Primoz Roglic had schouder uit de kom: “Heb wat fouten gemaakt vandaag”

zondag 14 maart 2021 om 18:31
Primoz Roglic had schouder uit de kom: “Heb wat fouten gemaakt vandaag”

foto: Cor Vos

Primož Roglič verloor zondag een bijna zekere eindzege in Parijs-Nice. Twee valpartijen gooiden roet in het eten voor de kopman van Jumbo-Visma, die Maximilian Schachmann met de gele trui naar huis zag gaan. “Dit was niet de rit waarop we gehoopt hadden. Ik heb wat fouten gemaakt vandaag”, vertelde hij na afloop.

“Bij de eerste val was mijn linkerschouder uit de kom en daarna viel ik nog een keer”, aldus Roglič tegen Het Nieuwsblad. “Ik heb alles gegeven, maar ik kon niet meer in de eerste groep komen. Zonde, maar op naar de volgende. Ook dit hoort bij de sport. We komen zeker terug in de volgende races.”

“Ik dacht er niet echt over na dat de eindzege uit mijn handen aan het glippen was. Het is altijd een gevecht met jezelf. Als je dat kan, heb je gedaan wat je moest doen”, reageert de Sloveen. “Ik heb alles gegeven. We zijn natuurlijk teleurgesteld, maar de wereld stopt niet met draaien. We moeten nu vooruitkijken. Het had veel erger kunnen zijn. Gelukkig zal ik over een paar dagen wel in orde zijn.”

Roglič eindigde na zijn inhaalrace als 56ste op 3.08 minuut van ritwinnaar Magnus Cort. De Duitser Schachmann werd tiende in de daguitslag, wat genoeg bleek om voor het tweede jaar op rij Parijs-Nice te winnen.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

53 Reacties

dumoman 14 maart 2021 om 18:33

Wat een ongelofelijke realist…

Turtlehead 14 maart 2021 om 18:36

Ja dat is knap. Maar hij is er misschien ook wel wat aan gewend dat het hem tussen de vingers glipt (Giro 2019, Dauphiné en Tour 2020, (bijna) Vuelta 2020)…

Nou zie je dat die drie etappes winnen maar goed is ook, morgen kan alles anders zijn…

Derallleur 14 maart 2021 om 18:36

Heb je liever dat hij in zak en as zou zitten?

jv88 15 maart 2021 om 09:22

Lekker makkelijk Schildpadhoofd. Tel de overwinningen eens die hij wel behaald heeft!!!

mooiman 14 maart 2021 om 18:35

Wat een geweldige sportman.

Wildebert 14 maart 2021 om 18:39

Duidelijk verhaal. That’s the spirit.

KennyKlimmen 14 maart 2021 om 18:40

Coveyaans en Stoïcijns.

The Whaler 14 maart 2021 om 18:50

Mooie reactie “Ik heb fouten gemaakt” nooit naar anderen wijzen.
Wel behoorlijk balen natuurlijk. Vooral ook schouder uit kom is toch echt wel pittig. Dan nog opstappen is ook wel knap. Vond wel jammer dat team net te snel wegviel want was op 50 meter gekomen. Nog 2 snokken door de rest en hij was er misschien bij gekomen.

The Whaler 14 maart 2021 om 18:51

Ter aanvulling. Kent denk ik ook zijn eigen (enige?) beperking en dat is toch sturen. Niet bang in de afdaling maar in peloton staande houden misschien nog wel eens kwetsbaar.

pirazzi 14 maart 2021 om 18:53

Gisteren had hij het nog over focus. Was dat minder vandaag of kwam de valpartij gewoon door pech?

madeinstars 14 maart 2021 om 18:57

Je weet nooit of het pech was, of te weinig focus, of inderdaad gewoon gebrek aan stuurmanskunsten. Feit blijft dat dit wel iets is dat hem blijft achtervolgen. Ze moeten daar bij de ploeg (voor zover ze dat nog niet doen) misschien toch serieus aan proberen te gaan werken.

molovin 14 maart 2021 om 18:58

Een grote sportman, in de koers door de pijn bijten en blijven strijden en na afloop eerlijk en sportief.

ratajan 14 maart 2021 om 18:59

Top reactie, zo hoort het. Gun hem des te meer de tour dit jaar, begin hem steeds meer te waarderen.

Romāns Vainšteins 14 maart 2021 om 19:01

Dikke kans dat die 2e valpartij voortkwam uit het nog wat ontwricht zijn na die eerste klapper. Dat zie je redelijk vaak in koers, renners met een Murphy- dag

En wat relativering betreft krijg je ze echt niet beter dan Roglic. Een goed voorbeeld van kunnen leven met je tekortkomingen.

Jan Blokland 14 maart 2021 om 19:02

Dit zijn uitspraken die alleen maar door een klasbak gedaan worden.
Shapoo!!

xistnc 14 maart 2021 om 19:03

Wat een kerel.

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 19:05

Enorm knap hoe hij met dit soort dingen om kan gaan. Ongekend ook hoe hij vol door bleef rijden, terwijl er niets meer was om voor te rijden.

Wim Kruithof 14 maart 2021 om 19:22

precies, zo een mooie strijder dit. ‘We pakken een punt in Eindhoven’, van der Poel wint maar ik houd toch een groteske kater over aan vandaag. Had het Roglic zo gegund.

Mischa 14 maart 2021 om 19:46

Anderen niet.. na zijn actie van gister.

harryjohan71 14 maart 2021 om 20:03

Dat Bora en Astana zo op kop reden, heeft niets te maken met de overwinning van Roglic een dag eerder.

Murcia 14 maart 2021 om 19:07

Die schouder uit de kom moet een déjà-vu moment voor hem zijn, de allereerste koers die hij reed voor TJV in Australië moest hij mede daardoor staken.
Verder een klasse reactie waarbij hij de schuld puur bij zichzelf legt en alweer verder kijkt. Op naar revanche in Baskenland als het verder meevalt.

Kelder is de Man 14 maart 2021 om 19:17

Wat een goede verliezer. Zag m voorbij Schachmann fietsen en dacht.. geen felicitatie.. Paar seconden later..

Murcia 14 maart 2021 om 19:26

Dat was inderdaad groots, ik zou meteen de teambus zijn ingelopen en daar flink hebben staan tieren maar hij is dan de vent die meteen de winnaar feliciteert voordat hij aan zijn eigen teleurstelling laat staan verwondingen denkt. Vond het ook wel mooi dat verschillende renners lieten zien dat hij wel degelijk geliefd is in het peloton. Bouhanni, Campenaerts en Tim de Clerq (die bijna nog zelf verongelukte, de schat) hielpen allemaal een handje. Ook op de slotklim reed hij nog lange tijd een zelfde tempo als de kop van de groep. Dat is wel degelijk karakter tonen.

fietsvriend 14 maart 2021 om 20:11

En vergeet Danny van Poppel niet – het hielp niks maar gaf zijn laatste benen voor Roglic.

Kelder is de Man 14 maart 2021 om 20:16

Murcia
Dat was mooi om te zien inderdaad. Zo'n verscheurde koersbroek met schaafplekken zal ook sympathie hebben opgewekt.

Staf V 15 maart 2021 om 00:01

@Murcia, campenaerts en Declerq? beide einde contract?

Murcia 15 maart 2021 om 00:22

@Staf V
Victor als oud-ploeggenoot spreekt altijd lovend over Primoz, dus echt een vriendendienst denk ik en Tim is einde contract maar zal waarschijnlijk in elke koers die hij rijdt voor iemand op kop willen rijden ploeggenoot of niet. Dat zit in de man zijn DNA. Groot respect overigens voor hem en ik zie hem niet meer weggaan bij DQS, zit daar perfect.

Mischa 14 maart 2021 om 19:47

Niet alleen vandaag dit weekend een foutje gemaakt.

Dit is een prachtig voorbeeld van wonden likken nadat Hooglic voor de val kwam.

Elvs 14 maart 2021 om 20:05

Ik weet niet precies wat Roglic jou persoonlijk aangedaan heeft maar je komt behoorlijk sneu over met die negativiteit richting hem.

Volgens mij laat vandaag juist zien dat zijn actie gisteren meer dan logisch was. Pakken wat je pakken kan, het kan zomaar omslaan.

Michelangelo 14 maart 2021 om 20:09

Sneu
+ nog wat tekens

bartp25 14 maart 2021 om 20:24

Wat een domme reactie, de rit van vandaag toont juist aan dat hij gisteren de juiste keuze maakte: niks laten liggen want je weet maar nooit. Als hij het vandaag had weten te beperken tot 51 seconden was het de slimste move aller tijden geweest. Roglic heeft in dat opzicht geleerd van de tour vorig jaar. Geen gat is groot genoeg, geen cadeautjes en pakken wat je pakken kan.

Marik 14 maart 2021 om 21:12

Mischa ook een alter ego?

Mischa 14 maart 2021 om 21:31

Ik verwacht dat het gas geven van Bora, aangemoedigd door Astana anders was geweest indien Roglic gister ook een gebaar van sportiviteit had gemaakt. Maar we mogen natuurlijk van mening verschillen. Het hangt ervan af waar je voor staat.
@Marik: Geen idee wat je bedoeld. Mischa is geen werkwoord.

bartp25 14 maart 2021 om 22:23

Ja want astana en bora hebben ook maar iets te maken met bahrein. Alsof het hun uit maakt wie gisteren gewonnen heeft. Die rijden voor hun eigen belang net zoals Roglic. Enkel er zijn een paar ploegen die vaker dit soort fratsen uithalen, profiteren van pech van een ander namelijk Movistar en Astana. Bora gaf eerlijk aan we waren aan het rijden voor hij viel en we hebben gewacht echter viel hij nogmaals en toen konden we niet meer wachten want we wilde voor de rit gaan. Dat verschillende renners van verschillende ploegen hebben geholpen zegt genoeg over de sympathie die Roglic heeft in het peloton. Ieder heeft recht op een mening maar wat jij doet is onzin uitkramen.

Mischa 14 maart 2021 om 22:56

Uiteraard maakt het hen vandaag niets uit. Als Roglic gister een gebaar had gemaakt, verwacht ik dat dat vandaag ook had kunnen gebeuren. Krachten die sterker zijn dan willen winnen. Het zal niet waar zijn, als ik jullie reacties bekijk. Al net zo vriendelijk.

S. Morgenstern 14 maart 2021 om 23:05

Vriendelijkheid zou ik niet afmeten aan het gedrag van ploegen met belangen. Het is tenslotte topsport. Vriendelijkheid kun je wel aantreffen bij renners zonder belangen. Opvallend veel van die laatste toonden vandaag vriendelijkheid richting de gevallen Roglic. Ik heb uit zeker vijf verschillende ploegen renners voor hem op kop zien rijden.

Mischa 14 maart 2021 om 23:19

Daarom zei ik gister al dat even inhouden soms meer winst oplevert. Zulke vriendelijkheid had toen onverwacht, daags erna al, iets op kunnen leveren. Wat?.. de winst in een kleine, belangrijke, ronde.. Het is maar hoe je topsport benaderd. Ik vind het natuurlijk ook mooi dat hij die steun van die jongens kreeg en ook de bijval van alle fiets liefhebbers op deze site. Het is een immense prestatie van hem om nog zo door te zetten. Dat hij laat blijken dat hij geen wrok koesterd na de finish mocht er niet bijkomen.

bartp25 15 maart 2021 om 09:36

Ik ga het anders proberen Mischa, als Roglic had ingehouden, wie had dat geweten buiten Roglic? Niemand. Had hij dan na de rit moeten zeggen ja ik gunde het Mader dus ik heb maar ingehouden. Ik denk dat dat juist het tegenovergestelde het opgeleverd, in plaats van sympathie wordt je dan, terecht, arrogantie verweten.

peterwinnen 14 maart 2021 om 20:03

Respect Roglic. Geen gezeik en inderdaad de aarde draait rustig door hoor als je een wielerkoers niet wint. Geruststellende gedachte wel.

jooprioolpijp 14 maart 2021 om 20:24

Deze man is zo Zen – diepe buiging. Wat niet wil zeggen dat ik niet ook kan genieten van renners waar de emotie na zoiets tot het plafond klotst, maar dit is veel zeldzamer. Groots.

FDJ 14 maart 2021 om 20:36

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om gisteren gewoon die rit te pakken. Een dag later kan alles anders zijn. Op en top sportman, een geweldige realist en vooral een mentaal ijzersterk persoon.

horsm 14 maart 2021 om 20:43

Mooie & sportieve reactie.

Gilberto 14 maart 2021 om 21:16

Een heel pak renners die er telkens weer invliegen, een heel pak renners die zich niet verstoppen, een aantal ontzettend attractieve gasten met een goede kop erop, een flink aantal toppers die elkaar’s talent en kracht herkennen en respect naar elkaar, geen smoesjes, strijders en helden staan op, iedere keer weer meer verbazing en meer spektakel, en NOG weten er een paar hier op zo’n forum de galbak uit te hangen….diep triest….

Wim Kruithof 15 maart 2021 om 04:35

gilberto, geheel eens. Had het niet beter kunnen verwoorden.

Marik 15 maart 2021 om 06:13

Hear hear!

ProfrondeZevenbergen 14 maart 2021 om 21:19

In één woord: Respect

Baukema Tomoulin 14 maart 2021 om 22:46

Heroïek en melancholie hoort meer bij het wielrennen dan welke sport ook ter wereld. Gister de gebeten hond en een aantal fans kwijt vanwege Mäders zwanenzang, vandaag zelf een grote pechvogel en dus weer 100 punten in likeability gestegen. Terwijl Pogacar onverstoorbaard doorgaat met rondes winnen. Komende tour is Roglic de underdog en dat zal nog wel eens goed kunnen uitkomen.

Staf V 15 maart 2021 om 00:13

Wat opvalt? JV heeft weinig of geen steun van andere ploegen, blijkbaar doen ze niet aan klantenbinding, nochtans van alle tijden, JV heeft ook veel renners maar weinigen die echt er toe doen, een Bennet en Kuss kunnen in het hooggebergte steun verlenen, op het vlakke hebben ze er ook een paar, maar daar tss in weinig of niks, in de auto bij JV worden ook grote fouten gemaakt, bv vandaag, Roglic is op kop van achterblijvers aan het sleuren om de laatste 50m dicht te rijden en in de staart van de vorige groep zie je een JV op de derde laatste plaats rustig meedrijven, hadden ze in de auto een beetje alerter geweest dan had die gast die 50m voor Roglic kunnen dichten, en later Roglic op zijn eentje laten proberen het gat dicht te rijden was ook een foute inschatting.

S. Morgenstern 15 maart 2021 om 01:06

FDJ reed vandaag mee op kop, Van Poppel, Bouhanni, Campenaerts en De Clercq waren van steun. Ik vond het opmerkelijk veel, jij noemt het weinig tot geen?!

roel-westra 15 maart 2021 om 01:48

Denk dat ROGLIC met dilemma zit…..want gele trui tot een goed einde brengen zit er weer niet in …zag hem ook beetje twijfelen

Sven.99 15 maart 2021 om 03:19

Mooie reactie na al het gejank van vele reaguurders hier. Hij was 1 keer gevallen en toen is er gewacht, als hij dan vervolgens weer valt en lang stilstaat in volle finale (25 km te gaan) dan is het logisch dat niemand meer wacht.

Mischa 15 maart 2021 om 07:02

Dat is het zoals jij en de meeste anderen het zien. Prima. Ieder zijn mening.

Headlines

Materiaalzone

Populair