Porte kreeg hulp van Orica-GreenEDGE-landgenoten na lekke band

dinsdag 19 mei 2015 om 18:26
Porte kreeg hulp van Orica-GreenEDGE-landgenoten na lekke band

foto: Sirotti

Richie Porte verloor vandaag 47 seconden in de tiende etappe van de Giro, maar dat hadden er veel meer kunnen zijn. De kopman van Sky kreeg namelijk hulp van zijn landgenoten na een lekke band. Oud-rozetruidrager Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) gaf hem een nieuw wiel, waarna ook Michael Matthews nog hielp in de achtervolging.

Omdat het buiten de drie kilometer-grens gebeurde, werd Porte niet in de tijd van het peloton geplaatst. De opgelopen achterstand kreeg hij aan zijn broek gesmeerd. Naast Matthews lieten ook enkele ploegmaats van Sky zich uitzakken om Porte bij te staan.

Het kon hem de Giro kostenSimon Clarke

Uiteindelijk kwam de Australiër op de 150e plek over de streep in Forlì op 1.05 van ritwinnaar Nicola Boem, en op 47 seconden van het peloton. In het algemeen klassement staat Porte nu op de vierde plek, op 1.09 van Alberto Contador.

Dit artikel delen:

60 Reacties

Timocycling 19 mei 2015 om 18:28

Moet kunnen toch, landgenoten die niet tégen elkaar rijden maar elkaar helpen voor de verandering!

Sephiroth 19 mei 2015 om 18:31

Mooi gebaar, hopelijk is sky zo netjes om het ook een keertje in de omgekeerde weg te doen.
Het is ergens wel komisch trouwens: eerst dat artikel over porte en nog niet in het rood gaan, en dan boem lekke band en achterstand oplopen.

LyndaLid 19 mei 2015 om 18:31

Prachtig juist!

kampie 19 mei 2015 om 18:31

Tsja, het is eigenlijk wel mooi om te zien inderdaad!

nickdt 19 mei 2015 om 18:35

Daarom reed Orica dus niet.
Sepirtrothe, Zoiets noemen ze nou karma.

Contador#N.1 19 mei 2015 om 18:37

Orica heeft Richie voor volgend jaar alvast vastgelecht.

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 18:37

Ik zag het al idd. Nou nog de secret pro die ze allemaal een veer erin steekt, kaartjes voor Disneyland en het is helemaal kumbaya ;) Op zich weinig mis mee aangezien Porte hier eigenlijk onverdiende achterstand opliep maar tevens alsvast een duidelijke boodschap vd toekomst, met elkaar in het pak (zoals zovelen)

Tokstar 19 mei 2015 om 18:45

Mooi! Je hebt dus wel degelijk vrienden in het peloton.

NumberSeventeen 19 mei 2015 om 18:52

Heel mooi gebaar. Maakt de sport mooi. Verhalen voor de toekomt.

Wielerfan1987 19 mei 2015 om 18:53

Vrienden zullen het wel zijn.

En ik gok daarnaast dat het ook wel toekomstig ploeggenoten gaan zijn.

klootje kriekeljon 19 mei 2015 om 18:53

Prachtig ja. Mooi dat dat nog kan.

ah-ja 19 mei 2015 om 18:54

Als de tijd & gelegenheid daar is kunnen ze zich wel aan een wederdienst verwachten. Net als Etixx.

BlancoProCycling 19 mei 2015 om 18:55

Mooi. Zou zonde zijn mocht Porte in zo’n etappe nog meer tijd hebben verloren…

Koersmaniak 19 mei 2015 om 18:56

Ontzettend mooi gebaar van de Orica-renners.

En als je verder denkt: Porte is einde contract bij Team Sky, het zou wel mooi zijn als hij volgend jaar de klassementsman voor Orica kan worden.

Noverca 19 mei 2015 om 18:59

Mooi? Niets moois aan. Porte had veel meer tijd kunnen verliezen, helaas is het bij 47 seconden gebleven.

pirazzi 19 mei 2015 om 19:00

Zo erg is dat toch niet, erger is dat er 4 Italiaanse vluchters voorop mogen blijven want Lampre had al 2 etappes gewonnen.

Turtlehead 19 mei 2015 om 19:00

Belachelijk en ook zeer verboden combine-vorming. Hopelijk allemaal een flinke douw!

Dalendklimmen 19 mei 2015 om 19:05

Clarke en Matthews rijden voor orica en dan gaan ze Sky helpen? Kunnen ze straks ook voor viviani sprint aantrekken, dit slaat nergens op als baas van orica zou ik zkkr boos worden want Matthews had hier kunnen winnen als orica ook op kop zou rijden en dan kiest die om een landgenoot tr helpen die geen eens bij zijn ploeg rijdt

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 19:10

Dit slaat zeker wel ergens op want wanneer straks ergens in een rit een Mathhews of Gerrans de snelste man achterop is zet SKY Kiryenka op kop om deze die sprint te gunnen. Ruilhandel, zo oud als de wereld en totaal wielrennen.

Of een Italiaanse combine die Aru terug gbrengt evenveel liefdesverklaringen had gehad is vers 2 natuurlijk. Hier kennende neen. Overigens vind ik ook een Rai helikopter die de landgenoten van extra rugwind voorziet erbij horen hoor.

LyndaLid 19 mei 2015 om 19:13

Eh, dit is natuurlijk geen onderonsje tussen Sky en Orica hè. Die Australiërs zijn gewoon maten van elkaar en helpen elkaar. Matthews was natuurlijk gelost om wat voor reden dan ook, anders reed ie daar niet, dus om te zeggen dat het belachelijk is want Orica had voor Matthews kunnen/moeten rijden lijkt me onlogisch..

Lombarda 19 mei 2015 om 19:13

Gelukkig maar dat een Orica-wiel past op een Sky-fiets.
Lijkt me ook wel iets voor de Nederlanders van de verschillende ploegen: dat ze elkaar helpen in de koers.

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 19:14

Nederlanders zijn zo niet, echt niet. Noem me maar eens een voorbeeld.

@ Linda > Kan best, maar Orica verdient nu wel wisselgeld, en dat gaat er zeker een x komen.

Tuttipazzi 19 mei 2015 om 19:17

@Sephiroth
Haha, Boem.

Birillo 19 mei 2015 om 19:18

Nadat Kelderman en Slagter in Parijs-Nice vorig jaar eerst heel ongelukkig elkaars klassementsambities om zeep hielpen, hebben ze nog elkaar geholpen.

DMenchov 19 mei 2015 om 19:19

@RV,

Ik herinner me nog wel in de Tour van 12 geloof ik dat Gesink na een massale valpartij aan het achtervolgen was, en Weening van Orica toen volle bak aan het rijden was voor Gees… Is me goed bijgebleven.

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll