Pogacar richt zich na de Tour op Ardennenklassiekers en Ronde van Vlaanderen

Pogacar richt zich na de Tour op Ardennenklassiekers en Ronde van Vlaanderen

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar zal na de Tour de France nog deelnemen aan het WK in Imola, de Ardennenklassiekers Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik én de Ronde van Vlaanderen. De jonge klimmer, die nog één etappe moet afwerken om de eerste Sloveense winnaar van de Tour te worden, heeft dat laten weten op een persconferentie.

Pogačar liet begin juli al weten dat hij voor het eerst wil deelnemen aan de profversie van de Ronde van Vlaanderen, maar dat was nog voor zijn (aanstaande) Tourzege. “Na de Tour ga ik naar Italië voor het WK, om vervolgens naar de Ardennen te trekken voor de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Ik wil het seizoen afsluiten in de Ronde van Vlaanderen”, zo laat hij nu weten.

Voor de renner van UAE Emirates wordt het overigens niet de eerste keer dat hij de Vlaamse heuvels en kasseien betwist, want twee jaar geleden ging hij al eens van start in de Ronde van Vlaanderen voor beloften. Zes tellen achter winnaar James Whelan kwam de Sloveen destijds in een eerste elitegroep met favorieten over de streep.

‘Een gewone jongen uit Slovenië’
Pogačar zal vandaag in Parijs worden gehuldigd als de jongste naoorlogse Tourwinnaar, maar benadrukt dat hij graag met beide benen op de grond wil blijven staan. “Er zullen zeker dingen anders worden, maar ik wil graag hetzelfde blijven en op deze manier blijven trainen en koersen. Ik ben maar een gewone jongen uit Slovenië, met twee zussen en één broer.”

“Ik keek voor het eerst naar de Tour in 2009 of 2010. Ik begreep het niet helemaal, maar ik genoot van mannen als Alberto Contador en Andy Schleck. Nu heb ik het geel, iets wat ik me nooit had kunnen voorstellen.” Hoe Tadej Pogačar in het wielrennen is terechtgekomen, kun je lezen in een uitgebreid portret over de kersverse Tourwinnaar.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Turtlehead 20 september 2020 om 11:36

Oei, RVV. Nou, schrijf de winnaar maar op…

Anketieletje 20 september 2020 om 14:27

Zal ik doen: VDP!

lander luypaert 20 september 2020 om 11:40

Ik zie hem echt nog een klassieker winnen. Zo niet een paar top 5 plaatsen. En ja het WK kan hij ook zomaar winnen als hij zijn kopje er bij houdt en niet zoals Thomas zich lam drinkt na het winnen van de Tour.

Gilberto 20 september 2020 om 11:44

Op Roland Garros zie ik hem ook nog wel ver kome

lander luypaert 20 september 2020 om 12:01

Oke en jij bent hier alweer Edit: Niet doen met de domme opmerkingen.

Romāns Vainšteins 20 september 2020 om 12:10

Gewoon blijven wapperen, wapperen, wapperen. Met bij voorbaat opgeven zal de mensheid nooit langer dan Michael Jordan er vertoeven kunnen.

Wheely 20 september 2020 om 11:43

De Tourwinnaar in de Ronde, hoe lang is dat geleden?

Gibi 20 september 2020 om 11:55

Armstrong. De geschiedenis herhaalt zich.

thorsen 20 september 2020 om 11:48

Als deze jongen echt mee gaat doen (om de prijzen) in Vlaanderen moeten we hem echt Eddy gaan noemen.

Gilberto 20 september 2020 om 12:00

Of de Nieuwe Evenepoel

Bassie 20 september 2020 om 14:54

Of de nieuwe Museeuw maar dan moet hij eerst 3 wespen en een gesneden brood bestellen (voor zover nog niet gebeurd).

Miko1983 20 september 2020 om 12:58

Waarom niet? Hij reed gisteren op t vlakke al super hard, sneller dan v Aert en vergelijkbaar met Dumoulin. En zag je het verschil in houding tussen de pure tijdrijder Tom en de ‘Stoemper’ Pogacar. Daar heb ik mij nog het meest over verbaasd gisteren, dat hij in het vlakke stuk al zo extreem sterk was, ongekend!

Merlinappa 20 september 2020 om 13:23

Ook topfavoriet voor het WK tijdrijden lijkt me toch? Rijdt op het vlakke even hard als Dumoulin.

Bassie 20 september 2020 om 14:50

Ja, want hij was al eens 50e of zo tijdens het WK tijdrijden te Innsbruck (2018) bij de … beloften. Je zag toen al dat hij een groot tijdrijder zou worden mits doelgerichte preparatie.

Ellen vdbossche 20 september 2020 om 13:56

RVV lijkt me straf,maar in de Ardennen is er wel wat mogenlijk.

Jungle Man 20 september 2020 om 15:46

Wat gaat roglic nog rijden na de tour?
Lijkt me een serieuze kandidaat voor lbl.

Headlines

Materiaalzone

Populair