Ploegleider Evenepoel zet ook vraagtekens bij koersgedrag UAE Emirates: “Vreemde tactiek”
Remco Evenepoel toonde zich na afloop van de eerste echte bergrit in Parijs-Nice een tevreden man, maar de Belgische kampioen plaatste wel zijn vraagtekens bij de tactiek van UAE Emirates. Ook Klaas Lodewyck, ploegleider bij Soudal Quick-Step, krabt zich in gesprek met Het Laatste Nieuws achter de oren.
In de finale van de vierde rit bestond de groep der favorieten nog uit een vijftiental renners. UAE Emirates was met meerdere coureurs nog goed vertegenwoordigd in de eerste groep, maar hield zich op weg naar de laatste passage van de Mont Brouilly afzijdig.
Lodewyck begrijpt dit niet. “Het was niet aan ons om te reageren. UAE Emirates bezette de eerste vier plaatsen in het klassement. Kíes gewoon een kopman, denk ik dan. En laat de rest vol rijden. Even deden ze dat ook, maar even snel stopte het. Om vervolgens wéér te versnellen. Tja. Vreemde tactiek.”
De oud-renner heeft wel een verklaring voor het koersgedrag. “UAE is Tadej Pogacar. Neem hem weg en je merkt een duidelijk verschil. Nu, het was hun zaak. Wij reden onze koers. Ik denk dat het er ook niet op zal verbeteren, wat die passiviteit van de andere teams betreft. Ze hebben Remco ook wel bezig gezien in de Ronde van de Algarve. En zullen hem geen zeges cadeau doen. Dat is topsport.”
Evenepoel voelde zich gisteren na de finish genoodzaakt om stil te staan bij de koerstactiek van UAE Emirates. “De tactiek was een beetje vreemd. Hun keuze om die jongens (Plapp en Buitrago, red.) te laten rijden, bedoel ik dan. Als je nog vier jongens voorin in het klassement hebt staan, dan kan je toch één iemand laten werken?”
“Dat hebben ze ook even gedaan, maar Jay Vine stopte even later weer. Dat was een jammere zaak voor alle andere klassementsrenners, want op die manier kunnen Plapp en Buitrago, twee gevaarlijke mannen, wegblijven.”

Iedereen ziet dat Evenepoel gisteren op het verkeerde paard had gewed, en vervolgens boos werd op het paard (AdZ, dank voor die geweldige metafoor). Maar in plaats van dat Klaas Lodewijk opstaat en zegt: "we zijn dom geweest, we hadden van onze eigen kracht moeten uitgaan", huilt hij mee met zijn kopman.
Om er nog maar een sneer zonder enige zelfreflectie overheen te doen richting UAE. Natuurlijk is UAE een stuk sterker met Pogacar. Maar UAE zonder Pogacar is nog altijd een heel stuk meer dan QS zonder Evenepoel.
Misschien moet Klaas snel voetbaltrainer worden: dan hoeft ie niet naar zichzelf te kijken, maar kan ie altijd lekker fulmineren op de ander. Want Klaas als ploegleider van een wielerploeg trekt op niks.
"Neem Vingegaard of Wva weg en je merkt ook een duidelijk verschil"
" maar neem Evenepoel weg en er blijft niets meer over"
Uae heeft 13 overwinningen waarvan 1 van Pogacar. Ze werden 3e in Down Under. 3e in Saudi Tour. Wonnen Tour Oman, Wonnen Valenciana. Uae Tour was slecht inderdaad. Werden 2e in Omloop, Kuurne en samyn. Wonnen met 7 verschillende renners. En hebben de leiding in Tirreno. En wat doet Soudal zonder Remco en de sprintzeges van Merlier? Totaal niets!
Er eindigden 7 man uit de groep voor McNulty, dus die hadden achteraf dus moeten rijden als ze iets hadden willen bereiken.
Daar gaat het dus mis: wanneer je de topfavoriet voor zowel de dagzege als het eindklassement in de ploeg hebt, dan is het niet aan anderen om het vuile werk op te knappen. Daar kun je wel op gokken, maar het is echt je eigen verantwoordelijkheid als je wilt winnen. Vervolgens kon Van Wilder ook geen tempo ontwikkelen waar de concurrentie echt van onder de indruk was en is Evenepoel dus veel te laat gaan aanvallen. Niets daarvan is de verantwoordelijkheid van de UAE-ploeg. Dit is gewoon tactisch falen van de Soudal-ploeg.
Maar dat is niet alleen REVKET's pakkie aan maar even goed Bernal, Skjelmose, Roglic' fout geweest.
Denk dat ze een kans hebben laten liggen om UAE overboord te gooien.
