Phil Bauhaus wint slotrit Tour de La Provence, eindwinst voor Iván Sosa

zondag 14 februari 2021 om 15:55
Phil Bauhaus wint slotrit Tour de La Provence, eindwinst voor Iván Sosa

foto: Cor Vos

Phil Bauhaus heeft de slotrit van de Tour de La Provence gewonnen. De Duitse sprinter van Bahrain Victorious was na een etappe van ruim 160 kilometer de snelste in een massasprint in Salon-de-Provence. De leidende positie van Iván Sosa (INEOS Grenadiers) kwam niet meer in gevaar, waardoor de Colombiaan het eindklassement naar zich toe trekt.

Alaphilippe pakt boni’s
Julian Alaphilippe wist na zestien kilometer de eerste tussensprint te winnen. Door de drie bijbehorende bonificatieseconden wipte de wereldkampioen virtueel over Egan Bernal heen in het klassement en naderde hij leider Iván Sosa tot op 19 seconden. Pas daarna vertrok de kopgroep van de dag met Tony Gallopin (AG2R Citroën), Andreas Leknessund (Team DSM), Jérémy Leveau (Xelliss-Roubaix Lille Métropole) en Lluis Más (Movistar).

De controle in het peloton was in handen van INEOS Grenadiers en sprintersploegen Groupama-FDJ en Arkéa-Samsic. Zij gaven de koplopers ongeveer vier minuten voorsprong en kabbelden er daarna steeds wat van af. Op 25 kilometer van de finish vond Más het te langzaam gaan vooraan, dus liet hij zijn medevluchters achter. Het peloton reed op dat moment op anderhalve minuut van de Movistar-Spanjaard.

De kopgroep van de dag – foto: Cor Vos

Kopgroep houdt lang stand
Onder meer Frans tijdritkampioen Rémi Cavagna werd in het peloton ingezet om de vluchters terug te halen. Tien kilometer voor de meet werd Más bijgehaald door Gallopin, Leknessund en Leveau en de vier hielden de benen zeker niet stil. De finale werd in het peloton gekenmerkt door onrust. Diverse ploegen probeerden hun sprinters van voren te houden, wat juist zorgde voor chaos.

Deceuninck-Quick-Step had een treintje voor Davide Ballerini en ook Nacer Bouhanni werd naar boven gebracht door Arkéa-Samsic. Pas op dat moment, binnen de laatste twee technische kilometers, werden de koplopers gegrepen.

Bauhaus klopt Ballerini en Bouhanni
Wereldkampioen Alaphilippe trok vervolgens de sprint aan voor Ballerini, maar de Italiaan kwam te vroeg op kop. Hij wist Bouhanni van zich af te houden, maar werd aan de andere kant nog gepasseerd door Phil Bauhaus. De Duitser drukte zijn wiel als eerste over de streep en bezorgde Bahrain Victorious de eerste seizoenszege.

In het eindklassement behield Sosa de leiding. Alaphilippe mocht, door de gepakte bonificatieseconden, als nummer twee het eindpodium op. Egan Bernal eindigde daardoor als derde. Wout Poels sloot de Tour de La Provence af als vierde, Bauke Mollema werd zesde en Mauri Vansevenant achtste.

Dit artikel delen:

47 Reacties

Merlinappa 14 februari 2021 om 15:58

Ballerini nog dsq voor afwijken van de lijn en Bouhanni bijna de hekken inrijden? Ik neem aan dat PatLef woedend is.

Marik 14 februari 2021 om 16:02

Het gevang in?

HoofdIsVrij 14 februari 2021 om 16:02

Mijn vraag inderdaad. Is de uitslag al definitief?

Frank V 14 februari 2021 om 16:05

De DG fans willen hun gram halen ook al weten ze dondersgoed dat ze appels met peren vergelijken.

Merlinappa 14 februari 2021 om 16:06

Hoe kom je erbij dat ik een DG fan ben? Ik zie een duidelijke afwijking die gezien de nieuwe uci regels duidelijk bestraft moet worden. En gezien patlef altijd heel fel reageert op dit soort dingen verwacht ik dat nu ook. ;)

Gladiool 14 februari 2021 om 16:09

@Frank: Je kunt ook heel opzichtig DQ supporteren en daarom blind zijn voor alles wat er gebeurt. Ik ben nooit fan van DG geweest (grote muil, maar wel altijd slecht positioneren). Wat mij betreft mag iedereen die afwijkt en anderen in gevaar brengt een DQ’tje krijgen.

