Ploegenpresentatie: Liquigas-Doimo

zaterdag 9 januari 2010 om 20:37

Het seizoen 2010 komt dichterbij, en de ploegen hebben zoals altijd weer de nodige veranderingen ondergaan. Om het voor u overzichtelijk te maken, zet WielerFlits tot aan de start van de eerste ProTour-wedstrijd van aankomend seizoen, de Tour Down Under, elke dag één ploeg in de spotlights. Dit maal: de Italiaanse ProTour-ploeg Liquigas-Doimo.

Liquigas-Doimo
UCI-afkorting: LIQ
UCI-categorie: ProTour
Land: Italië
CQ-ranking 2009: 7e
Opgericht: 2005
Grote namen uit het verleden: Michael Albasini, Magnus Bäckstedt, Dario Cioni, Danilo Di Luca, Stefano Garzelli, Enrico Gasparotto.

2009
De sprinters haalden in 2009 de eerste zeges binnen voor Liquigas. Francesco Chicchi won verrassend een etappe in de Tour Down Under; hij versloeg Robbie McEwen en Graeme Brown. Daniele Bennati was de groot verdiener in februari met winst in de Trofeo Inca, een etappe in de Giro della Provincia di Grosseto en een etappe en het eindklassement in de Giro di Sardegna. In de drukke maand maart met onder meer Milaan-San Remo, de Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice bleeft het stil. Er werden alleen een paar ereplaatsen behaald, maar voor de rest niets. In april werd er wel weer wat gewonnen en dat kwam vooral door Frederik Willems. De Belg deed het goed in de Driedaagse De Panne – Koksijde en wist het eindklassement te winnen. In Italië deed Ivan Basso zijn ding door de Giro del Trentino te winnen. Roman Kreuziger liet in ook in 2009 zien dat hij met de beste mee omhoog kan. Hij won de koninginnenrit van de Ronde van Romandië na een zeer spannende finale, bovendien schreef hij ook het eindklassement op zijn naam. De Giro d’Italia verliep voor de ploeg goed, maar wel met slechts één echte uitschieter. Die was voor Franco Pellizotti, hij wist namelijk de etappe naar Blockhaus te winnen. Verder eindigde Liquigas op de derde en de vijfde plek in het algemeen klassement, dat zou binnenkort ook anders kunnen zijn. Nummer twee Di Luca is namelijk betrapt op doping tijdens de Giro d’Italia, en wordt misschien uit de uitslag gehaald.

In voorbereiding op de Tour de France waren er ook nog twee mooie uitslagen te noteren voor Liquigas. Sylwester Szmyd won in de Dauphiné Libéré de rit naar de Mont Ventoux, en Vincenzo Nibali sloeg zijn slag in de Giro dell’Appennino. De nationale kampioenschappen leverden ook nog succes op met Kjell Carlström (Finland) en Maciej Bodnar (Polen). De Tour de France verliep net als de Giro goed maar ook hier was slechts één echte uitschieter te zien. En dit keer was het weer Franco Pellizotti, hij wist namelijk de bolletjestrui op zijn naam te schrijven. In het eindklassement was de Italiaanse ploeg twee keer in de top tien terug te vinden, Nibali werd zevende en Kreuziger werd negende. In het najaar waren er nog een aantal kleine successen, maar verder bleef het na de Tour stil rondom de ploeg.

2010
Ook in 2010 zal de ploeg proberen zich te tonen in de grote rondes en dat moet ook wel lukken. Pellizotti en Basso zullen samen in de Giro gaan strijden om de winst. Tegen wie ze het opnemen is nog niet helemaal zeker, maar titelverdediger Denis Menchov zal er in ieder geval niet bij zijn. In de Tour lijkt Basso de kopman te worden van de ploeg en hij zal niet de minste renners aan zijn zijde hebben, want met Szmyd, Kreuziger en Nibali beschikt Liquigas over hele sterke klimmers. Voor de klassieker lijken er met Frederik Willems en Manuel Quinziato ook kansen, maar die zijn echter niet heel groot.

De ploegleiding
De grote baas van de ploeg is Roberto Amadio, die in het verleden zelf ook wielrenner is geweest. De Italiaan wordt bijgestaan door Dario Mariuzzo, Mario Scirea, Mario Chiesa, Paolo Slongo en Stefano Zanatta.

De sponsoren
Als sinds de oprichting is Liquigas de hoofdsponsor van de ploeg. Het is een gasbedrijf dat gevestigd is in Italië. Sinds dit jaar staat er weer een co-sponsor in de ploegnaam, namelijk Doimo.

Het materiaal
Na 2 jaar Bianchi, rijdt Liquigas in 2010 voor het derde jaar op rij op fietsen van het Amerikaanse Cannondale. Een Italiaanse ploeg zou uiteraard geen Italiaanse ploeg zijn als ze niet met onderdelen van Campagnolo zouden koersen, en op de Cannondale’s van de Liquigas-renners is dan ook de Campagnolo Record-groep gemonteerd. Ook de zadels (Fi’zi:k), de schoenen (Sidi) en de kleding (Nalini) zijn typisch Italiaans. Verder komen de wielen van Mavic, de banden van Schwalbe, de bidons van Elite, de pedalen van Speedplay en onderdelen als de zadel -en stuurpen van FSA. De gemotoriseerde voertuigen van Liquigas worden geleverd door Fiat.

De transfers
Uit
Het is tegenwoordig in om te gaan verjongen bij je wielerploeg. En dat is ook iets wat te zien is bij Liquigas. De ‘oudjes’ Gorazd Stangelj, Kjell Carlström, Vladimir Miholjevic, Andrea Noé en Murilo Fischer hebben allemaal de ploeg verlaten. Maar ze vinden bij niet de minste ploegen onderdak. Stangelj gaat voor Tour-winnaar Alberto Contador rijden, terwijl Carlström welkom was bij Team Sky. Miholjevic en Noé zoeken het wel lager op, zij gaan naar de ProContinentale ploegen Acqua & Sapone en Ceramica Flaminia. Fischer doet het dan weer beter, hij vond in Garmin-Transitions zijn nieuwe ploeg. Claudio Corioni en Enrico Franzoi zouden nu eigenlijk op het hoogtepunt zijn van hun wielercarrière, maar zij lieten dat niet zien bij Liquigas. Corioni was niet meer welkom en vertrok naar De Rosa-StacPlastic, terwijl Enrico Franzoi nu eindelijk bij een echte veldrit-ploeg zit; het BKCP-Powerplus van onder meer Niels Albert. Gianni da Ros zullen we ondanks zijn leeftijd van 23 jaar, de komende tijd niet zien in het wielrennen. Hij is door de Italiaanse wielerbond voor 20 jaar geschorst.

Gorazd Stangelj (Slo) > Astana
Murilo Antonio Fischer (Bra) > Garmin-Transitions 
Kjell Carlström (Fin) > Team Sky
Vladimir Miholjevic (Kro) > Acqua & Sapone
Andrea Noé (Ita) > Ceramica Flaminia
Claudio Corioni (Ita) > De Rosa-StacPlastic
Enrico Franzoi (Ita) > BKCP-PowerPlus
Gianni Da Ros (Ita) > 20 jaar schorsing

In
Tegenover het vertrek van de oudjes stond het aantrekken van een boel jonge renners. Met zijn dertig jaar is Francesco Bellotti de oudste versterking, hij komt over van het gestopte Barloworld. Na Bellotti is Tiziano Dall’Antonio met zijn 26 jaar de oudste nieuwkomer. Hij komt samen met Mauro Finetto over van CSF Group-Navigare. Finetto viel vooral op door zijn goede prestaties in Nederland (1e in Hel van het Mergelland) en Turkije (2 etappezeges in de Ronde van Turkije). Verder heeft de ploeg eigenlijk alleen maar jonge renners binnengehaald: Robert Kiserlovski, Peter Sagan, Davide Cimolai, Kristjan Koren, Maciej Paterski en Elia Viviani zijn allemaal 23 jaar of jonger. Ze vielen vooral op door prestaties in Italië en zullen in de toekomst belangrijk zijn voor Liquigas.

Robert Kiserlovski (Kro) < Fuji-Servetto Francesco Bellotti (Ita) < Barloworld-Bianchi Tiziano Dall'Antonia (Ita) < CSF Group-Navigare Mauro Finetto (Ita) < CSF Group-Navigare Peter Sagan (Slw) < Dukla Trencin Merida Davide Cimolai (Ita) < Elite-2 Kristjan Koren (Slo) < Elite-2 Maciej Paterski (Pol) < Elite-2 Elia Viviani (Pol) < Elite-2 De renners
Zoals eerder al ter sprake is gekomen, beschikt Liquigas over een hele sterke rondeploeg. Ivan Basso werd vorig jaar twee keer vierde in een grote ronde en dat is, wanneer je in ogenschouw neemt dat hij zijn rentree maakte na een tweejarige schorsing, geen slechte presentatie. Franco Pellizotti is de andere ronde renner van de ploeg. Hij werd afgelopen jaar derde in de Giro d’Italia en wist de bolletjestrui te veroveren in de Tour de France. Pellizotti is dus een echte klimgeit en kan, gezien de zwaarte van de Giro, volgend jaar zijn slag slaan. Vincenzo Nibali is de derde ronde renner, maar kan daarnaast ook redelijk goed uit de voeten in eendagsklassiekers. De Italiaan is pas 25 jaar, en kan dus nog flink wat jaartjes mee. Hetzelfde geldt voor Roman Kreuziger, die ook nog pas 23 jaar is. Hij doet het ook goed in de bergen, beschikt over een behoorlijke tijdrit en wint zo zijn rondes. Hij lijkt het vooral goed te doen in de kleinere rondes, zoals de Ronde van Romandië (1e) en de Ronde van Zwitserland (3e). Ter ondersteuning beschikken de vier onder meer over Sylwester Szmyd en Oliver Zaugg, beiden hebben hun sporen al verdiend in de bergen. Szmyd deed veel renners pijn in de Vuelta en wist zelfs de etappe op de Mont Ventoux te winnen in de Dauphiné Libéré. Zaugg wist al een keer elfde te worden in de Ronde van Spanje en werd ook al vijftiende in de Ronde van Catalonië. Ook op sprintgebied heeft de ploeg de zaakjes redelijk voor elkaar. Het gaat de laatste jaren wat minder met Daniele Bennati maar hij doet nog redelijk mee in de sprints. Hij behaalde in 2009 vier podiumplaatsen in de Tour de France, een aantal zeges in kleine Italiaanse koersen en de winst in de Trofeo Inca. De andere sprinters zijn Francesco Chicchi en Jacopo Guarnieri, voor de eerste zijn een etappezege in de Tour Down Under en de Tour of Missouri het grootste wapenfeit van 2009. Guarnieri moet het doen met een etappezege in de Ronde van Polen, maar hij is pas 22 jaar en kan dus nog veel beter worden. Er is ook sprake van een klassiekerploeg, maar die is niet heel erg sterk. Aleksandr Kuschynski, Manuel Quinziato en Frederik Willems moeten het doen voor de ploeg, maar dat is niet heel erg sterk vergeleken met de andere ploegen. Zij kunnen echter gewoon van dienst zijn op het vlakke of in de ploegentijdritten. En dan zijn er ook nog de jonkies: Davide Cimolai, Mauro Finetto, Kristjan Koren, Daniel Oss, Maciej Paterski, Peter Sagan en Elia Viviani, van wie het overgrote deel zijn debuut zal gaan maken in de ProTour. Bij hen is het vooral afwachten hoe zij zich het eerste jaar zullen gedragen, en of ze kunnen doorgroeien.

Liquigas 2010
Valerio Agnoli ITA
Ivan Basso ITA
Francesco Bellotti ITA
Daniele Bennati ITA
Maciej Bodnar POL
Francesco Chicchi ITA
Davide Cimolai ITA
Tiziano Dall’Antonia ITA
Mauro Finetto ITA
Jacopo Guarnieri ITA
Robert Kiserlovski
Kristjan Koren SLO
Roman Kreuziger TSJ
Aleksander Kuschynksi
Vincenzo Nibali ITA
Daniel Oss ITA
Maciej Paterski POL
Franco Pellizotti ITA
Manuel Quinziato ITA
Fabio Sabatini ITA
Peter Sagan SLW
Ivan Santaromita ITA
Sylwester Szmyd POL
Brian Vandborg DEN
Alessandro Vanotti ITA
Elia Viviani ITA
Frederik Willems BEL
Oliver Zaugg ZWI

Klik hier voor verdere informatie over de renners

Het tenue
Over het eventuele nieuwe tenue is nog niet bekend. Tot nu toe heeft Liquigas ieder jaar de kleding iets veranderd, maar de kleuren die elke keer eigenlijk wel weer terugkomen zijn groen en blauw. Waarschijnlijk zal het nieuwe tenue die kleuren ook herbergen.

Website
www.teamliquigas.it

Ploegenpresentaties
Garmin-Transitions
Team Katusha
La Française des Jeux
Lampre-Farnese Vini
Euskaltel-Euskadi
Ag2r La Mondiale
Team Milram
Footon-Servetto-Fuji
Cervélo Test Team
Vancansoleil Pro Cycling Team
Cofidis
Bbox-Bouygues Telecom
BMC Racing Team
Skil-Shimano

Door F4L

Dit artikel delen:

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone