Pinot wint op Rettenbachferner en rijdt Dumoulin uit het geel
Foto: Sirotti
woensdag 17 juni 2015 om 17:56

Pinot wint op Rettenbachferner en rijdt Dumoulin uit het geel

Thibaut Pinot heeft de koninginnenrit in de Ronde van Zwitserland gewonnen. De kopman van FDJ achterhaalde op de flanken van de Rettenbachferner de vroege vluchter Stefan Denifl en kwam solo over de streep. Dankzij zijn overwinning neemt de Fransman de gele leiderstrui over van Tom Dumoulin, die iets meer dan anderhalve minuut verloor.

Acht renners in vroege vlucht
Al tien kilometer na de start in Untertertzen zorgden Przemyslaw Niemec (Lampre), Gregory Rast (Trek Factory Racing), Benjamin King (Cannondale), Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Stefan Schumacher (CCC Sprandi Polkowice), Mirko Selvaggi (Wanty-Groupe Gobert) en het Oostenrijkse IAM-duo Stefan Denifl en Matthias Brändle voor de vlucht van de dag. Ze namen een maximale voorsprong van tien minuten en hadden er daar in de straten van Sölden aan de voet van de moordende slotklim nog vijf van over.

Vooraan bleek Denifl over de beste klimmersbenen te beschikken. Eventjes moest hij King nog aan zijn zijde dulden, maar snel daarna ging de Oostenrijker alleen verder. Het verslaan van zijn medevluchters bleek echter niet voldoende van de ritzege, want in het peloton werd meteen in hoog tempo aan de klim begonnen.

Dumoulin lost, maar houdt schade beperkt
Tom Dumoulin wist snel dat hij zijn leiderstrui zou gaan verliezen. De Nederlander van Giant-Alpecin moest al 9,5 kilometer van de streep de favorieten laten gaan. Hij kon daarna alleen nog maar proberen de schade te beperken en slaagde daar aardig in. Zo passeerde hij tijdens de klim onder anderen Robert Gesink en Laurens ten Dam, die iets langer hadden geprobeerd om vooraan stand te houden.

Pinot kwam uiteindelijk het beste uit de verf op de twaalf kilometer lange klim met een gemiddeld stijgingspercentage van meer dan tien procent. De nummer drie uit de Tour de France van vorig jaar reed weg uit de groep met favorieten en liet wat later ook Denifl achter. Domenico Pozzovivo, die zijn rentree maakt na een zware val in de Giro d’Italia, werd knap tweede op 34 seconden. Simon Spilak werd op 37 seconden derde.

In het algemeen klassement heeft Pinot een voorsprong van 47 seconden op Thomas en 50 op Spilak. Dumoulin duikelt naar de zevende plaats, maar met de 38 kilometer lange tijdrit in Bern op de slotdag nog in het verschiet, lijkt de rol van de Limburger nog niet uitgespeeld.

flag-ch Ronde van Zwitserland 2015 (WT)
Uitslag rit 5: Unterterzen/Flumserberg › Sölden/Rettenbachgletscher (237.3k)
1. flag-fr Thibaut Pinot (FDJ) in 6u22m47s
2. flag-it Domenico Pozzovivo (AG2R La Mondiale) op 34s
3. flag-si Simon Spilak (Katusha) op 37s
4. flag-co Miguel Angel Lopez (Astana) op 43s
5. flag-gb Geraint Thomas (Sky) z.t.
6. flag-dk Jakob Fuglsang (Astana) op 1m15s
7. flag-cz Jan Hirt (CCC Sprandi Polkowice) op 1m18s
8. flag-co Sergio Luis Henao (Sky) op 1m29s
9. flag-at Stefan Denifl (IAM Cycling) op 1m31s
10. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 1m37s

14.flag-nl Laurens ten Dam (LottoNL-Jumbo) op 2m16s
16. flag-nl Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) op 2m27s
31. flag-nl Marco Minnaard (Wanty-Groupe Gobert) op 6m55s

Volledige uitslag

Klassement na rit 5:
1.  flag-fr Thibaut Pinot (FDJ) in 17u42m1s
2. flag-gb Geraint Thomas (Sky) op 47s
3.  flag-si Simon Spilak (Katusha) op 50s
4.  flag-it Domenico Pozzovivo (AG2R La Mondiale) op 55s
5. flag-co Miguel Angel Lopez (Astana) op 1m7s
6. flag-dk Jakob Fuglsang (Astana) op 1m27s
7. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 1m32s
8. flag-ch Steve Morabito (FDJ) op 2m29s
9. flag-ch Sebastien Reichenbach (IAM Cycling) op 2m43s
10. flag-co  Sergio Luis Henao (Sky) op 2m46s

11. flag-nl Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) op 2m57s
16. flag-nl Laurens ten Dam (LottoNL-Jumbo) op 3m49s
29. flag-nl Marco Minaard (Wanty-Groupe Gobert) op 15m55s

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
237 Reacties
1 8 9 10
17-06-2015 23:23
Ach ja, dat klimtijden vergelijken trekt vaak nergens op. 0,5 windkracht meer, beetje regen, 1 graad temperatuur verschil, koersverloop, alles speelt mee en gooit de boel zo door de war. onbestudeerbaar materiaal, teveel variabelen. Leuk maar niet meer dan dat.
17-06-2015 23:43
Klopt normaal gesproken RV. Maar nu was de rit toch juist langer in km dan 2005/2007 , meer wind en kouder. Dan zou je als vergelijking denken dat het iets langzamer zou gaan.

Wel zijn ze vroeg aangegaan vanaf begin van de klim, weet niet hoe dat de andere jaren ging.

Gesink en Lau zijn wel mooi constant :)
17-06-2015 23:44
@allecollegawielerflitsers (behalve swagboy)
ik reageer niet op zijn onbenullige troll-braaksels, maar doe dat svp allemaal niet. Het maakt het lezen van het topic erg vermoeiend, om al die bagger te omzeilen.
18-06-2015 00:07
Jvb is toch wel een beetje een loser.....net zoals Gesink, ten Dam en waarschijnlijk ook Kelderman. Ze vallen op de belangrijkste momenten in de koers of zijn niet in vorm enz...de enige die nog iets kan winnen van betekenis is Kelderman met zijn sprint. ten Dam zien demareren deze week deed pijn aan mijn ogen!
18-06-2015 00:11
Inderdaad RV. Is het ook niet zo dat Peter post en van de of mss. wel de snelste Parijs roubaix heeft gereden? Wind, koersverloop, animo, lengte etappe, hoeveelste etappe, volgende etappes .......deelnemersveld... te veel variabelen.
18-06-2015 00:14
Mocht nu ieder jaar in de ronde van Zwitserland rond dezelfde tijd met gelijkwaardige bezetting de reichenbach gereden worden...dan wel..
18-06-2015 01:24
Romains heeft alle gelijk, bergop wind mee scheelt al gauw 1 a 2%.
18-06-2015 01:30
Alleen was er bergop wind tegen, lees het verhaal van Sky. Overigens betekenen die tijden voor mij per dag bekeken zeker niet alles, maar over het algemeen gaat de snelheid in het peloton toch wel weer omhoog dit jaar. Slechte zaak? Misschien, we zullen het over een paar jaar pas weten.

Oh, en het zijn mensen als Swagboy (je zal jezelf maar zo noemen hahaha) waarom ik hoop dat de Nederlanders het zo goed doen. Dit soort onuitstaanbare non-personen die renners haten alleen maar omdat andere mensen fan zijn... Tja, waarom bestaan die eigenlijk? De functie van zo iemand ontgaat mij volledig, en ik snap niet dat je dan een wielerflits account aanmaakt. Als je functie in het dagelijks leven net zo negatief en sfeerverpestend is dan heb ik medelijden met je vrienden en familie. Hoewel, als je die zou hebben zou er vast iemand tegen je gezegd hebben dat Swagboy misschien een wat kinderachtige naam is, en vast niet overeenkomt je met eigenlijke oeuvre.

"Kusjes" en slaap zacht.

@ redactie

Als jullie de huisregels zelfs ook maar een beetje naleven dan is deze figuur morgen van de website verdwenen. Over anti-supporteren gesproken.
18-06-2015 07:15
Die S(ecretly)W(e)A(re)G(ay)boy kan zich beter S(ecretly)W(e)A(re)T(roll)boy noemen. Man man man.
18-06-2015 07:55
@redactie
volgens mij is Swagboy teruggekeerd onder pseudoniem @Maurizio... ;)
Wat Lindalyd zegt: graag even jullie alertheid en actie, trolltijd is weer aangebroken richting de Tour
18-06-2015 08:14
[quote]Bikepure - 17 juni 2015 om 18:25
@tendam
Ik twijfel of het aan de beenbreuk ligt. Ik vind dat Gesink al jaren bergafwaarts gaat in prestaties. Met name bergop. Ook voor zn beenbreuk. Het werd steeds een beetje overschaduwd doordat ie viel of ziek werd[/quote]
Leg eens uit? Z'n beenbreuk gebeurde in 2011, het jaar dat hij nog op het podium stond in zowel de Tirreno als het Baskenland... of ben je een aanhanger van de Swagboy-theorie? Dat kan hoor, maar zeg het dan gewoon.
18-06-2015 09:54
Ik vraag mij af of Gesink zoveel slechter geworden is. Denk dat de rest harder is gaan rijden. Gesink rijdt zelfde tijden als aantal jaar geleden op Rettenbachferner bijvoorbeeld.
1 8 9 10

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine