Primoz Roglic: “Ik zat niet waar ik moest zitten”

woensdag 11 september 2019 om 17:29
Primoz Roglic: “Ik zat niet waar ik moest zitten”

foto: Cor Vos

Primož Roglič gaf na de zeventiende Vuelta-etappe toe een fout te hebben gemaakt. Volgens de Sloveense rodetruidrager zat hij op de verkeerde plaats in het peloton toen de koers in waaiers uiteenbarstte. Gelukkig kon hij daarna op de steun rekenen van zijn ploeg Jumbo-Visma.


“Het was een heel zware dag. Ik heb een fout gemaakt, want ik zat niet waar ik moest zitten”, gaf Roglič ruiterlijk toe na de finish. “Ik had vooraan moeten zijn. Het team heeft me gered met een grote inspanning. Ze gingen voluit vanaf de vroege beginfase en dat bleef zo de rest van de dag. Ons team heeft vanaf het begin een heel grote inspanning geleverd. Aan het eind konden we niet meer, dus moesten ook andere ploegen aan het werk.”

“We staan er nog altijd erg goed voor. Het was een zware dag voor iedereen. We hebben een strijd verloren vandaag, maar niet de oorlog. Ik voelde nooit dat de Vuelta uit handen gegeven was. Andere jongens wilden zo snel mogelijk finishen, dus het was voluit tot aan de aankomstlijn. We gaan het zien in Madrid, maar de dingen zien er nog altijd gunstig uit voor ons. De Vuelta is erg onvoorspelbaar en we kunnen nog altijd een groot gevecht verwachten in de laatste dagen.”

Dit artikel delen:

71 Reacties

Tinus1984 11 september 2019 om 17:35

Eerlijk antwoord toch

Apemantus 11 september 2019 om 18:19

Een antwoord een kopman waardig. Anderzijds, als Quintana niet mee zat was er niets aan de hand geweest. Maar goed dat hij zelf de verantwoording op zich neemt en zijn ploeggenoten prijst voor de geleverde inspanning. Zo hoort het.

limburgia 11 september 2019 om 19:47

Maar deed zelf wel helemaal niets om het recht te zetten en bleef maar achter Valverde aan rijden zoals al zo vaak in deze Vuelta .

guyremgabdel 11 september 2019 om 20:16

Limburgia : volkomen juist. Mede daardoor ben ik niet zo een Roglic-fan omdat het meer een zweetdief is. Zelden neemt hij over. Had ik ploegleider van Astana geweest vandaag dan mocht Roglic het eerst zelf zijn bord uiteten. Dan was hij wellicht de rode trui kwijt en lag alles weer open.

Apemantus 11 september 2019 om 20:34

Na ja, wat ik eigenlijk bedoel is dat hij heel correct antwoordt. Want ze hebben natuurlijk als collectief zitten slapen bij de start. En als het verhaal van Traksel klopt dan was de ploegleiding ook niet wakker en gaan die in deze ook zeker niet vrijuit.

xistnc 11 september 2019 om 20:42

Dat hoeft ‘natuurlijk’ helemaal niet. Als de rest van de ploeg vooraan zit en Primoz is ergens halverwege aan het beppen met zijn landgenoten, heb je er vervolgens niets aan als er drie wel mee zitten bij de 50. De positie van Roglic is bepalend.

Apemantus 11 september 2019 om 21:14

Als je als collectief achteraan zit bij de start dan vraag je er bijna om, en hebben ze nog mazzel gehad dat alleen Quintana en Kelderman meezaten.

tetedelacourse 11 september 2019 om 22:24

Ze zaten niet collectief van achter. Powles heeft zich uit de kopgroep terug laten zakken. Stierenpoep dus.

Apemantus 12 september 2019 om 08:23

Ok, ik heb de verklaring van Niermann gelezen. Ik neem alles terug. Roglic moet een schop onder z’n kl*ten hebben.

Olly 11 september 2019 om 17:35

Geen woord van gelogen, Lopez, Pogacar en Majka hebben wat meer aan hun hoofd. Al was Astana wel vandaag de ploeg die de kastanjes uit het vuur heeft gehaald voor Primoz.

NDI22 11 september 2019 om 17:54

Op het eind, ja. Eerste 100km was het Jumbo met wat hulp van UAE en BORA. Astana wilde profiteren voor het verloop van de ronde maar dat ging niet door.

Simon1 11 september 2019 om 18:20

Lopez had moeten demarreren toen Valverde werd terug gehaald.

west 11 september 2019 om 18:25

Als je kapot wil moet je 100 kilometers tussen twee waaiers in gaan hangen..

Simon1 11 september 2019 om 18:35

Zat nog 2 Astana’s op dat moment in de kopgroep niet? Roglic is alleen, je wilt hem roken of niet.

Chasse_patate 11 september 2019 om 18:52

@Olly. De rit niet gezien zeker. Hier kan ik echt boos om worden. De enige die de schaf beperkt hebben gehouden is jumbo zelf. Astana heeft als een stel laffe honden gereden en bij 1 aanval van soler en Valverde en alle knechten lagen eraf. Dus nee Astana heeft hier geen kastanje gered. Ze hebben hier het klassement van Lopez verneukt door gewoon niet mee te rijden terwijl ze er met 7 man bij zaten.

kelderfan 11 september 2019 om 17:36

Dat is helemaal waar. Maar hij hoeft in deze de “schuld” echt niet bij zichzelf te leggen.
De ploeg had meteen erop moeten zitten, want Deceunick Quickstep zal met alle mannen op de 1e. rij.

theogaarenstroom 11 september 2019 om 18:53

Als je ziet dat DQT op de eerste rij staat moet je weten dat er iets gaat gebeuren.

Natte spons 12 september 2019 om 09:19

Dat is niet waar. DQS moet het altijd vanuit de vroege vlucht doen. Zehebben niet een van de topsprinters deze Vuelta (zeker nu tegen het einde is Jacobsen te vermoeid) en geen topklimmer. Die staan dus elke dag vooraan om kans te maken op een etappe zege. Ze hebben namelijk ook geen klassementsman om te beschermen.

hartstikkebedankt 11 september 2019 om 17:39

Ik snap echt dat dit dat kan gebeuren en uiteindelijk is er niet zoveel aan de hand, maar iedereen wist dat dit zou gebeuren inclusief het team en de ploegleiding. Waarom dan niet vanaf kilometer 0 voor de zekerheid (je hebt immers veel te verliezen), wel vooraan beginnen en attent koersen. ‘We hadden het niet van het begin meteen verwacht’ vind ik dan wat zwak.

Matxin 11 september 2019 om 17:40

De grootste schade bij Jumbo na vandaag is het feit dat al zijn knechten diep in het rood zijn gegaan. Roglic zal de komende dagen dus waarschijnlijk alles alleen moeten gaan doen.

Welleke 11 september 2019 om 17:43

Daar ben ik ook bang voor, dat dit een uitputtingsslag is waardoor Roglic vaker geïsoleerd komt te zitten deze dagen. Dit keer viel het goed voor hem, was er eigenlijk niet veel aan de hand, maar is dit een voorbode voor de komende dagen?

S. Morgenstern 11 september 2019 om 17:44

Hetzelfde kon je stellen over de knechten van de concurrentie.

Vaelin 11 september 2019 om 17:52

Want de knechten van andere ploegen hebben vandaag kunnen sparen en lekker op het gemakkie mee gereden vindt jij? TJV heeft een sterk collectief en morgen gaan die er gewoon weer staan voor Rogla…..

Matxin 11 september 2019 om 18:10

De knechten van Jumbo zijn vandaag vele malen dieper in het rood gegaan dan die van Movistar en Astana. Die zijn morgen (relatief gezien) dus een stuk frisser.

mus van de maasstad 11 september 2019 om 18:12

In etappes als deze rijd iedereen in het rood

S. Morgenstern 11 september 2019 om 18:13

Ik denk dat er bij Movistar een aantal zijn die minstens zo diep hebben moeten gaan als die van Jumbo.

west 11 september 2019 om 18:15

Ben vooral benieuwd hoe diep Quintana in het rood is gegaan met zijn verkoudheid… Dat wil zich nog wel eens terugbetalen in een serieuze dip…

peter_g 12 september 2019 om 08:51

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Ja, ze hebben keihard moeten werken, maar het laatste deel toen ze eraf waren hebben ze kunnen uitbollen en sparen. Terwijl de knechten van astana en Movistar toen nog flink aan het werk waren

fietsvriend 11 september 2019 om 17:42

Eerlijk maar inderdaad opmerkelijk. Nou goed, iedereen weer op scherp gezet. Hopelijk niet bij iedereen de scherpte eraf na vandaag, want morgen…ohlalala, Movistar ruikt bloed.

EDIT: lees nu die reactie van Hofstede, ongelooflijk eigenlijk. Hoe kun je niet vooraan starten bij zo'n etappe?

Laatste man 11 september 2019 om 23:06

Dat zegt Hofstede nergens. Overigens zat Powless mee, dus zaten ze sowieso niet collectief achterin.

Franco Ballerini 11 september 2019 om 17:45

Bescheiden dat hij de ploeg dankt en de schuld van datgene wat vandaag zijn eindoverwinning had kunnen kosten op zich neemt. Maar TJV zal toch een keuze moeten maken. Vrijwel de enige ploeg die én goed wil zijn in de klassiekers, én een sprinttrein wil hebben, én voor klassementen wil gaan. Geen van de ploegen die qua budget boven TJV zitten heeft deze ambities. TJV succesvol dit jaar? Zeker, ik geniet er van. Maar van de GTs winnen ze waarschijnlijk alleen de Vuelta, van de klassiekers geen, en het aantal sprintoverwinningen in de grote rondes houd ook niet over.

vladimir 11 september 2019 om 17:50

Lekkere positieve post hierboven weer. Ga toch eens genieten mensen, want het leven duurt maar even… Wat een prachtige Vuelta dit jaar!

thorsen 11 september 2019 om 17:52

Van de mannen in het ‘peloton’ is Roglic de enige die geen plek heeft verloren. De wereld is niet voorbij, en anderen (Lopez, Pogacar, Majka) hebben veel slechtere zaken gedaan vandaag door niet mee te zitten.

tendam 11 september 2019 om 17:54

@franco ballerini
En daarom moet Sepp Kuss weg, want die is niet goed genoeg… toch?

Merlinappa 11 september 2019 om 17:58

Als Roglic wint hier (of podium rijdt) zijn ze een van de weinige ploegen die 3x achter elkaar podium rijden in een GT.. Maargoed, lekker blijven zeiken

YogiBear 11 september 2019 om 18:05

“Ze winnen alleen de Vuelta”. Dat is toch wel heel beroerd, als (natuurlijk moet het nog wel gebeuren) je van de GTs alleen de Vuelta wint. Moet wel paniek in de tent zijn dat ze niet minimaal ook de Giro of de Tour winnen.

vladimir 11 september 2019 om 18:05

Precies, dan doe je het dus echt heel goed. Maar volgens sommigen is dat blijkbaar niet goed genoeg…

Franco Ballerini 11 september 2019 om 18:36

Fijne inhoudelijke reacties op mijn mening dat TJV teveel hooi op zijn vork wil nemen.

vladimir 11 september 2019 om 18:41

Volgens mij doen ze het dit jaar op meerdere vlakken juist heel erg goed. Hoeveel teams kunnen dat zeggen (zeker met dit budget)? Daarnaast krijgt iedereen kansen, en dat is wel heel erg stimulerend (Kuss bijvoorbeeld). Volgend jaar zelfs nog sterker in de breedte. Begrijp dus niet echt goed wat je bedoeld.

katerkop 11 september 2019 om 18:42

@franco, je verwoordt het ook heel beroerd.

Overigens maken ze wel keuzes. Ze kiezen niet voor de heuvelklassiekers.
Uiteindelijk rijden ze door de renners en door de gekozen strategie een fantastisch seizoen

Franco Ballerini 11 september 2019 om 19:26

@katerkop (waarom voel ik me eigenlijk ongemakkelijk als ik dat type..). Gelukkig dat ze niet proberen in de Waalse klassiekers ook nog een rol te spelen. En dat ze het baanrennen, MTB en veldrijden links laten liggen. Oh, wacht even, zoals dat tegenwoordig gezegd wordt. Dat laatste is theoretisch niet helemaal waar.

Panache 11 september 2019 om 20:06

Misschien moet je gewoon wat meer moeite nemen (feiten checken en formuleren). Kan best dat je een valide punt maakt, maar schrijf je “het aantal sprintoverwinningen in de grote rondes houd ook niet over“ dan diskwalificeer je jezelf. Drie sprintzeges in de Tour – check de feiten…

peter_g 12 september 2019 om 09:03

Houdt niet over met de sprints in grote ronden? Ze hebben maar in 1 ronde op de sprint ingezet en ondanks dat hun topsrinter in de eerste etappe keihard valt winnen ze 3 sprints en pakken ze in de sprint de gele trui. Wanneer hadden ze het dan wel goed gedaan?

west 11 september 2019 om 17:50

Ze laten zich een oor aannaaien doordat DQS precies doet wat ze altijd doen. Niks onverwachts, je weet vantevoren precies wat er gaat gebeuren. Heeft niks met conditie of vermoeidheid te maken. Pure onbenulligheid dat je het laat gebeuren en niet mee bent.

NDI22 11 september 2019 om 17:57

Je weet dat ze gaan, maar niet wanneer. Vandaag gingen ze vanuit de start maar dat is niet echt gebruikelijk met een rit van 220km. Je kunt ook niet met het hele team constant vooraan zitten, wel wat verder van voren natuurlijk.

west 11 september 2019 om 18:08

Ze hebben zestien dagen lang bij de eerste vijftien gereden en bovendien: dit was aangekondigd.
Daarnaast: Het is een groep van 49 man die wegrijdt. Dat is 30% van het peloton die beter gepositioneerd zitten dan de leiderstrui…

skylimit 11 september 2019 om 17:54

Slaapkoppen!! Dit was bij Raas of Post nooit gebeurd;)
Waarschijnlijk dacht TJV nog een halve rustdag te kunnen nemen.

Franco Ballerini 11 september 2019 om 18:14

Dat knipoogje is moeilijk te interpreteren, maar dat was inderdaad bij Post of Raas niet gebeurd.

katerkop 11 september 2019 om 18:44

Dit gebeurde ook bij Post en Raas. Die vloekten dan de hele boel helemaal stijf.
Kijk ook eens naar andere tijden sport over Kuiper en de fouten die daar gemaakt werden door oa Post

FritsvanHoefelen 11 september 2019 om 18:20

Bizar dat je je hier laat verrassen

Onie 11 september 2019 om 18:25

Op zulke dagen moet je het wiel voor een DQS-renner hebben bij de start. Kans dat je meezit is groot. Makkelijk gezegd, maar oh zo moeilijk.

Sterk gereden dus van de Jumbo-mannen. Grootste inspanning dus moeten leveren voordat de uitzending begon, daarbij geluk gehad dat Astana ook belangen had bij het reduceren van de voorsprong.

katerkop 11 september 2019 om 18:46

Ze hadden het wiel van Richeze

Tripodboom 11 september 2019 om 18:29

Oliedom natuurlijk. Als DQS met zeven man meezit en ook nog eens in een groep van 47 renners en Quintana dan ben je wel heel dom als je niet onmiddellijk reageert. Nu heeft TJV zich uit de naad moeten fietsen maar konden ze niet tegen DQS op. Een goede les voor het WK . Niet ene Belg laten rijden. Met Theuns, Gilbert en van dan Bergh en Evenepoel voeg daar gemakshalve Allaphilipe ook maar bij maken ze gehakt van onze jongens als ze zo oliedom rijden.

katerkop 11 september 2019 om 18:50

Ze reden niet alleen tegen DQS maar tegen Ook Ineos, Mobistar, sunweb, mitchelton etc. Was dus oneerlijke strijd

tendam 11 september 2019 om 18:56

Wat heeft de Nederlandse ploeg op het WK hiermee te maken? Er rijden überhaupt maar 2 Nederlanders mee, Gesink en Hofstede.

joowii 11 september 2019 om 19:21

@tripodboom: niemand heeft iemand ‘laten rijden’, dat is juist het punt: de fout zit ‘m erin dat ze überhaupt in een positie zijn begonnen dat ze moesten ‘reageren’. Dat kun je dan nog zo onmiddellijk doen als je wilt, maar dan ben je dus altijd te laat. Gewoon omdat het ergens breekt waar jij nog niet rijd.

west 11 september 2019 om 18:31

Ik kan niet zeggen dat dit de schuld van Engels is, daarvoor hebben we niet genoeg informatie. Maar het is toch wel vaak zo dat als er een tactische fout gemaakt wordt, dat Engels er ergens bij betrokken is… Ik vind sowieso dat er in het wielrennen te weinig wordt doorgeselecteerd op ploegleiders en -managers, dus ik hoop dan maar dat ze bij Jumbo de prestaties achter de schermen ook goed evalueren en vooral: er actie op ondernemen?

tendam 11 september 2019 om 18:54

Het grappige is dat Niermann hier ook is, maar dat wordt gezien als de held dus moet het aan Engels liggen… ze hebben de renners gewaarschuwd. Dan moeten ze het uiteindelijk zelf doen, als het dan vanaf kilometer één losgaat kan het zijn dat iemand (Roglic) nog niet helemaal wakker is. Gebeurde hem in de Tour ook steeds, dat is iedereen alweer vergeten.

joowii 11 september 2019 om 19:26

Ik vind het ook tekenend dat Roglic direct zegt dat híj niet zat waar hij moest zitten. Dat strookt wel met jouw verhaal tendam.
Aan de andere kant lijkt het verhaal van Traksel meer op een black-out van de hele ploeg, waar ik me dan weer weinig bij voor kan stellen als je als ploegleiding op scherp staat.
De gedachte ‘het zal ons niet overkomen vandaag’ zal hoe dan ook door het hoofd van sommigen gegaan zijn vandaag.

josemanuelfuente 11 september 2019 om 18:41

Is die etappe ergens helemaal terug te zien?

Franco Ballerini 11 september 2019 om 18:52

Niet helemaal, maar om 21:04 een uur lang een samenvatting bij Eurosport 1.

Peter Lippens 11 september 2019 om 19:34

op VRT NU maar je moet wel een gevalideerd Belgisch account bezitten, geen probleem als je over een Belgische GSM nr. beschikt …

mackie 11 september 2019 om 19:01

Hier moet hij nog echt aan werken. Vorig jaar in de tour zat hij ook in de halve waaierrit in het laatste groepje

Bulcke 11 september 2019 om 19:10

Dat belooft dus veel spektakel in de rondes waar Roglic om de knikkers mee doet. Niet goed voor het hart van de Jumbo-Visma fans, wel goed voor de spanning in de koers :-)

vladimir 11 september 2019 om 19:21

Precies, heel fijn voor de wielerfans dit en hierdoor smaakt een eventuele eindoverwinning voor Roglic alleen maar zoeter.

Romāns Vainšteins 11 september 2019 om 19:46

Wat mij betreft is het vrij simpel. De ploegleiding, kopman en oude rotten binnen de ploeg moeten een rinkeltje horen of lichtje zien wanneer een lange rit met veel wind begint en om die reden lekker vroeg een handtekening zetten en met de hele ploeg vooraan bij de start staan. Je kan moeilijk een Hofstede of Kuss verwijten dat ze hier buitenboord geknikkerd worden maar mannen als Roglic zelf, Martin en Gesink moeten dit aan zien komen.

In de giro 2017 liep Dumoulin ook al eens achterlijk achter in het peloton te lummelen met zijn teamgabberts om vervolgens driekwart dag als een gek te moeten achtervolgen, dat had veel weg van wat hier fout is gegaan vandaag. Destijds trouwens met de meest schandalige ‘volg hier’ ooit tengevolge.

mus van de maasstad 11 september 2019 om 23:07

Was het niet zo dat tom acherin zat te praten en dat zijn eigen ploeg ineens vol doortrok waardoor het scheurde?

Of was dat een andere situatie?

Jeroen S. 11 september 2019 om 20:56

Niks aan t handje, misschien had tjv iets minder fanatiek moeten achtervolgen, ook al zou Quintana meer tijd krijgen, die kraakte al meerdere keren in de 2de week en Valverde ook, had maar iets langer blijven pokeren om Astana en de UAE te laten zweten.

vladimir 11 september 2019 om 21:41

Geheel mee eens. Zeker daar die twee er ook al een tour op hebben zitten. Trouwens, over tactiek gesproken. Op een gegeven moment was Moviestar (groep Valverde) toch echt aan het rijden terwijl Quintana voorop lag. Hoewel je dat bijna gaat verwachten, blijft dat toch bizar.

vladimir 11 september 2019 om 21:44

En dan is er trouwens ook nog zoiets als motivatie. Wie zou er, als het echt moet, harder willen werken voor zijn ploeg. Kuss of Soler…

Angedelamontagne 12 september 2019 om 09:22

En iedereen maar lachen toen ik vorige week schreef dat hij niet het métier van een coureur heeft. Net zoals in de mini ronde van Lombardije in de giro laat hij zich verrassen waar iedereen het verwacht. Er is ook geen enkel excuus dat hij kan inroepen. Naar Pogacar en Lopez wijzen, zoals verscheidenen hier doen, doet niet ter zake. Grote fout Roglic/ ploegleiding en met meer geluk dan kunde de boel gered.
Ik hoop onderhand wel dat hij de vuelta wint. Het zou, gegeven zijn voorsprong, de sterke ploeg tot vandaag en de zwakke tegenstand, een blamage zijn moest dit nog verkeerd gaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.