hij 100% geven tot de eindstreep.

2
horsm 24 mei 2023 om 10:30

Als je de quoot van Roglic zo uit elkaar knipt, dan lijkt het inderdaad of hij vertrouwen houdt ondanks het tijdsverlies, en dat hij blij is dat hij ok is. Hij zegt volgens mij iets anders, namelijk dat hij blij is dat hij überhaupt nog in koers is. Dat is toch wel iets anders.

2
Batüwü Griekgriek 23 mei 2023 om 19:25

Het kan nog alle kanten op. Ze kunnen alledrie de Giro nog winnen.

1
tramontana 24 mei 2023 om 02:26

Dat zag er niet al te best uit. Almeida en Thomas lijken toch een stuk beter te zijn. Het is nog niet verreden maar dit is alvast een serieuze tik.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 24 mei 2023 om 09:31

Wat is er met bouwman aan de hand. Ziek? lost veel te vroeg en komt dan als na kuss als eerste ondersteuner binnen.

1
Cycling 23 mei 2023 om 19:26

Jammer dat de val hem nog steeds parten speelt. Dit gaat de komende dagen ook niet over.

0
Batüwü Griekgriek 23 mei 2023 om 19:31

Waarom niet? Op enig moment ben je hersteld van een val. Wij kunnen alleen niet weten wanneer dat zal zijn. Maar het zou natuurlijk best donderdag al beter kunnen gaan.

2
Davbam 23 mei 2023 om 19:36

Wat helpt is als het weer wat beter is. Van fietsen in de zeikende regen ga je niet herstellen, van rustig mee peddelen in een lekker zonnetje met 25 graden mogelijk wel.

Als het morgen inderdaad een makkelijke dag is in goed weer, dan zal dat zeer welkom zijn voor Roglic in zijn herstel. Of dat genoeg gaat zijn moet uiteraard nog blijken…

-1
Bierbrouwer 23 mei 2023 om 20:58

Kan donderdag wel weer heel anders zijn. Hopelijk gewoon een slechte dag en dan nog 3 mooie dagen om er eindelijk een spannend Giro slot van te maken.

0
Whyze Katje 24 mei 2023 om 00:35

Roglic in paniek, daar kan ik me niets bijvoorstellen. Ben wel benieuwd of hij echt mentaal zo sterk is, maar zo op het oog zit er wel een boeddha’tje in :-)

0
Frank_pannekoek 24 mei 2023 om 09:22

Dit verklaart alles!

0
tdola 24 mei 2023 om 17:26

@ricardo

Hessman was gepland hier in giro

0
Albeijing Feeniks 23 mei 2023 om 19:54

Ik zet alvast mijn gele hoed op. Hopen dat Roglic nog kan strijden om eindwinst

-2
Tony 23 mei 2023 om 21:30

Ik hoop dat Primoz Zaterdag 100% is.

-2
Antol Twanhoekje 24 mei 2023 om 06:50

Arensman wint de giro

-3
Anton van Valouwe 24 mei 2023 om 08:45

Ik geef nu Almeida de grootste kans, wat een ijzervreter is dat..

2
paul koudijs 23 mei 2023 om 21:54

Kletspraat van Roglic. Als je herstellend bent van een val laat je je ploeg het initiatief niet nemen. Hij had gewoon de benen niet en kwam daar op de laatste klim pijnlijk achter.

-4
Dutch Smartie 23 mei 2023 om 22:14

Bluf en geen zwakte tonen is onderdeel van het spelletje.

6

nou all-in donderdag of vrijdag zou ik zeggen!

G is super sterk Almeida de beste bergop en kan ook verassen in de tijdrit,
Roglic heeft de beste helpers met Kuss en Dennis.

Podium telt niet voor JV. Deze giro moet binnengesleept worden om het eerste halfjaar geen teleurstellend halfjaar te laten zijn.

-5
Dikke Vrouw 23 mei 2023 om 20:35

Wat kan jij overdrijven zeg ..

1
Romāns Vainšteins 23 mei 2023 om 20:39

Ik hoop niet dat Almeida zó hard gaat.

1
jappe666 24 mei 2023 om 13:24

Dennis is er stilaan aan het doorkomen en deed mooi kopwerk, maar toen hij van kop af ging had Almeida nog én Formolo, én Ulissi, én Vine, én Mcnulty in steun.

Thomas van zijn kant heeft 2 renners in steun die bij de beste tien horen, zowel qua GC als in de bergrit gisteren.

Caruso heeft met Haig en Buitrago 2 erg sterke knechten.

Als Kuss zijn dagje heeft zal hij er inderdaad waarschijnlijk als laatste van de knechten nog bijzitten, maar ook Dennis bij de beste helpers zetten gaat me wel wat ver.

In het geval van UAE zou ik morgen en overmorgen Ackermann en Gibbons à bloc die eerste col laten opfietsen en zien wat voor schade het teweeg brengt. Thomas heeft sowieso maar 4 mannetjes meer in steun en zou mogelijk dan Puccio en eventueel ook Swift al snel verliezen. Bij TJV moest Gloag al snel passen, is het wss voor Affini ook te zwaar en ik vond ook Oomen en Bouwman gisteren geen geweldige indruk maken. Dan moeten de luxeknechten van de concurrentie toch al iets sneller aan de bak om regenjasjes etc te gaan ophalen, terwijl ze er zelf in principe nog met z’n vijven zullen zitten. Jammer eigenlijk dat UAE geen 2de renner meer kort in het klassement heeft staan, anders zouden we nog stuk meer spektakel zien vermoed ik.

1
meqadon 23 mei 2023 om 20:49

Kuss kopman maken. Het is de enige topklimmer die ze hebben bij jumbo

-12
Nils96 23 mei 2023 om 21:24

Ik meen dat er in de luwte nog een Deens talent naam begint te maken daar…

0
De Ezel van Eindhoven 23 mei 2023 om 22:02

Dat mag Kuss toch zelf weten? Hij heeft zelf vaak aangegeven dat hij geen kopman wil zijn in een grote ronde. Sommigen van ons hebben daar de persoonlijkheid met voor. Misschien zelfs de meesten niet.

1
Romāns Vainšteins 23 mei 2023 om 23:36

Hij heeft er ook simpelweg de kwaliteiten niet voor. Zeer grillig met 1waanzinnig talent, de ergste klimmen die er zijn in rondes kan hij met de top mee. Met natuurlijk wel de gigantische bijsluiter dat ie zijn rust pakken kan. Op bijna alle terrein verder verliest hij vaak en veeltijd.

1
Ricardo Otxoa 24 mei 2023 om 09:02

Hessmann laat toch ook zien dat hij kan klimmen. Die rijdt een heel straffe Giro. Stond hij op de originele deelnemers namens JV of is hij een van de corona-vervangers?

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 24 mei 2023 om 09:30

stond er volgens mij al op. Maar idd, groeibriljantje. Rijdt consequent goed.

0

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Populair

Materiaalzone