Primoz Roglic na dubbelslag: “De ploeg was opnieuw erg sterk”

dinsdag 20 oktober 2020 om 18:53
Primoz Roglic na dubbelslag: “De ploeg was opnieuw erg sterk”

foto: Cor Vos

Primož Roglič eindigde de Vuelta a España van 2019 in de rode leiderstrui en de Sloveen mag een jaar later meteen het felbegeerde tenue aantrekken. De renner van Jumbo-Visma won de openingsetappe naar Arrate na een ijzersterke laatste kilometer. “Een zege is altijd fijn”, zo laat hij weten in het flashinterview.

Roglič bleek in de finale sterk genoeg om een eerste serieuze schifting te overleven. De nummer twee van de voorbije Tour de France én winnaar van Luik-Bastenaken-Luik moest het in de laatste kilometer uitvechten met mannen als Enric Mas, Richard Carapaz en Daniel Martin. “Het was een lastige etappe en op de laatste beklimming gingen we echt volle bak omhoog”

“We waren allemaal aan het afzien. De ploeg was ook vandaag weer erg sterk”, aldus Roglič, die in de finale nog kan rekenen op George Bennett maar vooral Sepp Kuss. De Amerikaanse klimmer was erg actief op de laatste klim naar Arrate en voerde de forcing. Jumbo-Visma staat ook nog altijd met drie renners in de top-10 van het algemeen klassement.

Speciale Vuelta
Roglič: “We willen ook proberen om meerdere jongens zo hoog mogelijk te houden in het klassement. Het is een speciale Vuelta. We weten niet hoe lang het blijft duren en hoe de koers zal verlopen. Het is gewoon zaak om zo goed mogelijk te rijden. We bekijken het echt dag per dag. Drie weken is en blijft een lange periode. Ik ga nu genieten, morgen is weer een nieuwe dag.”

Tom Dumoulin, die andere kopman binnen Jumbo-Visma, kende vandaag een mindere dag en moest al vrij vroeg afhaken op de slotklim. De Nederlander verloor aan de streep bijna een minuut op zijn Sloveense ploeggenoot.

Dit artikel delen:

27 Reacties

vincenzo 20 oktober 2020 om 19:11

Een “mindere dag” voor Dumoulin? Wielerflits, dit is gewoon zijn plek op dit moment!

chasse patat 20 oktober 2020 om 19:12

Die man heeft nu nooit een origineel commentaar.

A.M.M. Jonkers 20 oktober 2020 om 19:23

De Sloveen laat zijn benen spreken……boekdelen vol!

jv88 20 oktober 2020 om 19:27

Hij is toch wielrenner geen Mc.

Gilberto 21 oktober 2020 om 07:47

Nee, dit uitgemolken cliche zinnetje van jou al intikken VOOR dat je het artikel uberhaupt lees, is erg origineel…

molovin 20 oktober 2020 om 19:17

In het Velonfilmpje net na de finish hoor je hem nog zeggen tegen Sepp Kuss dat hij zich niet goed voelde. Kun je nagaan hoe hoog zijn basisniveau wel niet is.

S. Morgenstern 20 oktober 2020 om 19:19

Roglic voelt zich bijna nooit goed begrijp ik uit interviews.

Murcia 20 oktober 2020 om 19:24

Klopt, dat is een running gag binnen de ploeg. Iedereen afzien en hij roept No good legs today LOL

bartp25 20 oktober 2020 om 21:26

Duurde wel even voordat hij aan kan sluiten na de aanval van Kuss verbaasde mij.

DeGroteMolen 20 oktober 2020 om 19:28

Goede move weer van TD: wordt wederom 3 weken knechten. Was kopman bij Sunweb gebleven.

Murcia 20 oktober 2020 om 19:31

Dan had hij moeten knechten voor Hirschi en Kragh en misschien Wilco? Madrid is nog ver en ik sluit niet uit dat hij nog wel wat plaatsen gaat opschuiven. Tourmalet lijkt mij een mooi meetpunt van de verhoudingen in dit Vuelta peloton.

zacht 20 oktober 2020 om 21:17

Dumoulin heeft vrees ik het syndroom van Kittel. Het feit dat Jumbo-Visma hem het nummer 13 niet wilde geven in de Tour spreekt al boekdelen.

horsm 20 oktober 2020 om 19:44

Duidelijke taal van Roglic. TJV vliegt er gewoon elke dag in en kijkt dan wel. Niemand weet hoe lang de Vuelta gaat zijn, dus het is pakken wat je pakken kan. Ritwinst, leiderstrui, bergtrui.

Kj 20 oktober 2020 om 19:51

Roglic is zo veel beter dan alle andere renners die niet uit Slovenië komen! :)

A.M.M. Jonkers 20 oktober 2020 om 20:18

Volgens mij rijdt heel Slovenië momenteel hard….

ParijsIsNogVer 20 oktober 2020 om 20:36

Ik kom niet uit Slovenië en ik kan inderdaad bevestigen dat ik niet hard rijd momenteel.

Jan 20 oktober 2020 om 20:35

Ben Ik de enige die vond dat Roglic enorm laag op zn fiets zit??

Simonvb 20 oktober 2020 om 20:38

Beetje laag bij de grond deze opmerking.

A.M.M. Jonkers 20 oktober 2020 om 21:57

@Simonvb:
Raak!

Jan 20 oktober 2020 om 23:50

Nee, dames aan jullie om het niveau hier hoog te houden

kooltje 20 oktober 2020 om 20:48

Gesink nog knap 12e na flink wat kopwerk

Had voor de zege kunnen rijden indien tactisch goed gespeeld

La Primavera 20 oktober 2020 om 22:21

Gesink had echt niet voor de zege kunnen rijden, daar mist hij explosiviteit voor. Hij dieselt zich nu weer terug naar groep Dumoulin die er al een minuut achter reden.

Ik vond Robert overigens vandaag wel fantastisch sterk weer. Deze rol ligt hem zoveel beter dan het kopmanschap en hij is er nog eens goed in ook.

xistnc 20 oktober 2020 om 21:17

Dumoulin is op deze klim nooit eerder bij de beste 50 gefinisht, dus zo slecht is dit nog niet. En er zal vast ook een reden zijn waarom hij de laatste jaren eigenlijk nooit de Ronde van het Baskenland reed.

Tom geeft aan dat hij zich vermoeid voelt. Tja, ik vermoed dat dit voor zeker 80-90% van het Vuelta-peloton geldt. Hopelijk laat hij deze keer niet te impulsief lopen.

fietsvriend 20 oktober 2020 om 21:36

Goed het is etappe 1 maar toch verwonderd gekeken naar hoe deze ploeg er weer staat na die grote deceptie van de Tour.

Schonbacher 21 oktober 2020 om 10:49

Nou is het ook weer niet zo dat primoz stil heeft gestaan sinds de Tour. Tussendoor nog LBL winnen heeft de moraal goed gedaan

FDJ 20 oktober 2020 om 22:44

Voor Dumoulin moet dit het jaar zijn dat hij weer echt renner wordt en hardheid opdoet. Als je dan 7e in de Tour wordt en goed bent in Luik is dat prima. Hij heeft heel lang niet kunnen koersen. Ik denk dat dit jaar een soort overgangsjaar is en volgend jaar hij er weer echt moet staan.

Murcia 20 oktober 2020 om 22:48

+50

Headlines

Materiaalzone

Populair