Roglic: “Het was niet mijn beste dag, ook niet mijn slechtste”

zondag 26 mei 2019 om 19:34

Primoz Roglic kon na afloop van de vijftiende etappe zijn tijdverlies op de concurrentie relativeren. De kopman van Jumbo-Visma verloor veertig seconden op Vincenzo Nibali en Richard Carapaz, nadat de Sloveen in de finale pech kende én viel in de afdaling. “Het was niet mijn beste dag, maar ook niet mijn slechtste”, zegt Roglic tegen de pers, waaronder WielerFlits.


“Uiteindelijk kan ik wel blij zijn. Ik had een probleem met mijn voorste derailleur, dus moest ik wel wisselen van fiets. Ik had een andere fiets, dus alles was een beetje anders”, aldus Rogla, die dertig kilometer voor de finish de fiets van Antwan Tolhoek overnam.

Op de slotklim naar Civiglio trokken Nibali en Carapaz ten aanval. Roglic verloor daar wat tijd. “Ze gingen hard, maar ze waren op de top niet heel ver voor”, blikt hij terug. In de afdaling ging het wel mis, Roglic kwam ten val. “Ik ging iets te hard de bocht in, maar ik ben blij dat ik er zo uit ben gekomen. That is not a big deal.”

Over de concurrentie kan en wil Roglic niet te veel kwijt. “Wat kan ik zeggen? We hebben nog een week te gaan. Het gaat goed met mij na de val, ik ben blij dat ik gefinisht ben en kijk uit naar de rustdag. Ik heb wat bloed in mijn gezicht, maar het is niet heel erg. Gelukkig fiets ik niet met mijn gezicht.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

32 Reacties

Turtlehead 26 mei 2019 om 19:46

Vraag die man als columnist ajb. ‘Gelukkig fiets ik niet met mijn gezicht’. Dat is toch hilarisch!
Ik (en misschien nog één of een paar WF-ers) zit(ten) te huilen en gillen achter de tv, ploegleiders staan te pissen en hij blijft koel. Mooi.

kelderfan 26 mei 2019 om 20:19

Ja, ik kom niet meer bij. Primoz mag ik even….

Scibby 26 mei 2019 om 20:00

Wat een heerlijke nuchtere reactie

rennerske 26 mei 2019 om 20:02

Roglic staat op het punt om het wielrennen als ploegsport de nek om te draaien. Volgend jaar rijdt hij de Giro in eigen beheer.

kelderfan 26 mei 2019 om 20:18

Voordeel is dan wel dat de ploegleiders eerst moeten vragen of zij even mogen pissen. Dat kan ook niet op elke plek.

Random wielerliefhebber. 26 mei 2019 om 20:23

Hahah wat een kerel

Vlinder 26 mei 2019 om 20:26

Wat een gast ook…heerlijk!

skylimit 26 mei 2019 om 20:33

De giro winnen is na vandaag wel een stuk lastiger geworden. Dit was toch een etappe, waarin hij geen tijd zou hebben moeten verliezen. Die valpartij heeft hem toch 20-25 sec. extra verlies gekost.

Merlinappa 26 mei 2019 om 20:49

Shifter of derailleur, welke is het nou? haha. Hij oogt niet heel aangeslagen.

SteelHorseCowboy 26 mei 2019 om 22:28

Ik denk dat hij met ‘front shifter’ de voorderailleur bedoelt.
Wel logisch ook eigenlijk.

Samlambeej 26 mei 2019 om 20:50

Veel verder dan 15 seconden zijn ze niet van 'm weggereden. Hij is al enige tijd aangeschoten wild daar in de favorietengroep. Knap hoe hij het tot dusver gedaan heeft. Maar ze gaan 'm dinsdag proberen afmaken. Ik zie zeker nog 5 pretendenten voor deze Giro. Carapaz, Roglic, Nibali, Yates en Landa die andermaal in de verdrukking van z'n eige ploeg zit terwijl die vorm zat heeft..

Polleke 26 mei 2019 om 21:19

Landa heeft al aangevallen maar werd toen nog bijna opgeraapt door….Carapaz, dat lijkt me duidelijk genoeg qua kopman zijn. De grootste troef van Movistar is nu de leider in de Giro, die gaan echt geen avontuur aangaan met Landa…

Samlambeej 26 mei 2019 om 21:25

@Polleke
Landa heeft vandaag geen meter op kop gereden. Het was Carretero, of zelf aanvallen. Ik heb Landa de sprong naar Carapaz-Nibali zien wagen maar Roglic zat er te kort op.

Random wielerliefhebber. 26 mei 2019 om 21:29

Het was Pedrero die vandaag de laatste man was voor Carapaz en Landa.

Landa lijkt tekort te komen bergop en kijkt al tegen een grote achterstand aan, top 5 is nog mogelijk voor hem maar winnen word heel lastig

Jandepandaman 26 mei 2019 om 21:30

Carretero hoor, heb je wel gekeken?

Samlambeej 26 mei 2019 om 21:36

Met nog 4 bergetappes kan iedereen een ineenstorting/verrijzenis meemaken. Laten we Yates als voorbeeld nemen.

Romāns Vainšteins 26 mei 2019 om 21:41

Hij heeft zijn karakter heel erg mee voor deze sport maar dat staat volkomen los van dat de afgelopen 3 dagen niet goed was. Grote vraag natuurlijk wat hij zelf bepaalt en wat de ploegleiding ,…, Waarom zit Zeeman hier niet in de auto eigenlijk ???

Random wielerliefhebber. 27 mei 2019 om 07:40

De commentatoren gaven ook Carretero aan maar dat was m duidelijk niet, die heeft n heel opvallende bril

Brummel 26 mei 2019 om 21:16

“Luckily, I don’t pedal so much with my face.”

kan zo op een t-shirt

DonQuijote 26 mei 2019 om 21:39

De jonge die met zijn mobiel staat te filmen, priceless :)

Samlambeej 26 mei 2019 om 22:00

@Romans Vainsteins
Carapaz laten rijden (1'20) in de etappe naar Ceresole Reale was een fout. Op dat moment hadden ze moeten weten dat de man met een etappe op zak een kwaje klant zou gaan worden. Op die berg was er enkel Nibali bij Roglic die hem kon counteren. Landa was voorop. Een dag later had Carapaz sowieso gewonnen en met al die mannen in het wiel had ik Roglic niet geadviseerd om het alleen dicht te rijden. Nibali, Caruso en Roglic hebben nog samengewerkt of Carapaz had de trui met meer dan 7".

Samlambeej 26 mei 2019 om 22:21

Waar had Roglic eigenlijk van kop af kunnen aanvallen? Nergens.(?) Misschien door Carapaz gisteren te volgen maar die aanval was gewoon heel goed getimed.

Ik neem voorlopig nog mee dat het verschil vandaag op de top slechts 15 seconden was. Dat is een beetje plooien maar zeker niet kraken.

mus van de maasstad 27 mei 2019 om 06:02

Ik telde 12 sec op de top

vinnievidefietsen 26 mei 2019 om 22:30

Niet meer zeggen dat deze man geen humor heeft, geniaal dit. Nu nog wat aan zijn mimiek doen en dan heeft hij al het publiek mee. De laatste week gaat weer als vanouds retespannend worden, wat een wedstrijd toch ieder jaar weer. En Primoz, die maakt zich niet zo druk, waarom zou hij? Misschien even goed dat er komende dagen vooral wordt aangevallen tussen Nibali, Carapaz, Yates en consorten. Blijf maar in het wiel en dan komt er vanzelf een moment waar hij kan toeslaan, mits de benen er zijn natuurlijk. Iedereen kan nog pech krijgen deze week en dat kan heel wat meer kosten dan deze 38 seconden. Lopez weet daar alles van.

Veloburto 26 mei 2019 om 23:12

Het zijn gewoon marginal gains als je als ploegleider niet teveel drinkt tijdens de koers

Mystery Rider 27 mei 2019 om 10:50

Ze kunnen toch makkelijk in een bidon plassen in de auto???

debarreman 27 mei 2019 om 06:39

Ploegleiders verplicht op cursus ‘plas ophouden’ of anders een stevige senioren luier aan.

Ajvenema 27 mei 2019 om 07:30

2 goeie tijdritten, en een meevallertje in de etappe van dumoulins val. Verder heeft ie alleen nog maar tijd verloren in de bergen. hij heeft echt een dijk van een derde week nodig om hier nog te winnen…

Brummel 27 mei 2019 om 10:02

glas half vol: Roglic heeft al zijn krachten gespaard voor de derde week. Hij gaat op de mortirolo aanvallen.
glas half leeg: Roglic te vroeg gepiekt, er zit niet meer in het vat. hij gaat op de mortirolo meer tijd verliezen.

Wheely 27 mei 2019 om 11:41

@Brummel +1
Dit is exact het vraagstuk van deze Giro.

Diegosi 27 mei 2019 om 09:20

Podium gaat lastig worden voor deze man, klassiek verhaal van te vroeg pieken…