Pinot wilde stoppen met koersen na opgave in Tour

maandag 29 juli 2019 om 18:27
Pinot wilde stoppen met koersen na opgave in Tour

Thibaut Pinot - foto: Cor Vos

Sporters zijn geen robots. Dat blijkt uit beelden van Thibaut Pinot die France 2 deelt via sociale media. De Franse kopman van Groupama-FDJ wilde na zijn opgave in de Tour de France stoppen met wielrennen. Dat blijkt uit een weergave van een gesprek tussen Pinot en ploegbaas Marc Madiot, kort na zijn opgave. De beelden komen uit de documentaire Avec Thibaut, die gisteren werd uitgezonden.


Pinot moest vroeg in de Alpenetappe naar Tignes (die later die dag geneutraliseerd werd) opgeven met een spierscheuring in zijn bovenbeen. Die blessure liep hij een dag eerder op in de rit naar Valloire. In het hotel liet hij zijn emoties de vrije loop in het bijzijn van Marc Madiot, die eerder in de Tour nog de longen uit zijn lijf schreeuwde bij de ritoverwinning van Pinot op de Col du Tourmalet.

‘Ik stop ermee, ik kan niet meer’
“Wat heb ik gedaan om dit te verdienen?”, vraagt Pinot zich af. “Het is altijd hetzelfde. Het is gedaan, ik stop ermee. Ik kan niet meer.” Madiot probeert zijn kopman te kalmeren door op hem in te praten. “Nee, zeg dat niet. Zeg niet iets waar je morgen weer spijt van hebt. Je kan jezelf niets verwijten. Blijf alles goed doen en op een dag zal de deur opengaan.”

“Je hebt nog nooit opgegeven sinds je wielrenner bent. Je bent alles te boven gekomen. Je hebt altijd de moeilijkste momenten overwonnen”, aldus Madiot. “We laten je niet gaan. De ploeg is er voor jou. Je bent een grote speler. Het is verschrikkelijk, maar je gaat er nog een keer over nadenken en daarna zal je het loslaten. Morgen is er weer een dag.”

Documentaire
“Ik ben het zat”, sluit Pinot af in tranen. “Je hebt er genoeg van, maar het is normaal dat je het nu zat bent”, reageert Madiot. De volledige documentaire ‘Avec Thibaut’ van France TV Sport is hier te zien.

Ook in Nederland verschijnt er binnenkort een documentaire uit de Ronde van Frankrijk. Team Jumbo-Visma werd de hele Tour gevolgd door een cameraploeg. Dit heeft geleid tot een documentaire met backstage beelden uit onder andere de teambus, de ploegleidersauto en het hotel. De documentaire is vanaf 31 augustus te bekijken via Videoland.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Geit in mijn Kelderman 29 juli 2019 om 18:41

*** wat een held die Pinot. Ik hoop dat hij nog een keer de Tour wint.
edit wf: let op je taalgebruik

Gladiool 29 juli 2019 om 18:59

Echt hè.

opdekant1 29 juli 2019 om 20:24

Het acteerwerk is in ieder geval een stuk beter dan GTST!

josi 29 juli 2019 om 19:00

Begrijpelijke emoties op zo’n moment. Iets dergelijks zullen heel wat renners wel eens geroepen hebben, om daar na een paar nachtjes slapen wel weer op terug te komen. Wat ik vooral meeneem uit deze Tour m.b.t. Pinot is dat hij een serieuze kans heeft om eens een grote ronde te winnen. Dat had ik eerlijk gezegd tot dusver niet echt in hem gezien. Hopelijk haalt hij dat vertrouwen er ook uit en slaat hij de komende jaren nog eens een keer toe.

orogenese 29 juli 2019 om 19:02

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Zinie 29 juli 2019 om 19:03

Wat een klasbak, ik zou het hem enorm gunnen, maar ik denk oprecht dat dit zijn kans was. Wellicht net niet voor winst, maar 2e had ik hem wel zien worden.

Zijn emoties snap ik wel, het is niet de eerste keer dat hem in kansrijke positie iets overkomt :(

KnightBiker 30 juli 2019 om 00:05

Vorig jaar In De Giro was hij Ook podium kandidaat…. tot hij met long ontsteking en dodelijk vermoeid uit viel.

Franco Ballerini 29 juli 2019 om 19:04

Froome zei hetzelfde na zijn vreselijke valpartij. Volgend jaar misschien wel een tweestrijd tussen beide renners.

marius 29 juli 2019 om 19:15

Ligt aan het parcour maar als er redelijk wat tijdrit km is zitten zie ik roglic en dumoulin ook meedoen om de winst!

ti-raleigh 29 juli 2019 om 19:04

Mijn vooroordelen over Fransen gaan nooit helemaal weg maar renners als Alaphilippe, Bardet en Pinot doen goed hun best.

r525 29 juli 2019 om 19:57

Even uit pure interesse, wat voor vooroordelen heb je erover dan?

Wheely 29 juli 2019 om 20:18

Ze houden van stokbrood en wijn?

Dick H. 29 juli 2019 om 23:29

Alle Fransen deugen niet, behalve de Fransen die je persoonlijk kent?

Johnny7 29 juli 2019 om 19:10

Begrijpelijk, 2 podiums misgelopen in 1,5 jaar tijd op de laatste dag.

krypton 29 juli 2019 om 19:15

Pinot heeft in 6 van de 12 grote rondes waar hij is gestart de eindstreep niet gehaald. Dat lijkt me vrij ongekend voor een klassementsrenner. Ik snap dan ook goed dat hij daar gek van wordt. Misschien is zijn lichaam toch net wat minder goed bestand tegen 3 weken inspanning op topniveau dan de rest van de klassementsrenners?

vevie 29 juli 2019 om 19:24

Ja, wellicht dat. Of hij moet toch een andere omgeving opzoeken. Bij Ineos (ja, ik weet het), daar overkomt dit hun renners niet. Ik weet niet hoe dat kan in de huidige tijd, maar hun kopman zakt er nooit eens doorheen. Pech/valpartijen, dat wel, maar nooit zoiets als wat een Pinot vaak gebeurt, of een Yates nu al twee jaar achtereen in de Tour.

Panter 30 juli 2019 om 00:48

Die mannen van ineos gebruiken tue’s op zo momenten!! Hier had pinot denk ik deze blessure mss kunnen laten behandelen met iets wat niet toegelaten is. Maar chapeau voor hem dat hij en het team dat niet hebben gedaan. Btw veruit de sterkste renner in deze tour. Wou wel eens zien of bernal hem kon kloppen als dit niet was gebeurd. Stond voor de pyreneen wel nog 2 min achter op hem eh

Natte spons 30 juli 2019 om 09:00

Er bestaat geen middeltje tegen spierscheuring…..

dikkechaap 30 juli 2019 om 09:21

@panter
Interessant, wanneer en voor welke kopman is het laatst een TUE aangevraagd door INEOS?

McMulenga 29 juli 2019 om 19:24

Begrijpelijke reactie na zo’n bizar grote tegenvaller. Alleen moeten we dat soort reacties natuurlijk met een korreltje zout nemen, een beslissing nemen na zo’n teleurstelling is geen goed plan.

Volgend jaar terugkomen en de hele Ineos en Jumbo treintjes kapot rijden!

Jacco van Stierop 29 juli 2019 om 19:29

Lukt me niet om het droog te houden bij de beelden. Fraai document, deze film. Goed gekozen beeldkaders, mooie close-ups en een niet van te voren te bedenken verhaal van dolle vreugde en intens verdriet. Indringend beeld is de vertwijfelde blik in de ogen van Pinot nadat hij heeft opgegeven.
Merkwaardig, wreed contrast tussen het karakter van Pinot en het verloop van zijn carrière.

Fuubs 29 juli 2019 om 19:42

Hier word ik stil van. Ik hoop en verwacht dat deze man nog harder terug komt. Ik kan iig niet wachten tot ik hem, vanachter mn tv, naar zijn gedroomde overwinning kan schreeuwen. Madiot is er niks bij, vrees ik voor de buren.

Is deze docu ergens te zien met engelse ondertiteling?

RodyTur10 29 juli 2019 om 19:48

Goed voor zijn populariteit zo’n docu.

Fernandi 29 juli 2019 om 20:02

Zijn manier van koersen helpt ook, voor mij althans.

$kedel 29 juli 2019 om 21:31

Hij weet nu al op basis van zeer weinig resultaat jaar na jaar weer een favorietenrol binnen te slepen, en weet daar vervolgens keer op keer aan onderdoor te gaan of niets waar te maken.
Dus ik denk niet dat hij echt gebaat is bij populariteit.

@Hollow Knight
En toch is Kruijswijk vele malen constanter.
Mollema en bijvoorbeeld Poels hebben ook hun klassieker in de pocket, en zouden ook nog wel wat etappes kunnen pakken als ze daarvoor zouden gaan, maar dat maakt je niet direct die constante klassementsman

Hollow Knight 29 juli 2019 om 23:15

@skedel

Zeer weinig resultaat? De beste man heeft al drie Tour etappes gewonnen, twee Vuelta etappes en een etappe in de Giro…

Om nog maar te zwijgen van zijn prachtige zege in de Giro di Lombardia.

Liever dat dan de talloze top tien uitslagen van Kruijswijk.

Panter 30 juli 2019 om 00:51

Dan vergeet je nog dat hij op zijn 23ste podium heeft gereden

rennerske 29 juli 2019 om 20:12

6 van de 12 grote rondes de eindstreep niet gehaald. Oef. Kom er maar in grapjassen. Graag niet hetzelfde repertoire als bij Porte, Kelderman etc. want die grappen weet ik nu wel.

Drossard Kudus 29 juli 2019 om 20:39

Ik denk niet dat er iemand in het peloton rond rijdt die ik een zege in een grote ronde meer gun dan deze Pinot. Heel misschien Kruijswijk nog vanwege die ene giro. Mooie renner die altijd aanvallend en met emotie koerst

IlPirata 29 juli 2019 om 21:09

Rijdt al jaren bergop met de wereldtop mee en durft aan te vallen.Echter veel pech, ook in de giro met uitdroging verleden jaar. Voor een Fransman mag Pinot best de TdF winnen hoor, alleen al voor zijn grinta en aanvalsdrift. Prachtige coureur.

Ligthning 29 juli 2019 om 21:30

De Tour was dit jaar volledig op maat gebouwd van de twee Fransen, Bardet en Pinot. Weinig tijdritkilometers, veel zware beklimmingen, ook boven de 2000 m. Bardet ging de mist in, Pinot liet zich onbegrijpelijk ringeloren in de waaieretappe, maar herpakte zich. Om tenslotte door pech de Tour te moeten verlaten. Maar ook zonder pech zou hij de Tour niet gewonnen hebben, er was nu eenmaal een Colombiaan aanwezig op wiens lijf de Tour eveneens geschreven was. En met net een iets beter klimvermogen dan Pinot, zeker op hoogte en in de hitte.
Volgend jaar zal de Tour volledig op maat van Alaphilippe opgebouwd worden. Wat meer tijdritkilometers (een Ala in vorm heeft spectaculair bewezen dat zeker aan te kunnen), maar vooral met aankomsten bergop of na de afdaling van kortere klimmetjes. Van derde, tweede of een enkele keer eerste categorie. Samen met de tijdrit, kan hij daarop enkele tientallen seconden pakken, die de concurrentie hem nooit zal kunnen afpakken op die een of twee aankomsten na een klim van eerste (?) categorie.
Ik ben al benieuwd naar de voorstelling van de Tour 2020.

Bertvd 29 juli 2019 om 22:00

Zonder die waaieretappe en spierscheuring had Bernal hem nooit meer achterhaald.

Maar goed, dat is ‘als’

Polleke 29 juli 2019 om 21:45

Jammer dat Pinot bij die clown van een Madiot blijft hangen…

Sammysosa 30 juli 2019 om 09:07

@opdekant: Wat is je probleem met Madiot? Reageert ie te overdreven? Laat ie te veel emotie zien naar jouw smaak? Je ziet toch in de documentaire hoezeer er mee wordt geleefd met pechvogel Pinot, we weten dat Pinot op racecircuit en op de piste heeft gewerkt aan zijn daalangst, dat ie psychologische ondersteuning heeft gezocht voor zijn faalangst. Dan komt het er eindelijk uit op de Tourmalet, dan vind ik het logisch dat je gek wordt van vreugde.

dikkechaap 30 juli 2019 om 09:30

@Sammysoa
Ik weet niet wat zijn probleem met Madiot is, ik weet wel dat de Franse ploegen hopeloos achter de feiten aan lopen qua begeleiding. Nul innovatie, trainingsschema’s van voor de oorlog etc. Het helpt dan ook niet als de aandachtsgeile ploegbaas regelmatig zo hysterisch doet.

Fransen kunnen in een Franse ploeg meer verdienen, en voelen zich daar over het algemeen veel meer op hun gemak. Maar voor echte topprestaties kunnen ze toch beter vertrekken.

koos verrek 29 juli 2019 om 22:20

Ze lijf kan geen 3 weken aan. Jammer want rij altijd lekker aanvallend zou ’t die gozer gunne

KnightBiker 30 juli 2019 om 00:14

Zoveel andere koersen, LBL, lombardije, Tirreno, wk olympische spelen, overal kan hij mee doen.

Brummel 30 juli 2019 om 09:26

ook dit is topsport. Laat maar zien hoe mentaal sterk mannen als Pinot, Gesink, Froome moeten zijn om dit soort tegenslagen te verwerken en er dan weer helemaal voor te gaan.

Vlinder 30 juli 2019 om 10:46

Je vergeet Kelderman nog :) Verder helemaal mee eens. De dieptepunten in een topsportcarrière… we zien er zo weinig van, dat veel mensen dat zeer gemakkelijk bagatelliseren. Dit geeft een prachtige inkijk. Ook schitterend kunstzinnig camera werk overigens. Beetje in de stijl van Sammy Neyrinck. Mijn Frans is te ver weggezakt maar de beelden spreken voor zich en zeggen misschien nog wel meer dan woorden.

stephano 30 juli 2019 om 11:39

Mooie docu inderdaad. En tegelijkertijd maakt dit het wielrennen de mooiste sport om naar te kijken. Als hij nu terugkomt dan is de smaak zoeter. Ik gun het hem van harte.