Jasper Philipsen wint in Turkije na waaierspektakel

zaterdag 17 april 2021 om 13:35
Jasper Philipsen wint in Turkije na waaierspektakel

foto: Cor Vos

Jasper Philipsen heeft zijn tweede etappezege in de Ronde van Turkije te pakken. In Turgutreis klopte de renner van Alpecin-Fenix André Greipel en Mark Cavendish in de massasprint, na een dag waarin het peloton meermaals in waaiers uiteen werd geslagen.

De zevende etappe voerde van het toeristische Marmaris, via het bergachtige binnenland van de provincie Muğla, naar het schiereiland Bodrum waar in Turgutreis de streep lag. Deze stad was tot aan 2014 meerdere jaren een aankomstplaats in de Ronde van Turkije. Zo wist André Greipel hier al tweemaal te winnen. Even na tien uur lokale tijd werd het startsein gegeven, waarna het meteen aanvallen regende. Vanuit het vertrek liep de weg gelijk omhoog, terwijl het peloton met stevige rugwind te maken had. De wind zou zijn deuntje zeker meeblazen in deze rit.

Na onstuimige start rijden vier renners weg
Na een spervuur van demarrages kwam een kopgroep met vier man tot stand. De drie Italianen Alessandro Tonelli, Francesco Gavazzi en Danilo Celano sloegen de handen ineen met de Bask Julen Irizar en zij reden meer dan vier minuten weg van het peloton. Door het strakke tempo van Astana op de klim van eerste categorie kwamen meerdere renners in de problemen. Onder meer Mark Cavendish raakte daarbij achterop. Het peloton dunde stevig uit tot slechts twintig renners, waarbij Jay Vine, de nummer twee in het klassement, en Quentin Pacher (achtste) ontbraken.

Pacher was vroeg in de etappe gevallen en moest daardoor de strijd staken. Toch hergroepeerde het peloton daarna in de afdaling weer achter de vier leiders, terwijl het nog altijd stevig waaide. Op de klim van tweede categorie, met nog ruim tachtig kilometer te gaan, hadden de vluchters nog zo’n twee minuten op het grote pak. Na die klim kreeg de koers met veel zijwind te maken en werd het peloton in waaiers uiteengeslagen. Daardoor verdween ook de voorsprong van de vier man sterke kopgroep en op 53 kilometer van de streep waren de vluchters bijgehaald.

Jay Vine pakt kostbare bonificaties
Met name Israel Start-Up Nation en Deceuninck-Quick-Step waren de aanstichters van de chaos in het peloton. Overal reden groepjes renners op de lange wegen naar Bodrum. Vervolgens wilde ook Uno-X het op de kant zetten. Vlak voor de tussensprint kwamen de eerste waaiers samen en het was daarna Jay Vine die belangrijke tijd pakte bij de sprint; daarmee naderde hij de leider in de wedstrijd, José Manuel Díaz, tot op een seconde. Even was de rust teruggekeerd in de koers, maar dat was van korte duur.

Verschillende renners probeerden vooraan weg te rijden, maar van hen had Willie Smit het meeste succes. Bij zijn aanval op 33 kilometer van de meet pakte hij een mooi gaatje, terwijl het peloton zich reorganiseerde. Deceuninck-Quick-Step, dat al drie etappes won met Mark Cavendish, nam dan de controle in handen. De Zuid-Afrikaan reed enige tijd solo vooruit, maar met nog 23 kilometer te gaan werd hij door Iljo Keisse en de rest van het grote pak bijgehaald. Wie dacht dat iedereen zich dan gedeinsd zou houden tot de sprint, kwam bedrogen uit.

Onder meer Stanislau Bazhkou en Michel Giesselmann probeerden in de laatste twintig kilometer nog weg te komen. De Duitser van het continentale SKS Sauerland NRW wist een mooi gaatje te pakken en zag wat later Jokin Aranburu van Euskaltel aanhaken. De Bask reed daarna een tijdje alleen vooruit, maar was niet opgewassen tegen de overmacht van het peloton niet opgewassen. Op het klimmetje op zeven kilometer van de aankomst probeerden enkele renners de finale hard te maken, onder wie Mirko Maestri.

Archbold probeert peloton te verrassen
Omdat Shane Archbold van Deceuninck-Quick-Step meesprong, moesten andere ploegen de achtervolging inzetten. De Nieuw-Zeelander was de sterkste aanvaller en ging dan solo door. Er lag echter nog wel vier kilometer vóór hem. De renners van Israel Start-Up Nation trokken zich binnenstebuiten om hem bij te halen, wat uiteindelijk ook lukte. Op de laatste horde, op ruim een kilometer van de streep, lieten de sprintersploegen zich niet verrassen, waarna op hoge snelheid naar de streep werd gereden.

Israel Start-Up Nation trok de sprint aan voor André Greipel, waarna Alpecin-Fenix op 300 meter van de streep oprukte naar voren. Met nog 150 meter van de streep zette Jasper Philipsen vanaf de kop de sprint in. Greipel kon niet meer uit het zadel komen en moest zich gewonnen geven. Wel bleef hij nipt Mark Cavendish voor om de tweede plaats.

Dit artikel delen:

36 Reacties

madeinstars 17 april 2021 om 13:37

Allemachtig wat was die laatste kilometer snel.

Dolfy 17 april 2021 om 13:38

Leuke etappe, de wind en de heuveltjes maakte het niet makkelijk voor de sprinters. Phillipsen verreweg de snelste vandaag. Greipel had geen antwoord en Cavendish ook niet echt, die met moeite langszij kwam van Greipel

Dolfy 17 april 2021 om 13:39

Greipel nog net aan tweede uiteindelijk ook..

rosencrantz 17 april 2021 om 13:39

Gevaarlijke finish. gelukkig gaat Taminiaux niet onderuit , want anders ligt het hele peloton er.

Wheely 17 april 2021 om 13:47

Philipsen ook kritisch op deze aankomst nu, heel goed.

GroteSmurf 17 april 2021 om 15:20

Interessant dat daar altijd achteraf over gesproken wordt, alsof het parcours vooraf nog niet bekend is.

Groetjesaandevoetjes 17 april 2021 om 15:55

Wat ze vooraf op papier zien strookt niet altijd met wat de werkelijkheid is he. Op papier staat bijvoorbeeld niet hoe breed de weg overal is.

Wheely 17 april 2021 om 13:41

Toch sterk gereden van Alpecin-Fenix met maar 4 man in koers. Philipsen ook nog de puntentrui en Vine ook nog een slagje geslagen in het AK.

Michelangelo 17 april 2021 om 13:47

Wat een wereldsprinter is die Philipsen toch. Pure klasse. Klopt hier wederom Greipel en Cavendish, toch samen goed voor ruim 40 Tour-etappes. En natuurlijk Stanisław Aniołkowski, wie kent m nie.

Hoe dan ook, Philipsen voegt weer een prachtig hoofdstuk toe aan het toch al snel groeiende tijdschrift van de gebroeders R. Wat een verhalen schrijft die pro-continentale ploeg, die zich serieus begint te gedragen als een volwaardige WT formatie. Nog even en het is een prachtig boekwerk, dat zo naast het boek van onze grijze eminentie mag staan….

KimJungPoels 17 april 2021 om 13:51

En wederom weet je een sneer uit te delen aan Lefevre in een topic dat daar helemaal niet om vraagt.

Word je nu niet gruwelijk moe van jezelf? En dan in een ander topic weer lekker verongelijkt gaan doen als het weer verzand in een Jumbo vs. Quickstep spelletje.

Franco Ballerini 17 april 2021 om 13:52

Wereldsprinter is wat te makkelijk gezegd. Greipel en Cavendish zijn geen schaduw meer van wat ze ooit waren. Laat hij het eerst maar eens een paar keer winnen in een sterker sprintersveld. Vooralsnog schat ik Merlier als sprinter beduidend hoger in.

Kannibaal van Schepdaal 17 april 2021 om 13:54

Die Aniolkowski is best wel een talent, stond ook al voor deze koers op mijn radar. Dat je hem niet kent zegt vooral iets over jou.

Merlinappa 17 april 2021 om 13:56

Haha +1, mooi verhaal en geen sneer naar PatLef.

Barry Batsbak 17 april 2021 om 15:20

Niet iedereen heeft zijn sarcasme radar aan staan zie ik.

Michelangelo 17 april 2021 om 15:56

@Barry,
Viel mij ook al op…. hoewel het er toch duimendik boven op lag zou je zeggen.

Groetjesaandevoetjes 17 april 2021 om 16:04

Ik snap dat bashen op Philipsen niet zo goed. Het is een jonge gast die zich nog volop ontwikkelt in een nieuwe ploeg. Verslaat in de Scheldeprijs de beste pure sprinter van de wereld en laat hier in Turkije zien dat bij lastigere aankomsten hij de beste is.

Limal 17 april 2021 om 16:05

Inderdaad geen sneer aan Lefevere (of Philipsen), wel een goedkope uitdaging aan het adres van Beer door dat bericht van hem te persifleren. Alsof we daarop nog een vervolg nodig hadden…

Beer 17 april 2021 om 16:49

Jammer weer dat sneren en anti-supporteren van Michelangelo. Mag wel eens tegen opgetreden worden lijkt me.

Marik 17 april 2021 om 17:41

Wie had het vandaag over zelfbenoemde WF politie KimJungPoels? Iets met de pot en de ketel.

Ik vind het bericht erg grappig en snap de zure reacties niet zo.

Franco Ballerini 17 april 2021 om 17:43

Sarcasme is de hoogste vorm van humor en de laagste vorm van intelligentie, wordt wel eens beweerd. Als je het goed toepast kan het ook omgekeerd waar zijn.

Marik 17 april 2021 om 17:46

Voor een hoge vorm van humor heb je toch wel wat intelligentie nodig zou je zeggen ;)

KimJungPoels 17 april 2021 om 17:48

Jij en Michelangelo zijn gewoon twee gasten die mij het plezier op dit forum dusdanig aan het ontnemen zijn dat ik steeds minder reageer. Ik noem jullie de wielerflitspolitie omdat jullie echt in elk topic dat ik lees wel weer iemand aan het uitdagen omdat zijn of haar mening jullie niet bevalt.

Het is niet eens zozeer jullie mening, waar ik het nog regelmatig wel mee eens kan zijn of het logische ervan in kan zien. Het is de toon waarmee jullie iedere discussie aan moeten gaan. Echt bloedjeirritant en wat mij betreft ook super slecht voor de gemiddelde kwaliteit van de reacties op dit forum.

Beer 17 april 2021 om 17:50

Mooi om te lezen dat ik niet de enige ben die het zo ziet; KJP.

Marik 17 april 2021 om 18:10

Waarmee je toch ook gewoon de WF politie uithangt KimJung? Vertel mij maar eens waarmee jij verschilt met mij. (Behalve een superioriteitsgevoel wellicht)

KimJungPoels 17 april 2021 om 18:18

Het verschil zit hem sowieso al in de frequentie Marik. Jij vindt het nodig om in ieder topic waar iets je niet bevalt andere terecht te moeten wijzen. Met vaak hele irritante discussies tot gevolg.

Ik doe het nu, op het moment dat ik steeds vaker merk dat ik de discussies op het forum niet meer bekijk. Doordat enkele gasten, waaronder dus jij, de sfeer gewoon aan het verpesten zijn.

Maar goed ik vrees dat ook dit zal gaan verzanden in een irritante discussie, waar ik verder geen behoefte aan heb. Ik zou het leuk vinden als jij en die anderen meer inhoudelijk zouden discussiëren. Volgens mij hebben jullie daar prima de capaciteiten voor. Maar als je meer plezier haalt uit het iedere keer bewust opfokken van dezelfde personen op een wielerforum, be my guest.

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 18:25

Oh, ik zie het verschil wel hoor, Marik

Marik 17 april 2021 om 18:26

Zelfde verhaal, andere woorden. Ik zie geen verschil, maar wellicht is dat te confronterend. Het enige waar ik me schuldig aan maak is dat Ik (te) vaak hap op provocaties. Zou dat wat minder kunnen? Ja zeker. Ben jij echt heel anders dan ik, behalve de frequentie dan? Neuh.

Edit: Michiel is ook hetzelfde, net als eerder vandaag, weer provoceren. Wellicht wat subtieler maar de basis is hetzelfde. Dus voelen jullie je alsjeblief niet beter, of verheven. Het is hetzelfde gedrag. Fijne avond.

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 18:32

Het lijkt me met jou niet gezellig een biertje drinken, Marik.

Kim zou ik zo mee op blind date gaan.

Beer 17 april 2021 om 18:48

Mis Marik, je bent net degene die provoceert. Ik moet zeggen dat ik KJP nog nooit iets heb weten schrijven waardoor ik mij geprovoceerd voelde. Bij jou heb ik dat bijna dagelijks. Hoofdzakelijk omdat je hier niet bent om over wielrennen te praten, maar wel om met anderen te spotten en in diskrediet te brengen.

Marik 17 april 2021 om 18:50

Ach beer, hier hebben wij het al over gehad.

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 19:00

Iemands vermeende gebrek aan intelligentie in de discussie dumpen. Een ander van een superioriteitsgevoel beschuldigen in dit draadje.

Als dit geen provoceren is, hoe noemen we dit beestje dan? Bij zijn nickname?

tvm 17 april 2021 om 13:56

Philipsen laat weer zien het snelst te zijn na een relatief lastige etappe. Wederom een perfecte timing van zijn lead-out man.

Thijs E 17 april 2021 om 14:26

Pittige etappe en Philipsen wint de sprint, de trend zet door.

doeme80 17 april 2021 om 14:37

De Vlam van Ham

Poeksel 17 april 2021 om 14:55

Een keurige 15e plek voor Jetse Bol, zowel in de rit als het klassement!

Barry Batsbak 17 april 2021 om 19:17

Ik vind Philipsen een leuke renner, maar ik vind Lionel Taminiaux misschien nog wel leuker. Die gozer wordt goud waard op zijn Morkovs.

Headlines

Materiaalzone

Populair