Zowel McNulty als Almeida zaten er in de finale, op mijn kennersoog althans, mínder fris bij dan veel van hun opponenten waaronder bijv REVKET, Bernal, Skjelmose. Als je zoiets onderweg merkt is het natuurlijk juist niet handig om de hele zwik op te zwepen en er vervolgens afgeknald te worden. Ergo: de tactiek is juist slim want ondanks een dubbele slechte dag bij je speerpunten heb je minimale schade opgelopen en tijd gewonnen om te versterken.
Als je dit vergelijkt met het obsessief, ja zelfs agressief getokkel door anderen onder dit artikel, dan wordt het toch wel heel bedroevend hier.
Als je er dan nog niet bijhoort??? Tja
De Vuelta die hij won daar stonden mass en ayuso bij op het podium, jazeker die Ayuso die nu in Tirreno op kops staat ondanks de deelname van vingegaard.
Begin nu ook niet over de val en opgave van roglic toen want dat had die enkel en alleen aan zichzelf te danken door zijn dwaas en onverantwoord rijgedrag waarbij hij ook nog bijna Fred wright meesleurde.en als je nu zegt dat roglic zonder die val die Vuelta zou gewonnen hebben dan kan je net zo goed beweren dat Remco zonder corona de giro van vorig jaar zou gewonnen hebben waar hij zelfs in zieke toestand Roglic nog op een halve minuut reed in die 2 e tijdrit en dan wil ik het over die 1e tijdrit nog niet hebben waar hij de rest op een hoopje reed . Dat hij gisteren dom reed zou ik zomaar niet zeggen daar het altijd beter is op kop een afdaling in te duiken dan ergens in de groep waar de kans op val veel groter is .
Parijs Nice duurt trouwens nog tot zondag en er komen nog 3 mooie ritten aan waarin hij zich zeker nog gaat tonen
Ik vraag me zeer af of dit een geschikte ploegleider voor de ploeg rondom Evenepoel is. Lijkt inderdaad eerder een ja-knikker te zijn die zich weinig onderscheidend opstelt.
Daar sta je de spijker op zijn kop, heel vaak wordt in het wielrennen naar de ander gewezen.
Het kan een ongeschreven regel zijn, maar UAE hoeft niet op kop te rijden om de koplopers te achterhalen.
Dat hoeft SQS ook niet, maar dan ook niet klagen dat een ander het niet doet.
Je verliest zelf de controle door passief mee te gaan in dit verhaal.
Kom dan niet zelf klagen over de gevolgen ervan.
Zorgwekkend vind ik deze ietwat naïeve analyse van Lodewijck.
Het staat elke ploeg vrij om zijn eigen tactiek en strategie toe te passen. Een andere ploeg verwijten dat je zelf niet hebt gewonnen is een zwaktebod en vrij onzinnig. Lodewyck en Evenepoel mogen die analyse gerust maken, ook al is er veel op aan te merken, maar hou het op zijn minst intern en gooi het niet in de pers. Want uiteindelijk brengen uitspraken als deze je nog verder weg van je doel, namelijk de koers winnen.
En Ian Stannard in de Omloop van 2015 in een zetel naar de streep werd gebracht door de torenhoge topfavoriet Boonen en zijn ploegmaats Terpstra en Vandenbergh.
Het is niet omdat je de topfavoriet bent en/of de sterkste ploeg hebt, dat je als een blind paard op de finish moet afstomen en al het werk moet doen zonder omzien. Achteraf is het namelijk makkelijk praten en analyseren.
Als SQS had geweten dat ze bij UAE nog met 4 waren, maar eigenlijk alle 4 op hun limiet zaten, hadden ze ongetwijfeld sneller het initiatief gepakt. Als INEOS achteraf tot de vaststelling kwam dat Bernal eigenlijk boni's had kunnen pakken als derde man, hadden ze ongetwijfeld Castroviejo, De Plus en Rodriguez laten rijden. Als Evenepoel had geweten dat zijn belangrijkste concurrent Roglic niet over de allerbeste papieren beschikte, dan had hij zijn knechten die duidelijk niet de beste dag hadden, ongetwijfeld van verder laten (mee)werken, omdat de schrik voor een counter onterecht bleek. Als Vlasov, Kelderman en Jorgenson hadden geweten dat een vlucht zou dragen tot het einde, hadden ze ongetwijfeld ook meegesprongen in de aanval. Als Gall had geweten dat hij de betere klimmer was, had hij in de TTT niet op het eind nog Paret-Peintre gelanceerd voor ultieme secondenwinst... Als als als... Achteraf is het makkelijk praten en enkel de winnaar heeft gelijk. Er bestaat geen handboek om te bepalen wie die winnaar wordt, gelukkig maar. De tactiek die briljant is op dag A, is waardeloos op dag B en vice versa. Dat is net de charme van de koers.