Philip Roodhooft over stap naar WorldTour: “Dit is geen eindpunt”

Philip Roodhooft over stap naar WorldTour: “Dit is geen eindpunt”

foto: Cor Vos

maandag 23 mei 2022 om 19:45
Interview

Alpecin-Fenix, vanaf 1 juli Alpecin-Deceuninck, wordt op 1 januari 2023 een WorldTeam. De weg die de broers Philip en Christoph Roodhooft het voorbije decennium hebben afgelegd, is opmerkelijk. “Of dit het eindpunt is? Wij zien dit eerder als een logisch vervolg dan het realiseren van een ultiem doel. Berusten is het laatste wat we gaan doen. Integendeel, die driejarige zekerheid geeft ons de stabiliteit om achter de schermen hard verder te werken.”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Alpecin-Fenix sloot zowel 2020 als 2021 af als beste ProTeam, waardoor de ploeg van Mathieu van der Poel startrecht heeft in alle klassiekers en de grote rondes. Startrecht, maar geen startplicht. Een luxepositie met andere woorden. Toch kozen de broers Roodhooft ervoor om vanaf 2023 als WorldTeam door het leven te gaan. Dat verdient wat toelichting.

Leg eens uit, Philip. Waarom die stap hogerop?
“Eerst en vooral, het is niet evident om steeds weer als beste ProTeam het jaar af te sluiten. Kijk maar naar de huidige ranking, waarin vandaag Arkéa-Samsic ons zelfs vooraf gaat. Zoiets creëert ook druk. Met de stap hogerop geven we het signaal aan renners – zowel aan die van ons als aan anderen – dat we volwaardig deel willen uitmaken van het hoogste niveau van het wielrennen. En dat we onze verantwoordelijkheid willen opnemen om nog sterker te worden als ploeg.”

Hoe lang zijn jullie hier achter de schermen al mee bezig?
“In tegenstelling tot de perceptie die de voorbije jaren leefde dat we die ambitie niet hadden, dachten we daar al een hele tijd aan. Maar je moet enerzijds de kans krijgen, anderzijds moet je er ook klaar voor zijn. Dat is nu het geval. We staan ook niet toevallig zevende in de Worldranking over drie jaar.”

“Een WorldTeam-licentie verkrijg je voor een termijn van drie jaar. En die moet het jaar voordien aangevraagd worden. Met andere woorden, die voor de periode 2020 tot 2022 moest in 2019 worden aangevraagd. Dan functioneerden we met een budget van drie miljoen euro. Een jaar later werd ook aan ons de licentie van CCC (uiteindelijk gekocht door Intermarché-Wanty Gobert, red) aangeboden, maar dat vonden wij persoonlijk ook niet de ideale weg.”

Wat bedoel je daarmee?
“Pas op, daar is niets fout mee. Maar voor ons persoonlijk was het iets te kunstmatig. We vinden het wel een verdienste om helemaal zelf de weg van continentaal naar WorldTour afgelegd te hebben. Daarnaast hadden we eind 2020 het idee dat we die periode konden overbruggen door een tweede keer het beste ProTeam te zijn. Wat ons ook gelukt is. Intussen is de tijd wel rijp.”

Is geloofwaardigheid naar de buitenwereld en toprenners een extra motivatie geweest?
“Dat is niet helemaal het juiste woord. Ik ben er van overtuigd dat er ook leven is naast de WorldTour. Ik denk dat het eerder een logische ambitie is deel uit te maken van het allerhoogste niveau. En we zouden een beetje gek moeten zijn om die kans niet te pakken en de licentie die we sportief verdienen over te laten aan anderen. Dat terwijl tien plaatsen onder ons een best heftige strijd om de punten bezig is om net die licentie te behalen of behouden.”

Philip Roodhooft tijdens de persconferentie in Montesilvano – foto: Cor Vos

“Een andere motivatie is dat we dankzij drie jaar zekerheid de tijd hebben om verder te evolueren als ploeg. We doen een aantal dingen heel goed, maar op een aantal vlakken moeten we nog verbetering en groei ambiëren. Nu krijgen we de stabiliteit om achter de schermen in de diepte verder te werken, terwijl we tijdens die periode alle wedstrijden in het WorldTour-circuit kunnen rijden.”

Moeten er het komende half jaar grote stappen gezet worden in jullie structuur om WorldTour te worden?
“De grootste stap is misschien wel gezet in de overgang van 2018 naar 2019, toen we van continentaal naar ProTeam gingen. Maar ook van ’19 naar ’20 is veel veranderd. Nu zitten we eerder in een stabiele groei. Het verschil van dit jaar naar volgend jaar zal qua structuur  meevallen. De grootste aanpassing zal zijn dat we een aantal wedstrijden die we nu niét rijden, dan wel moéten rijden. Anderzijds hadden we de voorbije jaren bepaalde wedstrijden op onze kalender staan om punten te pakken om die ProTeam-ranking te winnen. Daar zal in gesnoeid worden.”

Wat moeten we weten over jullie budget voor 2023 en daarna?
“Bedragen noemen, gaan we niet doen. Maar het budget dat we voor ogen hebben, zou moeten volstaan om de groei die nodig is om onze huidige sportieve positie te handhaven, te bekostigen.”

Naast Deceuninck komt er ook een extra injectie van Alpecin, veronderstel ik?
“Klopt. Maar bij Alpecin was dat al ingecalculeerd toen ze hun contract verlengden tot eind 2025. We hebben zoals ik al zei niet van vandaag op morgen beslist om WorldTour te worden. Dit nemen we al even mee in ons verhaal naar onze partners.”

In het aantrekken van nieuwe renners zal Alpecin-Deceuninck competitiever voor de dag komen?
“Dat is de bedoeling, ja. Uiteraard blijft het een gegeven dat een aantal teams structureel met een hoger budget werken. Dat is niet erg. Dat is overigens vooral hún verdienste. De strijd voor dat kleine kransje renners die grootverdieners zijn, dat zal een moeilijk verhaal blijven. Maar om een concreet voorbeeld te geven, we hebben een competitief voorstel gedaan richting Tim Merlier. We wilden hem langer aan ons binden, maar er zijn ploegen die daar óver kunnen gaan als ze willen. Dat zal altijd zo blijven.”

Wat is het type renner dat op jullie verlanglijstje staat?
“We willen ons vooral versterken in onze kern voor de klassiekers. Echte klassementsrenners hebben we momenteel niet op onze longlist staan, maar er staan bijvoorbeeld ook jongens op ons lijstje die ons toelaten mee te doen op terreinen waar we nu helemaal niet meedoen. Dan heb ik het over jongens die bergop kunnen, maar geen klassementsrenners zijn. Die in Luik-Bastenaken-Luik of in Lombardije kunnen scoren. Of zelfs in een bergrit in een grote ronde.”

Noem eens een paar namen…
“Het is te vroeg om daar concreet namen op te plakken. Maar onze lijst is lang genoeg om er bij een aantal naast te pakken (lacht).”

Is een Belgische insteek belangrijk?
“Zowel Alpecin, Deceuninck, Canyon als Fenix zijn internationale bedrijven. Dat is dus zeker geen must. Anderzijds zeggen we geen neen tegen Belgen als ze het profiel hebben waar we naar op zoek zijn.”

Hoe belangrijk is de stem van Mathieu van der Poel in het aantrekken van nieuwe renners?
“Mathieu vraagt zelf geen inspraak. Dat heeft hij nog nooit gedaan. Maar we zitten intussen meer dan tien jaar in dezelfde boot. Dat Christoph en ikzelf uiteindelijk beslissen, lijkt me evident, die verantwoordelijkheid gaan we niet uit de weg. Maar de relatie met Mathieu én zijn positie binnen het geheel zorgen er wel voor dat er geregeld spontaan overleg over is, op een informele manier. Logisch en terecht, denk ik. Die samenwerking heeft de ploeg als geheel op dit punt gebracht en we weten dat dit ook Mathieu voldoening geeft.”

Mathieu van der Poel en Christoph Roodhooft – foto: Cor Vos

Blijft jullie ultieme droom Mathieu van der Poel bij jullie te houden tot het einde van zijn carrière?
“Dat is niets nieuw. We willen wel degelijk een team dat het zich kan permitteren ook zonder Mathieu van der Poel performant te zijn, maar het is wel de bedoeling hem elke dag op de fiets te zien in ons shirt. En dat hij zich op die fiets amuseert.”

Jullie staan nu zevende in de bewuste ranking over drie jaar. Waar willen jullie naartoe?
“In mijn perceptie gaapt er een duidelijke kloof tussen de top zes en ons. Quick-Step, Jumbo-Visma, UAE, Bahrain, BORA-hansgrohe en INEOS Grenadiers steken er bovenuit. Daarachter zit het best dicht opeen. De positie die we nu bekleden, handhaven, zou een mooi begin zijn.”

Maar jullie budget wordt wel groter?
“Dat is zo. Maar de renners die met ons mee gegroeid zijn, zijn ook duurder geworden.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

de adelaar 21 mei 2022 om 12:48

Man heeft altijd een goed steekhoudend verhaal, een plan, en is nederig op de juiste manier

HSV 21 mei 2022 om 14:11

Eens! Ik ben al fan van de ploeg toen ze nog voornamelijk veld deden. Dat nuchtere maar ook slimme redeneren heeft me altijd aangesproken en het werkt ook gewoon wat ze doen. Ik hoop ook dat Merlier blijft want volgens mij gedijt hij hier beter dan bij Patlef.

Rawolf 21 mei 2022 om 12:58

Lombardije, Luik en een bergrit in een grote ronde. Het liefst een Belg.

Dylan Teuns it is

Fifty 22 mei 2022 om 20:57

Zou een goeie match kunnen zijn

De Roodhoofts zijn geen warm bad maar weten wel hoe ze bepaalde types (zoals Mathieu en Jasper) ruimte moeten geven en andere (onzekerdere) types zoals Merlier en Rickaert doen uitbreken.

Teuns lijkt me ook eerder een einzelganger die je vooral moet laten doen. Dan valt er meer uit de bus dan als je ‘m supersterdruk oplegt.

Renaissance 21 mei 2022 om 13:01

Heel goed en kloppend verhaal waar geen speld tussen te krijgen is. Renners als Stuyven, Mollema, Dumoulin en Teuns lijken mij uitstekende versterkingen.

Verder op het lijstje renners als Lampaert, Jungels, Pedersen, Teunissen, Arndt, Bauhaus, Walscheid?

Arie den Blanken 21 mei 2022 om 13:05

Als ze maar tot zo lang hij wil David van der Poel in dienst houden.

Barry Batsbak 21 mei 2022 om 13:14

David is belangrijk voor de gemoedsrust van Mathieu, die blijft ongeacht zijn fietsprestaties.

HSV 21 mei 2022 om 14:38

@Barry, maar hoe vaak rijden ze samen?? Op de weg letterlijk nooit.

Barry Batsbak 21 mei 2022 om 16:54

David voor Mathieu is wat Juraj Sagan is voor Peter. Het gaat om het gevoel van samen in de inner circle zijn. Want eerlijk is natuurlijk eerlijk; zowel David als Juraj rijden geen deuk in een pakje boter. Maar ze hebben wel hun waarde in de ploeg.

ChefSpijker 21 mei 2022 om 21:11

David schat ik nog wel een stuk hoger in dan Juraj. David heeft alleen chronische rugproblemen zoals het lijkt en komt er itt Mathieu maar slecht vanaf.

David is sowieso altijd puur veldrijder gebleven en heeft alleen in de zomers op de weg gereden in dienst van het veldritseizoen, maar daarin wel prima resultaten geboekt de afgelopen jaren. 3x top 5 in de Ronde van Hongarije 2020, 3x top 10 in de Ronde van Slowakije 2020, vorig jaar nog 6e in de openingsrit van de Ronde van Duitsland. Bij Juraj is het al knap als hij zoveel top 10's gescoord heeft in z'n hele carrière.

Beer 21 mei 2022 om 22:16

Nou, ik dacht Juraj kan die David wel hebben; makkie. Even opgezocht; en dat gevoel blijkt ook wel te kloppen:

https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/juraj-sagan/david-van-der-poel

ChefSpijker 22 mei 2022 om 01:46

Omdat Juraj in z’n gehele loopbaan meer fictieve PCS-puntjes heeft gescoord dan David in de zomers? Bijna volledig te danken aan de vier cadeaus van z’n broer op het nationale kampioenschap. Indrukwekkend inderdaad.

In de h2h staat het nota bene 6-3 voor David. Al kun je ook dat niet echt als meetlat gebruiken, omdat Juraj in elke koers knecht is. Anderzijds zegt dat ook wat over zijn kwaliteiten. Die had vast niet Davids sprintresultaten geboekt als ie ervoor mocht gaan.

Beer 22 mei 2022 om 07:01

Wat zijn fictieve PCS punten?

David is een renner die wat punten sprokkelt in kleine koersen, Jura zagen we heel vaak in WT-wedstrijden. In dienst en in de vroege vlucht. Maakt hem wat mij betreft heel wat meer renner dan David.

Viktrodriguez 22 mei 2022 om 20:25

Voor veel, zo niet alle, WT-koersen krijg je voor het uitrijden al punten, zoals 5 PCS-punten voor een 103e plaats in Frankfurt dit jaar. Dus knechtje spelen in dat soort koersen is nog steeds een voordeel van iemand op dat niveau tov iemand die nog nooit WT heeft gereden.

Daarnaast knap lastig om op die manier meer punten te scoren als fulltimeprofessional wegcoureur tov een fulltimeveldrijder, die louter wat koersen rijdt in dienst van het veldritseizoen.

A.M.M. Jonkers 21 mei 2022 om 13:12

Diep respect voor de wijze waarop de Gebr. Roodhooft dit alles hebben bereikt.
Daar kunnen een aantal managers van andere teams nog iets van leren.
Namen mag u – naar uw eigen mening- invullen!

Apemantus 22 mei 2022 om 09:11

Als Mathieu morgen zou besluiten ergens anders te rijden dan verscheurt Deceuninck alsnog het contract en is Alpecin ook heel snel de deur uit daar. Sponsoren willen voornamelijk verbonden zijn aan Mathieu, de rest zal ze worst wezen. Alles is daar mogelijk door één enkel persoon, MVDP.

Om over het sportieve succes nog maar te zwijgen, want ook dat mag men voor 100% op het conto van Mathieu schrijven natuurlijk. Zonder zijn "one man show" overwinnigen in de klassiekers zou er nooit sprake zijn geweest van het beste ProTeam (en het participeren in de grote rondes).

Shinzawai 21 mei 2022 om 13:35

Poels en Teuns lijken me prima versterkingen voor deze ploeg.

Al Phila 22 mei 2022 om 10:11

Poels ?? Die rijdt geen deuk meer in een pakje gesmolten boter….. (helaas)

peterwinnen 21 mei 2022 om 13:43

Gaan denk ik eens winkelen.bij de Jumbo.

Fifty 21 mei 2022 om 14:18

hierna volgt de metaverse

Comments 21 mei 2022 om 14:33

n weinig inspirerend toekomstplan van de heren. Niet echte professionals zoals je bij de interviews al kan horen. Vooral voortzetting (van het) (de) zelfde (uitkomsten).

speedline 21 mei 2022 om 18:50

Niet hele slimme comments….

Koers 21 mei 2022 om 21:31

Tuurlijk geeft geen wt geen garantie als je niet als 1ste eindigt, maar ook op plek 2 krijg je voor het eendaagse werk een wildcard. Daarnaast opent de naam vdp ook een boel deuren: ik zou zelf de tour willen noemen (in niet os-jaren). Al helpt wat meer fransmannen in het team dan wel. En het team heeft ook nog wel iets meer te beiden dan vdp alleen.

Maar goed, met wt zijn ze iets leniger in het geval vdp bijv door blessure een rondje niet kan rijden en ineens voor de ander gaat (waar je anders mogelijk geen wildcard voor had).

Beer 21 mei 2022 om 22:10

Jammer, dat prikje aan Intermarché. Die hebben immers de verdienste om helemaal zelf de weg van continentaal naar WorldTour afgelegd te hebben zonder gouden kip.

Murcia 21 mei 2022 om 22:37

Ook wel jammer om jou niet te horen noemen dat de gouden kip van Wanty Ochowicz heette. Door simpelweg diens licentie te kopen hebben ze redelijk wat meters afgesneden op weg naar de World Tour.

Mandarijn 22 mei 2022 om 03:32

Beer slaagt de bal wel eens vaker mis.

Beer 22 mei 2022 om 06:57

Wat is er ‘gouden kip’ aan die licentie kopen? Over een scheve vergelijking gesproken. De enige reden waarom Roodhoofd het anders heeft kunnen doen is omdat ze op zeer jonge leeftijd VDP in hun team kregen. Om dan nu te komen opscheppen tov een Intermarché; klein, maar dat is dan ook des Roodhoofds.

Mandarijn, mag ik weten waar ik hier de bal mis sla? Of roepen we maar iets?

blix 22 mei 2022 om 09:49

Edit redactie: Niet doen.

Murcia 22 mei 2022 om 10:06

Ten eerste Beer ging ik mee in jouw foute gebruik van het spreekwoord, het is natuurlijk de kip met de gouden eieren en in het geval van AF is Matthieu super belangrijk maar om te vergeten dat Merlier en Jasper toch ook een sloot aan punten hebben binnengehaald en dus een grote rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de ploeg is een omissie van jouw kant. Daarnaast is bij Wanty wel degelijk Ochowicz één van de gouden eieren en hebben die de licentie gekocht terwijl jij juist benadrukte vanwege je antipathie jegens Matthieu dat Hilaire en Co. zo een lange en moeizame weg naar de World Tour hebben moeten bevechten, aantoonbaar onjuist dus. De enige scheve vergelijking kwam weer van jezelf omdat je het niet laten kunt te anti-supporteren als reactie op een interview van iemand die betrokken is bij jouw staatsvijand numero uno.

Beer 22 mei 2022 om 13:16

Kan je me je aantoonbaar onjuist eens even uitleggen wat er mis is met een beschikbare licentie kopen? Ik zie nog altijd niet wat daar 'gouden kip' aan zou zijn. Volgens mij is het de normale weg voor een team om stelselmatig op te klimmen. Het is geen kado of zo die ze gekregen hebben.

Bij Alpecin kwamen Merlier en Philipsen pas veel later in het verhaal. Toen had de gouden kip van Kapellen al eigenbenig de nodige deuren open gefietst. Dus het venijn van Morkhoven mag z'n mondje over Hilaire en zijn kornuiten gesloten houden.

Canyonracer 22 mei 2022 om 11:24

Ik zie Dumoulin nog wel naar hun toegaan.
Bij Jumbo hebben ze niet zo veel meer aan hem en bij Alpecin kan hij af en toe voor een ritwinst of klassieker gaan. De druk zal dan ook minder voor hem zijn.
En gezien de onderonsjes tussen MvdP en Dumoulin in de giro kunnen ze het samen nog goed vinden ook. :-)

Fifty 22 mei 2022 om 20:53

aan het aantal micro's te zien zal Deceuninck heel blij geweest zijn met deze grote aankondiging

Mathieu trekt áltijd grote massa's

Laatste nieuws

Materiaalzone