Pozzato steunt Evenepoel: “Hij heeft de juiste stap gezet”

woensdag 19 december 2018 om 13:22
Pozzato steunt Evenepoel: “Hij heeft de juiste stap gezet”

No Pippo, no party - foto: Sirotti

In achttien maanden tijd transformeerde Remco Evenepoel zich van voetballer naar supertalent op de fiets. De 18-jarige Belg was superieur in het juniorencircuit, won bijna al zijn wedstrijden en werd op het einde van het jaar wereldkampioen op de weg en in de tijdrit. Een overstap naar de beloften? Niets van dat. “Dat begrijp ik”, stelt Filippo Pozzato in Het Nieuwsblad.

De 37-jarige Italiaan kondigde dinsdag zijn afscheid van het profwielrennen aan. Maar negentien jaar eerder kwam hij met dezelfde adelsbrieven over van de junioren en sloeg hij eveneens de U23-categorie over. Saillant detail: hij maakte zijn debuut bij Mapei (met ploegmaten als Paolo Bettini, Óscar Freire en Johan Museeuw), de voorloper van Evenepoels ploeg Deceuninck-Quick-Step. “Dat was en is nog altijd de juiste keuze geweest”, stelt Pozzato. “Ik had bij de beloften niets meer te leren.”

Spil in het verhaal is teambaas Patrick Lefevere. “Hij speelde een belangrijke rol in mijn vorming tot prof”, stelt Pippo. “Daarom vind ik dat Evenepoel de juiste stap heeft gezet, op voorwaarde dat hij naar Quick-Step Floors ging. Zij zullen hun briljant koesteren en ervoor waken dat hij niet te veel koerst. Na wat ik van hem zag op het afgelopen WK, kan hij uitgroeien tot de nieuwe Peter Sagan. Dat is de norm in het hedendaagse, geglobaliseerde wielrennen. Met alle respect voor Eddy Merckx.”

Een piepjonge Pozzato bedwingt in 2001 (!) de Kemmelberg tijdens Gent-Wevelgem – foto: Sirotti

Nieuwe Italiaanse wielerploeg
Pozzato zelf gaat niet stilzitten tijdens zijn pensioen. Hij gaat Ferrari’s verkopen en hockey-skeeleren in de Serie B. “Maar in eerste instantie ga ik samenwerken met de continentale ploeg Beltrami TSA en Luca Mazzanti, ex-prof en tegenwoordig makelaar.  Wij willen talenten bijeen brengen in een soort wieleracademie. Ons doel is om over drie jaar een WorldTour-team klaar te hebben. Italië heeft echt nood aan een eigen team op het hoogste niveau. Meer dan ooit zelfs”, waarschuwt Pozzato.

Dit artikel delen:

20 Reacties

JayJay 19 december 2018 om 13:29

De nieuwe Sagan? Ik hoop toch hard op een nieuwe ronderenner. Hollands-Belgische duelletjes met Oomen en de rest.

wiebipedia 19 december 2018 om 13:40

is toch eenBelg?

Mathieu Moller 19 december 2018 om 13:42

Waarschijnlijk ge-copy-paste van Wielerflits.be

Angelo Pauwels 19 december 2018 om 13:41

Hahaha, Peter Sagan is 1m84 en weegt 73kg, Remco is 1m74 en weegt 61,5 kg, ik denk toch dat hij eerder een ronderenner zal worden dan de nieuwe Sagan.
Ik ben een hele grote Remco Evenepoel fan en zal alles volgen wat hij doet.

Samlambeej 19 december 2018 om 15:35

Sagan weegt eerder 80kg. Ter vergelijking Van Avermaet en VdP ..4 75kg.

Domestique 19 december 2018 om 17:42

80 kg lijkt me wel veel? Boonen woog 82 kg en die leek me toch nog iets zwaarder gebouwd dan Sagan en bovendien nog eens een stuk groter?

Romāns Vainšteins 19 december 2018 om 18:25

Wat ik veel gehoord heb is dat relatief langer bovenlijf en relatief wat kortere benen voordelen levert mbt over kasseien rijden, naast massa hebben. Boonen had/heeft zowel de bouw als massa, nog meer dan het monster Cancellara en de krachtpatser Sagan kei-geknipt dus. Geeft toe, wie is er nou ooit mooier over keien heengedenderd ?

Maillot à Pois 19 december 2018 om 21:18

Diverse sites, en onder andere ook de Nederlandstalige Wikipedia, hebben het idd over 73kg.

In een interview uit 2017 met La Gazzetto dello Sport heeft hij het zelf over 78-79kg:
Speaking to Italian newspaper La Gazzetta dello Sportat a mountainbike event this week, Sagan dismissed the notion that he could target Liege-Bastogne-Liege and Il Lombardia – races with similar loads of climbing – next season.

“I’m almost 80 kilograms. Don’t believe those who say I’m 73-74kg – my weight varies between 78 and 79kg,” he said. “How can I win those races?”

http://www.cyclingnews.com/news/peter-sagan-on-fourth-worlds-title-in-2018-nothing-is-impossible/

Evenepoel is veel lichter gebouwd, al zal Sagan op die leeftijd ook een stuk lichter geweest zijn. Veel hangt uiteraard af van waarop hij zich zal toeleggen en hoe hij zal trainen. Zelf lijkt hij nu vooral geïnteresseerd in het rondewerk.

wiebipedia 19 december 2018 om 13:58

Ik denk dat iedereen wel op zn minst enige waardering kan opbrengen voor een jonge, attractieve coureur die ook nog eens zn mening durft te geven. Zal ongetwijfeld een schitterende toekomst voor hem zijn weggelegd, maar de mensen die verwachten dat hij vanaf dag 1 gaat uitrijden, vooraan rijden, meedoen voor de knikkers kunnen zomaar van een koude kermis thuiskomen.

aardappeljager 19 december 2018 om 17:30

Hij heeft nog wel wat jaartjes om daar naartoe te groeien lijkt me

Maillot à Pois 19 december 2018 om 21:20

Ik denk dat weinig wielerkenners verwachten dat hij direct meedoet voor de knikkers.

EddyB1958 19 december 2018 om 14:44

Een tijdje terug een interview gelezen met mama Evenepoel.Dat ging ondermeer over het feit dat vader Evenepoel rond zijn 25 ste wegens hartproblemen moest stoppen. En doping is voor haar taboe, ze heeft haar broer aan hard drugs zien ten onder gaan.

stalle 19 december 2018 om 16:11

Nogmaals lof voor Patrick Lefevere.Hoe zou dit komen.

thorsen 19 december 2018 om 17:32

Het blijft toch altijd bizar die overstap naar de profs. Zeker bergop kan alles anders zijn door de andere snelheden die gehaald worden.

Sommige renners kunnen heel lang een bepaald tempo bergop rijden, maar verzuren sneller als het wat harder gaat. Dan kan het zijn dat je bij de jeugd alles sloopt en bij de profs al na 100m gelost wordt bij wijze van.

Anderen kunnen dat bepaalde tempo dan weer niet zó lang volhouden maar zijn wel weer in staat om dat snellere tempo te halen waardoor zij er dan toch langer aan blijven hangen.

We gaan het zien!

boenk 19 december 2018 om 22:19

Mja. Zijn snelste beklimming tijdens het WK in Innsbruck, was slechts 13 seconden trager dan de snelste beklimming van het prof peloton. Ik denk dat het wat dat betreft wel snor zit. Heeft gewoon een immense motor.

Maar bon, je hebt wel gelijk. Het moet allemaal nog blijken.

Angelo Pauwels 20 december 2018 om 00:20

Toen Evenepoel die duitser naar huis reed op die laatste beklimming tijdens het wk haalde hij 700 watt, na zo een lange inspanning.

Ik heb nog eens beelden bekeken toen Tom Dumoulin Froome aanviel tijdens de Giro en ze haalden beiden maar rond de 600 watt. Dus ik denk wel dat hij het aan kan.

Merlinappa 20 december 2018 om 07:20

Een eendagskoers of de derde week van een loodzware(!) grote ronde kan nogal wat verschil uitmaken voor je wattage.

Samlambeej 19 december 2018 om 18:13

style fr dayz on the Kemmel

maklukzat 19 december 2018 om 19:46

Als Evenepoel zelf verstandig was geweest had hij de stap naar de profs nog een jaartje uitgesteld. Maar goed, Patrick Lefevere gaat hem niet tegenhouden en geeft hem een beperkt programma.

boenk 19 december 2018 om 22:16

Het is vooral de UCI die hier de mist in is gegaan door hem geen uitzondering te gunnen en vroegtijdig naar de U23 te laten overstappen. Dat is de reden geweest waarom uiteindelijk de U23 werden overgeslagen. Sky en Mitchelton Scott zaten achter Evenepoel, dus heeft Lefevre snel beslist.

Het was volkomen gerechtvaardigd om Evenepoel zijn uitzondering te gunnen, want zijn resultaten waren ook uitzonderlijk. Daarenboven is Evenepoel van januari. Zo is hij amper enkele weken jonger dan een knaap als Arensman, die van december ’99 is, en tweede werd in de Tour de l’Avenir. Wanneer je op school je leeftijd vooruit bent, kan je ook sneller overgaan. Indien hij toen naar de U23 had mogen overstappen, was hij vermoedelijk daar al meteen op meer tegenstand gebotst, en zou hij nu niet al meteen prof zijn geworden. Maar de laatste 8 maanden voelden nu aan alsof hij zijn tijd aan het verdoen was bij de juniors, en dat hij misschien die verloren tijd wil inhalen door meteen prof te worden. Hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn met zijn programma, en hij kan nog steeds een deel U23 koersen meerijden (zoals l’Avenir en het WK). Hopelijk doet hij dat ook.

Headlines

Materiaalzone

Populair