Philippe Gilbert: “In het begin nam ik Evenepoel niet al te serieus”

maandag 2 december 2019 om 11:15
Philippe Gilbert: “In het begin nam ik Evenepoel niet al te serieus”

foto: Cor Vos

Philippe Gilbert is nu beste maatjes met Remco Evenepoel, maar de klassiekerspecalist moest in het begin wel aan zijn achttien jaar jongere landgenoot wennen. “Ik vond hem een beetje gek”, geeft hij toe in Het Laatste Nieuws.


Gilbert vindt het nog altijd zonde dat België met lege handen achterbleef na de WK-wegwedstrijd in Yorkshire, waarin hij zelf ten val kwam. Daarna probeerde hij nog terug te keren in het peloton, maar de wereldkampioen van Valkenburg zou nooit meer vooraan aansluiten. Even later stapte hij hevig geëmotioneerd uit de wedstrijd. “Op papier hadden we een team om wereldkampioen te kunnen worden, uiteindelijk gingen we naar huis sans rien. Dat was zonde.”

De Waalse renner, die de overstap maakt van Deceuninck-Quick Step naar Lotto Soudal, had na zijn val tijdens het WK alleen Remco Evenepoel, die net terugkeerde na een plaspauze, in steun. “Uitgerekend de jongste van de bende was bij de les. Het pakte me. Ook dát is een bewijs van zijn rijke potentieel”, zegt Gilbert. “Hij denkt en handelt tactisch. Wat hij in Yorkshire deed, was superprofessioneel. Het zal hem opleveren in de toekomst.”

‘Beetje gek’
Tegenwoordig schieten ze goed met elkaar op, maar Gilbert heeft wel aan Evenepoel moeten wennen. “In het begin nam ik hem niet te zeer au sérieux. Ik vond hem een beetje gek. Hij vertelde dingen, vóór de koers, waarvan ik dacht: ‘Hé ventje, wat zeg jij hier nu allemaal? Kalmeer een beetje.’ Hij zou dit doen en daar aanvallen… Arrogant, vond ik. Tot hij dat een paar uur later, in koers, gewoon omzette in de praktijk. Indrukwekkend.”

Of Evenepoel op termijn kan schitteren in het groterondewerk, daarover maakt Gilbert nog even voorbehoud. “In het tijdrijden is hij nu al wereldtop, in het middengebergte bij de beteren. Maar het zal me benieuwen hoe hij zich op cols van boven de tweeduizend meter uit de slag trekt tegen de Colombiaanse klimwonders. Zij zijn volgens mij de enigen die hem daar pijn kunnen doen. Vooral Bernal is fenomenaal op dat terrein.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Romāns Vainšteins 2 december 2019 om 11:35

Leuk dat steeds naar Frans verschieten en foutjes in NL, alsof je Gilbert zelf hoort spreken hier, erg knap opgepend !

Samlambeej 2 december 2019 om 12:11

Gilbert spreekt heerlijk Nederlands, net als Michel Preud'homme en Frank Vandenbroucke.

Kannibaal van Schepdaal 2 december 2019 om 11:48

Evenepoel over drie jaar tegen Bernal en Pogacar. Ik kijk ernaar uit.

kielabokki 2 december 2019 om 11:54

Gilbert en Evenepoel, wat een contrast.

vincenzo 2 december 2019 om 12:05

Dus door het nemen van een plaspauze was Remco volgens Gilbert bij les in Yorkshire?

Vinyakke 2 december 2019 om 12:09

Leek me inderdaad meer toevallig dat hij net in de buurt was. Neemt niet weg dat REV niet twijfelde om te stoppen natuurlijk.

Vinyakke 2 december 2019 om 12:08

2 generaties die eigenlijk niet zouden kunnen overlappen. Evenepoel zou normaal pas over een 2-tal jaar profrenner zijn. Gilbert zou al 2 jaar profrenner af kunnen zijn. Maar kijk: ze zijn zelfs maatjes!

Kannibaal van Schepdaal 2 december 2019 om 12:27

In de Vuelta van dit jaar stonden zowel een 20-jarige als een 39-jarige op het eindpodium.

De regels worden herschreven.

Samlambeej 2 december 2019 om 12:14

…Tot dat…

Tom Bidon 2 december 2019 om 12:29

Ik ben het wel eens met z’n inschatting over de capaciteiten van Evenepoel in het hooggebergte. Dat wordt nog het grote werkpunt. De rest heeft hij voor z’n 20ste verjaardag al verbluffend goed onder de knie. Ik ben echt benieuwd of hij in het voorjaar ergens een top-10 kan neerzetten tegen betere tegenstanders dan die in de Ronde van Turkije en de Adriatica Ionica Race, voordat hij alles op OS en WK gaat zetten

tendam 2 december 2019 om 12:51

Ik vind het wel bijzonder dat er zo’n geweldige klimmer in hem wordt gezien… dat blijkt eigenlijk nergens uit. Hij lijkt me wat stevig voor een klimmer, ondanks z’n geringe lengte. Maar goed, misschien is het wel een freak of nature.

Samlambeej 2 december 2019 om 13:01

Hij kan 1 uur kneiterhard rijden en weegt 61kg. Wmb. ideaal voor een col op te rijden. Hooggebergte en inhoud doorheen weken moet komen met de jaren.

Melkzuur 2 december 2019 om 13:35

Ik heb ooit ergens gelezen dat zijn trainer ervan uitgaat dat hij tegen zijn 22e waarschijnlijk nog 2 à 3 kilo zal verliezen – zonder daarvoor te hoeven diëten. Dat lijkt me niet onmogelijk aangezien hij overduidelijk nog wat babyvet met zich meezeult. En als hij 58 à 59 kilo zou wegen, mèt behoud van zijn huidige wattages, komt het wel goed in het hooggebergte.

Romāns Vainšteins 2 december 2019 om 13:58

Zoals ik het menneke in kan schatten wordt dat straks op een koffiemolentje de rest er vierkant afarmstrongelen.

Melkzuur 2 december 2019 om 14:04

Of afinduraineren. Kan ook.

Romāns Vainšteins 2 december 2019 om 14:43

Neen. Indurain dat gaan we nooit meer zien, gewoon fluitend op kop de eindcol oprijden met de laatste afhaker op 8K van de finish.

Japsie 2 december 2019 om 16:29

Die loste toch altijd om vervolgens 10 minuten in de ITT te pakken?

Polleke 2 december 2019 om 20:15

Tot zijn 27’ nauwelijks een prijs gereden en dan epo ontdekt… het verhaal van Indurain in een notedop…0 respect…

Domestique 2 december 2019 om 22:24

Eindigde Miguel zijn rijk niet net op het moment dat EPO zijn intrede deed in het peloton?

HennieK 3 december 2019 om 10:22

@Domestique, je bent nog erg jong zeker? Indurain en de hele ploeg waren de grootste klant van Conconi. Een kerel van bijna 90 kilo die in het hooggebergte mee kan…. Big Mig heeft geen enkele zuivere tourzege, dat is wel zeker.

thorsen 2 december 2019 om 19:55

Hoeveel 19 jarige profs hebben we volgend jaar wel niet? En ze willen allemaal zoals Remco zijn. Denk niet dat het ze gaat lukken.

Japsie 2 december 2019 om 21:46

@polleke, even gekeken bij de uitslagen van hem. Onzin. Genoeg uitslagen gereden. Gewoon groot talent. Epo? Ongetwijfeld, vrijwel zeker. Maar geen onzin verkondigen.

toke 3 december 2019 om 10:43

ik kan me nog herinneren dat Indurain in zijn laatste tour geklopt werd door mister 60%

HennieK 3 december 2019 om 11:04

En de verhalen dat de hele Banesto-ploeg ‘s-nachts gewekt moest worden om even rond te lopen, omdat ze zulk dik bloed hadden. Of het waar is weet ik niet, maar dat ze gebruikten heb ik nooit aan getwijfeld.