Primoz Roglic droomt van Tourzege: “Komende jaren mijn grote doel”

zaterdag 16 maart 2019 om 11:37
Primoz Roglic droomt van Tourzege: “Komende jaren mijn grote doel”

foto: Cor Vos

Primož Roglič bezet momenteel de derde plek in Tirreno-Adriatico, waarin hij zijn sterke vorm uit de UAE Tour lijkt te kunnen doortrekken. In de Emiraten pakte hij alweer zijn vijfde eindzege in een rittenkoers, sinds hij zich in 2016 voegde bij – toen nog – LottoNL-Jumbo. Binnenkort doet hij een gooi naar de winst in de Giro d’Italia, maar ook droomt hij al hardop van de Tour de France.

“De Tour de France is veruit de belangrijkste wedstrijd in het wielrennen. Ik streef nu het allerhoogste na, dus dat betekent dat de eindzege in de Tour de komende jaren mijn grote doel wordt. Dat is een droom en momenteel is het dusdanig realistisch dat ik ervoor kan gaan”, zegt Roglič in De Telegraaf. Vorig jaar greep hij bij zijn tweede Tourdeelname al nipt naast het podium.

Voor het zover is moeten er nog wel de nodige stappen worden gezet, beseft ook de Sloveen. Daarom richt hij zich dit seizoen op de Giro, waarin hij de absolute kopman is van Jumbo-Visma. “Ik moet nog veel leren. Deze Tirreno is ook weer zo’n tussenstation. Iedere dag van voren leer ik onder andere beter omgaan met het leiderschap in de ploeg.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

mooiman 16 maart 2019 om 11:45

En dan ook nog bij TJV?

john 16 maart 2019 om 11:47

En hoe wil je dat gaan doen ,zolang je geen Astma heb kom je die Engelse (Froome en Yates brothers) niet voorbij

venloos 16 maart 2019 om 11:50

Lekker zuur weer. Reageer dan niet.

EddyB1958 16 maart 2019 om 12:11

Op Froome zit sleet, Simon Yates n’aime pas Le Tour en Adam Yates is misschien een top 5 kandidaat. Ik zou eerder naar Bernal kijken.

Emergo 16 maart 2019 om 13:49

Ga sjoelen of midgetgolfen maar val anderen niet lastig met dit soort afgekloven clichés.

EddyB1958 17 maart 2019 om 00:40

Ondertussen staat Bernal toch mooi op kop in Parijs Nice, dus ga jij maar lekker sjoelen en klaverjassen.

Retro Lex 16 maart 2019 om 11:53

Ik ben echt wel onder de indruk van zijn rijden. Ik vind wel dat ie met zijn krachten smijt en ben bang dat ie tijdens Giro opgebrand raakt. Net zoiets als S Yates vorig jaar.

Mwielerfan 16 maart 2019 om 12:31

In de tour was ie juist sterk in week 3. Verder is een week ronde anders koersen, daar moet je in 2 etappes meestal het verschil maken dus moet je wel meer aanvallen

alvaro mejia 16 maart 2019 om 12:50

Hij gaf zelf aan dat hij in een ronde van een week met z’n krachten kan smijten, maar in een grote ronde meer berekenend moet rijden. Maak mij daar niet zo’n zorgen om. Hij weet heel goed wat hij doet. En als je goed bent, dan kan je je zo laten zien en gaan.

Jungle Man 16 maart 2019 om 12:01

Roglic is een renner met zeer goede mogelijkheden, maar ik heb er helemaal niks mee.

ParijsTours2004 16 maart 2019 om 20:56

Okee, bedankt dat je dit met ons wilde delen.

Covadonga 16 maart 2019 om 12:04

Precies, de Tour dat is waar het echt om gaat.

vevie 16 maart 2019 om 12:19

Ja, en nee.

kelderfan 16 maart 2019 om 12:34

Hij is wel de man, die TJV de zege in de TdF kan brengen. In de kleinere rondes is hij al de man om rekening mee te houden en ook in de GT’s is hij goed bezig.
Maar eerst de Giro dit jaar en volgend jaar de TdF zal wel de boodschap zijn.

ikbenprocycling 16 maart 2019 om 12:39

Ik zie hem daarin wel slagen, fenomenale omschakeling qua topsporten, zelfverzekerd, enorme wilskracht en veelzijdigheid. Veelbelovende ploeg eromheen nu en komende jaren. Zijn koersstijl bevalt me wel. Alleen jammer dat ie geen Nederlander is.

bidon colle 16 maart 2019 om 12:42

Primoz Roglic is een type Spilak, Alaphilippe, Fuglsang…en daar bedoel ik mee dat ze goed zijn voor eindzege in een rittenkoers van een week tot 10 dagen wat op zich geen schande is. Ik zie eerlijk gezegd Roglic geen grote ronde winnen.

horsm 16 maart 2019 om 12:47

Maar vorig jaar stond hij toch bijna op het podium? Sterker, als Thomas er doorheen was gezakt (wat zomaar had gekund) reed hij mee om de winst.

FDJ 16 maart 2019 om 12:51

Niet mee eens . Roglic is een renner die relatief laat is gaan koersen en eigenlijk een grote ontdekkingstocht doormaakt. Als je zag hoe sterk hij vorig jaar nog was in de derde week kun je onmogelijk beweren dat hij geen grote ronderenner is. Ik zou hem ook graag eens in de ardennen zien in bv Waalse Pijl en Luik. Ik denk dat hij dat ook absoluut aankan.

ikbenprocycling 16 maart 2019 om 12:53

Roglic heeft zijn geschiktheid en surplus tov de genoemden inmiddels bewezen in:

-ITT
-TTT
-Week etapperondes
-GT (Tour 2018)

vlek 16 maart 2019 om 16:27

Zoals Groenewegen geen sprinter was die Tourritten ging winnen? Ik denk dat Roglic zichzelf ondertussen genoeg heeft bewezen om hem ook in grote rondes als kanshebber te beschouwen.

bidon colle 17 maart 2019 om 13:18

@vlek: Ik heb daar eerlijk gezegd mijn twijfels over. Dat Roglic de Giro of Vuelta kan winnen twijfel ik minder aan. De Tour is nog iets anders dan die andere twee.

xistnc 17 maart 2019 om 13:23

@gio
Dat mag. Maar hoe kijk je zelf terug op je uitspraken over Groenewegen, enige tijd terug?

bidon colle 17 maart 2019 om 23:10

@xistnc: Die uitspraken over Groenewegen zijn verleden tijd en daar denk ik al lang niet meer aan.

Scott Sunderland 16 maart 2019 om 12:47

Toch wel leuk, iemand die nog eens gewoon echt voor de Tour wil gaan. Hoe je ook tegen de Tour aankijkt, het is en blijft de grootste wedstrijd in het wielrennen die je kunt winnen.

Super ambitieus. Geen idee of zijn kwaliteiten zover reiken maar hij is nog steeds in ontwikkeling. Wie weet. Gewoon proberen.

ti-raleigh 16 maart 2019 om 12:56

Hij is fysiek, mentaal en tactisch sterk. Heeft wat mij betreft alle kans van slagen.

VerstandOpNul 16 maart 2019 om 13:03

Erg genoten van zijn rijden in de tour vorig jaar.. Had zichzelf misschien een beetje overschat en zakte er iets doorheen in die laatste tijdrit.. Maar Jumbo is wel de perfecte ploeg voor hem om nog te verbeteren..

Joachim Agostinho 16 maart 2019 om 13:39

Hangt natuurlijk van Kruijswijk af. Als die goed presteert, zal de sponsor ongetwijfeld voor hem als uithangbord kiezen, Nederlander en Brabander.

FDJ 16 maart 2019 om 14:46

Die twee hebben samen bewezen een prima duo te vormen. Ik voorzie daarin geen problemen.

ti-raleigh 16 maart 2019 om 14:38

Met heel veel geluk kan Kruiswijk podium halen. Met een beetje geluk kan Roglic winnen. Keuze lijkt me vanaf volgend jaar niet zo moeilijk. Groenewegen kan als Nederlands uithangbord fungeren.

rovi 16 maart 2019 om 15:07

Wel benieuwd of hij dit bij Jumbo-visma wil gaan doen en zo ja, hoe ze dan met de keuze Groenewegen/Roglic omgaan qua knechten.

Simon1 16 maart 2019 om 16:22

Hopelijk gaat jumbo toch echt voor Groenewegen in de tour.