Primoz Roglic: “Ik ben de grote favoriet in de Tour de France”

zaterdag 18 januari 2020 om 12:17
Primoz Roglic: “Ik ben de grote favoriet in de Tour de France”

foto: Cor Vos

Primož Roglič ziet zichzelf als de grote favoriet voor de eindzege in de komende editie van de Tour de France. De Sloveen deelt in de zomer het kopmanschap met Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk bij Jumbo-Visma. “Ik zie geen reden om niet optimistisch te zijn.”

Roglič blikt in een uitgebreid interview met Ciclo21 alvast vooruit op de Tour de France. Om over een precieze rolverdeling te praten tussen de kopmannen van Jumbo-Visma vindt de Sloveen het nog te vroeg. “Er is nog een aantal maanden te gaan. Je kunt nu speculeren wat je wil, maar alles wordt pas bekend als we daar zijn en iedereen weet waar hij staat en wat hij kan. Pas als we dat weten, kunnen we gaan nadenken over hoe we de situatie aanpakken en hoe we het beste uit ons kunnen halen.”

Bang dat zijn ploeg Jumbo-Visma dezelfde fouten gaat maken als Movistar, is Roglič niet. Ook de Spaanse ploeg probeerde met drie kopmannen grote rondes te winnen. “Ik denk dat we een wat hoger niveau hebben en als de ronde kunnen winnen of andere mooie dingen kunnen laten zien, is dat omdat we erin slaagden goed om te gaan met de situatie.” Het is een algemeen gegeven dat Jumbo-Visma afgelopen jaar het meest is gegroeid, maar wat de sleutel daarvoor is, weet hij niet.

Favoriet
“Vanuit mijn gezichtspunt en bekeken vanuit mijn positie in het team, kan ik slechts zeggen dat we er allemaal hard voor hebben gewerkt. Het is niet iets dat opeens gebeurt, maar als je door de jaren heen steeds de juiste stappen zet, eindigt het in succes.” Met dat in ogenschouw genomen beantwoordt Roglič de vraag of hij zichzelf als de grote favoriet voor eindwinst in de Tour met ‘ja’. “Als je naar mijn resultaten van de vorige jaren kijkt, zie je dat ik al wat wedstrijden heb gewonnen. Daarom zie ik geen reden om niet optimistisch te zijn.”

Er zijn veel renners die in veel opzichten erg sterk zijn, antwoordt hij op de vraag of er betere klimmers zijn in het peloton. “Maar dat is niet iets dat me zorgen baart. Het enige waarop ik invloed heb, is mezelf te verbeteren. Daar focus ik me dan ook op. Als ik me voor de volle honderd procent kan geven en ik bereik mijn limiet, ben ik tevreden. Als blijkt dat iemand sneller of sterker is, voel ik me simpelweg trots dat ik bij hem kon blijven en dan kan ik diegene alleen maar feliciteren dat hij beter was.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

lander luypaert 18 januari 2020 om 12:34

Dat hij maar niet gaat beginnen denken dat hij hem al gewonnen heeft!

tendam 18 januari 2020 om 12:37

Lees nou eens verder dan alleen de titel.

Groningen 18 januari 2020 om 16:25

Inderdaad, de inhoud is, zoals wel vaker, een stuk genuanceerder dan de titel

doorak 19 januari 2020 om 02:14

Zo is Primož zeker niet,
– Statistisch gezien is hij een zeer grote kanshebber ook al zijn resultaten uit het verleden……
-Hij weet erg goed wat hij wil en wat hij kan
-Is door deze eerste 2 punten zelfverzekerd en durft dat uit te spreken wat hem alleen maar sterker maakt en mentaal fris houdt. Immer een sportman die zich geen zorgen maakt of het allemaal wel gaat lukken en vertrouwen heeft in zijn werkwijze en toewijding spaart veel energie uit.

Daarbij komt ook nog eens dat andere toppers die wellicht twijfels hebben, onzeker zijn nu al onder druk staan en mogelijk daardoor nog harder gaan trainen of extreem met gewicht bezig zijn wat vaak resulteert in TE veel.

Hij weet goed dat hij er pas is op de meet in Parijs, maar met zijn sterke kop kan hij dit spel op deze manier al op de wagen zetten.

Jean Dumas 18 januari 2020 om 12:40

Bernal is de grote favoriet, maar die houdt niet van grootspraak.

leegloper 18 januari 2020 om 12:47

Ineos opent en Jumbo antwoordt direct. Mooi.

assen 18 januari 2020 om 12:57

De Tour heeft geen uitgesproken favoriet voor mij.

Een tijd terug zag ik trouwens dat Dumoulin hoger genoteerd stond dan Roglic voor de eindoverwinning van de Tour.

kelderfan 18 januari 2020 om 13:31

Dat was zeker een tijdje terug; want Roglic staat sinds het vorige seizoen toch een streepje voor Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk.

assen 18 januari 2020 om 15:49

@Kelderfan
Neen, het was een paar maanden terug.
En zoooo gek is het nu ook weer niet, want in 2018 was Dumoulin de beste in het rondewerk qua constantie, en in 2017 in de Giro. Kortom, je moest van goede huize komen om Tom te kloppen. Terwijl Roglic zowel in 2019 als 2018 door een groter aantal renners is verslagen in een paar rondes.

stibadi 18 januari 2020 om 16:22

Op een bekende goksite staat Roglic er nipt beter op dan Dumoulin. Dat scheelt 50 cent per euro inleg. Voor Kruijswijk krijg je zelfs 27 euro meer terug. Nu weten bookies ook niet alles, maar het bevestigt wel wat de meesten verwachten. Kruijssie op plek 3

rahimns 18 januari 2020 om 20:36

@Assen Je hebt toch wel naar Roglic gekeken in 2019…. hoe consistenter kan je als renner zijn… alleen in de Giro even een kleine terugval, verder overal gewonnen in kleine rondes en een grote ronde. Zo’n seizoen heeft Dumoulin nooit gehad hoor.

oscarfreirefan 18 januari 2020 om 13:09

Tot zover 3 kopmannen

john 18 januari 2020 om 13:24

Dus hij denk van die Engelse doping professor te kunnen winnen

KennyKlimmen 18 januari 2020 om 13:38

Mooie uitspraken. Lijkt me in balans met de werkelijkheid.

doorak 19 januari 2020 om 02:16

U heeft het door.

Ward 18 januari 2020 om 14:08

Het ligt misschien aan mij, maar hoe kan je nu 5 maanden op voorhand favoriet zijn?

jacco4 18 januari 2020 om 14:13

Ik denk dat de slimste renner met geluk de tour gaat winnen. Factor geluk wordt altijd erg onderschat. Elke tourwinnaar had ook op het goede moment geluk. Geluk dwing je deels af door slimheid. De renner die nu niet het hardste schreeuwt dat hij gaat winnen, is de gevaarlijkste.
Wie deze tour gaat winnen mag dubbel trots zijn, nog nooit zo een dergelijk sterk deelnemersveld gezien.

Maglia Rosa 18 januari 2020 om 14:31

Zo groot is de factor geluk niet. Je moet inderdaad niet de pech hebben dat je betrokken raakt bij een niet te voorkomen valpartij, maar verder wint doorgaans gewoon de beste renner mits deze een waardige ploeg heeft. Slimheid is natuurlijk slechts 1 van de kwaliteiten waarover je moet beschikken om de beste te zijn.

Lalsacien 18 januari 2020 om 16:52

Ik vind dat Bernal afgelopen jaar de factor geluk aan zijn zijde had mede door de omstandigheden (schrappen van meerdere beklimmingen) en de opgave van Pinot.

Jan Blokland 18 januari 2020 om 14:17

Er zijn al aardig wat winnaars voorbij gekomen de laatste tijd zoals ze zelf zeggen.
Fuglsang, Pinot, Bernal, Pocagar, Landa, Froome, Thomas, Dumoulin, Angel Lopez, Valverde, zelfs Porte geeft zich nog kans, etc.., etc…
En nu dus Roglic weer. Maar er kan er maar eentje winnen toch?
Veel teleurstellingen dus. Tot aan de Tour zullen er waarschijnlijk nog wel een paar bijkomen en afvallen. Het beloofd sowieso een Tour vol verrassingen, als je dit allemaal leest.

Maglia Rosa 18 januari 2020 om 14:34

Van dat rijtje kan ik me alvast niet voorstellen dat Fuglsang en Pogacar aan hebben gegeven voor winst te gaan. En Landa, Superman, Bala en Porte denken ook echt niet dat ze de Tour gaan winnen. Ze zullen vast die ambitie hebben, maar met podium is hun Tour al geslaagd.

Jan Blokland 18 januari 2020 om 16:15

@Maglia Rosa, dit zijn allemaal mannen die op de één of andere manier hebben aangegeven voor de winst te gaan. Vanaf oktober na de publicaties van de grote rondes hebben ze zich daar over uitgelaten in verschillende artikelen. Ik denk ook wel dat het bij sommigen een illusie zal zijn. Zoals Porte, bijv. lijkt me kansloos geworden.

Maglia Rosa 18 januari 2020 om 17:17

Dan ben ik benieuwd waar je dat hebt gelezen. Fuglsang heeft nota bene aangegeven dat hij in de Tour niet voor een klassement gaat omdat de Tour te dicht op de Spelen zit.

Chippen 18 januari 2020 om 14:24

dumoulin weet dus dat hij ervoor moet zorgen dat hij als eerste weg is in belangrijke ritten, moet kunnen aangezien roglic niet meteen de grootste initiatiefnemer is

tendam 18 januari 2020 om 14:38

Als Roglic een leiderstrui draagt valt hij niet onderaan de klim al aan, dat klopt. Dumoulin is zelf ook vrij berekenend.

UrbanSteel 18 januari 2020 om 14:46

Als Dumoulin en Roglic op het einde een en twee staan met luttele seconden verschil zie ik Frits van Eerd wel stalorders (zoals in de F1 nog al is wil gebeuren) geven dat Dumoulin moet winnen, Frits ziet het liefst dat zijn Jumbo met een Nederlander wint.

doorak 19 januari 2020 om 02:25

Mogelijk levert een Nederlander in geel ies meer op. Echter Jumbo kan ook prima reclame maken met de Tourwinnaar mocht dat Rogla zijn.
Frist van Eerd is een zakenman wat een een gegeven is. Echter hij is erg sport minded waardoor af en toe de emotie boven de ratio gaat. Mensen die hem vroeger op de kartbaan en later op een cross of race waar talent rijd die hij sponsort weten wat ik hier bedoel. Ofwel de beste mag winnen als het maar in zijn team is.

chasse patat 18 januari 2020 om 15:00

Ik denk dat de sponsor toch een stille voorkeur heeft voor een Nederlander als winnaar. Marketing technisch levert Dumoulin een Jumbo meer geld op. Al denk ik niet dat ze zich er mee gaan bemoeien.

Lance4eva 18 januari 2020 om 15:07

We zijn van start hoor !!
Ik geloof niet dat Tom en Primoz ooit maten van elkaar gaan worden, en Steven moet onderhand toch ook wel begrijpen dat hij de schlemielige derde in dit gezelschap is.
Wel smullen voor ons dit allemaal.

Overigens denk ik dat Bernal wederom gaat winnen. Maar goed, ik lul ook maar wat.

toke 19 januari 2020 om 03:22

+1 wat betreft dat je maar wat lult.

Panache 18 januari 2020 om 15:26

Roglic moet, om kans te maken, dé man van TJV zijn. Dát is de bedoeling van deze uitspraken. Dumoulin zal het prima vinden zo in de schaduw.

Jungle Man 18 januari 2020 om 15:43

Een Nederlandse tourwinnaar is beter voor de sponsor.

Sonsbach Allstars 18 januari 2020 om 16:30

Roglic, Bernal, Froome en Thomas hebben al op ketonen gefietst. Dumoulin nog niet; t zal mij benieuwen

Natte spons 18 januari 2020 om 23:22

+1

Scott Sunderland 18 januari 2020 om 17:45

Roglic is zeker een van de topfavorieten hoor, samen met het duo Bernal / Thomas. Daarna Dumoulin. Pinot een beetje. Pogacar in de gaten houden.

Samlambeej 18 januari 2020 om 19:01

Waar is dat gewauwel over de Tour überhaupt al voor nodig?

Ben ik als volger toch nog helemaal niet mee bezig.

Obidos 18 januari 2020 om 19:57

Weet iemand wie de mevrouw rechts op de foto is?

EricV 18 januari 2020 om 20:16

Iedereen weet toch zeker wel dat Ineos gewoon de tour wint?

Sunrider 19 januari 2020 om 01:08

Die kop doet grootspraak van Roglic suggereren maar uit het artikel blijkt dat amper. Dat hij een grote favoriet is staat vast en zelfvertrouwen heeft hij zeker. Trouwens in de afgelopen giro bleek hij een maagprobleem te hebben.

Pascal De Kooning 19 januari 2020 om 08:18

Kruijswijk gaat niet winnen sowieso en bij Dumoulin moet je maar afwachten hoe hij terugkomt dit jaar. Op voorhand geef ik bij Jumbo Roglic de meeste kans op een Tourzege maar ik ben bang dat Ineos met Bernal of Froome uiteindelijk toch aan het langste eind trekt.

ghostwriter 19 januari 2020 om 13:29

Heeft Roglic letterlijk gezegd "Ik ben de grote favoriet in de Tour de France" of gaf hij "Ja" als antwoord op een vraag of hij zichzelf als grote favoriet ziet? Uit het stuk lijkt het tweede waar te zijn en ik dat geval zijn de quotation marks in de titel ongepast.