Poels grijpt naast ritzege, maar is wel weer bergkoning: “Je moet keuzes maken”

zondag 11 juli 2021 om 19:51
Poels grijpt naast ritzege, maar is wel weer bergkoning: “Je moet keuzes maken”

foto: Cor Vos

Wout Poels greep vandaag naast de ritzege in Andorra la Vella, maar deed wel uitstekende zaken in de strijd om het bergklassement. De Nederlander van Bahrain Victorious sprokkelde in de vijftiende etappe voldoende punten om de bolletjestrui weer over te nemen van Michael Woods.

“Het was een goede, maar ook heel zware dag”, begint bergkoning Poels zijn verhaal aan de NOS. “Ik zat zaterdag al in de vlucht van de dag en ook vandaag was ik weer mee. Ik ben nu wel toe aan een rustdag. Ik moest vandaag rustig blijven en wachten op de sprintjes. Woods is rap, maar ik weet dat ik hem vaak kan hebben. Het is ook mooi dat ik op de laatste klim nog zes punten weet te pakken.”

Poels wist op alle vier de beklimmingen punten te pakken. Dat deed de Limburger op de Montée de Mont-Louis (10 punten), de Col de Puymorens (3 punten), de Port d’Envalira (6 punten) en de Col de Beixalis (6 punten). In het bergklassement heeft Poels nu 74 punten achter zijn naam. Woods volgt met een aantal van 66 punten, gevolgd door Nairo Quintana en Wout van Aert die allebei 64 punten hebben.

Bolletjestrui en ritzege? 
“Ik wist dat ik vandaag puntje per puntje dichterbij moest komen. Vandaag pakte het goed uit. In de rit van zaterdag moest ik lossen op de laatste klim, nadat ik erg veel energie had verspild, maar vandaag probeerde ik het beter aan te pakken. Ik ging bij de bergsprintjes bijvoorbeeld niet maximaal om nog in het wiel van Van Aert te komen. Het was vandaag op safety mode.”

Poels gaat dus resoluut voor de bolletjestrui. Of hoopt hij stiekem ook nog op ritwinst in de Pyreneeën? “Als je de bergtrui wil winnen, moet je toch voor de punten gaan en keuzes maken. Je doet toch telkens een inspanning van zo’n driehonderd meter. Dat voel je wel aan het einde van de dag, maar misschien ligt er volgende week wel een kans. Normaal is mijn derde week ook redelijk stabiel.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Turtlehead 11 juli 2021 om 20:10

Zou een fantastische Nederlandse hoofdprijs zijn!
Ik denk wel dat hij vanwege de brede en sterke concurrentie dan nog drie keer mee moet zitten, of één keer met geluk zonder hen als eerste op een buitencategorie-col boven moet komen.

madeinstars 11 juli 2021 om 20:15

De pest met de puntentelling is dat als Pogacar beide aankomsten bergop wint, hij in één klap 80 punten pakt.

Dikke vrouw 11 juli 2021 om 20:17

Ach dan wint de beste klimmer

RyderHesjedal 11 juli 2021 om 20:28

Tot nu toe lijkt het er niet op dat UAE nou per se een ritzege wil behalen

Titaantje 11 juli 2021 om 20:46

Precies wat Ryder zegt. UAE gaat zich niet uit de naad werken voor een ritzege. Dan zou het van Ineos moeten komen om te controleren, want verder vinden alle ploegen het wel best om het onder vluchters te verdelen.

jv88 11 juli 2021 om 20:47

Ja maar hij pakt zelf toch ook nog wel wat punten zeker. Hij zal wel moeten en niet alleen om Pogi achter hem te houden!

Viktrodriguez 12 juli 2021 om 08:07

Pogacar is sowieso tot op heden de beste klimmer, ongeacht wie de drager van de bolletjestrui is. De titel bergkoning gaat al jaren niet meer 1-op-1 samen met de beste klimmer door die punten onderweg en klassementsrenners die etappe weggeven aan de vroege vluchters.

RodyTur10 12 juli 2021 om 10:13

@Viktrodriguez: dat zouden we ook niet moeten willen. In dat geval wint gewoon in 80% van de gevallen de winnaar van de Gele Trui ook de Bolletjestrui.

Puur klimtijden gaan meten zou ook oneerlijk zijn, omdat de klassementsrenners zich het grootste gedeelte van de bergritten door het peloton kunnen laten meevoeren, terwijl aanvallers heel veel energie moeten stoppen in ontsnappingen en tussensprints. Ik vind de huidige opzet gewoon goed. Met de dubbele punten bij aankomsten bergop is het zeker niet meer zo dat een Anthony Charteau de punten zomaar bij elkaar kan sprokkelen.

Sinds de verandering in 2011 een mooi rijtje winnaar i.m.o:
S.Sánchez, Voeckler, Quintana, Majka (2x), Froome, Barguil, Alaphilippe, Bardet, Pogacar

ti-raleigh 11 juli 2021 om 20:28

Welke foto laat hij zien aan die jongedame hierboven ?

Merlinappa 11 juli 2021 om 20:43

Een foto van z’n biceps.

Guushovd 11 juli 2021 om 20:47

Ja, die foto kan wel onderschrift gebruiken.

jv88 11 juli 2021 om 20:48

Hij heeft haar op Tinder naar rechts geswiped!

Verweggistan 11 juli 2021 om 20:53

Kijk, de sprint: hier schudt Quintana nee. Mooi he.

Tuubke 11 juli 2021 om 23:33

“Sorry, ik ben al bezet, kijk maar”.

Alfons Haavers 12 juli 2021 om 00:03

‘Zoveel heb ik verdiend bij Sky… Nog altijd nee?’

DrJ 12 juli 2021 om 00:10

“Kijk, die nam ik net onder je rokje”

Groetjesaandevoetjes 12 juli 2021 om 09:22

“Zie hier mijn strava gegevens”

Tomasz 11 juli 2021 om 20:53

Het wordt woensdag en donderdag nog zo ontzettend zwaar. Wout kan beter 2 dagen gaan herstellen. Dinsdag lekker uitbollen in een rustig groepje.

Panache 11 juli 2021 om 22:01

De Tour ís zwaar. Speculeren op een extra dag rust kan je de trui kosten.

Koers 11 juli 2021 om 21:43

Mooi deze strijd om de bollentrui. Woensdag en donderdag dubbele punten aan de finish en omdat dat HC’s zijn, hakken die er in. Hij is er nog lang niet, maar het beloofd een mooie strijd te worden.

WoutMathieu 11 juli 2021 om 23:20

Dat geneuzel om die puntjes in het begin. Als de beste klimmer hem maar in Parijs draagt. Ook als dat pogacar is.

jp.vanoosterhout 12 juli 2021 om 16:30

die had in eerdere rondes al veel vaker voor het bergklassement moeten en kunnen gaan [hij kan goed bergop en heeft die versnelling] !stel dat hij in zijn carriere een paar keer bergkoning had geweest,dat had zijn carriere toch iets meer aanzien gegeven !hij is daar namelijk typisch een renner voor !

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair