Ploegleider Merijn Zeeman over Dumoulin: “Tom staat er in de zomer gewoon”

woensdag 12 februari 2020 om 14:25
Ploegleider Merijn Zeeman over Dumoulin: “Tom staat er in de zomer gewoon”

foto: Cor Vos

De ploegleiding van Jumbo-Visma is ervan overtuigd dat de gezondheidsproblemen van Tom Dumoulin worden opgelost. “Dit probleem gaan we gewoon oplossen. Het is iets dat iedere renner kan overkomen”, aldus sportief manager Merijn Zeeman.

Gisteren werd bekend dat Dumoulin zijn terugkeer na zijn slepende knieblessure opnieuw moet uitstellen. De kopman van Jumbo-Visma moest al de Ronde van Valencia missen door ziekte, nu moet hij ook Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo overslaan. Darmklachten zijn de oorzaak dat hij zich momenteel niet geheel fit voelt.

De oorzaak wordt nog onderzocht, meldde Jumbo-Visma al. “Het is een kwestie van uitsluiten en afvinken”, vertelt Merijn Zeeman aan het AD. “Net zolang tot we het probleem hebben gevonden. Dit probleem gaan we gewoon oplossen. Het is iets dat iedere renner kan overkomen. Maar het is wel vervelend dat het precies hém overkomt, met vorig jaar in het achterhoofd.”

Sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

Tests die Dumoulin in aanloop naar het nieuwe wielerjaar aflegde, geven Zeeman alle reden om te vertrouwen op de Giro-winnaar van drie jaar geleden. “Tom is extreem getalenteerd. Hij trapte in december een van de beste testen van de hele ploeg na tweeënhalve maand gerichte training. Het is vervelend wat hij nu heeft, maar hij staat er straks gewoon in de zomer.”

Binnen nu en twee weken zouden de resultaten van de medische onderzoeken van Dumoulin bekend moeten zijn.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Marik 12 februari 2020 om 14:32

Vol verwachting klopt mijn hart weer bij de gedachten aan alle reacties onder dit bericht. Zou er een waarzegger tussen zitten die precies weet wat Tom heeft? Hoeveel doemdenkers zouden er dit keer tussen zitten? Hoeveel psychologen van de koude grond menen te weten wat er zich in het koppie van Dumoulin afspeelt.
Verras me fijne reageerders, verras me….

A.M.M. Jonkers 12 februari 2020 om 14:36

Vele zullen nu in “hun glazen bol” gaan kijken na deze oproep…..

VerstandOpNul 12 februari 2020 om 15:14

En dan zijn er altijd nog de reageerders die zich ver verheven boven de rest voelen..

Marik 12 februari 2020 om 15:21

@VerstandOpNul, absoluut en zeker bij berichten als deze als men weer eens gretig gebruikt maakt van het recht op het geven van de eigen mening. Hoe stupide ook.
Daar trek ik graag mijn handen vanaf. Liever lees ik weer de reacties op het verloop van wedstrijden of de analyse van wedstrijden vooraf.
Speculerende reacties op berichten als deze vind ik niet meer dan een lege huls….

Panache 12 februari 2020 om 15:48

Niet zeiken. Darmpie er uit, stomaatje er in. Gaan met die banaan.

Romāns Vainšteins 12 februari 2020 om 18:36

Laffe hap, discussieforum onwaardig.

Pietspeed 12 februari 2020 om 20:02

@marik
Merkwaardig, zo dom zullen de volgers hier op WF toch niet zijn?
TJV is een sportploeg en tegelijkertijd ook een hard en zakelijke onderneming. Dumoulin wordt waarschijnlijk een zeer riant salaris betaald. Misschien is hij wel de best betaalde bij TJV.
Maw, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Dus een beetje ‘meedenken’, speculeren, gissen oid op dit wielerforum, is best wel logisch. Zeker als wielerliefhebbers graag willen weten hoe, wat, wanneer vwb Tom. De reacties op WF zullen hier echt niet uniek in zijn. Bovenal, als TJV geen klare taal spreekt of koffie schenkt, komt logischerwijs snel het roddelcircuit op gang. Zo uniek en bijzonder zal Tom z’n ziektebeeld toch niet zijn? Met een beetje huis, tuin en keuken analyse of psychologie van de koude grond kom je al een heel end.
Btw, Tom staat er van de zomer? Hoe zit het met het voorjaar, zeg eind mei?

VerstandOpNul 12 februari 2020 om 20:03

Marik, ik doelde eigenlijk op jou.. ;-)

Joram 13 februari 2020 om 11:40

@Marik, hahahaha echt hè?! Moet je eens kijken naar wat er allemaal weer staat. Valt me nog mee dat de russen en/of Trump er niet bij betrokken worden.

Marik 13 februari 2020 om 11:44

@Joram, haha iemand die precies begrijpt hoe ik het bedoel!

koos verrek 12 februari 2020 om 14:34

Dus, ze gaan het probleem dat ze niet weten wat het is wel effe oplossen?

thorsen 12 februari 2020 om 14:37

Zo gaat dat vaak met problemen inderdaad. Welcome to the real world.

A.M.M. Jonkers 12 februari 2020 om 14:41

@Koos:
Misschien zweefteef Jomanda inschakelen of Emile Ratelband……..

de_nis_ 12 februari 2020 om 14:51

Is mijn dagelijkse bezigheid. En lukt in 99% van de gevallen, dus geen reden tot paniek.

Matxin 12 februari 2020 om 14:56

Nogal een stellige uitspraak van Zeeman terwijl ze dus nog geen idee hebben wat er speelt en hoe ernstig het is..

S. Morgenstern 12 februari 2020 om 15:05

Ja, laten wij er met nog veel minder inzicht in wat er speelt, dus maar weer een nog stelliger doomscenario tegenover zetten..

Matxin 12 februari 2020 om 15:16

Dat zeg ik niet.

Misschien blijkt uit de tests dat hij met 1 simpel pilletje binnen een dag genezen is.
Of misschien blijkt dat hij Pfeiffer heeft(ik noem maar wat) en wordt hij nooit meer de oude.

2 extremen, maar er is geen enkele reden om het ene scenario meer of minder waarschijnlijk te achten op dit moment. Zolang ze nog niks weten bij de ploeg zijn dit soort harde uitspraken gewoon heel erg dom.

S. Morgenstern 12 februari 2020 om 15:17

Misschien weten ze wel meer dan niets…

xistnc 12 februari 2020 om 15:27
Quote van Matxin:
ik noem maar wat

Daar heb je een punt.

klootje kriekeljon 12 februari 2020 om 15:04

“Tom is extreem getalenteerd. Hij trapte in december een van de beste testen van de hele ploeg na tweeënhalve maand gerichte training. Het is vervelend wat hij nu heeft, maar hij staat er straks gewoon in de zomer.”

Dit. No worries. Hoop paniek om niets het afgelopen jaar hier. Ook de carrière van een topper gaat heel vaak in ups and downs.

martini151 12 februari 2020 om 15:06

“Een van de beste testen”. Wetende dat Roglic geen trainingsbeest is in de winter, ben ik benieuwd wie nog meer bij de besten hoorden ;)

koos verrek 12 februari 2020 om 15:10

‘het’ is vervelend en ‘het’ kan elke wielrenner overkomen ja ja.. En we lossen ‘het ‘ op maar hebben geeneens n idee wat ‘het’ is, spoor je nog wel Merijn??

klootje kriekeljon 12 februari 2020 om 15:11

Gesink doe het altijd wel goed? Maar ik bedoel meer dat vrijwel elke grote renner flinke blessures pakt in zijn carrière. Die kunnen ook wel degelijk iets veranderen voor de rest van die carrière, maar even zo goed is de geschiedenis van de sport doorspekt met grote geslaagde comebacks.

We gaan het zien, ik lees in ieder geval geen signalen het afgelopen jaar dat we zouden moeten vrezen voor…

Barry Batsbak 12 februari 2020 om 15:12

Nou, laten we het dan gewoon eens het voordeel van de twijfel geven. Tom, tot in de zomer dan maar.

john 12 februari 2020 om 15:16

Ja hij staat er straks gewoon in de zomer , Langs de kant zijn collega,s aan te moedigen

skylimit 12 februari 2020 om 15:25

Welke zomer ?

Joachim Agostinho 12 februari 2020 om 16:24

Die van die spreekwoordelijke zwaluw wellicht…

miguelon 12 februari 2020 om 17:08

Juist ja, kan hij gaan wedijveren met Froome Betancur, Aru, Chaves, Van Garderen Barguil, Porte, Uran, Quintana, Gesink en Kelderman. Benieuwd wie van hen de top 10 uiteindelijk niet haalt. Het wordt weer reuze-spannend in juli!!!!

vincenzo 12 februari 2020 om 17:22

Darmklachten en lamlendigheid kunnen psychische oorzaken hebben. Het is wel erg toevallig dat 'het' zich net voor de eerste wedstrijd voordoet en vervolgens aanhoudt. Er wordt echter alleen gesproken over een 'medisch' onderzoek dat maar liefst twee weken gaat duren. Hmmm.

Jan Blokland 12 februari 2020 om 18:01

Vincenzo, kom op. Niet zo doemdenken. Ik geef toe dat het allemaal wel een beetje gelijk komt, maar steeds weer door iedereen die twijfels hier op dit forum is ook niet reëel. Straks is het weer allemaal hosanna en roepen al die doemdenkers weer wat anders. Laten we nou gewoon met z’n allen eerst eens afwachten als Tom daadwerkelijk weer koerst.

roeleur 12 februari 2020 om 18:44

Inderdaad apart dat het zich net voor de start van de eerste wedstrijd voordoet en niet al in de maanden ervoor. Ook apart dat het blijkbaar dusdanig ernstig is dat er twee weken onderzoek voor nodig is. Dan is het niet zomaar een darmklacht. Dan hopen we er het beste maar van.

rvb 12 februari 2020 om 18:03

Ik denk dat het gewoon wel weg kan worden gelaten. Het gaat heel speciaal worden als hij er staat, op het podium van de TdF.

Posterix 12 februari 2020 om 18:30

Klinkt mij zo’n beetje als de symptomen van ziekte van Crohn in de oren. Dan zou het een kwestie zijn van uitzoeken wat de problemen veroorzaakt en dat dan niet meer eten/drinken

Verweggistan 12 februari 2020 om 19:02

Crohn is een auto-imuum ziekte en de oorzaak heeft niets met eten te maken. https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/crohn-ziekte-van/ziekte-crohn-kort/

Fort 12 februari 2020 om 19:26

Welke symptomen hoor je dan? Want ik heb zelf Crohn en heb geen een keer die gedachten gehad bij het lezen van het artikel.

Wheely 12 februari 2020 om 18:39

Ja nou ik denk het de gluten zijn, gluten.

vluggejapie 12 februari 2020 om 19:08

Kak! Same shit different day, of dat zaakje stinkt? Maar van de zomer laat hij ze weer een poepie ruiken. Dat hangt als een schijthuis boven de gracht.

Fort 12 februari 2020 om 19:31

Ze nemen geen risico met als hoofddoel de Tour. Ik vind t allemaal vrij logisch dat en begrijpelijk de keuzes die gemaakt worden. Waarom mee doen aan een paar rondjes die er niet toe doen met t risico de voorbereiding te verklote? Beter pas op de plaats, verder onderzoeken en trainen binnen de aangepaste mogelijkheden. Wat betreft dat mentale stuk? Heb Tom zelden zo relaxt en opgelucht over zien komen tijdens het NOS interview van laatst..

Merlinappa 12 februari 2020 om 21:22

Precies. Ik snap ook niet dat iedereen hier zo enorm panisch over is en allerlei conclusies trekt, terwijl ze geen enkele inzage hebben.

josemanuelfuente 12 februari 2020 om 19:35

Mag toch aannemen dat hij een grondige medische keuring heeft gehad voordat hij tekende …..

Maenhout 12 februari 2020 om 19:44

Dat er in de darmen van Tom een kinkje zit (onder bepaalde omstandigheden), weten we allemaal sinds de gewonnen Giro en enkele momenten in wedstrijden daarvoor. Niet bepaald een geheim.

vincenzo 12 februari 2020 om 20:12

Zeeman komt wel erg relaxed en onbezorgd over. Is dat een rookgordijn? Hij praat over de zomer. Dat is verdorie nog vier tot vijf maanden. Dat alles wekt de indruk dat er meer achter zit en dat er bij Jumbo-Visma vermoedens zijn.

koos verrek 12 februari 2020 om 21:07

Vermoedens van??

vincenzo 12 februari 2020 om 21:19

Vermoedens van de oorzaak

Waardoor de inschatting is dat het een proces van maanden wordt.

Covadonga 12 februari 2020 om 20:13

Darmklachten die leiden tot niet deelnemen aan een koers over een maand. Daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Merlinappa 12 februari 2020 om 21:19

Darmklachten zorgen ervoor dat zijn hoogtestage wat later begint, waardoor hij nog op hoogte zit als die koers begint. Hoogtestage is met het oog op de Tour belangrijker dan koers.
Zo moeilijk is het allemaal niet jongens.

Samlambeej 12 februari 2020 om 23:27

Fuck hoogte man, ik wil ze zien koersen en meer dan hoop en al 6 dagjes in Juli.

Covadonga 12 februari 2020 om 23:02

@merlinappa
Klinkt logisch. Heb je een bron of speculeer je vrolijk mee?

Ik word zelf schijtziek van het telkens opnieuw moeten inloggen en het reageren op een topic, maar dat dit niet als zodanig hier verschijnt. Wellicht zit Tom ook op wielerflits …

Merlinappa 13 februari 2020 om 06:53

Zijn Instagram: https://www.instagram.com/p/B8cKMoSBfz5/?igshid=15x5sxp4uokde

Hij zou normaal op 13 februari (vandaag) op hoogtestage gaan. Als het gaat om een ‘hoog wonen, laag trainen’ hoogtestage (meest effectief) zou hij ongeveer een maand daar moeten zitten. Tirreno begint op 11 maart, dus dan zou hij een kleine 4 weken op hoogtestage zijn, wat ook nog dik in orde is. Als hij die hoogtestage nu moet uitstellen is het een vanzelfsprekendheid dat hij de Tirreno niet haalt. San Remo had gekund, maar denk ik veiliger om te schrappen.

PS: op hoogtestage gaan met een darmprobleem heeft natuurlijk geen zin (helemaal met zijn verleden), vandaar dat het wordt uitgesteld.

Samlambeej 12 februari 2020 om 23:17

‘De Manager’ voelt zich geroepen om te doen wat ‘De Manager’ “moet doen”.
“Vertrouwen uitspreken.”

Gemaakt, be real pls.

Staf V 14 februari 2020 om 01:06

Toch vreemd, hoelang is het geleden dat hij van de fiets moest voor een dringende sanitaire stop? toen al wisten ze dat er een ‘probleem’ was, en nu weer? weten ze nu nog altijd niet wat er met zijn darmstelsel fout is? normaal neemt men een staaltje van de stoelgang en een dag later weten ze of er een beestje is of dat het een allergische reactie is, lactose en fructose allergie wisten ze al, als daar nog iets bijkomt is hij al zeker niet voor het lange ronde werk geschikt.
Een desastreuze ketting is in gang gezet, eerst is het ‘het voorjaar’ dan ‘de zomer’ dan het najaar’ en vervolgens zal het iets voor volgend seizoen zijn… hoelang loopt zijn contract bij JVM?

Headlines

Materiaalzone

Populair