Phil Bauhaus wint vijfde rit Ronde van Polen, valpartij ontsiert massasprint

woensdag 3 augustus 2022 om 16:48
Phil Bauhaus wint vijfde rit Ronde van Polen, valpartij ontsiert massasprint

foto: Cor Vos

De vijfde etappe van de Ronde van Polen is gewonnen door Phil Bauhaus. De Duitser van Bahrain Victorious was na 178 kilometer de snelste in een massasprint in Rzeszów, die werd ontsierd door een valpartij op een kilometer van de finish. Bauhaus was van de overgebleven renners sneller dan Arnaud Démare en Nikias Arndt. Sergio Higuita behoudt de gele leiderstrui.

Er stond een heuvelachtige dag op het programma in Polen. Officieel waren er maar twee klimmetjes voor bergpunten, maar het ging constant op en af. Acht renners kozen het ruime sop, met daarbij Boy van Poppel van Intermarché-Wanty-Gobert. De best geplaatste renner was hij niet, want dat was Sean Quinn (EF Education-EasyPost) op 29 seconden van leider Sergio Higuita.

Peloton houdt de controle
Yevgeniy Fedorov (Astana Qazaqstan), Shane Archbold (BORA-hansgrohe), Mads Würtz Schmidt (Israel-Premier Tech), Michal Schlegel (Caja Rural-Seguros RGA), Mateusz Grabis en Jakub Murias (Poolse selectie) maakten de vluchtgroep compleet. Zij kregen een ruime voorsprong, die onder controle gehouden werd door BORA-hansgrohe en Bahrain Victorious.

Het verschil schommelde lange tijd rond de drie minuten, maar 45 kilometer voor de finish dook het verschil onder de twee minuten. Op een ongecategoriseerde heuvel wisten Quinn en Würtz Schmidt weg te rijden van hun medevluchters, waarna zij met minimale voorsprong begonnen aan de laatste ‘echte’ klim van de dag. Op de top was het verschil opgelopen tot 30 seconden met de achtervolgers en tot 1.35 minuut met het peloton.

Michel Hessmann van Jumbo-Visma op kop van het peloton – foto: Cor Vos

Quinn en Würtz Schmidt tonen zich
Het waren de sprintersploegen die het heft in handen namen in de achtervolging. Een voordeel voor de rappe mannen was dat 19 kilometer voor de streep al een finishpassage lag. Quinn en Würtz Schmidt kwamen daar langs met een voorsprong van 25 seconden op de groep-Van Poppel en 50 seconden op het peloton. Fedorov maakte nog wel in zijn eentje de oversteek naar de twee koplopers, maar ook het peloton stond niet stil.

De finale was niet helemaal vlak. Er lag nog een ongecategoriseerde heuvel (2 km aan goed 4%) op ruim tien kilometer van de streep. Fedorov moest daar zijn medevluchters laten rijden, maar ook voor Quinn en Würtz Schmidt viel drie kilometer voor de finish het doek. Daarna was het aan de diverse sprinttreintjes, met onder meer UAE Emirates en Jumbo-Visma op de voorposten.

Kleine groep gaat sprinten na valpartij
In de laatste kilometer lagen de nodige bochten en in een daarvan werd rond de tiende plek gevallen. Een aantal renners ging onderuit in een bocht naar rechts, waaronder Mike Teunissen en Olav Kooij van Jumbo-Visma, en een nog grotere groep met renners werd opgehouden. Daardoor bleef een klein groepje over dat ging sprinten voor de zege. Bahrain Victorious wist Phil Bauhaus goed af te zetten, waarna hij Arnaud Démare en Nikias Arndt wist voor te blijven.

In het algemeen klassement blijft Sergio Higuita de leider, voor Pello Bilbao en Quinten Hermans. Donderdag staat een lastige tijdrit op het programma.

Bauhaus versloeg (v.l.n.r.) Démare, Arndt en Kanter – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

32 Reacties

JensVdB 3 augustus 2022 om 16:50

Waarom is er in Polen bij elke massasprint een valpartij

0
Groetjesaandevoetjes 3 augustus 2022 om 18:00

Ze rijden enkele kms over brede rechte wegen en dan in de laatste kilometer komen er dranghekken, wegversmallingen en bochten en dat werkt blijkbaar niet in het peleton, dus moeten ze zo snel mogelijk kappen met dit soort aankomsten.

0
xistnc 3 augustus 2022 om 16:51

Ronde van Polen volgen op PCS is elke dag hetzelfde. Eerst “Laatste kilometer” en dan “Valpartij in het peloton”.

0
Quesada Quesada 3 augustus 2022 om 16:52

Was dat Teunissen die als eerste tegen de grond ging?

0
Thoin 3 augustus 2022 om 17:00

volgens Twitter wel

0
De luiaard van Beesd 3 augustus 2022 om 20:35

Klopt, en vlak erna de leadout van UAE.

0
Dikke Vrouw 3 augustus 2022 om 16:52

Het is weer van datem in polen .. afvoeren dit rondje zeg ik

0
de nieuweMerckx 3 augustus 2022 om 16:53

Welnee, ze waren er al gepasseerd. Het is echt de schuld van de renners. Net als toendertijd met Jakobsen.

0
de nieuweMerckx 3 augustus 2022 om 16:56

In Burgos daarentegen was het de schuld van de organisatie.

0
KJP 3 augustus 2022 om 16:52

Deze ronde moet je gewoon van de WT-kalender halen. Polen is nog slechter in het organiseren van koersen dan Nederland.

0
Thoin 3 augustus 2022 om 17:00

Akkoord dat er teveel bochten liggen in de laatste km’s. Maar dat is in meerdere koersen zo, zelfs de afgelopen tour.

Nu is het wel gewoon een stuurfout van de renners waardoor ze vallen.

0
reusjen 3 augustus 2022 om 17:16

Klopt thoin, maar het is wel weer een super brede baan die opeens naar een smalle strook gaat. De renners waren er al langs geweest dus konden het weten, maar het is gewoon niet handig.

0
chasse patat 3 augustus 2022 om 16:59

Het begint zo zoetjes aan de gevaarlijkste UCI wielerronde te worden.

0
Marik 3 augustus 2022 om 17:02

In Burgos hadden ze pas een valpartij. Overigens ook veroorzaakt door een TJV renner.

0
hjjanssen1973 3 augustus 2022 om 17:04

Misschien moet TJV maar geen sprints meer doen ;-)

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 3 augustus 2022 om 17:04

Goh, en weer kwalijke frame dat het de schuld van de organisatie is. Totale bullshit natuurlijk.

0
Murcia 3 augustus 2022 om 17:22

Het is altijd en overal de schuld van Jumbo Visma. Dat is inderdaad jouw standpunt en je bent tenminste standvastig daarin.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 3 augustus 2022 om 17:22

Spreek je gedachten eens uit

0
Het Luipaard van Lent 3 augustus 2022 om 17:23

Wat vind je ervan dat Bauhaus na de winst aan het juichen was eigenlijk?

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 3 augustus 2022 om 17:25

Doe dan op zijn minst een beetje jullie best met die extreem opzichtige trollpogingen.

0
Murcia 3 augustus 2022 om 17:30

Ja, jachtluipaard. Zeg nu eens wat je vond van het juichen van Bauhaus. Is dat gepast na die valpartij?

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 3 augustus 2022 om 17:41

De valpartij werd helemaal niet veroorzaakt door Bahrain, dus die discussie is totaal irrelevant. Natuurlijk is er dan niks mis met zijn juichen.

Maar goed, logica en de welbekende geel-zwarte waas gaan niet al te best samen

0
Murcia 3 augustus 2022 om 17:51

Oh, nu maakt het wel uit wie de valpartij veroorzaakt. Dekker is nu dus de schuldige voor jou ook nog, was het opzet? Dat is best wel belangrijk om te weten want dat maakt het leed een stuk minder erg voor de betrokkenen. Juist het overschreeuwen van anti-supporters zoals jij bent maakt dat de sympathie automatisch terugkeert bij een renner als Timo die een heel eerlijke analyse gaf. Moet je ook eens proberen, die eerlijkheid.

0
Sjonge Jonge 3 augustus 2022 om 17:51

Natuurlijk gaat niemand meer inhoudelijk en beargumenteerd op jou reageren, want iedereen weet dat je dan elke reageerder een troll, geel-zwarte ridder, etc gaat noemen of als het je echt te gek wordt ga je rapporteren.

Geef het nu gewoon op, maak een nieuw account aan en probeer het voor de zoveelste keer.

0
Bzuidema 3 augustus 2022 om 17:07

ze gingen veel te snel die bocht door waardoor de fiets gewoon wegglijd. zowel UAE als jumbo vielen in de buitenbocht daar. kan aan de organisatie liggen maar misschien ook een beetje oppassen met zijn allen.

0
Groetjesaandevoetjes 3 augustus 2022 om 18:02

Renners gaan niet langzamer rijden in die laatste kilometers en daar moet de organisatie van een koers mee omgaan door geen wegversmalling en bochten te doen in de laatste kilometers als het een massasprint wordt.

0
Chippen 3 augustus 2022 om 17:26

jumbo’s en recht blijven, een zeldzame combinatie

je begrijpt meteen de aantrekkingskracht van dit team bij een kelderman

0
Wildebert 3 augustus 2022 om 17:59

En bedankt chippen voor je respect voor een renner die pas twee keer na 13 starts,
een grote ronde niet heeft uitgereden. Merk dat ik dat gekat op Kelderman ondertussen aardig beu begin te worden. Zo goedkoop! En ook dat het overal, hier dus naar mijn mening volledig onterecht, wordt bijgesleept.

0
Deel Koeper 3 augustus 2022 om 19:17

Ik zou het overbodig vinden indien hij er in Burgos ook niet weer opnieuw tussen lag.

Ja, ja, het zal ongetwijfeld zijn fout niet zijn geweest, dat is het nooit.

0
debarreman 3 augustus 2022 om 17:33

Er waren meerdere valpartijen, los van elkaar lijkt het.
Bocht naar rechts, JV rijdt aan de linkerkant van het peloton, lang niet op de kop.
JV mist de bocht, valpartij.
Klein stukje verder op de rechterkop van het peloton een tweede en veel grotere valpartij.
Peloton werd geblokt en een heel klein groepje dat vooraan zat kon verder.

Aloude discussie tussen het peloton dat te veel risico's neemt en de organisatie die een wegversmalling opneemt op de meest rotte plek die je kunt verzinnen.
In Polen zijn ze erg goed in het ontwerpen van dit soort stupide parcoursen.

0
Laatste man 3 augustus 2022 om 17:59

Bah. Veel te veel valpartijen. UCI, ploegen en organisatoren maar eens goed om tafel. Dit moet toch eens stoppen.

Bauhaus zat er de hele week wel goed bij.

0
Baardmans 3 augustus 2022 om 19:18

Volgens mij is het hoog tijd dat bij sprintersritten de tijd op 3km wordt stopgezet. Ben je klassementsrijders kwijt. Kans op valpartijen dus minder. Wanneer gaat het lampje bij de uci branden. Moeten er eerst doden vallen. Alleen sprintfinales op brede wegen. Geen versmallingen op het eind of finish na een bocht. UCI wordt wakker!!!!!

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone