Ploegleider Engels over ‘tricky’ etappe naar Calpe: “Moeten alert zijn”

zondag 25 augustus 2019 om 12:39
Ploegleider Engels over ‘tricky’ etappe naar Calpe: “Moeten alert zijn”

foto: Cor Vos

Een dag na de voor Jumbo-Visma desastreus verlopen ploegentijdrit wordt de eerste rit in lijn de eerste echte test voor klassementsrenners Steven Kruijswijk en Primoz Roglic. Voor de start van de etappe naar Calpe praat ploegleider Addy Engels WielerFlits bij over de twee kopmannen: “Het gaat goed naar omstandigheden.”


Roglic is er volgens Engels het slechtst aan toe: “Hij is van de gewonden het meest gehavend. Hij is gelukkig wel een taaie – dat zijn ze allemaal. Bij Steven is zijn elleboog redelijk geschaafd en zijn knie is licht gezwollen.”

“Het gaat goed naar omstandigheden”, laat Engels voorzichtig optimistisch weten. “Het helpt nooit, je wordt er niet sterker van en het kost energie om daarvan te herstellen. Maar het zijn op dit moment geen verwondingen waarvan we denken dat die ze heel erg parten kunnen spelen. Ik hoop dat ik dat na de rit van vandaag nog steeds zeg. Vandaag is natuurlijk de eerste echte test. We gaan zien hoe het gaat op de fiets. Ik hoop dat het tijdverlies het ergste is.”

De 42-jarige ploegleider heeft na de etappe bij de organisatie navraag gedaan naar hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. “Toen ik ze belde waren ze op de plek des onheils. Een plastic zwembadje moet stuk zijn gegaan en dat water moet op de rotonde zijn gekomen. Hoe het ook ontstaat, het is part of the game en je doet er niets aan. Je moet weer verder.”

Wel heeft Engels een opmerking over de communicatie van de wedstrijdleiding. “Ik vind dat de melding op Radio Tour laat kwam. UAE Emirates heeft hetzelfde voorgehad en die reden acht minuten voor ons. Pas na onze val kwam er een melding en toen was het wel al tien minuten nat. Dat is voor ons heel pijnlijk, want we kwamen hier om te winnen.”

Ook met het oog op het klassement zorgt de val natuurlijk niet voor een ideale situatie: “We staan veertig seconden achter en dat moeten we ergens goed zien te maken”, sluit een nuchtere Engels af. “We zullen iets agressiever moeten zijn dan wanneer we aan de leiding hadden gestaan. Vandaag is een tricky dag waarin van alles kan gebeuren. Aangezien onze mannen gehavend zijn zullen we vandaag niet agressief koersen, maar we moeten wel alert zijn.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

tdcbolide 25 augustus 2019 om 12:42

zou hij zich al geexcuseerd hebben bij Quick Step?

The Whaler 25 augustus 2019 om 12:46

Dkq mag blij zijn dat zij wel waarschuwing voor die plas hebben gehad.

kielabokki 25 augustus 2019 om 12:54

Die interviews met Addy zijn totaal overbodig. Louter open deuren.

madeinstars 25 augustus 2019 om 12:56

Dat gelul over die auto van Jumbo stoort me wel een beetje. Als iemand pech heeft, dan stopt hij aan de rechterkant van de weg en krijgt hij een nieuwe fiets. Dat gaat altijd zo. Het is gewoon ongelukkig dat het nu vlak na een bocht is en ook nog eens in een ploegentijdrit, waar je minder makkelijk stuurt.

Het is ook aan de Vuelta om gewoon een fatsoenlijk parcours neer te leggen. Met een ploegentijdrit in straatjes van maar een paar meter breed kan je dit soort geintjes verwachten.

mooiman 25 augustus 2019 om 13:19

Volledig mee eens

vanSpringel 25 augustus 2019 om 14:21

Toen de 2 ploegen nog niet waren gevallen dacht ik al precies hetzelfde. Voor een individuele tijdrit was zo’n parcours prima. Voor een TTT volledig meuk !
In vijde positie bij een TTT heb je totaal geen inschatting van wat er op kop gebeurd, en vertrouw je op je voorgangers. Over dit parcours stuur je nog bejaarde op een E-bike.

debbie1998 25 augustus 2019 om 13:08

Ik hoop dat Engels de pisflessen niet vergeet mee te nemen.

vanSpringel 25 augustus 2019 om 14:24

Ik heb even zo’n urinaal voorziening met handvat voor ‘m opgezocht. Kost nog geen € 5,00 en hij kan het als directe kosten op de totale investeringsbegroting van JV dit jaar afschrijven. Wanneer ie direct een stuk of 20 besteld hebben z’n collega’s er ook wat aan. Met dat handvat kan Engels degene achter het stuur ook dienstbaar zijn, en kan de bestuurder zijn aandacht op de weg blijven vestigen.
Zie: https://www.zorgoutlet.nl/a-38994607/hulpmiddelen-toilet-urinaal-urinaal-ophangrekje-ondersteek/urinaal-met-handvat-voor-mannen-pr50558/

west 25 augustus 2019 om 13:20

Engels is gewoon een hele matige ploegleider. Alles wat hij zegt en doet straalt onkunde uit. Als ik Jumbo was en ik ben aan het doorselecteren op kwaliteit dan zou Engels de eerste zijn wiens contact ik niet zou verlengen.
Het zijn geen managers die voor continuïteit moeten zorgen. Het zijn informatiedoorgeefluiken, en Addy is gewoon een mindere.
Wat mij betreft zie je het veel te vaak voorkomen dat men ploegleider is voor het leven. Wat mij betreft beoordelen, afrekenen en doorselecteren. Volgende generatie. Next.

horsm 25 augustus 2019 om 13:44

Het kan ook zijn dat hij een goede ploegleider is maar niet zo’n goede persvoorlicher, waardoor hij in interviews wat suffer overkomt. Dat geldt bv ook voor Verhoeven, die door renners erg gewaardeerd wordt maar op TV soms wat sukkelig lijkt.

maklukzat 25 augustus 2019 om 13:44

En dat kun jij beoordelen. Wat heeft hij precies fout gedaan ?

Emergo 25 augustus 2019 om 17:48

Hoe lang heb heb je bij TJV gereden ???

debbie1998 25 augustus 2019 om 14:22

Wat Engels en Boven fout gedaan hebben, is in volle finale van de 15e etappe Giro, een plaspauze hebben. Hierdoor verloor Roglic 40 kostbare seconden.

Rico. 25 augustus 2019 om 14:49

Misschien moet je dat nog een paar keer herhalen, want ik denk dat lezers van Wielerflits daar helemaal niet van op de hoogte zijn…

ydenaar 25 augustus 2019 om 14:58

Kijk nou toch eens even hoe vlotjes Engels die zonnebril op z’n hoofd heeft zitten. Dit moét wel een goeie ploegleider zijn.

debbie1998 25 augustus 2019 om 15:27

En z n haar zit ook al zo keurig. Dit moet wel de perfecte schoonzoon zijn.

VerstandOpNul 25 augustus 2019 om 15:39

Haha, Addy Engels gaat de hele dag “alert zijn”, wat is het toch een baken van intelligentie..

reddevil1408 25 augustus 2019 om 16:15

“Roglic is er het ergste aan toe, Steven heeft een dikke knie”, “We gaan niet koersen omdat ze gehavend zijn”.

Dat zijn geen hoopvolle uitspraken, De ambities liggen snel weer in de coolbox.

vanSpringel 25 augustus 2019 om 16:22

@maklukzat
Wat Engels fout heeft gedaan is dat ie voor een renner die niet meer telde voor de eindtijd een paniekstop heeft gedaan op een plaats die voor achteropkomende ploegen gevaarlijk was. Daarvoor heeft ie van de organisatie een boete ontvangen van 1000 Zwiterse francs. Die krijgt ie niet wanneer er niets aan de hand zou zijn. Er was geen reden tot paniek, hij had achter het stuur ook verderop kunnen stoppen op een recht stuk weg zodat de ploeg daarachter voldoende tijd had uit te wijken, dat was nu niet het geval. Duidelijk ?

Andreotti 25 augustus 2019 om 16:42

Te makkelijk om de boete als bewijs te gebruiken. Na het herhaaldelijk meten met verschillende maten door de jury , ben ik het daar niet automatisch mee eens…. ik vind de verklaring hierboven van madeinstars veel plausibeler….

Emergo 25 augustus 2019 om 17:50

Mooi, heeft de organisatie ook al een zinnig woord over die plas water gezegd ??

Polleke 25 augustus 2019 om 16:42

Dat was niet eens Engels maar een andere medewerker van de ploeg…als de UCI een beetje ballen heeft (hebben ze niet) gaan ze een keer checken hoe het zit met ploegleiderslicenties enz…