Primoz Roglic krijgt vijftigste leiderstrui: “Op een positieve manier verrast”

vrijdag 3 september 2021 om 19:36
Primoz Roglic krijgt vijftigste leiderstrui: “Op een positieve manier verrast”

foto: Cor Vos

Primož Roglič bereikte vandaag een bijzondere mijlpaal in zijn wielercarrière. Na de negentiende etappe van de Vuelta a España mocht de Sloveense kopman van Jumbo-Visma voor de vijftigste keer een leiderstrui in een grote ronde aantrekken.

“Ik was niet op de hoogte van het feit dat ik mezelf vandaag voor de vijftigste maal in een grote ronde in een leiderstrui mocht hijsen”, reageerde Roglič toen hij met de mijlpaal geconfronteerd werd. “Ik ben nooit zo bezig met statistieken. Ik vind het wel leuk om te horen en het verrast me op een positieve manier. Hopelijk komen er nog een aantal dagen bij.” De Sloveense renner heeft in de Vuelta het vaakst een leiderstrui mogen aantrekken, vandaag alweer voor de 34e keer. In de Tour de France reed hij elf dagen in het geel, het roze van de Giro d’Italia droeg hij vijf maal.

Over de Vuelta-etappe van vandaag naar Monforte de Lemos liet hij weten in een persbericht van zijn ploeg Jumbo-Visma: “Vanaf de start tot aan de finish zat het tempo er goed in. De koers werd gelijk hard gemaakt. Voor ons als ploeg was het prima dat er een grote groep wegreed. De Vuelta loopt langzaam op zijn eind. De kansen worden steeds geringer. Een hoop ploegen azen nog op succes, vandaag dat veel teams het niet van een leien dakje lieten gaan. Uiteindelijk zijn wij niet in de problemen geraakt.”

Ook keek hij alvast vooruit naar de etappe van morgen, als het peloton van Sanxenxo naar Mos rijdt. “De etappe van morgen is alles behalve eenvoudig. Ook in de individuele tijdrit van zondag zullen we alert moeten blijven. We weten als geen ander dat het venijn van een grote ronde vaak in de staart zit. We zullen gefocust moeten blijven en ons uiterste best moeten doen om de rode trui mee naar huis te nemen. Hopelijk hebben we genoeg energie in de tank over om de afgelopen drie weken te bezegelen met het gewenste resultaat.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Poeksel 3 september 2021 om 19:50

En hij kan de derde renner worden die drie keer op rij de Vuelta gewonnen heeft!

Kopinkas 3 september 2021 om 20:29

Dat smeekt om een uitgebreider lijstje. Merckx, Hinault bovenaan, I presume

Culnamo 3 september 2021 om 20:50

Heras en Rominger, verwacht ik (in ieder geval vanaf de jaren ’90)

thijssss 3 september 2021 om 21:16

Wikipedia geeft de volgende top 10 (het gaat hier wel alleen om renners die de trui in alle grote rondes hebben gedragen):

1. Merckx (182!)
2. Hinault (121)
3. Anquetil (107)
4. Indurain (93)
5. Froome (82)
6. Zulle (64)
7. Moser (63)
8. Contador & Nibali (60)
10. Roglic (50)

Van wat ik verder kan vinden komt in elk geval Binda er nog tussen met 65 keer de roze trui.

Jacco van Stierop 3 september 2021 om 22:06

Bartali 42 x roze, 20 x geel;
Coppi 31 x roze, 19 x geel

AustrianOak 3 september 2021 om 23:41

Ik blijf dit soort lijstjes verwarrend vinden. Ik verwacht dat Armstrong hier ook tussen staat. Maar die is natuurlijk mee een gummetje uitgewist. Ik snap het, maar begrijp het niet. Er staan wel meer renners tussen waar een luchtje aan zit.

klootje kriekeljon 4 september 2021 om 01:04

Luchtje ja. Geen open riool.

Jean Dumas 4 september 2021 om 07:26

Omdat er indertijd nog geen open riool was, Cric.

Van Moser (gerespecteerd coureur overigens) kan bovendien gezegd worden dat hij heel wat roze truien in de schoot geworpen heeft gekregen, omdat Giro-baas Torriani desnoods het hooggebergte schrapte voor de destijdse favorieten.

Al Phila 4 september 2021 om 08:30

Hoezo geen open riool ?? Van Merckx is bekend dat hij meerdere (3x) keren betrapt is geweest, en toen waren er geen biologische paspoorten, whereabouts en werd er veel minder gecontroleerd. Alleen bestond de straf toen uit 2 minuten tijdstraf of zo, en niet uit levenslange schorsing.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eddy_Merckx

Al Phila 4 september 2021 om 08:31

Bij Moser kan ik me beelden herinneren dat er een helikopter op 12 meter (dat is geschat) achter hem ging vliegen om hem wat extra rugwind te geven ….

Mwielerfan 4 september 2021 om 14:46

Armstrong heeft nooit de Vuelta gewonnen. En heeft ie überhaupt de leiderstrui in Spanje gedragen? Armstrong koersde in de gold race, dauphine en tour. En verder eigenlijk nauwelijks

hanjovdberg 4 september 2021 om 09:35

Goede link Al Phila. Je zou ze in deze tijd voor minder hele lange straffen geven.

Maar nee deze man wordt nog steeds aanbeden als de godheid zelve ….

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair