Pogacar kritisch op Visma | Lease a Bike: “Als ik Vingegaard was, zou ik niet blij aan tafel zitten”
foto: Cor Vos
maandag 21 juli 2025 om 08:36

Pogacar kritisch op Visma | Lease a Bike: “Als ik Vingegaard was, zou ik niet blij aan tafel zitten”

Tadej Pogacar moest zondag zijn wenkbrauwen fronsen toen Visma | Lease a Bike met Wout van Aert en Victor Campenaerts ten aanval trok terwijl Jonas Vingegaard op achterstand reed. Na afloop reageert de Sloveen bij het Deense TV2 kritisch op de tactiek van Visma | Lease a Bike: “Het is moeilijk voor te stellen wat ze dachten.”

“Er was een moment waarop veel klassementsrenners – en dus ook Jonas – op achterstand reden”, blikt hij terug. “Dat terwijl er drie Visma-renners voorin reden. Tim en ik probeerden de boel te kalmeren, zodat Jonas en de andere klassementsrenners konden terugkeren, maar plotseling ging Wout van Aert er vandoor, waarna Victor Campenaerts en Matteo Jorgenson volgden. Ik wist niet wat ik ervan moest denken. Ik ben maar aan gesloten, zodat ze niet met zijn drieën konden wegrijden. Misschien heb ik Jonas daar wel mee geholpen? Ik vond het een vreemde situatie.”

Pogacar denkt dan ook dat Vingegaard niet blij is met de situatie. “Ik weet het niet, hoor. Maar als ik in Jonas situatie zou zitten, zou ik vanavond aan de eettafel niet de gelukkigste zijn. Want ik denk nog steeds dat hij de Tour kan winnen. Hij staat tweede in het klassement en liet zaterdag zien in supergoede vorm te zijn.”

“Ik begrijp dat ze etappes willen winnen, maar ze kunnen ook het klassement in de Tour nog winnen. Ik weet het niet. Maar ik zou niet de gelukkigste zijn”, eindigt de Sloveen.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
55 Reacties
21-07-2025 08:51
Deze Tour is in ieder geval de animositeit tussen UAE en TVL on point. Eigenlijk mist alleen nog beeldmateriaal van de blacklist in de UAE bus met stijf bovenaan Matteo met glitterpen geschreven.
    21-07-2025 10:30
    De bangalijst van UAE haha. Hoop dat we snel een fotootje te zien krijgen.
21-07-2025 09:10
Pogi heeft natuurlijk gewoon gelijk en Trine krijgt achteraf gelijk. De manier waarop de ploeg rijdt straalt volledig uit dat ze zich al lang bij de nederlaag hebben neergelegd en dat etappes winnen de pijn dan maar moet verzachten.
Trine: Hoe was het op je werk schat?
Jonas: Nou, ik maak me wel een beetje zorgen, het plan is dat eigenlijk iedereen zijn eigen ding mag doen en mij af en toe ook een beetje helpt.
Trine: Heb je daar wat van gezegd?
Jonas: Neuuu.... ga ik misschien nog wel doen als het mijn klassement in gevaar brengt
Trine: Maar dat moet je vooraf doen Jonas, anders vinden mensen dat je achteraf loopt te zeiken
Jonas: Jaaaa... maar het zijn zulke lieve mensen allemaal. Het zijn ook vrienden, die gun je ook wel wat
Trine: Zucht... ok.
(Trine staat op en loopt naar een achterkamertje waar ze de krant belt)
    21-07-2025 09:31
    Krampachtig blijven uitstralen dat er een plan is toch? Ik zie geen plan....
    21-07-2025 16:16
    Visma gaat de tour natuurlijk niet meer winnen en ze weten best dat Vingegaard in zijn eentje prima die tweede plek kan veiligstellen. Kun je beter met de rest van de renners voor ritzeges gaan, zodat ze niet helemaal met lege handen thuiskomen.
21-07-2025 08:43
Wellicht kan Pogacar zich meer bezig houden met het bijhouden van hun zwarte lijst? Het is wel kinderachtig allemaal hoor.
    21-07-2025 09:35
    De media zoekt constant naar momentjes als dit. Ik ben blij dat Pogacar gewoon zegt hoe hij erin staat en niet allerlei vragen ontwijkt.
    21-07-2025 10:28
    Hij wordt hier wel speciek ernaar gevraagd en zegt alleen hoe hij zich zou voelen. Vindt dit opzich nog wel meevallen vergeleken met zijn eerdere irritaties en de zwarte lijst die ze blijkbaar in de bus hebben hangen. Voelt een beetje als het stoerste jongetje van de school die aan het pesten is.
    21-07-2025 11:39
    Denk dat Pogacar na deze uitspraak ook wel op de zwarte lijst van VLab staat en dat ze hem niet zomaar meer laten wegrijden. Ow wacht...
21-07-2025 09:29
Gisteren waren hier nogal reacties op de “onsportiviteit van Pogacar” omdat hij niet wachtte op Vingegaard. Nu blijkt dat een gedeelte van zijn eigen ploeg tijdens dat moment de voorkeur gaf om de aanval te zoeken en niet omkeken naar hun kopman. Het zat dus compleet anders dan gisteren werd beschreven.
    21-07-2025 09:40
    Mwa dat waren er maar een paar. Het merendeel hier had prima in de gaten wat de situatie was, temeer omdat de ploegradio in beeld kwam met de ploegleider van UAE die aangaf aan Pogacar dat Lipowitz en Vingegaard achter de val zaten en dat ze even moesten wachten.
    "Nu blijkt".
    Volg Attenoje voor meer onthullingen een dag nadat iedereen het zelf al zag.
    21-07-2025 10:32
    Niet iedereen zag het Wim. Daarom kom ik er nog even op terug. En daarom plaatst WF dit artikel toch ook?
    21-07-2025 10:36
    Je ziet wel dat Pogacar gewoon te kort komt om als ''Patron'' gezien te worden, hij kreeg het peleton niet stil.
    21-07-2025 11:27
    Ik heb niet de indruk dat Jorgenson überhaupt naar iemand luistert
21-07-2025 10:03
Pogacar zegt wat mij betreft niks vreemds.
Hij wil ook sportief wachten op zijn gevallen/opgehouden collegas, die dat ook bij hem deden.

Als je dan op dat moment ploeggenoten van jouw grootste concurrent ziet demarreren terwijl de kopman er nog niet is dan is dat gewoon vreemd.
    21-07-2025 10:45
    Past helemaal in het beeld van de Tour die TVLAB rijdt. Overal achter de feiten aan, een plan per etappe waar niemand iets van begrijpt en vooral hun ploeg niet op punt qua vorm.
    Jorgenson leek veel beter in Dauphine dan nu bv.
    21-07-2025 11:20
    @Boomie Slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. De etappe van gisteren was niet voor de klassementmannen. Dus logisch dat een WVA en Campi gaan aanvallen, normaal zou een echt gele trui drager de rest kunnen laten ''stoppen'' zodat iedereen terug zou keren. Maar dat lukte hem dus niet, in dat opzicht komt hij echt wel wat te kort om bij de echte ''mannen'' te zitten
    21-07-2025 11:30
    Pogacar kan ook gewoon zeggen hoe de vork in de steel zit. Wout van Aert is te groot om te knechten, en dat is misschien wel terecht. Wout heeft gewoon recht om aan te vallen in zo'n etappe als Carcassonne, ook als dat Vingegaard in de problemen brengt. Waar rook is is vuur, Trine zat er toch niet heel ver naast.

    Overigens niks ten nadele van Wout. Als Matthieu VDP bij UAE had gereden had ik het ook doodzonde gevonden als hij niet zou aanvallen in etappes die hem op het lijf zijn geschreven. Dan moet je zo'n renner maar niet in je ploeg houden.
    21-07-2025 16:43
    @Angelo: Wat een onzin. Het is dag 15 van de Tour, de etappe is pas net begonnen en voor pakweg 90% van de renners is het al zo goed als hun laatste realistische kans op ritwinst, want proberen sprinten tegen Merlier/Milan of klimmen tegen Pogacar is toch nutteloos. Zelfs al zet je de weg af met 4 bulldozers, dan nog zouden ze er allemaal naast glippen. Eens de koers in een beslissende plooi ligt kan je zoiets afdwingen omdat er voor de meesten niet echt meer iets te winnen of verliezen valt, zoals op het moment dat Pogi viel, maar als het volop koers is en 150 man nog droomt van een Touretappe die hun carrière maakt of kraakt, kan enkel de jury zo'n peloton muilkorven.
21-07-2025 09:47
Net als Pogacar zat ik er ook met grote verbazing naar te kijken. Tot op heden kon ik de tactiek van Visma best begrijpen, maar dit was een op zijn minst merkwaardige actie.
    21-07-2025 09:50
    Hoezo? Je kan wel met al je knechten Vingegaard terug brengen maar dan heb je daarna de kopgroep (en dus een kans etappe te winnen) gemist. Daarnaast weet je dat in zo'n etappe het peloton uiteindelijk toch wel weer bij elkaar komt.
    21-07-2025 09:52
    In een overgangsrit proberen met meerdere renners in de kopgroep te komen. Zoals het halve peloton probeerde. Wat begreep je daar precies niet aan?
21-07-2025 08:43
JV zal plek 2 moeiteloos vasthouden, het klassement wordt in de bergen gemaakt en daar is hij de enige die enigszins kan aanklampen bij TP, daar kan geen ploegmaat hem bij helpen, laat die maar lekker stoeien in de speeltijd…
    21-07-2025 09:16
    Moeiteloos of niet, met die tweede plek is hij niks en ook een ritzege lijkt er helemaal niet in te zitten dit jaar.
    21-07-2025 10:31
    Met die 2e plek is hij niks? Wat is dat voor een domme opmerking?
    21-07-2025 11:03
    @angelo: als je al 2 keer de Tour won dan kom je niet naar hier om nog es 2de te worden. Niet dat dat zo slecht is, maar Vingegaard zal liever all in gaan in een ultieme poging Pogacar te kraken, met het risico zelf een oplawaai te krijgen en pakweg 5de in AK te worden, dan tevreden te zijn met die 2de plek. Dat is nou toch de logica zelve ?
    21-07-2025 11:45
    Dus jij denkt dat Visma er niks aan doet om Pogacar te kraken? Hahahaha dan heb jij de tour niet gekeken. Vingegaar en Jorgensen hebben al veel geprobeerd maar als Pogacar er niet af gaat dan gaat hij er niet af, kan je 80 knechten laten rijden maar zal geen nut hebben.
    21-07-2025 15:54
    Zeer cru gesteld kan JV zijn plek zelfs in zijn ééntje behouden, hij gaat achter TP zitten, wat hij nu ook al 90% van de koers doet, en blijft hem zo lang mogelijk volgen, dat doet hij als geen ander…
    Minder cru dan, het is wel duidelijk dat ze bij Visma kunnen leven met plek 2, een extra ritje winnen heeft nu net zo veel belang…
21-07-2025 09:04
Waarom doet hij dit nou weer? Zit de boel dus weer op te stoken bij Visma. Hij is de beste maar is ook een naar mannetje, speciaal als hij ver voor staat en nog ff zout in de wonden gooit bij tegenstanders. Let wel, ik mag hem graag zien fietsen maar hij moet ophouden met jennen, heeft hij niet nodig.
    21-07-2025 09:57
    Dit lijkt er een beetje in te sluipen de laatste jaren.

    Misschien wat ontkwenning nu Netflix niet meer meeloopt in de Tour. Die smulden altijd van deze vuurtjes.
    21-07-2025 10:10
    Dit is precies wat ik sinds vorig jaar ook zie. Een prototype stiekeme pestkop met een groot superioriteitsgevoel. Ben je met hem dan hoor je erbij, ben je (sportief) tegenstander dan word je slachtoffer van zijn pesterijen. Kijk ook maar eens naar zijn gezicht als Vingegaard hem feliciteert.. . En dalles op een manier waarop hij achteraf met opgetrokken wenkbrauwen lachend kan reageren en zeggen dat dit helemaal niet zo is.
21-07-2025 09:55
Ik snap niet waarom iedereen hier op z’n kop staat. Hij zegt toch dat als het Pogi was en zijn team ging demarreren aan de voorkant was ie niet blij. Logisch. Het was toch ook een raar gezicht? De aartsrivaal die wuift het peloton stil en de knechten gaan er van door
21-07-2025 08:58
Vandaag Belgische nationale feestdag met als hilarisch ronkende nationale spreuk: Eendracht Maakt Macht.
Pogacar beseft maar al te goed: Tweedracht Zaaien Maakt Macht.
Zoals de Romeinse keizers troont hij hoog boven alles uit en pas het principe Verdeel en Heers toe.
Het pijnlijke is natuurlijk dat de uitspraken van Trine ook al als voedingsbodem voor interne verdeeldheid dienden…
En extra pijnlijk gisteren was dat Campenaerts het dan nog moest afleggen tegen Pogacars centurion Wellens….
    21-07-2025 12:56
    Wellens is gewoon een betere renner dan campen,zeker op heuvelachtig terrein. Sterkste renner won gisteren.
21-07-2025 09:49
Ik vind het jammer dat wielerfliets alleen maar op deze discussie uit is .

Ik verwacht dan ook een artikel waarbij Jonas zelf reageert op de uitspraken na de vraagstelling van tv2. daar geeft hij zelf ook aan dat renners hadden zich moeten laten terugzakken .

Beetje jammer dat jullie nu doen alsof pogi alleen maar bezig houdt met visma .

Wat Pogi zegt is toch waar niks aan gelogen.
21-07-2025 09:26
Pogacar is maar een klein beetje obsessief
21-07-2025 10:30
Waarom zou Pogi niet nog een mindere dag kunnen hebben, waarop Vingegaard toeslaat en die 4.13 minuten snel goedmaakt? De Tour is zó zwaar dat niets gegarandeerd is. En die keelpijn van Pogi... misschien is dat toch een teken van kwetsbaarheid.
21-07-2025 10:49
Zag het ook met enige verwondering aan. Zeker ook toen je iets later Vingegaard zo goed als op eigen houtje wat paniekerig de oversteek zag maken. Inmiddels weten we dat Pogi het niet op Visma heeft en als helemaal niet op Jorgenson, maar het geeft mij de indruk dat bij Visma naast de performance, de sfeer niet optimaal is. Je mist m.i. een verbindende kracht en teamplayer als een Gesink. En in een bijennest kan er maar een koningin zijn, dat had Trine goed gezien.
21-07-2025 09:05
Visma is idd iets ‘losser’ dan te 22-23 en daar zoomt Pogi vakkundig op in. Er is nog een waterkans dat Vingegaard’s conditie over die van Pogacar heen buitelt , daarvoor dienen ze in etappe 18 en 19 te rijden zonder ‘bijgedachten’.
    21-07-2025 09:17
    De kopgroepen in tussenritten zoals die van gisteren bevatten in die edities ook regelmatig één of meerdere knechten van Vingegaard.

    Het rijden in de laatste bergrit met Kuss en Yates beide vooruit deed mij wel denken aan een voorzichtige capitulatie. Zoals ze vorig jaar ook Jorgenson en Kelderman constant vrijheid gaven nadat het verschil te groot was geworden tussen Vingegaard en Pogacar.

    Ik vond dat zaterdag een beetje slap. Ze komen hier om drie weken te strijden voor geel en in één van de zwaarste ritten laten ze na. Pogacar is echter de laatste die zich daar druk om moet maken. Beetje teveel bezig met die ploeg.
21-07-2025 11:14
Tadej toont steeds vaker zijn ware gezicht. Vervelende kerel.
21-07-2025 11:49
Het doet me denken aan Armstrong: het terugpakken van een bepaalde renner, puur omdat je vindt dat die niet mag winnen. En dan nog stoken ook. Naar trekje.
21-07-2025 09:40
Ja, ik denk dat Visma zelf ook in spagaat zit. Pogi is gewoon wederom een klasse apart dit jaar ondanks dat Vingegaard echt niet slecht is. Ik vind alleen Vingegaard zelf en Campenaerts goed presteren, de rest is ondermaats, en OK Yates heeft mooie etappe gewonnen, maar verder kunnen we concluderen dat eigenlijk (bijna) iedereen bij Visma niet consistent presteert. Ja, dan maar kijken naar de vorm van de dag en etappes proberen te winnen
21-07-2025 09:42
Altijd maar met visma bezig
21-07-2025 09:48
Het vooruitsturen van knechten is niks mee. Zeker niet als je in deze situatie zit als Visma. Gaan voor de ritzege en het kunnen helpen van Vingegaard als hij de benen heeft. Ben het eens dat de knechten op Vocsnor na, beter kunnen. Dat heeft wrs met moraal te maken. Zou niet
21-07-2025 10:50
Misschien moeten Pogacar en Trine maar gaan trouwen
21-07-2025 08:56
Ja, dat zal best wel, maar dit is gewoon even lekker de boel opruien. De tour is nog een week, doe maar kalm aan er kan nog veel gebeuren.
21-07-2025 09:44
Je zal maar fan van Pogacar zijn. Ik snap er niks van. Voor de camera een aardige vent, maar voor wie een beetje verder kijkt… Een zwarte lijst, waar heeft iemand van zijn statuur dat voor nodig? En hoe verzin je zoiets? Erg kleinzielig.
21-07-2025 09:51
mogen maar is niet iets vreemds. In de gewonnen Tours van Vingegaard reden de duur betaalde knechten van Pogi ook geen deuk in een pakje boter. En die kunnen het nu ineens prima. Dar Vingegaard voorzichtig is heb ik wel begrip voor. Het is wel een 2-voudig tourwinnaar.
21-07-2025 09:53
Zolang Pogi zo sterk is, wil je niet op een counter lopen en straks op 10 minuten staan. Laten we idd hopen dat Pogi iets minder wordt en Vingegaard iets beter en er nog wat spanning is wellicht om ritzeges.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine