Ploegleider Engels na val in ploegentijdrit: “Zo wil je niet beginnen”

zaterdag 24 augustus 2019 om 21:37
Ploegleider Engels na val in ploegentijdrit: “Zo wil je niet beginnen”

foto: Cor Vos

Team Jumbo-Visma kende een desastreuze start van de Ronde van Spanje. Vier renners kwamen tijdens de ploegentijdrit ten val, waardoor de kopmannen na de eerste dag tegen een achterstand van veertig seconden aankijken. De fysieke schade lijkt echter op het eerste gezicht mee te vallen.

Ploegleider Addy Engels maakte het mee vanuit de ploegleiderswagen. Na afloop van de rit deed hij tegenover WielerFlits zijn verhaal. “Het gebeurde verschrikkelijk snel. Op een gevaarlijke rotonde kwam er opeens water van boven lopen. We kennen de wegen hier. Het regent hier niet veel en dan komt er opeens water te liggen. Ze reden gecontroleerd de rotonde over, maar bij het uitrijden gleden ze weg”, kijkt hij terug. “Naar omstandigheden zaten we weer vrij snel op de fiets. Maar alles was ontregeld en stond even stil. Ik ben achter het stuur blijven zitten en de twee mecaniciens en Grischa (Niermann, red.) hebben geholpen. Op dat moment is het over en moet je zo goed mogelijk proberen naar de finish te rijden”, geeft hij aan.

De geel-zwarte formatie had zich de eerste dag anders voorgesteld. “We komen niet hier om zo te starten. We waren favoriet en hadden dichtbij gezeten. En nu staan we op achterstand. En of het nu meevalt of niet, er is altijd letsel. Primoz (Roglic, red.) is wel een beetje gehavend, maar het is nog te vroeg om hier iets over te zeggen”, oordeelt hij.

Voor de ploeg is het een domper. De renners kozen er na afloop voor om niet meer zoals gebruikelijk los te rijden. “Zo wil je niet beginnen. We moeten dit even laten landen, de schade opnemen en proberen zo goed mogelijk te bekomen. Daarna gaan we weer verder”, besluit Engels.

Op het eerste gezicht lijkt de fysieke schade mee te vallen. “Zoals we het nu kunnen zien, lijken al onze renners in orde te zijn na de valpartij”, meldt Jumbo-Visma op Twitter. “Primoz Roglic, Steven Kruijswijk, Lennard Hofstede en Neilson Powless zijn onze vier coureurs die naar de grond zijn gegaan.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

achterhoeker 24 augustus 2019 om 21:46

Wat een anti-climax…neem aan dat het nu oorlog is tot in Madrid

xistnc 24 augustus 2019 om 21:47

Van de laatste vijf ploegen gingen er dus twee onderuit, de andere drie hebben er allicht ook last van gehad. Al is het maar vanwege voorzichtigheid.

Hier een foto van het waterballet.

En hier een filmpje van de val van UAE.

Ik ben benieuwd hoe de organisatie en de UCI hierop reageren. De renners moeten immers kunnen vertrouwen op een veilig parkoers. Het is niet voor het eerst dat Unipublic steken laat vallen. Los daarvan is de uitslag van de TTT niet zoals die in normale omstandigheden zou zijn geweest.

De Vuelta begint zoals de Tour eindigt: met een valse noot.

Tinus1984 24 augustus 2019 om 23:07

Uae gaat onderuit voltallig binna bora niet en daarna tjv wel bijna volledig wat er nog fietst.

Ja ook ik ben vol dan van tjv en vind dit enorm balen. Maar zelfs als ineos dit was overkomen baalde ik. Want dit slaat nergens op zodra er opeens een enorme plas ligt

Lalsacien 25 augustus 2019 om 07:06

De Jury zal wel met de oplossing komen om iedereen in dezelfde tijd als Mollema te zetten…..

Panache 24 augustus 2019 om 21:48

Op 54 seconden zie je 2 seingevers druk gebaren. Later zie je dat het er zelfs 3 waren. Daar moet je als renner wel acht op slaan (die seingevers doen dat met reden).

https://www.google.com/amp/s/www.eurosport.co.uk/cycling/vuelta-a-espana/2019/la-vuelta-a-espana-2019-jumbo-visma-suffer-disastrous-team-crash-during-time-trial_sto7419869/story-amp.shtml

xistnc 24 augustus 2019 om 21:51

Achteraf kun je dat soort filmpjes terugkijken ja. Als er op dat moment zoveel te gebaren valt, is het dus niet veilig. Wat moeten ze doen volgens jou, afremmen van 60 per uur naar stapvoets? En dan?

Panache 24 augustus 2019 om 22:04

Simpel: in wegwielrennen moeten de renners zich aan de omstandigheden aanpassen. En daar waar de situatie onveilig/onverwachts is zet je seingevers neer. Hoe de renners vervolgens met de situatie om gaan is hun eigen verantwoordelijkheid. Nee, het is niet ideaal, maar wel onderdeel van de koers. ZONDER seingevers had ik kritiek gegeven, met seingevers niet. Ik denk in deze realistisch en niet chauvinistisch.
Wat kan de organisatie ook anders? Het hele openbare leven stil leggen? Dat is ten eerste onwettelijk en ten tweede niet realistisch of uitvoerbaar. Er gebeuren op de openbare weg gewoon dingen en vervolgens moet je daar op reageren. Door direct te seinen (met 3 man!) heeft de organisatie goed en snel gehandeld. Konden ze iets anders? De race stoppen?
De situatie met de geparkeerde volgehangen was veel gevaarlijker. Die situatie was onveilig/onverwachts, daar stond namelijk géén seingever. Fijn dat daar niemand door de achterruit knalde.

Merlinappa 24 augustus 2019 om 22:56

Je ziet een seingever. Een halve seconde later weer een. Er komt een technische rotonde aan, vrij logische plek om te seinen. Je kan het echt niet zo snel verwerken, laat staan dat je binnen een seconde de connectie legt dat het gaat om nat wegdek wat je in eerste instantie uberhaupt niet ziet. Die seingevers staan er wel, maar echt helpen doet het helaas niet in deze situatie.

Jacco van Stierop 24 augustus 2019 om 23:01

Wel eens met @Panache. Van Bora hoor je niets, die zijn goed die bocht doorgekomen, misschien was het toen nog niet nat. TJV komt zo’n 4 minuten later en dan staan er al meerdere seingevers met gele vlaggen te zwaaien. Dat is redelijk snel.
Bizar voorval, botte pech voor TJV en UAE, maar er is nu eenmaal een parallel universum waarin het leven van alle dag gewoon doorgaat. Zoals de tuin sproeien met alle onhandigheden die daarmee gepaard gaan.
Edit: UAE startte 4 minuten eerder dan Bora en ging wel onderuit. Wellicht dat er al seingevers waren toen de renners van Bora aankwamen, die hebben dan blijkbaar de waarschuwingssignalen wel goed opgepakt.
Edit 2: ook Astana (16 minuten voor TJV gestart) reed over nat wegdek en werd gewaarschuwd door gelevlagzwaaiende en fluitende seingevers.

Panache 24 augustus 2019 om 23:06

Vergeet niet dat het een tijdrit is. Deze is door de ploegen verkend. Een seingever zet je dus niet neer om aan te geven dat er een slecht overzichtelijke chicane volgt (dat is al bekend door de verkenning). Als er toch seingevers staan is er dus méér aan de hand. Net als F1 gele vlag weet je als sporter niet wat er exact aan de hand is. Je weet dat je moet afremmen, maar niet exact hoe veel. Een sporter wil ook niet té veel afremmen en tijd verliezen. Allemaal logisch en begrijpelijk. Maar ook onderdeel van wielrennen op de openbare weg. Er waaien dranghekken om, er lopen mensen over, er gaan spoorwegovergangen naar onder, er wordt door mensen gesproeid. Lullig voor de sporters, maar niet te voorkomen in dit type sport.

Velominatus 24 augustus 2019 om 23:23

Onzin. Er staat wel een halve zool met een gele vlag te zwaaien maar hoe moet een renner in godsnaam weten WAT er aan de hand is. In een streek waar al 3 maanden geen regen is gevallen verwacht je als renner geen nat wegdek. De organisatie had die koekwaus die zonodig zijn tuin moest sproeien hardhandig op andere gedachten moeten brengen. Hoe kom je in godsnaam op het idee om dat tijdens de koers te doen?

Jacco van Stierop 24 augustus 2019 om 23:24

En straks in de Pyreneeën uitwijken voor een kudde schapen of een verdwaalde gems: die hebben er ook niet om gevraagd dat er een wielerwedstrijd door hun domein wordt georganiseerd.
Er was ooit een sporter die naar eigen zeggen uitgleed over een vogelstrontje. Voortaan het luchtruim ook maar schoonvegen als een buitensportwedstrijd wordt afgetrapt?
@velominatus
En dat kind in het badje, ook “hardhandig op andere gedachten brengen”?

Merlinappa 25 augustus 2019 om 07:07

En dan ga je inderdaad remmen, zullen ze bij TJV ook ongetwijfeld hebben gedaan na het zien van die seingevers. Je remt alleen op nat wegdek/natte wielen, in een bocht. Wat gebeurd er dan? Dan ga je inderdaad onderuit.

platteprijs 25 augustus 2019 om 08:40

@panache. Als je ooit zelf een tijdrit had gereden, wist je wel beter.

Pingu007 24 augustus 2019 om 21:52

Oh nee…Addy is mee….

VerstandOpNul 24 augustus 2019 om 22:44

Dat was ook mijn gedachte..
Positieve noot: zo’n valpartij maakt dan ook niet meer zoveel uit..

Apemantus 24 augustus 2019 om 22:48

+1

horsm 24 augustus 2019 om 23:29

Wat heeft dat er nou mee te maken?

VerstandOpNul 25 augustus 2019 om 07:20

Met de valpartij niks.
Met het verloop van de Vuelta voor TJV op cruciale momenten: alles.

mus van de maasstad 25 augustus 2019 om 07:27

Wat is er met addy dan?

wesaghi 24 augustus 2019 om 21:57

“Hey schat, is Movistar al voorbij gekomen?”
“Ja hoor, Draai de kraan maar open!”

Jowinho 24 augustus 2019 om 22:01

Fake News

Michiel De Rooij 24 augustus 2019 om 22:42

Jowinho snapt de betekenis van fake news niet

Sijbrands 24 augustus 2019 om 22:27

Paar jaar geleden werd de ttt bij voorbaat al geneutraliseerd gereden wegens gevaarlijk parcours. Kan dat nu achteraf niet ook?

xistnc 24 augustus 2019 om 22:28

Kan, maar ik verwacht het niet. De organisatie en/of de jury zal allicht met een statement komen, maar verder vooral overgaan tot de orde van de dag.

west 24 augustus 2019 om 22:41

De politie/seingevers op de weg hebben maar een signaal; het fluitje+flaggetje. En dat is voor iedere bocht/verkeersdrempel hetzelfde. Dus ik vraag me af hoe je een ploeg in volle inspanning aan het verstand peutert dat deze ene bocht anders is dan alle andere?
In uitzonderlijke situaties een roadflare afsteken is wat over de top, plus wie neemt de beslissing, maar een universeel “extreem gevaar”-signaal zou wel handig zijn…

fietsvriend 24 augustus 2019 om 22:52

Maar reken je er als renner ook op dat de seingever daar staat om je te wijzen op een nat wegdek als het niet geregend heeft?

west 24 augustus 2019 om 23:19

Dat bedoel ik; er staat een seingever en de weg houdt op, dus 1+1=2; er is een bocht. Dus; we gaan met z’n allen de bocht om…
Maar hoe kan die beste man ooit aangeven dat er meer dan alleen een bocht is? Hij heeft geen speciale geel/rood gestreepte olievlag mee. Hij heeft niks dat het standaard signaal voor “gewoon een scherpe bocht!” overtoept….

Duh 24 augustus 2019 om 23:20

@west in een (T)TT als deze staan geen seingevers bij bochten, geen enkele op het parcours. Dus TJV is wel degelijk gewaarschuwd, dat zie je ook aan hoe voorzichtig ze erdoor gaan. Brute pech dat er toch net eentje valt. Bij UAE waren er nog geen seingevers, ze waren kansloos zie hun val. Bij Bora zullen ze er al wel gestaan hebben.

west 24 augustus 2019 om 23:33

@duh
Je hebt gelijk, maar dat is niet helemaal mijn punt, mijn punt is dat het signaal (in gewone koers) voor een verkeersdrempel exact hetzelfde is voor water of olie op de weg, leeggelopen 10km-boog of ontsnapte tijgers op de weg. Er is geen gradatie dus waar moet je vanuit gaan als je die bocht in gaat? Betekent een geel vlaggetje altijd stapvoets? Of soms?

Jacco van Stierop 24 augustus 2019 om 23:45

Een geel vlaggetje is een waarschuwing voor gevaar, een advies maar geen gebod om snelheid te minderen.
UAE was zo’n 8 minuten voor TJV ten val gekomen. Vraag is of de teamleiding van TJV daarvan om de hoogte was toen hun renners die bocht naderden.

fietsvriend 24 augustus 2019 om 23:51

@ Jacco van Stierop de val UAE was niet op TV, althans een gehavende Aru werd pas opgemerkt na de meet. Dus denk niet dat ze het wisten tenzij koersradio.
Slome start van deze Vuelta zo.

SprintMaster 24 augustus 2019 om 23:07

Die eerste seingever staat 20-30 meter voor de beruchte plek. Bovendien net na een bocht dus als renner zie je ook niet wat er aan de hand is.

goose 24 augustus 2019 om 23:07

Wat een belachelijk parcours voor een ploegentijdrit eigenlijk…
Jammer dat dit de start verpest.

FritsvanHoefelen 24 augustus 2019 om 23:21

Klopt Addy

assen 24 augustus 2019 om 23:55

Malloot – slaat m.i. op het ‘onderaan tweede kolom’. Dat is inderdaad volslagen belachelijk, dat zou het laagste budget van alle teams betekenen.

Ook begrijp ik de opmerking nav de aanwezigheid van Engels. Daar word ik zelf ook allerminst vrolijk van (ook al heb ik m zelf nooit als ploegleider gehad).

Kortom, hier op WF geen idioten of trollen.

Dank voor links xistnc!

sooike 25 augustus 2019 om 09:36

Moest Engels weer nodig plassen?

Gesink lag er een keer niet bij .

Kom op mensen. Niet de schuld bij seingevers leggen of de organisatie. Dit is gewoon domme pech. Schouders recht en koersen vandaag. Het wordt meteen al lastig, dus laat je maar zien JV !

fietsvriend 25 augustus 2019 om 09:51

Late at the party, Sooike. Maar zoals je ziet, is er tegenwoordig veel concurrentie. Mooie Vuelta, zet ‘m op.

sooike 25 augustus 2019 om 10:33

@fietsvriend
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook wateroverlast, maar dan in Frankrijk. Moest deze week even op en neer en dus mocht ik vandaag even uitslapen. Jij ook een mooie Vuelta toegewenst !