Piepjonge Eritreeër (18) verslaat ervaren sprinters in Gabon

Piepjonge Eritreeër (18) verslaat ervaren sprinters in Gabon

foto: Twitter La Tropicale Amissa Bongo 2019

woensdag 23 januari 2019 om 12:08

Biniyam Ghirmay heeft voor een daverende verrassing gezorgd in de derde etappe in La Tropicale Amissa Bongo 2019. De pas 18-jarige Eritreeër versloeg na een lastige finale in de straten van Franceville alle aanwezige Europese profs in de massasprint. Hij verschalkte Youcef Reguigui (Algerijnse selectie) en klassementsleider Niccolò Bonifazio (Direct Energie).

Diverse aanvalspogingen
In de beginfase van de etappe kozen twee renners het ruime sop. Titelverdediger Joseph Areruya (Delko-Marseille Provence) reed weg in het shirt van de nationale selectie van Rwanda en kreeg Henok Mulubrhan – de nummer dertien van het klassement – uit Eritrea met zich mee. Na dertig kilometer hadden de twee een bonus van twee minuten bijeen gefietst, maar dat zat het peloton toch niet helemaal lekker. Vijf kilometer later had de meute het gat met het duo alweer gedicht.

In deze 98 kilometer ‘korte’ rit besloten niet snel daarna vijf nieuwe vluchters hun geluk te beproeven. Abdallah Benyoucef (nationale selectie Algerije), Temesgen Buru (nationale selectie Ethiopië), Metkol Eyob (nationale selectie Eritrea), Jayde Julius (ProTouch) en Clovis Kamzong (nationale selectie Kameroen) bundelden de krachten. Direct Energie onderhield in het peloton het tempo namens leider Bonifazo. De vijf kregen nooit meer dan een dikke anderhalve minuut bonus.

Verrassing in de finale
Kamzong was uiteindelijk de renner die het langst uit de klauwen van het peloton bleef. Op vijf kilometer voor de aankomst werd hij echter alsnog gegrepen, waarna het peloton zich opmaakte voor een klimmetje van zo’n drie kilometer. Het lukte uiteindelijk niemand om daar weg te geraken, waarna er een massasprint volgde in Franceville. Na een fotofinish met Reguigui, bleek de 18-jarige Ghirmay de snelste van het pak te zijn. André Greipel stelde met een vijfde plek wederom teleur.


Waar kennen we Ghirmay van?
Het afgelopen jaar reed Ghirmay bij de junioren een indrukwekkend seizoen. Zo werd hij dertiende op het WK in Innsbruck en eindigde hij als tweede GP Rüebliland, een van de zwaarste koersen voor junioren op de kalender. Daarnaast trakteerde de Eritreeër het Belgische supertalent Remco Evenepoel in de eerste rit van Aubel-Thimister-Stavelot op een zeldzame nederlaag.

Dit artikel delen:

84 Reacties

Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 12:14

dit gaat een hele grote worden

0
Angelo Pauwels 23 januari 2019 om 13:57

We moeten het eerst nog eens zien tegen serieuze tegenstand en dit ritje was ook maar 100 km.
Remco legde deze winter al trainingen af van 6,5 uur, en zei dan erna dat hij zeker nog 2 uur kon fietsen.

0
AZH 23 januari 2019 om 14:42

@Angelo: hij zei dat hij nog twee uur kan fietsen? Wow wat een quote. Man man man.

0
Pleistervocht 23 januari 2019 om 15:05

Een zestienjarige Ghirmay reed nochtans reeds al eens de hele Dakar-Rally op zijn derdehands mountainbike. Dat was niet eens zozeer opzienbarend vanwege het feit dat hij tal van heftruckcoureurs en rollatorracers achter zit liet, maar vooral omdat een opmerkelijk frisse Ghirmay achteraf te kennen gaf dat hij dacht dat de Rally als ronde afgewerkt zou worden – ofwel: dat ze nog maar halverwege waren. Hij had zijn energievoorraad ook als zodanig aangewend.

Kan inderdaad alleen maar een hele grote worden dit.

0
woutie 23 januari 2019 om 12:15

Klopte vorig jaar ook al Evenepoel in een sprint met 2

0
Angelo Pauwels 23 januari 2019 om 13:26

Ja hij is sneller aan de meet, maar het was een vlakke rit, als het een beetje lastiger wordt ligt hij er direct af. Ik heb die rit vorig jaar gevolgd en hij deed nooit kopwerk, dan is het makkelijk natuurlijk om de sprint te winnen.

0
Mwielerfan 24 januari 2019 om 00:06

Makkelijk winnen van evenepoel ja

0
Ome Richard 23 januari 2019 om 12:15

Dimension Data letten jullie op? Cav heeft Greipel al even niet verslagen..

0
vlek 23 januari 2019 om 12:16

Nice!

0
Random wielerliefhebber. 23 januari 2019 om 12:19

Dit word de nieuwe Merckx

0
Dolledriesoldebroek 23 januari 2019 om 12:20

De nieuwe teklehaimanot! Veel inspiratie opgedaan aan die bollentrui!

0
LB108 23 januari 2019 om 12:21

Hoe kan hij na 2 vlakke etappes op een uur staan en in een lastige rit winnen?

0
Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 12:42

Hij is gewoon even wezen chillen

0
ZwartebroekengeIetrui 23 januari 2019 om 13:14

Hij was gisteren gevallen

0
kiryienka 23 januari 2019 om 12:23

Doet me een beetje denken aan die jongen in de Tour de San Luis ook Europese toppers versloeg. Werd toen meteen opgepikt door etixx quickstep. Ben benieuwd hoe het deze eritreeer vergaat.

0
Steven_E 23 januari 2019 om 12:43

Je hebt het wellicht over Contreras? In diezelfde ronde brak Gaviria ook door namelijk.

0
jessevdalen 23 januari 2019 om 12:28

Als je zijn uitslagen bij de junioren van vorig jaar erbij pakt zie je al dat het een absolute topper is! Elke etappekoers top 3 (na evenepoel)!

0
Wheely 23 januari 2019 om 12:40

Leuk! Benieuwd of ie ook kan veldrijden.

0
Bart Wyns 23 januari 2019 om 12:48

Een nieuw Allez Allez Zimbabwe met Nys ipv Roger aan het roer, zou nog wat kunnen worden in het kleine veldritwereldje :)

0
Angelo Pauwels 23 januari 2019 om 12:45

Als deze renner van de junioren lichting van Remco Evenepoel dit niveau al haalt, welk niveau zal Remco dan wel niet halen. Ik denk dat ze zullen verschieten daar in San Juan.
Als je ziet dat deze Biniyam op meer dan 6 minuten finisht van Remco op het WK.

0
Mwielerfan 24 januari 2019 om 00:08

Daar zit ook tactiek bij.

0
williams 23 januari 2019 om 12:50

Toptransfer die Greipel…

0
Brabander 23 januari 2019 om 12:52

Dat is een uitslag zeg. Zou er dan toch talent in Afrika zitten? Lijkt me wat voor Dimension Data :)

0
Chris Van Uden 23 januari 2019 om 13:11

Legt ook Greipel er even op… Kan inderdaad een goeie worden met de juiste begeleiding!

0
de nieuweMerckx 23 januari 2019 om 13:18

18? Hij ziet er 42 uit.

0
Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 13:54

Geboortedatum 1 januari zeker …?

0
mattje123 23 januari 2019 om 14:05

Het is inderdaad eerder regelmaat dan uitzondering dat de paspoort leeftijd totaal niet klopt met de werkelijke leeftijd in die landen. Het kan zomaar een jaar of 10 verschillen.

0
HoofdIsVrij 23 januari 2019 om 14:24

10 jaar? Wie dan?

0
dikkechaap 23 januari 2019 om 15:22

Eritreeers hebben een extra motivatie om over hun leeftijd te jokken: vanaf je 18e moet je normaal gesproken het leger in, dit kan vele jaren duren en is geen pretje. Topsporters hoeven vaak niet.

0
dikkechaap 23 januari 2019 om 15:33

@Romans
Afhankelijk van welke bron je gelooft is zijn geboortedatum 6 februari of 2 april…

0
vanSpringel 23 januari 2019 om 19:04

Moest ik ook aan denken toen ik zijn foto zag. In warme landen gaat de deformatie van menselijke organen, zoals ook de huid, een stuk sneller dan bij ons in de minder warme regionen.

0
Tripodboom 23 januari 2019 om 13:50

Ben het met de nieuwe merx eens. Als hij 18 is schat ik mezelf niet ouder dan 5!

0
Romāns Vainšteins 23 januari 2019 om 13:53

Wel een vette bijnaam :

‘Het Eritreeese piepjong dat Evenepoel versloeg’

0
tendam 23 januari 2019 om 14:08

Wat een titel joh… misschien is Evenepoel straks wel de renner die ooit 2e wist te worden achter Biniyam Ghirmay.

0
LucasR 23 januari 2019 om 14:23

Haha, precies!

0
KimJungPoels 23 januari 2019 om 14:09

Deze gozer is zoveel beter dan Evenepoel.

0
Angelo Pauwels 23 januari 2019 om 14:13

lol dit geloof je toch zelf niet, hahahahaha.

0
tendam 23 januari 2019 om 14:17

@angelo pauwels
Hoeveel profzeges heeft Evenepoel al? Nou dan.

0
KimJungPoels 23 januari 2019 om 14:41

Deze jongen laat wederom zien dat hij het af kan maken vanuit de groep. Evenepoel kan dat niet. In het profwielrennen is het veel moeilijker om alleen weg te komen.

Ghirmay is veel beter dan Evenepoel. Ik wil een Ghirmay hype.

0
Stablinksy 23 januari 2019 om 14:55

@tendam
Hoeveel profkoersen heeft Evenepoel al gereden? Nou dan.

0
tendam 23 januari 2019 om 15:54

@stablinksy
Goh.

0
aardappeljager 23 januari 2019 om 17:12

Ik heb ook geen profkoers gewonnen, maar ook niet gereden.

Ben toch echt niet net zo goed als Remco

0
Angelo Pauwels 23 januari 2019 om 17:12

Ik zal toegeven Biniyam kan beter sprinten, maar op gebied van tijdrijden en klimmen komt ie nog niet tot aan de enkels van Evenepoel.

0
vanSpringel 23 januari 2019 om 19:07

Biniyam Ghirmay is de nieuwe Evenepoel !
Was altijd fan van Kevin Reza, maar na dit oogverblindend nieuws stap ik over op Ghirmay.

0
ChefSpijker 23 januari 2019 om 14:18

Zal Angelo een beetje fan van Evenepoel zijn? :)

0
Gladiool 23 januari 2019 om 14:36

Absoluut niet. Het lijkt me niet meer dan een feit dat Evenepoel na Valverde en Sagan nu al de beste renner in het pak is. Als je 8.5 uur op een fiets kan zitten, joh!

0
wulu 23 januari 2019 om 15:00

Nee, hoe kom je daarbij?

0
Mwielerfan 24 januari 2019 om 00:10

8,5u denkt te kunnen zitten waarvan 6,5u echt uitgevoerd

0
AZH 23 januari 2019 om 14:41

Waarom moet er nou in elk bericht Evenepoel geplaatst worden? Ben de hype nu al zat.

0
miguelon 23 januari 2019 om 14:58

Het is je gegund, schat.

0
LucasR 23 januari 2019 om 16:13

Inderdaad een achterlijke titel. De naam van de renner in kwestie wordt niet eens vermeld…

0
vanSpringel 23 januari 2019 om 19:07

Ach, ’t is om ’t even.

0
ah-ja 23 januari 2019 om 14:43

Woow

0
Melkzuur 23 januari 2019 om 14:51

Biniyam zal schrikken als hij merkt dat zijn overwinning zoveel reacties op Wielerflits oplevert.

0
Wheely 23 januari 2019 om 14:53

De beste jongen verslaat hier Reguigui nipt met een fotofinish. Om het even in perspectief te plaatsen. :)

0
KimJungPoels 23 januari 2019 om 14:56

En 11-voudig etappewinnaar Andre Greipel met meerdere fietslengtes. Om het in een ander perspectief te zetten. ;)

0
Melkzuur 23 januari 2019 om 15:04

… en bovendien was deze jongen 24 dagen geleden nog junior. Perspectiefgewijs kan dat ook tellen. :-)

0
Wheely 23 januari 2019 om 15:09

Dat is ook weer waar maar dat mag perspectiefgewijs geen naam hebben. Deze jongen heeft Evenpoel immers al eens geklopt. ;)

0
vanSpringel 23 januari 2019 om 19:08

Waarom zou ie meer meters pakken als ‘nipt’ voldoet ? Slimme jongen, nu al !, die Biniyam Ghirmay.

0
josi 23 januari 2019 om 15:02

Nu nog wachten op het artikel met de kop “Belg die van piepjonge Eritreeër verloor boekt eerste profzege”.
Mooi resultaat voor die jongen, ben benieuwd hoe/of hij zich de komende jaren zal weten te ontwikkelen.
Greipel toch wel erg teleurstellend tot dusver.

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone