Primoz Roglic gaat de Vuelta winnen: “Ik ben heel erg opgelucht”

zaterdag 14 september 2019 om 19:18
Primoz Roglic gaat de Vuelta winnen: “Ik ben heel erg opgelucht”

foto: Cor Vos

Primoz Roglic hield zaterdag in de laatste bergrit van de Ronde van Spanje stand. De Sloveen van Jumbo-Visma gaat morgen in Madrid gehuldigd worden als de 74ste winnaar van de Vuelta. “Ik ben heel erg opgelucht”, laat de rodetruidrager weten. “Tot nu mocht ik alleen stiekem lachen.”


“Het was de laatste zware dag in de bergen. Het is leuk dat er opnieuw een Sloveen wist te winnen. Hoe dichter bij het einde we komen, hoe zwaarder het wordt. Ik ben op mijn plek gebleven, dus ik ben erg blij. Het was een zware dag voor ons na de valpartij van vrijdag”, vat de Sloveen de etappe samen.

De coureur van Jumbo-Visma wil zijn ploeg alvast bedanken voor hun hulp bij zijn aanstaande eindzege: “We hebben de afgelopen weken laten zien hoe sterk we waren en vandaag hebben we dat opnieuw gedaan. Iedereen heeft het fantastisch gedaan. Hopelijk kunnen we morgen nog iets meer lachen met zijn allen.”

“We hebben heel sterke renners in onze ploeg, waarmee we in elke wedstrijd om de zege kunnen strijden. Ik denk dat dat ook het meest belangrijk is. Hopelijk kunnen we dat de volgende jaren met nóg een sterkere ploeg blijven doen”, sluit de gelukkige Sloveen af.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Marik 14 september 2019 om 19:22

Deze man is zo ongelofelijk goed en ik verwacht dat hij nog beter wordt. Chapeau!

Scibby 14 september 2019 om 19:26

Puik werk maar ik kan niet wachten totdat Roglic voor de winst het gaat opnemen tegen de allersterksten. Met alle respect maar daar reken ik quintana en Valverde niet bij.

Jeroen VS 14 september 2019 om 19:34

Beter ook als dumoulin als je t mij vraagt. Nu al zin in de grote rondes volgend jaar en met name de tour

kielabokki 14 september 2019 om 20:22

Die indruk heb ik ook. Ook een nog betere kop er op.

Tony van Raamsdonk 15 september 2019 om 10:17

Ik denk ook dat Roglič beter is dan Dumoulin.
Beter bergop…
Ze kunnen elkaar sterker maken.
Maar,laat het maar zien volgend jaar….

eef Dolman 14 september 2019 om 19:57

Zwakke ploeg, waren weinig in de finale te vinden voor ondersteuning, hij de ronde kunnen verliezen en stukken tussen de bergen

nobrakes 14 september 2019 om 20:22

Zozo wist niet dat er deze week ook een andere vuelta gereden werd.

robert-jan 14 september 2019 om 20:24

Ligt dat nou lekker op de maag zo’n fles azijn?

TeamNL 14 september 2019 om 20:31

Onzin!

De ploeg heeft er voor gezorgd dat Astana geen plan kon opzetten, alles werd geblokt door TJV. Hierdoor was Astana al vroeg opgerookt.

Piet Kei 14 september 2019 om 20:36

Zwakke ploeg, ben je een aantal etappes vergeten soms?
Thuis hebben ze nog Laurens Deplus, Steven Kruijswijk enTom Dumoulin dat zijn toch geen misselijke renners.

Renzeva 14 september 2019 om 20:46

Weet niet welke Vuelta dat was… welke zender was dat op te zien dan? moet wel een interessante vuelta zijn geweest…

jv88 14 september 2019 om 20:57

Ga nou niet op zulke gasten in. Daar is het ze om te doen!

Tony van Raamsdonk 15 september 2019 om 10:18

Heb je met je rug naar de TV gezeten?
Zeker een Belg….

Hennie.K 14 september 2019 om 20:19

Rogla neemt terecht al een voorschot op de komende jaren. Als deze selectie bij elkaar blijft is er zeer veel mogelijk. Hoe Jumbo dit gaat managen is de grote vraag….

de winnaars 14 september 2019 om 20:25

Prima gedaan en een volkomen terechtte mooie winnaar. Volgend jaar gegarandeerd op het podium van de tour en wie weet ,vooral door zijn fenominale tijdrit, op de hoogste trede. En ja is beter dan Dumoulin.

Ligthning 14 september 2019 om 20:50

Of hij in het hooggebergte tegen de allerbesten zal kunnen concurreren, moeten we nog afwachten. Ik verwacht wel dat hij dit volgend jaar al zal kunnen. Wel heeft hij, net als Dumoulin, een groot voordeel. Hij kan prima tijdrijden. Zitten er volgend jaar voldoende tijdritkilometers in de Tour, dan zal hij allicht meedoen voor het podium… en allicht meer. Blijft nog af te wachten hoe al die toppers in dezelfde ploeg zullen functioneren. Tenzij Roglic toch naar de Giro moet.

Wheely 14 september 2019 om 22:50

Wie zijn dan eigenlijk deze allerbesten? Bernal is de enige denk ik, heel misschien haalt Froome zijn niveau nog. De rest zie ik niet per definitie als beter, hang meer van de vorm af.

sooike 14 september 2019 om 21:16

Wuyts en in mindere mate waren na afloop weer erg zuur over Roglic. Wuyts: Als er geen tijdrit was geweest had Roglic hier niet gewonnen”. Decauwer: “Maar tijdrijden is wel een essentieel onderdeel van de wielersport”. Wuyts: “dat is wel waar, maar toch”…
Roglic de terechte winnaar , ook al was het in enkele etappes wel erg benauwd. In de slotfases, ook vandaag weer, was Roglic weer helemaal alleen en bij echte grote tegenstand in b.v. de Tour gaat hem dat opbreken. Maar JV mag trots zijn, de eerste grote vis is binnen !

Baukema Tomoulin 14 september 2019 om 21:26

Wuyts is al de hele ronde zuur tov Roglic dus geen verrassingen daar. Hij zag letterlijk een slechte dag toen Roglic tijd pakte op Valverde met Lopez en Pogacar en toen een groepje met o.a Majka (toen op meer dan 5 minuten) wegsprong en Kuss het tempo verzorgde maar Majka wel uitliep dacht Wuyts dat dat was omdat Roglic het tempo anders niet aan kon. Lachwekkend bijna.

Hollow Knight 14 september 2019 om 21:33

Wuyts is dringend aan vervanging toe. Hij heeft het al de hele Ronde van Spanje over De La Fuente (hij bedoelde De La Cruz) en Sean Yates (Simon Yates). Ik begin me zelf zorgen te maken over hem. Cancellara werd zogezegd ook vierde in zijn eerste Roubaix (terwijl hij moest opgeven).

Chasse_patate 14 september 2019 om 21:40

Roglic heeft niet meer dan 2.33 gepakt op Valverde in de tijdrit. In tegenspraak. In de TTT heeft hij zelfs veel verloren. Dus nee deze Vuelta is niet gewonnen op de tijdrit maar op klimmerskwaliteiten.

Panache 14 september 2019 om 21:46

Een tijdrit wegfilteren en dan denken dat het koersverloop exact hetzelfde zou zijn verlopen. Die Wuyts mist een stukje gezond verstand.

Kwak 14 september 2019 om 21:52

Ja ze waren vervelend zuur op de Belg, alsof dit de enige kans zou zijn voor Roglic om een grote ronde te winnen. Voor het gemak vergeten ze dat hij al twee jaar overwinningen in kleine rondes aan elkaar rijgt. En de grote rondes waar hij de afgelopen twee jaar aan mee reed was hij een factor van betekenis. Vanwege zijn tijdrit kan hij defensief rijden, dus tekeer gaan als Lopez of voorheen Contador hoeft hij niet. Dus hij lijkt minder te domineren, maar afgezien van de waaierrit heeft hij geen enkel zwak moment gekend. Gaat volgend jaar zeker meedoen voor een trui in één van de grote rondes.

Eriknogwat 14 september 2019 om 23:04

1 – Roglič Primož 73:57:57
2 ▲1 Quintana Nairo 0:49
3 ▼1 Valverde Alejandro 1:36
4 ▲1 Pogačar Tadej 2:53
5 ▼1 López Miguel Ángel 2:57
6 – Majka Rafał 5:47
7 ▲1 Hagen Carl Fredrik 7:41
8 ▼1 Kelderman Wilco 7:43
9 – Knox James 12:01
10 ▲1 Nieve Mikel 18:59

Dit waren de verschillen voor deze rit
zonder de tijdrit (inclusief tt) bron PCS

theking 14 september 2019 om 23:07

Wuyst raaskalt alleen maar over wat als. Wat als, wat als. Hij baalt waarschijnlijk als een stekker dat Pogacar nu zo doorbreekt.

horsm 15 september 2019 om 02:54

Maf zuur gedoe idd. Roglic reed vooral met het hoofd. Zoals het hoort bij een klassementsrenner.

Jean Dumas 15 september 2019 om 09:34

Bij Indurain dacht men ook ieder jaar, nu gaat hij breken. Dan weer was de ronde niet zwaar genoeg of had Rominger last van hooikoorts. Banesto heeft ook het treintjes rijden van de leider geïntroduceerd.

Kannibaal van Schepdaal 15 september 2019 om 09:36

Ook grappig hoe Wuyts zei dat Roglic deze Vuelta vooral zal winnen door de aanwezigheid van de tijdrit. De Cauwer zijn reactie: (ik parafraseer) “Maar… Froome heeft al zijn Tours zo gewonnen…” Wuyts: “Ja maar Sean Yates (sic) heeft het vorig jaar toch mooier gedaan.”

Het is natuurlijk al jaren zo dat tijdrijdende klimmers een gigantisch voordeel hebben omdat ze verdedigend kunnen rijden. Roglic heeft deze Vuelta meermaals bewezen bij de de beste klimmers te zijn. Hij kwam enkel in verlegenheid door waaiers of door meerdere vallen die niet door hem veroorzaakt werden. Tja, dan ben je duidelijk de beste.

Als er volgend jaar wat tijdritkilometers in de Tour zitten, zijn Froome, Thomas, Roglic en Dumoulin gewoon favoriet voor de hoogste plaatsen, aangevuld met uitstekende klimmers en degelijke tijdrijders Bernal en Pogacar. Als al deze renners ook als kopman naar de Tour gaan, kunnen vroegere toppers als Nibali, Quintana, Landa, Bardet, Kruijswijk, Lopez, Simon Yates, Daniel Martin en Pinot vechten voor een plaats in de lage top tien. Om maar te zeggen dat Pinot wellicht (helaas) zijn grootste kans op een Tourzege heeft gemist dit jaar.

DemPolS 15 september 2019 om 10:00

En dan toch blijven kijken op vrt.

Heel bijzonderheden, ik kijk al jaren niet meer naar deze vastgeroeste fosielen. Hun deskundigheid wordtal jaren overgewaardeerd.

tendam 15 september 2019 om 10:03

@kannibaal
Pinot heeft ook een degelijke tijdrit in huis. Niet minder dan Pogacar.

Tony van Raamsdonk 15 september 2019 om 10:28

De Belgen kunnen het maar moeilijk verkroppen dat Nederland zulke goeie renners heeft. Waar zijn de Belgen in de grote rondes?
Eens het grote wielerland België gedegradeerd….
Daarom zijn de Belgische commentatoren zo Cynisch over Roglič.
Nederland heeft de Vuelta gewonnen en dat schijnt pijn te doen bij de Belgen.

mus van de maasstad 15 september 2019 om 10:37

Ik kijk tegenwoordigliever eurosport. Die v bellegem en kroon vind ik een heel leuk duo. Vooral als kroon weer eens een graphe maakt en die v bellegem er dan weer heel serieus op in gaat haha. Geweldig. Ook heeft kroon altijd wel leuke verhalen, of ze nou over zn eigen ervaringen in het peloron gaan of dat hij in een dorp een voetbalveld ziet en dan vervolgens een verhaal van 5min gaat vertellen over zijn vakabtie in zuid amerika, om dan na 5min te vertellen dat daar ook een voetbalveld was.

Emergo 15 september 2019 om 10:42

Er is niets wat jullie hindert naar de dynamiek van het commentaar van herbert babbel en Maarten Knabbel te luisteren, verder is ook nog Jeroen,Deceuninck Quickstep,Belleghem niet te versmaden, kortom keuze ten over. Enjoy.

koos verrek 14 september 2019 om 21:46

Ik ben ook opgelucht, die saaie Vuelta zit der bijna op. Wel genoten van Po wat een klasbak zeg

Jooop 14 september 2019 om 23:02

En nog beter nieuws voor je: De grote ronden zitten er op voor dit jaar. Want daar ben je zo te zien geen liefhebber van.

Of je hebt het gewoon moeilijk met het verwerken van een overwinning van JV, dat kan natuurlijk ook.

GroteSmurf 15 september 2019 om 04:05

complimenten voor Jumbo-Visma als ploeg en voor Roglic als kopman … Roglic moet maar gauw eens bellen met Pogacar en hem vragen of hij geen zin heeft om ook voor de gele grootgrutter te komen rijden.

Jean Dumas 15 september 2019 om 09:30

Pogacar blijft lekker bij padre Mauro.

Tony van Raamsdonk 15 september 2019 om 10:13

Woorden schieten tekort.
Wat een verschrikkelijke mooie en spannende Vuelta.
Ik volg de rondes al jaren maar heb zelden zo genoten als van deze.
Een superploeg die 100% heeft gewerkt voor Roglič met als kers op de taart de overwinning van Primoz.
Complimenten voor iedereen die dit tot stand hebben gebracht.
Het is niet niks om een grote ronde te winnen.
Primoz Roglič was 3 weken gefocust en dat zal morgen tot een ontlading komen.
Wat een fantastische renner. Echt de sterkste over het totaal van 3 weken.
Ik verheug me nu al op volgend jaar…..

Schollekop 15 september 2019 om 10:35

Roglic de renner die met kop en schouders er bovenuit stak. Hopelijk de komende jaren wat meer tegenstand anders wordt het wel heel voorspelbaar allemaal.