Pinot pakt slotrit Tour of the Alps, eindzege voor Thomas

vrijdag 21 april 2017 om 15:48

foto: Sirotti

De slotrit in de Tour of the Alps is gewonnen door Thibaut Pinot. De Fransman had in de straten van Trento de snelste benen van een omvangrijke groep der favorieten. De leidende positie in het eindklassement van Geraint Thomas kwam in de finale niet in gevaar. De Brit pakt de eindzege.


In de beginfase van de rit waren er de nodige schermutselingen. Verschillende renners trokken in de lastige slotetappe ten aanval, maar kregen niet veel ruimte. Op ruim vijftig kilometer van de streep begonnen de favorieten voor de eindzege zich al te bemoeien met de koers.

Omvangrijke kopgroep
Onder andere Pinot, Thomas, Scarponi, Bernal, Rolland, Landa en Pozzovivo waren vertegenwoordigd in een omvangrijke kopgroep van ongeveer twintig man. Rohan Dennis was vooraan de grote afwezige, maar hij wist ruim dertig kilometer later alsnog de aansluiting te maken. Met name Bernal werd veelvuldig door de lens van de cameramotor gegrepen. De jonge Colombiaan viel aan op de laatste grote berg en nam de daarop volgende afdaling solo voor zijn rekening.

Met nog tien kilometer te gaan werd de finale geopend door zijn landgenoot Rodolfo Torres. Op de laatste klim van de race sloeg hij een gaatje, maar na 2,5 kilometer werd hij overrompeld door de topfavorieten, nadat eerst Pozzovivo en daarna klassementsleider Thomas de gashendel vlak voor de top opentrok.

Een lange afdaling bracht de renners naar het met kinderkopjes bestrate centrum van Trento. In de bochtige stadskern van de Italiaanse plaats nam Pinot de koppositie over van BMC’er Bookwalter. De Amerikaan deed vervolgens nog een poging zijn Franse tegenstander te verslaan in de sprint, maar slaagde daar niet in. Daarachter finishte Thomas attent als derde, waarmee hij zijn tevens zijn eindzege veilig stelde.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Turtlehead 21 april 2017 om 15:51

De Giro-mannen zijn er klaar voor. Pinot nog dichtgebonden met boni’s?

TykkeThor 21 april 2017 om 15:59

Knappe sprint van Pinot. Die is klaar voor de Giro.

Ab Normaal 21 april 2017 om 16:02

Misschien beetje te vroeg in vorm zelfs.

Chaba 21 april 2017 om 16:07

Aardig wat ophef over het niet opstappen van Formolo en Caruso omdat ze een dagje extra rust willen voor LBL. Ze stonden voorafgaand aan de laatste etappe op een 5de en 8ste plek.
Toch apart aangezien ik van beide niet veel verwacht in LBL.

Jeje 21 april 2017 om 16:18

Mooi rondje met een mooie top 10.

kooltje 21 april 2017 om 16:30

Zijn ploegmaat Dennis deed vervolgens nog een poging zijn Franse tegenstander te verslaan in de sprint, maar slaagde daar niet in. Daarachter finishte Thomas attent als derde, waarmee hij zijn tevens zijn eindzege veilig stelde.

Bookwalter staat op 2 in de uitslag

LyndaLid 21 april 2017 om 16:31

Sinds wanneer is Pinot zo rap in de sprint, dit hele jaar al maar zeker dit rondje.. Vroeger waren mannen als Thomas toch echt sneller?

robotour 21 april 2017 om 16:38

Vroeger Lyndalid ?;)

Turtlehead 21 april 2017 om 16:43

@Lyndalid: sinds ik ooit eens Robert Gesink zag winnen van Sagan en VanAvermaet verbaas ik me over dat soort dingen niet meer ;)
Zijn tijdrit loopt nog niet zo geloof ik, maar de benen zijn snel, dat belooft wat!

Matisz 21 april 2017 om 17:34

Pozzo is back!!!!

Doordrijver 21 april 2017 om 17:39

Edit redactie: Wij hebben het niet op leden die anti-supporteren.

teunster 21 april 2017 om 17:39

Ehh… Celano? Die gaan we eens googlen…

nederbelg 21 april 2017 om 17:52

‘Veelvuldig door de lens van de cameramotor gegrepen’, klinkt als een pijnlijk geval…
‘Zijn ploegmaat Dennis’ wordt best ‘diens ploegmaat Dennis’, anders klinkt het wel heel verwarrend.

Petros 21 april 2017 om 18:08

‘Zijn ploegmaat Dennis deed vervolgens nog een poging zijn Franse tegenstander te verslaan in de sprint, maar slaagde daar niet in’

Dus Dennis wou Pinot verslaan in de sprint, maar eindigt uiteindelijk op 14 seconden? Volgens mij klopt er iets niet

Cyclingbruh 21 april 2017 om 18:08

Pozzo gaat shinen in lbl.

Johnny7 21 april 2017 om 18:23

Kan me niet voorstellen dat Thomas dit ook 3 weken kan zo der er een dag volledig doorheen te zakken! Maar laat me graag verrassen in de Giro.

Piet Lut 21 april 2017 om 18:49

Het Dennis verhaal is op basis van Eurosport waarschijnlijk die maar blven aanhouden dan Bookwalter Dennis was. Ach ja, kan gebeuren he. T’is ook niet makkelijk

WCEendT 21 april 2017 om 21:49

@Teunster
Paar mooie bergtruitjes gepakt al, voor de rest ken ik hem ook niet :$.