SnellePelle 14 februari 2021 om 16:36

Bauhaus sprint rechtuit. Knijpt iets richting de linkerkant, maar Bouhanni past er niet tussen. Mede ook omdat het finish portaal iets versmald is. (Lekker veilig trouwens…)

https://twitter.com/senaldeportes/status/1360967535525584896?s=21

Frank V 14 februari 2021 om 16:03

Bauhaus had meteen een geweldig beenritme te pakken. Wint hier met veel bravoure.
In Ballerini zie ik toch net geen wereldtopper. Hij moet na Greipel zowat de breedst gebouwde in het peloton zijn maar de kracht die 'De Gorilla' in zijn hoogdagen bezat heeft deze zuiderse variant verre van. Er is die magische 1, 2kg af, het wordt een hele goeie om te koersen in de breedtetactiek van DQS maar een geboren sprinter of een natuurlijke keienman is het niet.

Kon niet hélemaal rechtdoor sprinten want het is nu eenmaal niet zo vanzelfsprekend om je als een wilde buffel naar de meet te reppen. Hij week misschien een halve meter af en die Bouhanni ging weer helemaal uit z'n dak. Grappig en aandoenlijk is het geworden.

Marik 14 februari 2021 om 16:04

Bouhanni had gelijk, die werd zowat de hekken in gereden. Overigens waren dit wel hele goede hekken.

Puffin87 14 februari 2021 om 16:07

Een halve meter? Hij begon mooi in het midden van de weg, en eindigt op hooguit 1 meter van de dranghekken.

Onie 14 februari 2021 om 16:11

Pfoe, in de sprint ging dat ook maar net goed. Lastig te zien of hekken naar binnen liepen of Ballerini naar buiten (of beide).

Rawolf 14 februari 2021 om 16:13

Voor Ballerini is een etappe als vandaag te makkelijk. Moet wat meer hoogtemeters hebben om de topsprinters te kunnen kloppen.

Maar onderschat ook niet de leadout, Stybar heeft eigenlijk te weinig snelheid om laatste man te zijn daardoor fungeert Ballerini nu eigenlijk als leadout voor de andere sprinters. Met Morkov of Senechal als laatste man was Ballerini een stuk dichter geweest en misschien wel gewonnen.

Murcia 14 februari 2021 om 16:04

Leuk voor Bauhaus en Patrick zal wel weer een woedende tweet + column hebben klaarstaan. Nette eindzege voor Sosa, hopelijk een voorbode van zijn echte doorbraak.

Romāns Vainšteins 14 februari 2021 om 16:05

Intuïtief voel ik aan dat Ballerini hem wel zachtjes dichtkneep hier. Hij is ook een handige jongen op dat gebied want niet lomp maar erg geraffineerd. Interessant wat de jury er mee doen gaat ook nu het niet om plek 1 gaat. Het was toch echt een randgeval weer of dat gat er nou wel of niet was waar Bouhanni vol verve in wilde en de vraag of hijzelf al een beetje de rem kneep zelfs voordat het gat te klein werd…

Het is nagenoeg nooit 100% te duiden.

HoofdIsVrij 14 februari 2021 om 16:11

Team DSM hier wel vrij zwak met hun sprinter, Kanter, op plek 27 en gisteren Combaud als 34ste.

S. Morgenstern 14 februari 2021 om 16:26

Grote kans dat er daar een paar niet helemaal fit (met een verkoudheid bv) rondrijden. Leknessund gisteren zelfs buiten de top honderd.

ChefSpijker 14 februari 2021 om 17:02

Leknessund zal gister gespaard hebben voor vandaag. Prima kilometers gemaakt in de vlucht. Investering voor de rest van het seizoen. Donovan was in principe de ‘kopman’ voor deze week voor het klassement, maar die liet wel erg weinig zien.

Frank V 14 februari 2021 om 16:13

Mensen, haal de verf uit een trek 2 verfstrepen met 80cm tussenin over een lengte 300 meter in je straat en ga er vol 200% in sprinten. Film het vooraanzicht en zie hoe je er niet in slaagt recht te rijden.

"…Ja maar dit zijn profs."
Inderdaad, daarom moeten we de 5 à 10 km aan 60km/u en duizelingwekkend wattage eraan voorafgaand mee in beschouwing nemen.

Marik 14 februari 2021 om 16:16

Haha Frankie “oogkleppen op” V

Frank V 14 februari 2021 om 16:24

Ik denk dat ik een realistisch beeld schep.
Jammer dat je niet verder komt dan dit. @Marik

Merlinappa 14 februari 2021 om 16:25

Ik koers ook Frank, en sprint wel eens met een kleine 60 per uur. Rechtdoor rijden is echt prima te doen. Geloof mij nou maar, jij schetst absoluut geen realistisch beeld.

Marik 14 februari 2021 om 16:29

Frank je verhaal is zo ontzettend gekleurd, maar prima hoor, denk jij maar dat je een realistisch beeld schetst.

Frank V 14 februari 2021 om 16:29

@Merlinappa
De betere stuurmannen kunnen dat maar dat zijn het niet allemaal in het peloton.
Als je te licht staat voor de sprint die je gaat rijden en je komt in een hele hoge cadans terecht die je niet meester bent dan begin je te wiebelen.

@Gladiool
Als je een helling op klepperd gaat je cadans natuurlijk niet richting de 150. Jammer dat je me moet uitschelden voor een clown.

Gladiool 14 februari 2021 om 16:30

Ik ben vaak zat een berg vol op geklepperd op een fietspad van nog geen meter breed, en dan blijf ik daar prima binnen. De profs laten 9 van de 10 keer zien prima een eigen lijn te kunnen houden. Volgens jouw logica zou je jezelf namelijk elke keer de vernieling in rijden als je langs de boarding sprint.

Edit redactie: Niet doen.

Merlinappa 14 februari 2021 om 16:37

Met een cadans van 150 moet je zitten en stuiter je hooguit op je zadel. Je stuur recht houden doe je met je handen.

Frank, heb je zelf wel eens daadwerkelijk gekoerst en je met een massasprint bemoeit?

PS: ik rij fixed gear crits waar we tegen de 60 sprinten met een cadans van 160+, zonder remmen, en daar houdt iedereen keurig zijn lijn.

Lalsacien 14 februari 2021 om 16:39

Kansloze discussie wie er ook gelijk mag hebben.

Panache 14 februari 2021 om 16:48

Ronde van Vlaanderen. Dat was toch fair en rechtdoor? Frank V baseert zijn mening helaas primair op de kleur van het shirtje en daarna pas op basis van de feiten (zie ook DG fans [16:05] in de veronderstelling dat anderen ook op die wijze de koers analyseren…).

kleomantre 14 februari 2021 om 20:49

Als VdP een steentje kan wegtikken met het voorwiel voor de lol, fietsend aan de zijkant van het peloton dan mag ik toch, ook al zijn ze niet allemaal zo begaafd, wel aannemen dat de gemiddelde prof de nodige handling skills zal hebben. Ze doen sprinten ook vaak zat en lijkt me prima te trainen.

Frank V 14 februari 2021 om 22:24

Ik heb al positieve dingen over DQS gezegd en negatieve dingen. Ik heb al positieve dingen over JV gezegd en negatieve dingen. Ik heb al positieve dingen gezegd over Ineos en negatieve dingen. "Movistar vind ik een ploeg zonder visie waar de invloed van Valverde te groot is." Niemand zal daar op reageren.

Men ziet je een paar keer kritiek geven op JV en een keer iets goeds zeggen over DQS en je krijgt genadeloos en definitief een etiket opgeplakt. Jammer. Ik kan me de verbondenheid die echte fans met een team hebben niet voorstellen. Maar op sociale media duwen de gefrustreerde zuurpruimen je maar al te graag in een hoekje. Eigenlijk is dit toch onnozele tijdverspilling?

Merlinappa 15 februari 2021 om 08:55

Frank, ik snap best dat jij in het romantische beeld wil blijven geloven dat sprinters een soort stuurloze kanonskogels zijn die op 200 meter voor de meet lukraak worden gelanceerd en als een soort maniakale pinballmachine -ballen richting de meet vliegen. Blijf daar ook lekker in geloven als je dat fijn vindt.

Gelukkig is de realiteit dat het allemaal verdomd goede wielrenners zijn met hele goede bike-handling skills, die goed weten wat ze doen en in 99% van de gevallen er zich bewust van zijn dat ze iemand insluiten, een elleboogje geven of andere ongein uithalen. Als een amateur-peloton op fixed-gear fietsen zonder remmen al rechtdoor kan sprinten aan een kleine 60 in het uur, dan kunnen profs dat zeker.

ProfrondeZevenbergen 14 februari 2021 om 16:16

Julian Alaphilippe wist na zestien kilometer de eerste tussensprint te winnen. Door de drie bijbehorende bonificatieseconden wipte de wereldkampioen virtueel over Egan Bernal heen in het klassement.

Algemeen klassement na etappe 4
1 Iván Ramiro Sosa INEOS Grenadiers 17:21:00
2 Egan Bernal INEOS Grenadiers 0:18
3 Julian Alaphilippe Deceuninck – Quick Step 0:19

Wat is het nou???

Carlo12 14 februari 2021 om 16:18

Kan soms niet meer kijken naar een sprint zeg, Pffffff… ging maar net goed.

xistnc 14 februari 2021 om 17:47

Bouhanni heeft zich wel door kleinere gaten gewurmd. Ik vind dat Ballerini niet veel fout doet. Was het recht? Nee. Reed hij Bouhanni de hekken in? Nee.

Marik 14 februari 2021 om 17:52

Hij reed hem wel de hekken in. Bouhanni houdt alleen op tijd in.

Chippen 14 februari 2021 om 18:14

weinig mis mee, hij kon er door

Beer 15 februari 2021 om 09:02

Marik; in de hekken rijden? Volgens mij kon hij nog gewoon door.

Marik 15 februari 2021 om 09:16

Eeeeh nee hoor beer, nee

Polleke 14 februari 2021 om 18:33

Net nu moet de commissaris de bijl boven halen, net zo lang tot ze wèl rechtdoor sprinten… op deze manier laat je de kat bij de melk…

Marik 14 februari 2021 om 18:38

Precies dit

kleomantre 14 februari 2021 om 20:53

Dat wordt helemaal niks. Wel de lusten en niet de lasten van die jury, wassen neus waarbij ze zelf wat geld gaan opstrijken, organisaties met meer kosten opzadelen er genoeg ruimte overblijft voor interpretatie (en dus willekeur) en als puntje bij paaltje komt geeft de UCI toch niet thuis.

Als je dit doet, doe je het als in de Formule 1. Paar vaste zetels die door de bank genomen dezelfde beslissingen nemen en 1 lokale stewart.

Limal 14 februari 2021 om 18:59

Ik ben het eens met RV dat dit een randgeval was met Ballerini. Het doet wat denken aan die sprint van Kopecky een tijdje geleden: de deur wordt nét niet dichtgedaan, maar wel voldoende om het gevaarlijk te maken voor de renner die langs de kant van de dranghekken zit.

Zonder de verplichting om “in je vak” te blijven zouden enkele paralelle strepen verf in de laatste 200 m die de ‘rechte lijn’ aangeven wel nuttig kunnen zijn voor zowel de sprinters als de comissarissen. Het zou ook duidelijk maken wanneer de finish slecht is ingericht met dranghekken die de weg versmallen richting finishboog – wanneer dat het geval is zou dit nog op tijd aangepast kunnen (moeten) worden.

toiletduck 14 februari 2021 om 19:12

Ik ben normaal gesproken erg voor declasseren bij afwijken van de lijn. Ik had nu echter het gevoel dat de hekken ook wat naar binnen kwamen, waardoor Ballerini misschien erger leek te zwiepen dan hij echt deed?

Frank V 14 februari 2021 om 22:14

Dit. Het was niet echt zwiepen. Hij sprintte niet op het nulpunt. Meer 10 graden naar links op. Was het onkunde of een bewussie? Wie zal het zeggen? Sommige renners zitten scheef op hun fiets. Er was iig geen elleboog.

De hekkens versmalden net voor de finishboog. Dat maakte dat het voldoende grote gat op 100m er op 30m niet meer was.

Michelangelo 14 februari 2021 om 20:02

Als je dit soort praktijken uit wilt bannen, dan moet je Ballerini diskwalificeren. Kijk waar hij begint en waar hij uitkomt, dat zegt genoeg.

Maar dit soort voorbeelden zijn precies de reden waarom dit nog steeds gebeurd. Want het loont dus om iemand klem te zetten. Je wordt niet uit de uitslag gehaald.

Overigens: mocht Ballerini wel een DQ krijgen, dan is de wereld waarschijnlijk te klein voor schijnheil Lefevere. Die vergeet dan even dat door een vergelijkbaar manoeuvre nog altijd iemand uit zijn ploeg door een rietje moet eten.

peervaneynthoven 14 februari 2021 om 20:41

Uiterst gevaarlijke actie weer van het pelotons ‘slingeraapje’, Ala-hyperphilippje. In een van de laatste bochten naar rechts brengt hij een collega duidelijk in gevaar door onderdoor te schieten. Zelf zeuren over veiligheid,maar veiligheid begint bij jezelf Julian. Je collega (FDJ?) was er duidelijk niet blij mee. Terecht.

Frank V 14 februari 2021 om 22:05

De regel "je moet rechtdoor sprinten" is onhaalbaar en gaat er nooit komen.
Voorbeeld van een sprint:
Gaviria begint als eerst en neemt de kop.
Ewan komt uit het wiel en wil links voorbijsteken (dan sprint Ewan dus al niet rechtdoor)
net op het moment dat Ackerman hetzelfde bij Ewan wil doen.
Ackermann protesteert dat hij degene was die met de meeste snelheid aankwam en dat Ewan hem gehinderd heeft.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair